طراحی مدل رشوه سیاسی در انتخاب مدیران سازمان‌های دولتی (راهبرد نظریه داده‌‌بنیاد با رویکرد ظاهر شونده – گلیزری)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رفتارسازمانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

4 استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

چکیده

هدف: اعتقاد اکثر نظریه‌پردازان سازمانی این است که سازمان‌های دولتی به جولانگاه محیط سیاسی تبدیل شده‌­اند تمامی تلاش اندیشمندان مدیریت دولتی جدید همواره بر این باور بوده­ که سازمان‌های دولتی را از گرفتار شدن در منجلاب آلودگی‌ها، فسادها و رشوه‌های سیاسی نجات دهند ولی در این امر موفق نبوده‌­اند. هدف این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر رشوه سیاسی در انتخاب مدیران سازمان‌های دولتی، طراحی مدل رشوه سیاسی در انتخاب مدیران سازمان‌های دولتی و شناسایی شاخص‌­ها و مؤلفه­‌های رشوه سیاسی می‌باشد. از طرفی این جستار به دنبال آن است که با معرفی مدل رشوه سیاسی و ابعاد و شاخص‌های مدل به تصمیم‌گیران در انتخاب‌های آینده، تأثیرگذار باشد و انتخاب مدیران دستگاه‌های دولتی را بدون هیچ گونه بده‌بستان‌های سیاسی، بر اساس اصول علمی و صحیح و با رعایت اصل شایسته‌سالاری و تعهد در سازمان‌های دولتی تسهیل نماید.
طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: این پژوهش به لحاظ پارادایم، تفسیری و از نظر هدف تحقیق بنیادی می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی با رویکرد تحقیق استقرایی است و از استراتژی داده‌بنیاد از نوع ظاهرشونده‌ (گلیزری) استفاده کرده است. گلیزر اعتقاد دارد که نظریه باید به طور طبیعی و خلاقانه از دل داده‌ها بیرون بیاید. این رویکرد به تنهایی امکان ظهور نظریه را فراهم می‌آ‌‌ورد، در این تحقیق این ویژگی ظاهر شونده توسط نرم‌افزار تخصصی مکس‌کیودا انجام به‌دست آمده است. جامعه آماری در بخش کیفی، خبرگان تجربی شامل مدیران باتجربه دستگاه‌های دولتی می‌­باشد. انتخاب نمونه تحقیق در این بخش، از نوع سطح اشباع و هدفمند می­‌باشد.
یافته­‌های پژوهش: مصاحبه‌ها تا جایی که کد اولیه جدیدی به مقولات اضافه نگردد ادامه داده شد. در این تحقیق با پانزده مصاحبه اشباع نظری به‌دست آمد و پس از کدگذاری اولیه و استخراج مضامین و مقولات چهار ساختمان معنایی تشکیل گردید که هسته یا متغیر اصلی ساختمان‌های معنایی شامل: 1) نپوتیزم سازمانی 2) رشوه سیاسی 3) فریاد خاموش استعدادهای درون سازمانی در بن‌بست شیشه‌ای ارتقاء، و 4) تباهی اقتصاد در چرخه ناکارآمدی انتصابات، بودند که براساس استراتژی گلیزری و برعکس نظریه اشتراووس و کوربین، از قبل نظریه به داده‌ها تحمیل نمی‌شود، بلکه اجازه داده می‌شود در طول فرآیند کدگذاری نظری و مقایسه‌ای، نظریه پایه ظاهر شود. این فرآیند با توجه به قابلیت نرم‌افزار مکس کیودا و در قسمت همپوشانی انجام و نظریه یا مدل این تحقیق در نرم‌افزار ظاهر گردید که بر این اساس نپوتیزم سازمانی با 13 شاخص، 4 مقوله فرعی و 2 مقوله اصلی به عنوان متغیر پیش‌بین یا مستقل، رشوه سیاسی با 17شاخص، 6 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی به عنوان متغیر محوری و اصلی و دو متغیر دیگر شامل: تباهی اقتصاد در چرخه ناکارآمدی انتصابات با 27 شاخص، 7 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی و فریاد خاموش استعدادهای درون سازمانی‌در بن‌بست شیشه‌ای ارتقاء شامل 20 شاخص، 6 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی به عنوان متغیرهای پیامد یا نتیجه ظاهر و استخراج گردیدند.  
محدودیت­‌ها و پیامدها: به علت مفهوم منفی موضوع تحقیق و ترس مدیران از تبعات محافظه کاری در پاسخگویی وجود داشت و جلب اعتماد آنان وقت و انرژی زیادی از محقق می‌گرفت.
پیامدهای عملی: این تحقیق نشان می‌دهد که نپوتیزم سازمانی و رشوه سیاسی، دو عامل مخرب در انتخاب مدیران دستگاه‌های دولتی هستند. این پدیده‌ها، منجر به انتخاب مدیران ناکارآمد و ناسالم شده، انگیزه نیرو‌های درون سازمان را از بین برده و پیامدهای ناگوار اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارند. نتایج پژوهش حاضر از حیث نظری نیز قابل تأمل است. چرا که ارائه مدل رشوه سیاسی در انتخاب مدیران دستگاه‌های دولتی به غنی‌سازی ادبیات نظری آن کمک می­کند. همچنین با توجه به اینکه در سازمان‌های دولتی مخصوصاً سازمان‌هایی که بیشتر تحت تأثیر کنش­های سیاسی هستند انتخاب مدیران تحت تأثیر سیاست بوده و براساس رشوه سیاسی اتفاق می­افتد. لذا نتایج این تحقیق می­تواند در حل مسئله کمک نماید. این جستار تلاش دارد تا با ارائه مدل رشوه سیاسی و در ادامه پخته شدن مدل و آزمون آن توسط دیگر محققان، در آینده شاهد رعایت اصل شایسته‌سالاری و تعهد در ارتقاء شغلی و انتخاب درست و صحیح مدیران دستگاه‌های دولتی به دور از هرگونه روابط غیر‌رسمی باشیم. همچنین، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که زدوبندهای سیاسی، یکی از مهم‌ترین آسیب‌های نظام فعلی انتصابات در دستگاه‌های دولتی است.
ابتکار یا ارزش مقاله: در این تحقیق ویژگی ظاهر شوندگی مدل (روش گلیزری) توسط نرم‌افزار تخصصی مکس‌کیودا انجام گردیده است.
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a Model of Political Bribery in the Selection of Public Organization Manager (A Grounded Theory Approach with an emergent-Glaserian Perspective)

