نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای آمیخته)
نویسندگان
1 کارشناسیارشد، مدیریت دولتی، گرایش توسعۀ منابع انسانی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
2 گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
3 گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
چکیده
هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر فهم چیستی و چرایی پدیده ناتوانی آموختهشده در سازمانهای دولتی بوده است.
طراحی/ روششناسی/ رویکرد: روششناسی تحقیق، استفاده از روش ترکیبی اکتشافی شامل دو مرحله کیفی و کمی بود. بخش کیفی از طریق راهبرد نظریهپردازی داده بنیاد و بخش کمی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفته است. جامعه آماری شامل خبرگان در سازمانهای دولتی شهر ایلام بود که به دو شیوه هدفمند و گلوله برفی با محوریت قاعده اشباع نظری تعداد 20 مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. روایی دادههای کیفی از طریق ضریب نسبی روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی تأیید شد. در ادامه، پرسشنامهای 81 سؤالی برای آزمون مدل طراحی شد که روایی و پایایی آن با شاخصهای شناختهشده بررسی شده است.
یافتههای پژوهش: سرآغاز ناتوانی آموختهشده در سازمانهای دولتی وجود پنج عامل قوانین و مقررات اداری متصلب، انگارههای ذهنی مدیران، نقش بازدارندگی مدیران، ساختار سازمانی و فرایندهای سازمانی بود که منجر به ظهور پدیده محوری با عمق مفهومی روزمرگی شغلی، تعصب پیشین، بسندگی در شغل، احساس کِهتری و سکوت آگاهانه شده است. پس از تأیید اعتبار این مرحله، تحلیل دادههای کمی با نرمافزار اسمارت پیالاس نشان داد، موجبات علّی در هویدایی پدیده محوری اثر پرمفهومی میگذارند. همچنین، با استفاده از آزمون تیتکنمونهای مشخص شد وضعیت کنونی پنج بُعد مفهوم، در جامعة مورد تحقیق از حد نرمال بالاتر است.
محدودیتها و پیامدها: مفهوم و ابعاد شکلدهنده ناتوانی آموخته شده به خاطر مغفولماندن از نظرگاه پژوهشگران، نامکشوف مانده است. بنابراین، تحقیق حاضر سعی دارد خلأ تئوریک و مفهومی پیشگفته را تقلیل کند.
پیامدهای عملی: با توجه به حاکمبودن ابعاد شکلدهنده ناتوانی آموختهشده در سازمانهای دولتی، مدیران میبایست با افزایش آگاهی درباره موجدات این پدیده، استراتژیهای مناسبی را برای کنترل آن اتخاذ کنند.
ابتکار یا ارزش مقاله: مقالة حاضر یکی از بیماریهای کمتر شناخته شده در سازمانهای دولتی را معرفی و به مفهومپردازی آن پرداخته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Understanding the Phenomenon of Trained Incapacity and Identifying its Fusion Factors in Government Organizations
نویسندگان [English]
1 M.A, Public Administration, Human Resource Development, Faculty of Literature and Humanities, University of Ilam, Ilam, Iran.
2 Department of Public Administration, Faculty of Literature and Humanities, University of Ilam, Ilam, Iran.
3 Department of Education Management, Faculty of Literature and Humanities, University of Ilam, Ilam, Iran.
چکیده [English]
purpose: The main purpose of this study was to understand what and why the phenomenon of trained incapacity in government organizations.
Design/ Methodology/ Approach: Research methodology The use of combined-exploratory method consisted of two stages: qualitative and quantitative. The qualitative part is done through the strategy of data-based theory and the quantitative part is done using structural equation modeling. The statistical population included experts in government organizations in the city of Ilam, which conducted two semi-structured interviews in two methods, targeted and snowball, until theoretical saturation was achieved. The validity of qualitative data was confirmed by the relative coefficient of content validity and content validity index. Then, a questionnaire of 81 questions was designed to test the model, the validity and reliability of which were evaluated with known indicators.
Research Findings: The beginning of the trained incapacity in dimensions of rules of inelastic, Managers Mental intentions, The deterrence role of Managers, Structure Organizational and Organization Process, related to the causative conditions affecting the axial phenomenon were identified the dimensions of Job Routineness, early of Prejudice, Job in adequacy, inferiority feeling and Smart Silence to the organizational Trained Incapacity variable (the axial phenomenon). After confirming the validity of this step, the analysis of quantitative data with Smart PLS software showed that causal factors have a meaningful effect on the visibility of the axial phenomenon. Also, using the sample test, it was found that the current situation of the five dimensions of the concept of disability learned in the study population is higher than normal.
Limitations and consequences: the concept and dimensions that make up learning disability have been left unexplored by researchers. Therefore, the present study tries to reduce the aforementioned theoretical and conceptual gap.
Practical Consequences: Given the prevailing dimensions of disability formation learned in government organizations, managers should adopt appropriate strategies to control this phenomenon by increasing awareness of its causes.
Innovation or value of the Article: The present article introduces one of the lesser known diseases in government organizations and deals with its conceptualization.
کلیدواژهها [English]