نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانش آموخته دکترای تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
علیرغم مزایای متعدد پیادهسازی دولت الکترونیکی به ویژه در کشورهای در حال توسعه، خدمات الکترونیکی از پذیرش اندکی در میان شهروندان برخوردار است که این مسأله با افزایش فاصله از مرکز حاکمیت نیز تشدید میگردد. اهمیت توجه به این مسأله از آن روست که به عقیده صاحبنظران، موفقیت دولت الکترونیکی فقط منوط به حمایت و پشتیبانی دولت نیست بلکه تمایل کاربران به پذیرش خدمات دولت الکترونیکی را نیز شامل میشود. پژوهش حاضر برای حل این معضل به دنبال پاسخ به این پرسش است که چه عواملی باعث میشوند خدمات عمومی الکترونیکی نوآورانه مورد استفاده گسترده شهروندان قرار گیرد؟ در این راستا، متناسب با هدف و مسئله مورد نظر، استراتژی اصلی پژوهش، کثرتگرایی روششناختی با بهرهگیری همزمان از دو روش کیفی تحلیل مضمون و کمی مدلسازی ساختاری-تفسیری به صورت متوالی است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که عوامل مؤثر در قالب پنج سطح کلی شامل سطوح «ارزشآفرینی خدمات نیازمحور بر پایه اعتماد عمومی»، «خروجیهای بلافاصله»، «نقش کلیدی بوروکراتهای سازمان»، «بسترهای تسهیلگری ارائه خدمات» و «متغیرهای مستقل» قابل دستهبندی میباشد.
عنوان مقاله [English]
Structural-Interpretive Analysis of the Factors Affecting Innovative Electronic Public Services in Iran
نویسندگان [English]
1 Assistance Professor of Allameh Tabataba'i University
2 Ph.D graduate of Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]
Despite the many benefits of e-government implementation, especially in developing countries, electronic services have low levels of acceptance among citizens, which is exacerbated by increasing distance from the capital of government. The importance of paying attention to this issue is that according to experts, the success of the e-government is not just about government support and infrastructure, it also includes the willingness of users to accept e-government services. Therefore, the present research seeks to answer the question of what causes the innovative public electronic services to be widely used by citizens? In this regard, the main strategy of research is methodological pluralism, using simultaneously two methods of qualitative strategy of thematic analysis and a quantitative strategy of structural-interpretative modelling in a sequential manner. Research findings suggest that the factors affecting are categorized in five general levels include the levels of "value creation of the need-oriented services based on public trust", "immediate outputs", "key role of the bureaucrats of the organization", "the facilitators of service delivery" and "independent variables".
کلیدواژهها [English]