بررسی ارتباط بین سیرت نیکو با تعهد سازمانی و سکوت سازمانی

نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)

نویسندگان

دانشگاه اصفهان

چکیده

چکیده     موفقیت سازمان‌های امروزی در سایه منابع انسانی آن قرار دارد و جریان شفاف اطلاعات و ایده‌ها، گامی به‌سوی خلاقیت و نوآوری است که سازمان‌های امروزی نیازمند آن هستند؛ در این میان سکوت سازمانی به‌عنوان یکی از موانع پیشرفت سازمان می‌تواند با سیرت نیکوی مدیران و ایجاد تعهد در کارکنان کاهش یابد. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سیرت نیکو با تعهد سازمانی و سکوت سازمانی است. جامعه آماری این پیمایش شامل 7000 نفر از کارکنان علوم پزشکی دانشگاه اصفهان بود که بر اساس فرمول حجم نمونه کوکران، 364 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به‌منظور آزمون مدل پژوهش پرسشنامه استانداردشده در مطالعات با انجام تعدیلات جزئی به‌کار برده شد و سپس روایی محتوایی پرسشنامه از طریق بازبینی توسط کارشناسان مربوطه تأیید و پایایی کل پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ، 79/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزارهای آماری SPSS و Smart PLS استفاده شد. نتایج رابطه­ صداقت، تواضع، شوخ‌طبعی، شور و اشتیاق و غمخواری بر تعهد سازمانی را تأیید کرد؛ درحالی‌که رابطه شجاعت و حکمت بر تعهد سازمانی تأیید نشد؛ همچنین نتایج نشان داد که سیرت نیکو و تعهد سازمانی بر سکوت سازمانی تأثیر منفی و معناداری دارد؛ بنابراین در این پژوهش توصیه‌هایی ارائه‌شده است تا با استفاده از آن بتوان از نهادینه‌کردن سیرت نیکو و تعهد سازمان به‌عنوان ابزاری برای کاهش سکوت سازمانی استفاده کرد تا سازمان بتواند از مهم‌ترین منابع خود که نیروی انسانی آن است، نهایت استفاده را کرده و در دنیای رقابتی پابرجا باقی بماند

