مدلسازی ارزیابی عملکرد استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای آمیخته)

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.

2 استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.

3 دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.

چکیده

هدف: همه مردم روزانه با ارگان­ها و دستگاه­های دولتی بی‌شماری سروکار دارند به نحوی که این دستگاه‌­های دولتی به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده‌اند. این واقعیت در ایران به علت حجم بالای فعالی‌های دولت و به اصطلاح بزرگ بودن دولت نمود بیشتری دارد. استانداری­‌ها و در راس آن شخص استاندار مسئولیت اجرا و نظارت بر فعالیت دولتی در هر استان را به صورت مجزا بر عهده دارد. بنابراین با توجه به حجم بالای ارتباط مردم در جامعه ایران با دستگاه‌­های دولتی، عملکرد مطلوب استانداری­­‌ها به صورت عام و خود استانداران به عنوان سکانداران این نهاد دولتی بسیار مهم گردیده است. بر این اساس مسئله اصلی که منجر به انجام این مطالعه خواهد شد ضعف آگاهی موجود در ارتباط با ارزیابی عملکرد استانداران است. چرا که مشخص نیست عملکرد استانداران بر چه اساسی ارزیابی می‌گردد و رتبه‌بندی­‌ها و نتایج ارائه شده توسط مراکز آماری بر چه پایه و اساسی صورت می‌­گیرد. بر این اساس مطالعه حاضر در دو گام انجام می‌­گیرد. در گام اول، الگوی ارزیابی عملکرد استانداران با شناسایی مولفه‌­ها و شاخص‌­های دخیل در آن طراحی و مدلسازی شده، سپس در گام دوم مدل استخراجی پژوهش مورد اعتبارسنجی قرار می‌­گیرد.
طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: پژوهش حاضر بر مبنای پارادایم تفسیری- اثبات­گرایانه و رویکرد آمیخته به صورت کیفی و کمی می‌­باشد. همچنین استراتژی این پژوهش، استقرایی است. جامعه کیفی مورد مطالعه در پژوهش حاضر را کلیه اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی و مدیریت استراتژیک و استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران به همراه مدیران ارشد وزارت کشور تشکیل دادند. به منظور طراحی الگوی پژوهش حاضر در مجموع بر اساس روش نمونه­‌گیری گلوله برفی تا سر حد اشباع نظری مصاحبه­‌ها ادامه یافت، بنابراین تعداد مشارکت­‌کنندگان در این مطالعه 18 نفر بوده‌­اند. در این بخش جامعه آماری را خبرگان آگاه به موضوع همچون استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران، معاونین و مدیران ارشد استانداری­‌های دولت ج. ا. ا تشکیل دادند. نمونه­‌گیری با استفاده از روش غیراحتمالی در دسترس صورت گرفت که در نهایت تعداد 48 نفر از جامعه آماری مورد نظر به عنوان نمونه پژوهش تعیین شدند. در راستای مدلسازی ابعاد شناسایی ­شده ارزیابی عملکرد، از نظرات خبرگان که نقش فعال اجرائی داشته‌­اند استفاده شد، چرا که این افراد از نزدیک درگیر فعالیت‌­های مربوط به مدیریت در سطح کلان دولتی بوده و با فرایندهای ارزیابی عملکرد به صورت عملی آشنایی داشته‌­اند. شاخص دیگر در تعیین حجم نمونه در این بخش، میزان دسترسی به این قبیل خبرگان بوده که در نهایت تعداد 48 نفر به عنوان نمونه در این خصوص تعیین شدند.
یافته­‌های پژوهش:  تحلیل داده‌­های حاصل از مصاحبه در نهایت منجر به شناسایی 12 مقوله اصلی به عنوان ابعاد ارزیابی عملکرد استانداران شد. در مجموع ابعاد ارزیابی عملکرد استانداران در 5 سطح طبقه‌­بندی گردیدند. بر این اساس دانش جغرافیایی به عنوان اثرگذارترین و رضایت ذی‌نفعان، مشارکت سیاسی و بهره‌­وری به عنوان اثرپذیرترین عوامل لحاظ شدند. با توجه به اینکه سطوح معنی­‌داری کمتر از 05/. حاصل گردیده، در نتیجه می‌­بایست از آزمون­‌های ناپارامتریک بهره برد. در این راستا از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده می­گردد. میانگین سرمایه اجتماعی نشان می­دهد در جامعه آماری مورد بررسی، این مفهوم از سطح مطلوبی برخودار نیست. همچنین دانش جغرافیایی و توسعه رفاهی مقادیر متوسط به بالا را نشان داده و مابقی متغیرها در سطح متوسطی قرار دارند.
محدودیت‌­ها  و پیامدها: با توجه به هدف این مطالعه، دسترسی به خبرگانی که بتوانند به روند انجام این مطالعه کمک نمایند با دشواری همراه بوده است.  
پیامدهای عملی: یافته­‌های این مطالعه جهت بهره‌­برداری سیاست­گذاران و همچنین استانداری­‌های کشور، پیشنهادهایی به شرح زیر ارائه می‌­دهد:

