نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 دانشگاه شهید بهشتی.
2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان.
چکیده
چکیده در شرایط محیطی درحال تغییر و بهشدت رقابتی امروز، سازمانها بهمنظور حفظ بقای خود باید بیش از پیش توجه خود را بر کارایی و اثربخشی متمرکز سازند. بر اساس پژوهشهای پیشین، «فرهنگ سازمانی» یکی از عوامل تأثیرگذار بر کارایی و اثربخشی سازمانها است. اهمیت این موضوع تا جایی است که فرهنگ سازمانیِ قوی و متمایز، یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمانها بهشمار میرود. فرهنگ سازمانی، قویترین نیروی داخلی است که یک سازمان را تحتتأثیر قرار میدهد و تأثیر زیادی بر متغیرهای سازمانی از جمله: تعهد سازمانی و رضایت شغلی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان در «بانک ملت» است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران و کارکنان «بانک ملت» در سطح شهرستان تهران است. با توجه به فرمول کوکران در تعیین حجم جوامع آماری محدود تعداد نمونه آماری، 278 نفر تعیین و اقدام به جمعآوری آراء این افراد شده است. دادههای لازم بهوسیله پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل تجزیهوتحلیل شد. نتایج، تمام فرضیهها به جز «انطباقپذیری بر تعهد سازمانی» را تأیید کرد؛ همچنین با توجه به نتایج، «رسالت بر تعهد سازمانی»، بیشترین تأثیر و «درگیرشدن در کار»، کمترین تأثیر را بر رضایت شغلی داشته است.
کلیدواژهها