نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشگاه اردکان
چکیده
چکیده جوامع، فضیلت را عنصر جداییناپذیر شهروندی خوب میدانند، با این تصور که میتواند زمینهساز شکوفایی روابط متقابل اثربخش میان افراد و برقراری ثبات اجتماعی در سازمان باشد. ویژگیهای شخصیتی اخلاقمدار که از ادراک جمعی حاصل از رفتار برتر و متعالی سازمان در طول حیات یک کسبوکار فراگرفته میشوند، باعنوان «فضیلت سازمانی» مفهومسازی شده است. توجه به پدیده فضیلت سازمانی وامدار ظهور پارادایم مثبتگرایی در عرصه پژوهشهای سازمانی است؛ ازاینرو پژوهش حاضر با درنظرگرفتن چنین رویکردی در پی تبیین نقش میانجیگری ادراک از فضیلت سازمانی بر رابطه میان سرمایه روانشناختی مثبت و رفتار شهروندی خواهد بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، از میان 1853 نفر از کارکنان 23 دستگاه اجرایی مشمول بودجه جاری استان یزد، تعداد 324 نفر انتخابشده و به منظور گرداوری دادهها از پرسشنامهای مشتمل بر پنج متغیر در مقیاس پنجنمرهای لیکرت استفاده شد. روایی پرسشنامه به روش صوری- محتوایی و پایایی آن با محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ برای هر متغیر محاسبه و بااستفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر از طریق نرمافزار لیزرل، تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش انجام شد. یافتههای پژوهش، ضمن تأیید رابطه میان سرمایه روانشناختی مثبت و رفتار شهروندی، نقش واسط ادراک از فضیلت سازمانی را تصدیق میکند.
کلیدواژهها