تحلیل دوره­ای مناطق جغرافیایی استان­ها با روش ماتریس SWOT در جهت شناخت نقاط قوت و ضعف منطقه و همچنین درک فرصت­‌ها و تهدیدهای آتی به منظور هدف­گذاری
تشکیل کارگروه ایمنی و سلامت در استانداری­‌ها با مدیریت استانداران به منظور شناخت ضعف‌­های بهداشتی سطح استان و تلاش در حل این مشکلات با برنامه‌­ریزی و اخذ مشورت از خبرگان این حوزه در سطح استان
تلاش دولتمردان در راستای بهره‌­گیری از استانداران بومی در هر استان به جهت انطباق بیشتر با منطقه و شناخت مناسب­‌تر فرصت‌­های اقتصادی

ابتکار یا ارزش مقاله: پژوهش حاضر اولین مطالع‌ه­ای است که مدلی از ارزیابی عملکرد استانداران ارائه می­‌نماید.
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Modeling the Performance Evaluation of the Governors of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • Masoome Momenimofrad 1
  • Reza Sepahvand 2
  • Seyed Najmedin Mousavi 3
  • Hojat Vahdati 3

1 PhD student in public administration, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Lorestan, Iran.

2 Professor of the Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Lorestan, Iran.

3 Associate Professor, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Lorestan, Iran.

چکیده [English]

Purpose: All people deal with numerous governmental agencies daily, to the extent that these governmental agencies have become part of people's lives. This reality is more evident in Iran due to the high volume of government activities and the so-called "big government." Governorates, headed by the governor, are responsible for implementing and overseeing government activities in each province separately. Therefore, given the high volume of public interaction with government agencies in Iranian society, the optimal performance of governorates in general and the governors themselves as the helmsmen of this governmental institution has become very important. Accordingly, the main issue that will lead to this study is the lack of existing awareness regarding the performance evaluation of governors. It is unclear on what basis governors' performance is evaluated and on what basis the rankings and results presented by statistical centers are based. Therefore, this study is conducted in two steps. In the first step, the performance evaluation model for governors is designed and modeled by identifying the components and indicators involved in it; in the second step, the extracted research model is validated.
Design/ methodology/ approach:  The present research is based on the interpretive-positivist paradigm and a mixed approach, both qualitatively and quantitatively. Also, the strategy of this research is inductive. The qualitative study population in this research consists of all university professors in the field of public administration and strategic management, governors of the Islamic Republic of Iran government, and senior managers of the Ministry of Interior. To design the model for this research, interviews continued based on the snowball sampling method until theoretical saturation; therefore, the number of participants in this study has been 18 people. In this section, the statistical population consisted of experts knowledgeable about the subject, such as governors of the Islamic Republic of Iran government, deputies, and senior managers of governorates of the Islamic Republic of Iran government. Sampling was done using a non-probabilistic convenience method, and finally, 48 people from the target statistical population were determined as the research sample. In order to model the identified dimensions of performance evaluation, the opinions of experts who have had an active executive role were used, as these individuals have been closely involved in management activities at the macro-governmental level and have practical familiarity with performance evaluation processes. Another indicator in determining the sample size in this section was the accessibility to such experts, which ultimately led to 48 people being determined as the sample in this regard.
Research Findings: The analysis of data from the interviews ultimately led to the identification of 12 main categories as dimensions of governors' performance evaluation. In total, the dimensions of governors' performance evaluation were classified into five levels. Accordingly, geographical knowledge was considered the most influential factor, and stakeholder satisfaction, political participation, and productivity were considered the most affected factors. Given that significance levels less than 0.05 were obtained, consequently, non-parametric tests must be used. In this regard, structural equation modeling with a partial least squares approach is used. The average social capital shows that in the statistical population under study, this concept is not at a desirable level. Also, geographical knowledge and welfare development show above-average values, and the rest of the variables are at an average level.
Limitations & Consequences: Given the purpose of this study, access to experts who could help with the process of this study has been difficult.
Practical Consequences: The findings of this study provide the following suggestions for policymakers and country governorates to utilize:

