نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 * دانشیار، دانشگاه سمنان (نویسنده مسئول).
2 ** دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.
3 *** کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی و کارمند دانشگاه سمنان
چکیده
چکیده یکی از عوامل مؤثر بر کارایی و اثربخشی در هر سازمان، فرهنگ سازمانی است. فرهنگ سازمانی سیستمی از ارزشهای مشترک است که سازمان را از سازمانهای دیگر متمایز میسازد. این ارزشها میتوانند تعهد را در میان کارکنان ایجاد نمایند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر و نقش ارزشهای سازمانی در ایجاد تعهد سازمانی در بانک ملت میپردازد. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کارکنان بانک ملّت شهرستان تهران و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی است. با استفاده از پرسشنامه استاندارد، نظرات 278 نفر از کارمندان در سطح شهرستان تهران جمعآوری و جهت تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان میدهد، از بین ابعاد چهارگانه ارزشهای سازمانی، بُعد روانی مشتمل بر شاخص رشد و تعالی سازمانی و بُعد عاطفی مشتمل بر عزّتنفس سازمانی و روابط سازمانی بر تعهد کارکنان تأثیرگذار هستند؛ امّا بُعد معنوی مشتمل بر خدمترسانی، بالندگی سازمان و انسجام درونی و بُعد فیزیکی مشتمل بر بقای سازمانی بر تعهد کارکنان بیتأثیر است. نتایج، فرضیه اصلی پژوهش را مبنی بر وجود رابطه معنیدار بین ارزشهای سازمانی و تعهد سازمانی تأیید میکنند
کلیدواژهها