نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس.
2 دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران- پردیس فارابی (نویسنده مسئول
3 دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران- پردیس فارابی.
چکیده
سازمانها در پرتو مدیریت، عملکرد خود را رقم میزنند و نفسِ مدیریت در سایه وجود کارکنان، هستی پیدا میکند. با پذیرش این منطق تعامل مدیر و کارکنان شاهکلید قوام و دوام همه سازمانها است. این مهم در سازمانهای دولتی دوچندان میشود؛ اما رابطه بین مدیر و کارکنان همیشه مولد نیست و در زمینه تعارض بین مدیر و کارکنان، رفتارهای مخرب متنوعی ممکن است رخ دهد. با اتکا به نظریه تعارض رابطهای، هدف این پژوهش احصای استراتژیهای سازمان برای تخریب مدیران دولتی است. جامعه موردمطالعه کارکنان بخش دولتی ایران و نمونه آن کارکنان «سازمان امور مالیاتی استان همدان» هستند. یافتهها نشان میدهد، نتیجه و تبلور چنین تنش و تعارضی در رفتارهای انحرافی بهعنوان پدیدهای مخرب ظاهر میشود و کارکنان درصدد رفتار تلافیجویانه هستند و استراتژیهایی را برای تخریب مدیران خود بهکار میگیرند؛ در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی دادهبنیاد (کیفی) و سپس با بهرهگیری از روش معادلات ساختاری (کمّی) این استراتژیها شناسایی شده و در سه مقوله استراتژیهای تخریب اعتبار سازمانی، اعتبار اجتماعی و اعتبار حرفهای مدیر طبقهبندی شدهاند.
کلیدواژهها