Periodic analysis of geographical areas of provinces using the SWOT matrix method to identify regional strengths and weaknesses as well as understand future opportunities and threats for targeting;
Establishing a safety and health working group in governorates under the management of governors to identify health weaknesses at the provincial level and strive to solve these problems through planning and seeking advice from experts in this field at the provincial level;
Government officials' efforts to use native governors in each province for better alignment with the region and better understanding of economic opportunities;

Innovation or value of the Article: The present study is the first study that presents a model for evaluating the performance of governors.
Paper Type: Original Paper
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Function
  • Performance Evaluation
  • Governors
  • Government of The Islamic Republic of Iran
  1. Balaboniene I. & G. Vecerskiene (2015) "The Aspects of Performance Measurement in Public Sector Organization". Procedia - Social and Behavioral Sciences,213(20), 314 – 320.
  2. Droodi, Masoud (2017). Compilation of evaluation indicators of governors and governors of the country. Presidential Strategic Research Center (in Persian).
  3. Flach, P. (2019). Performance evaluation in machine learning: the good, the bad, the ugly, and the way forward. In Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence(Vol. 33, No. 01, pp. 9808-9814).
  4. Ghorbani, Ebrahim, Kayani, Javad. (2018). Presenting the performance evaluation model of commanders and managers based on the statement of the second step of the revolution (case study: Police Headquarters of West Azarbaijan Province). Scientific Journal of Police Science Research, Amin University of Police Science, 21(2), 247-280 (in Persian).
  5. JAFARI, T., shafiabadi, A., farahbakhsh, K., abbaspour, A., younesi, J. (2020). Designing performance evaluation indicators for managers of Iran State Inspectorate Organization with job counseling approach. Career and Organizational Counseling, 12(43), 9-32. doi: 10.29252/jcoc.12.2.9.
  6. Karimi, Ruhvani, Noh Ebrahim, Abdur Rahim, Hasanpour, Akbar, Musapour, Nematullah. (2019). Designing a performance evaluation model for faculty members of Farhangian University. Educational and school studies, 9(3), 253-284 (in Persian).
  7. Marsidin, S. (2020, December). The Practicality of Principal’s Performance Appraisal Model. In 2nd International Conference Innovation in Education (ICoIE 2020)(pp. 305-309). Atlantis Press.
  8. Mayring, P. (2000).” QualitativeContentanalysis”, Forum: Qualitative Social Research,1(no.2).
  9. Mirzai Chalaki, Sajjad (2013), performance evaluation using non-parametric techniques, master's thesis, business management, Islamic Azad University (in Persian).
  10. Neustroev, S., Gordashnikova, O., & Zibrov, V. (2020). Designing a Regional Performance Appraisal Model for Administrators of Educational Institutions. Quality-Access to Success21(179).
  11. Niroomand, H., & Rzayat, G. H. (2020). Employee performance appraisal pattern of military organizations. Strategic Defense Studies18(82), 289-312.
  12. Sanchez-Iborra, R., Sanchez-Gomez, J., Ballesta-Viñas, J., Cano, M. D., & Skarmeta, A. F. (2018). Performance evaluation of LoRa considering scenario conditions. Sensors18(3), 772.
  13. Selvarajan, T. T., Singh, B., & Solansky, S. (2018). Performance appraisal fairness, leader member exchange and motivation to improve performance: A study of US and Mexican employees. Journal of Business Research85, 142-154.
  14. Sepahvand, F., Mohammadipour, F., Parvizy, S., Zagheri Tafreshi, M., Skerrett, V., & Atashzadeh‐Shoorideh, F. (2020). Improving nurses’ organizational commitment by participating in their performance appraisal process. Journal of nursing management28(3), 595-605.
  15. Setiawati, T., & Ariani, I. D. (2020). Influence of performance appraisal fairness and job satisfaction through commitment on job performance. Review of Integrative Business and Economics Research9(3), 133-151.
  16. Soltani, Mohammad Reza, Aliani, Musa. (2016). Comparative and analytical comparison of performance evaluation system and competency evaluation system in the organization. Human resource management research, 9(1), 157-182 (in Persian).
  17. Soltani, Mohammad Reza, Talai, Mohammad Hossein, Saberi Moghadam, Ahmed. (2017). Investigating and analyzing the status of the performance evaluation system. Human Resource Management Research, 10(2), 23-48 (in Persian).