نویسندگان [English]

  • hossein azimi 1
  • Hojjat Vahdati 2
  • Amir Hooshang Nazarpoori 3
  • Mohammad Hakkak 4

1 Ph.D. Candidate of Organizational behaviour Management, Faculty of Economics and Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran

2 Professor, Department of Management Faculty of Economics and Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran

3 Associate Professor. Department of Management Faculty of Economics and Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran

4 Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

چکیده [English]

Purpose: Government organizations are increasingly susceptible to the influence of the political landscape, as noted by many organizational theorists. This has led to efforts by proponents of "New Public Management" who believe these organizations should be insulated from undue political influence, specifically in the areas of corruption, pollution, and political bribery. However, these attempts have yielded limited success. The purpose of this research is to identify the factors affecting political bribery in the selection of managers of government organizations, to design a model of political bribery in the selection of managers of government organizations, and to identify the indicators and components of political bribery. Furthermore, the study seeks to: present a model addressing political influence in managerial selection, along with its key aspects and indicators, to inform future decision-making. Promote the selection of government agency managers based solely on meritocratic principles (competency-based selection) and their commitment to the organization, ensuring the process is free from undue political interference.
Design/ methodology/ approach: In terms of Paradigm, this research is interpretative. In terms of fundamental purpose, the present research is of the qualitative research type, inductive research approach, and the appearing (Glaser) database strategy has been used. Glaser believes that the theory should emerge naturally and creatively from the heart of the data; this approach alone makes it possible for the theory to emerge. This emerging feature was performed by Maxqda’s specialized software. Statistical community in the qualitative section, experienced experts include experienced managers of government agencies. In this research, the selection of the research sample in this section is of a saturated and purposeful level.
Research Findings: The interviews were continued until new codes were added to the categories; in this research, we reached theoretical saturation with fifteen interviews. After initial coding and extraction of themes and categories, four semantic structures were formed, whose core or main variables include: 1) organizational nepotism; 2) political bribery; 3) the silent cry of talents within the organization in the impasse of promotion; and 4) the destruction of the economy in the cycle of inefficiency. There were appointments, which is based on Glaser strategy and contrary to Strauss and Corbin's theory, which does not impose the theory on the data in advance. Rather, grounded theory is allowed to emerge during the theoretical and comparative coding process. This process according to the capability of the Maxqda software and in the overlapping part of the implementation and the theory or model of this research appeared in the software, according to which organizational nepotism with 13 indicators, 4 subcategories, and 2 main categories The name of the predictor or independent variable is political bribery with 17 indicators, 6 sub-categories, 3 main categories as the central variable, and two other variables, including the deterioration of the economy in the cycle of inefficiency of appointments with 27 indicators, 7 categories. Sub-categories and 3 categories and the silent cry of intra-organizational talents in the glass impasse of promotion, including 20 indicators, 6 categories, and 3 categories, appeared and were extracted as outcome variables.
Limitations & Consequences: Due to the negative concept of the research topic and managers' fear of its consequences, it caused conservatism in responding, and gaining their trust took a lot of time and energy from the researcher.
