نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای کیفی)
نویسندگان
1 رفتار سازمانی،گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
2 دانشجوی دکترا، مدیریت رفتاری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
چکیده
هدف: به دلیل گسترش رسانههای اجتماعی در کشور ضروری است که رهبران سازمان بهعنوان اصلیترین عوامل شکل دهنده فرهنگ سازمانی، مهارت لازم برای استفاده از این بستر ارتباطی نوین را بدست آورند. هدف محقق در این پژوهش بررسی تغییرات سبک رهبری در سازمانها با ظهور رسانههای اجتماعی است.
روش شناسی: روش اجرای این تحقیق با استفاده از نظریه دادهبنیاد است. در این تحقیق جامعه آماری شرکتها و آژانسهای تبلیغاتی هستند. نمونههای آماری به شیوه قضاوتی و گلوله برفی از گروههای نخبگان شاغل در آژانسهای تبلیغاتی انتخاب گردید. در این تحقیق مصاحبه با 12 نفر به اشباع و کفایت نظری رسیده است.
یافتههای پژوهش: نتایج نشان داد که تفکر راهبردی، ویژگیهای شخصیتی رهبر و برند رهبری سازمان بهعنوان مبانی تغییرات سبک رهبری و شاخصهای ادراکی، ارتباطی و انگیزشی بهعنوان مؤلفههای آن شناسایی شدهاند. همچنین ساختار سازمانی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و سرمایه انسانی سازمان عوامل محیطی مؤثر بر این تغییرات هستند.
محدودیتها و پیامدها: فقدان پژوهشهای مشابه و نبود شاخصهای عینی برای مقایسه در داخل کشور مهمترین محدودیتها بودند.
پیامدهای عملی: مطالعه انجام شده در صنعت تبلیغات صورت گرفته است که همین امر تعمیمپذیری آن به سایر حوزهها را تا حدی با چالش مواجه میکند.
ارزش مقاله: مقاله به درک بهتر تغییرات در رهبری سازمانی با استفاده از بسترهای ارتباطی نوین رسانههای اجتماعی، میافزاید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Leadership Style Changes In Organizations Due To Advent Of Social Media
نویسندگان [English]
1 Organizational Behavior, Business management,Faculty of Economics,Management & Administartive Sciences,Semnan University
2 PhD Candidate ,Behavioral Management, Business management,Faculty of Economics,Management & Administartive Sciences,Semnan University
چکیده [English]
Purpose: Due to the development of social media in the country, it is essential that organizational leaders, the main factors shaping the organizational culture, acquire the necessary skills to use this new communicational platform. The aim of the researcher in this study is to examine changes in leadership style in organizations due to advent of social media.
Design/ methodology/ approach: The research method is Grounded Theory. The statistical population of this research is advertising agencies. Statistical samples were selected by judging method and snowball from elite groups working in advertising agencies. In this research, interviews with 12 people have reached saturation and theoretical adequacy.
Research Findings: The results showed that strategic thinking, personality traits of the leader and the leadership brand of the organization have been identified as the basis for changes in leadership style and perceptual, communicative and motivational indicators have been identified as its components. Also, organizational structure, economic factors, cultural factors and human capital of the organization are environmental factors affecting these changes.
Limitations & Consequences: Lack of similar research and lack of objective indicators to comparison in the country were also the most important limitations.
Practical Consequences: The study was conducted in the advertising industry, which challenges its generalizability to other areas to some extent.
Innovation or value of the Article: Article improves for better understanding of changes in organizational leadership style by using modern communication platforms (social media).
Paper Type: Research Paper
کلیدواژهها [English]