نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
با رویکرد کارت امتیازی متوازنروحالله تولایی*، سجاد شکوهیار**[1]چکیدهمدیریت میتواند در اشکال گوناگونی خود را نشان دهد؛ اما زمانی میتواند دستاوردهای بزرگ مورد انتظار را تحقق بخشد که این مدیریت با مؤلفههای جهادی همراه باشد. در صورتی که مدیریت خردمند با رویکرد جهادی به هدایت سازمان بپردازد میتواند علاوه بر اهداف مالی به اهداف غیرمالی و متعالی سازمانی نیز نائل گردد. از سوی دیگر رویکرد مدیریت جهادی به عنوان یک رویکرد مدیریتی نیازمند شناخت بهتر توسط سازمانهای ایرانی میباشد. تحلیل و ارزیابی هر رویکرد مدیریتی لازمه شناخت و تبیین بهتر آن رویکرد میباشد. لذا هدف این تحقیق، شناسایی و ارزیابی مؤلفههای کلیدی مدیریت جهادی بر عملکرد سازمانی با استفاده از کارت امتیازی متوازن (BSC) میباشد. در این تکنیک علاوه بر شاخص مالی سه شاخص مشتری، فرایندهای کلیدی و رشد و یادگیری جهت ارزیابی عملکرد سازمان مورد بررسی قرار میگیرد. هنگامیکه هم شاخصهای مالی و هم شاخصهای غیرمالی مورد بررسی قرار گیرد، سازمان ترغیب میشود تا هم اهداف مالی و هم غیرمالی را دنبال نموده و میان منافع بلندمدت و کوتاه مدت سازمانی تعادل برقرار شود. در این تحقیق با استفاده از تحقیقات پیشین و تکنیک دلفی شاخصهای کلیدی عملکرد در مدیریت جهادی توسط خبرگان و مدیران شهرداری تهران و همچنین اساتید حوزه و دانشگاه شناساییشده و سپس با به کار بستن روش ارزیابی کارت امتیازی متوازن، شاخصهای موثر در هر یک از مناظر چهارگانه طبقهبندی شده است. در ادامه از روش AHP برای مشخص نمودن اهمیت هر یک از ابعاد چهارگانه کارت امتیازی متوازن و همین طور ارزیابی مؤلفههای عملکردی شناساییشده مدیریت جهادی استفاده شده است. در نهایت مشخص شده که در هر بعد، کدام مؤلفهها بیشترین اهمیت را دارا میباشند و از میان ابعاد چهارگانه کارت امتیازی متوازن کدام ابعاد بیشترین اهمیت و بیشترین میزان تأثیرپذیری را از مؤلفههای مدیریت جهادی نسبت به سایر ابعاد دارد.تاریخ دریافت مقاله: شهریور 1393، تاریخ پذیرش مقاله: مهر 1393.* استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.** استادیار، دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول).E-mail: s_shokouhyar@sbu.ac.ir
کلیدواژهها