نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 * استاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
2 ** دانشجوی دکتری، دانشگاه سمنان.
3 *** دانشجوی دکتری، دانشگاه سیستان و بلوچستان (نویسنده مسئول).
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای رهبری خدمتگزار مدیران در پیشبینی و تبیین مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی کارکنان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کل کارکنان «دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر» و بیمارستانهای تحت پوشش آن در سال 1392 به تعداد 483 نفر بود که تعداد 170 نفر به روش طبقهای- نسبتی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. نتایج نشان داد که میزان رهبری خدمتگزار مدیران و رفتار شهروندی کارکنان «دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر» در حد متوسط است. زیرمؤلفههای خدمترسانی، قابلیت اعتماد و مهرورزی رابطه مثبت و معناداری با رفتار مدنی و ادب و ملاحظه دارند؛ اما زیرمؤلفه مهرورزی رابطه منفی و معکوس با جوانمردی دارد؛ همچنین زیرمؤلفه تواضع و فروتنی رابطه مثبت و معنادار با ادب و ملاحظه و رابطه منفی و معکوس با وجدان کاری دارد. مؤلفههای رهبری خدمتگزار توانایی پیشبینی و تبیین ادب و ملاحظه را به میزان مناسب و رفتار مدنی را به میزان نسبتاً قابلقبولی دارند. بهجز بر حسب جنسیت، تفاوت معناداری بین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بر حسب سن، سابقه کاری و مقطع تحصیلی آنها مشاهده نشد.
کلیدواژهها