Practical Consequences: This research shows that organizational nepotism and political bribery are two destructive factors in the selection of managers of government institutions. These phenomena have led to the selection of inefficient and unhealthy managers, destroyed the motivation of the forces within the organization, and had unfortunate economic and social consequences. The results of the present research are also worth pondering from a theoretical point of view because the presentation of the model of political bribery in the selection of managers of government agencies helps to enrich the theoretical literature. On the one hand, considering that in government organizations, especially those that are more influenced by politics, the selection of managers is influenced by politics and happens based on political bribery, the results of this research can help in solving the problem. And she is trying to follow the path and mature the model and test it by other researchers. In the future, we will witness the observance of the principle of meritocracy in job promotion and the correct selection of managers of government agencies. Also, the results of this research show that political conflicts are one of the most important harms of the current system of appointments in government institutions.
Innovation or value of the Article: In this research, the feature of the appearance of the model (Glaser method) has been done by Maxqda specialized software.
Paper Type: Original Paper
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Political Bribery
  • Meritocracy
  • Maxqda
  • Glaser's Classic Approach
  1. E. & Smith, A. (2018). Tenure, promotion and performance: The career path of US ambassadors. The Review of International Organizations, 13(1), 77-103.‏
  2. H. D., Liao, J., Yang, J., & Young, M. (2023). Powerful political corporate appointments and firm bribery channels. International Journal of Managerial Finance, 19(3), 491-518.
  3. Beesley, C. & Hawkins, D. (2022). Corruption, institutional trust and political engagement in Peru. World Development, 151, 105743.
  4. Bigi Vahid, (2019), Public Policy Principles and Theories, Tehran, Negah Danesh Publications
  5. D. M., Saylors, R. Svane, M. S., Hillon, Y. C., & Saylors, J. (2024). There is No Ground and No Theory in Grounded Theory! Can We Create Both With Dialectic Ontology?. In A World Scientific Encyclopedia of Business Storytelling Set 2: Methodologies and Big Data Analysis of Business Storytelling Volume 5: Business Storytelling and Grounding Methodology (pp. 49-78).
  6. S. (2018). Towards inclusive, participatory peer tutor development in Higher Education. Critical Studies in Teaching and Learning (CriSTaL),6(1), 58-74.
  7. A. C. Kou, Z., & Wang, X. (2022). An economic analysis of political meritocracy. Economic Modelling, 106, 105677. 2023-12-24 19:45:37 UTC
  8. Colonnelli, E., & Prem, M. (2022). Corruption and firms. The Review of Economic Studies89(2), 695-732.
  9. Cohen, L. & Li, B. (2022). The political economy of anti-bribery enforcement (No. w29624). National Bureau of Economic Research.
  10. V. (2021). Political corruption cycles: High-frequency evidence from Argentina’s notebooks scandal. Comparative Political Studies, 54(3-4), 482-517.
  11. S. & Meier, K. J. (2022). Theorizing status distance: rethinking the micro theories of representation and diversity in public organizations. Administration & Society, 54(2), 248-276.‏‏
  12. R. (2020). Bribery and firm performance in India: A political economy perspective. Journal of Asian Economics, 68, 101181.
  13. Jafarpour Mahmood, Hosni Moghadam Sadegh (2022). Pathology of the methods of appointing business managers in the state-owned companies of the country. Bi-monthly publication of business reviews.21 (119). 7-2
  14. Jamali Asgoui Seyed Jamal, Bakshaish Ardestani Ahmad, Bani Hashemi Mirqasem (2019), Political Economy of Corruption, Journal: Majlis and Strategy, (101) 27, 58-33. (In Persian).
  15. Johnson, b. (1997). Examinig the validity structure of qualitative research, Educatinal. 118(2). 280-293
  16. Kast, E. J. (2021). Capitalism and the Logic of Deservingness: Understanding Meritocracy through Political Economy (Doctoral dissertation, Aberystwyth University).
