نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 استادیار، دانشگاه مازندران (نویسنده مسئول).
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
چکیده
چکیده پژوهش حاضر به تأثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی، با توجه به متغیر میانجی قابلیت بازاریابی، میپردازد. این پژوهش ﺑﺮ اﺳﺎس ﻫﺪف ﻳﻚ پژوهش ﻛﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ جمعآوری دادهها، ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ- ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ اﺳﺖ. جامعه آماری پژوهش، کلیه بانکها و مؤسسههای اعتباری استان مازندران است که از طریق نمونهگیری غیراحتمالی، دادهها از 26 بانک و مؤسسه اعتباری بهصورت پرسشنامه جمعآوری شد و ﻣﻮرد بررسی و تحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریﺷﺪه و اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ تأییدی از روش معادلات ساختاری اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. پایایی پرسشنامهها، ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ، برای کارکرد مدیریت منابع انسانی 88 درصد، قابلیتهای بازاریابی 89 درصد و عملکرد سازمانی 83 درصد بهدست آمد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر قابلیتهای بازاریابی و عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معنادار میگذارد.
کلیدواژهها