کلیدواژه‌ها

  1. . نصراصفهانی، علی (1389 ). سنجش سیرت نیکوی مدیران. چشم‌انداز مدیریت دولتی، 1، 115-117.
  2. نصراصفهانی، علی؛ شول، سجاد؛ عارف نژاد، محسن (1391). بررسی تأثیر سیرت نیکوی مدیران بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 5(15)، 62-45.
  3. نصراصفهانی، علی؛ فرخی، مجتبی؛ امیری، زینب (1391). تأثیر سیرت نیکوی مدیران بر شادی کارکنان بر اساس آموزه‌های اسلامی. دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، 20(1)، 79-61.
  4. Al-Aameri (2000(. Job satisfaction and organizational commitment for nurses. From the Department of Public Administration, College of Administrative Sciences, King Saud University, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia Received 25th December 1999 Accepted for publication in final form 9th March 2000.
  5. Avery, D. R. & Quinones, M. A. (2002). Disentangling the effects of voice: the incremental roles of opportunity, behaviour, and instrumentality in predicting procedural fairness. Journal of Applied Psychology, 87, 81–86.
  6. Aydogdu, S., & Asikgil, B. (2011). An Empirical Study of the Relationship among JobSatisfaction, Organizational Commitment and Turnover Intention, International Review of Management and Marketing, 1 (3), 43-53.
  7. Baggozi, R. and Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models, Journals of the Academy of Marketing Science, 13(3), 989-1006.
  8. Barker, C. & Coy, R. (2003). The 7 Heavenly Virtues of Leadership, Management Today Series, McGraw-Hill, Sydney.
  9. Barlow, C.B., Jordan, M. & Hendrix, W.H. (2003). Character assessment: an examination ofleadership levels, Journal of Business and Psychology, 17(4), 563-84.
  10. Bashir, S; & Ramay, MI (2008). Determinants of Organizational Commitment a Study ofInformation Technology Professionals in Pakistan Mohammad Ali Jinnah University, Islamabad. Institute of behavioral and applied management, 9(2).
  11. Bodla, M.A., & Naeem, B. (2008). What satisfies pharmaceutical sales-force in Pakistan? The International Journal of Knowledge, Culture, & Change Management, 8.
  12. Boniface, B., Gyau,A., Stringer, R. (2012). Linking price satisfaction and business performance in Malaysia's dairy industry, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24)2(, 288 -304.
  13. Brody, Steven, & Siegel, Martin (2001). The Evolution of Character. First Edition, Madison, CT: International Universities Press, Inc.
  14. Cawley, M.J., Martin J.E. & Johnson J.A. (2000). A virtues approach to personality, Personality and Individual Differences. 28, 997-1013.
  15. Chin, W.W.W. (2001). PLS-graphUser’s Guide Version 3.0, Soft Modeling Inc., Honston, TX.
  16. Crant, J. M. (2000). Proactive behaviour in organizations. Journal of Management, 26, 435–62.
  17. Daneshfard, C., & Ekvaniyan, E.K. (2012). Organizational commitment and job satisfaction inIslamic Azad University, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3)9(, 1-14.
  18. Deniz, N., Noyan, A., & Ertosun, O.G. (2013). The Relationship between Employee Silence and OrganizationalCommitment in a Private Healthcare Company. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 99, 691 – 700.
  19. Donaghey, J., Cullinane, N., Dundon, T. & Wilkinson, A. (2011). Reconceptualising employee silence: problems and prognosis. Work, Employment and Society, 25)1(, 51-67.
  20. Doty, Joseph, (2008). Sports Build Characters. Journal of College and character Dynamics, 3, 13–23.
  21. Farondale, E., ruiten, j.v, kelliher, c., & hope-hailey, v. (2011). The influence of perceived employeevoice on organizational commitment: an exchange perspective. Journal of human resource management, 50(1), 113-129.
  22. Fletcher, D. & Watson.T. (2007). Voice, silence and business of construction: loud and queit voices in the construction of personal, organizational and social realities. Organization Journal, 155-175.
  23. Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Structural equation models with unobservable variables andmeasurement error. Journal of Marketing Research, 18(2), 39–50.
  24. Gefen, D. & Straub, D. (2005). A Practical Guide to Factorial Validity Using PLS-Graph: Tutorial and Annotated Example. Communications of the Association for Information Systems, 16, 91-109.
  25. Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K., Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance, Int. J. Production Economics, 133, 662–676.
  26. Hair, J., Anderson, R. and Black, W. (1998). Multivariate Data Analysis, Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ.
  27. Harder, Pastor (2008). Character Assassination- Bloodless Murder, Viewable www.newhope .bc.ca.
  28. Hartman, E. M. (2006). Can we teach character? An Aristotelian answer. Academy of Management Learning & Education, 5, 68–81.
  29. Hazen, M.A. (2006). Silences, peperinatal loss and polyphony: a post modern perspective, journal of organizational change management, 19(2), 237-249.
  30. Henriksen, K. and Dayton.E. (2006). Organizational Silence and Hidden Threats to PatientSafety. HSR Health Services Research, 41(4), 1539-1554.
  31. Hogan & Sinclair. (1997). For love or money? Character dynamics in consultation. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 49, 256-267.
  32. Hybels, B. (2008). Character, Viewable, at:www. Christianbook.Com.
  33. Jafari Samimi A., Mohammadi R. (2011). Measuring Customer Satisfaction Index (CSI) in Iranian Tile Industry Using Pls Path Modeling Technique. Middle-East Journal of Scientific Research, 8(1), 141-149.
  34. James, S., Brian, C., & Hartican, A. (2006). Leadership and Character, Leadership and Organizational Development Journal, 27(8), 1-10.
  35. Kalbers, L.P., & Cenker, W.J. (2007). Organizational commitment and auditors in publicaccounting, Managerial Auditing Journal, 22) 4(, 354-375.
  36. Korsgaard, M. A., Meglino, B.M. and Lester, S.W. (1997). Beyond helping: do other-oriented valueshave broader implications in organizations? Journal of Applied Psychology, 82, 160–77.
  37. Leonard, H. S. (1997). The many faces of character. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 49, 235-245.
  38. Likona, T. (1991). Educating for Character. Bantam Books: New York, NY.
  39. Liu, D., Wu.J. & Ma.J. (2009). Organizational silence a survey on employees working in atelecommunication company. IEEE Xplore.ieee.org.
  40. Luthans, F. (2006). Organizational behavior. Business & economics. McGraw-Hill/Irwin: 535.
  41. Marrella, Layne (2001). In Search of Ethics, Sanford, FL; DC Press
  42. Maxwell, John (2005). Communicating with Character, viewable at www.euquest.com.
  43. McKenna, R., & Campbell, G. V. (2011). The Character X Factor in Selecting Leaders: Beyond Ethics, Virtues, and Values, The Journal of Values-Based Leadership, 4, Article 5.
  44. McCullough, M.E., & Snyder, C.R. (2000). Classical sources of human strength: revisiting an old home and building a new one. Journal of Social and Clinical Psychology, 19, 43-55.
  45. Meyer, J.P. & Allen, N.J. (1997). Commitment in the Workplace: Theory, Research, and Application, Sage, Thousand Oaks, CA.
  46. Morrison, E. & Milliken, F. (2000). Organizational silence: a barrier to change and development in pluralistic world, Academy of Management Review, 25)4(, 706-25.
  47. Moynihan, D.P., & Pandey, S.K. (2007). Finding Workable Levers over Work Motivation Comparing Job Satisfaction, Job Involvement, and Organizational Commitment. University of Wisconsin–Madison, the University of Kansas, Lawrence.
  48. Nevitt, J., & Hancock, G.R. (2001). Performance of bootstrapping approaches to model teststatistics and parameter standard error estimation in structural equation modeling, Structural Equation Modeling, 8)3(,353-377.
  49. Newstrom, J., & Davies, K. (2002). Organizational behavior. 11th edition, McGraw-Hill/Irwin Organizational commitment, Model of commitment. Pp. 1-2.
  50. Northcraft, T. & Neale, H. (1996). Organization Behavior. London: Prentice-Hall.
  51. Park, C.W., & Keil, M. (2009). Organizational silence and whish-blowing on it projects: an integrate model decision sciences institute, 40(4), 901-918.
  52. Peterson, CH. (2008). Character Development, Viewable at; www.education planner.org/education.
  53. Pinder, C. C. and Harlos, K. P. (2001). Employee silence: quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice. In Rowland, K. M. and Ferris, G. R. (Eds), Research in Personnel and Human Resources Management, Vol. 20. New York: JAI Press, 331–69.
  54. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine, J. B. & Bachrach, D. G. (2000). Organizational citizenship behaviours: a critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research, Journal of Management, 26, 513–63.