  17. Karimi Alireza ,Ghaderi Salahedin,Moradinejad Elham. (2020). Sociological Study of the Perception of Corruption and Related Social Factors in Societies with a Culture of Nepotism: Study of Khorramabad, lranian Journal of Social Problems, 10(1), 241-262. 
  18. Keshishian-Sirki, Garineh (2021). Modeling the advanced Islamic system based on the characteristics of youthfulness in the statement of the second step of the revolution. Journal of Political Sociology. (In Persian)
  19. Lægreid, P. (2022). Political Organizations and Public Management–An Institutional Approach. In Elgar Encyclopedia of Public Management(pp. 32-36). Edward Elgar Publishing Limited.
  20. Liedong, T. A., Aghanya, D., Jimenez, A., & Rajwani, T. (2023). Corporate political activity and bribery in Africa: Do internet penetration and foreign ownership matter?. Journal of Business Research, 154, 113326.
  21. Lord, N. (2024). Accommodating Transnational Corporate Bribery Revisited: Performing Transparency in the Shadows of Negotiation. CrimRxiv.
  22. Lowenstein, D. H. (1984). Political bribery and the intermediate theory of politics. UCLA L. Rev., 32, 784.
  23. Maxwell, j.(1992). Understanding and validity in qualitative research, Harvard Education Review,62(3),269-280
  24. Mease, J. J. (2021). Techniques and forces and the communicative constitution of organization: A Deleuzian approach to organizational (in) stability and power. Management Communication Quarterly, 35(2), 226-255.
  25. R. W., & Benk, S. (2023). Political viewpoint and attitudes toward bribery: Summaries of 16 studies. In The Ethics of Bribery: Theoretical and Empirical Studies (pp. 587-592). Cham: Springer International Publishing.
  26. Mesri Mehran. Faraj-Vand Esfandiar, (2022), legitimate corruption; why political systems are prone to corruption, Public Administration Journal, Scientific Research, 13(1), 155-181. (In Persian).
  27. Moghimi Mohammad, (2018), Government budgeting (theories, principles and applications from regulation to control), Tehran, Negah Danesh Publications. (In Persian).
  28. Mohajan, H. K., & Mohajan, D. (2023). Glaserian grounded theory and Straussian grounded theory: Two standard qualitative research approaches in social science. Journal of Economic Development, Environment and People, 12(1), 72.
  29. Moran, L., Bayes, S., & Foster, K. (2024). How do professional connections and relationships impact midwives’ well-being and career sustainability? A Grounded Theory study protocol. European Journal of Midwifery, 8(March), 1-7.
  30. Oluseye, O. (2024). Exploring potential political corruption in large-scale infrastructure projects in Nigeria. Project Leadership and Society, 5, 100108.
  31. Office for Preservation and Publication of the Works of Ayatollah Khamenei (2022). Statements in the meeting of elites and top academic talents. KHAMENEI.IR.
  32. Ohunakin, F., Adeniji, A. A., Oludayo, O., & Osibanjo, O. A. (2018). Perception of frontline  employees towards career growth opportunities: Implications on turnover intention. Verslas: Teorija ir praktika/Business: Theory and Practice, 19, 278-287.
  33. Safaei Movahed, Saeed. (2021). Grounded Theory (Data-Based Theory): Theoretical Foundations, Approaches, and Implementation Procedures. Tehran: Nashr Dorra. (In Persian).
  34. Sethi, R., & Somanathan, R. (2023). Meritocracy and representation. Journal of Economic Literature, 61(3), 941-957.
  35. Shiri Ardeshir, Seifi Atefeh, Heydar Nejad Zahra(1401), Designing the model of meritocracy of government managers, Scientific Quarterly of Government Organizations Management, (3) 10, 26-11. (In Persian).
  36. Tirabeni, L. (2020). Technology, Power, and the Organization: Wearable Technologies and Their Implications for the Performance Appraisal. In Performance Appraisal in Modern Employment Relations(pp. 61-85). Palgrave Macmillan, Cham.‏‏
  37. The information base of the Office of the Supreme Leader (1401). Statements in the meeting with the representatives of the Islamic Council. LEADER.IR
  38. Urquhart, C. (2013). Grounded Theory for Qualitative Research: A Practical Guide. India: SAGE Publications.
  39. Young, S. L., Wiley, K. K., & Searing, E. A. (2020). “Squandered in real time”: How public management theory underestimated the public administration–politics dichotomy. The American Review of Public Administration, 50(6-7), 480-488.