نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 * دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
2 ** استادیار، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول).
3 *** استادیار، دانشگاه تهران
چکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم کیفیت زندگی کاری و تعیین سطح آن در میان نیروی انسانی شاغل در مراکز خدمات اطلاعاتی و دانشی و درنهایت تبیین مدل اندازهگیری آن است. تحلیل مفهوم کیفیت زندگی کاری عملاً به ساخت یک ابزار برای سنجش این مفهوم منجر شد. این پژوهش، کاربردی و از نوع پیمایشی ـ توصیفی است. جامعه آماری در بخش کیفی، مدیران و کارشناسان ارشد کتابخانههای دانشکدهای «دانشگاه تهران» و در بخش کمّی، نیروی انسانی این کتابخانهها هستند. گردآوری دادهها در بخش کیفی از طریق مصاحبه و در بخش کمّی با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته صورت گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی، 9 عامل دریافت کافی و منصفانه، محیط کار ایمن و بهداشتی، فرصت رشد و امنیت مداوم، قانونگرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، توسعه قابلیتهای انسانی و سرپرست شایسته را تأیید کرد.
کلیدواژهها