نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای کیفی)
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری/ مدیریت/ گرایش مدیریت سیستمها/ دانشکده مدیریت و اقتصاد/ دانشگاه جامع امام حسین (ع)/ تهران/ ایران
2 گروه مدیریت سیستم/ دانشکده مدیریت و اقتصاد/ دانشگاه جامع امام حسین (ع)/ تهران/ ایران
چکیده
هدف: با توجه به کاستیهای موجود، نظام سیاستگذاری سازمانی به فرایندی سیستماتیک، هدفمند و منظم برای تولید دادههای حاصل از عملکرد، پردازش آنها به اطلاعات و تبدیل آن به دانش سیاستی نیاز دارد تا نسبت به کم و کیف تحقق اهداف سیاستها، آثار و پیامدهای آنها و موفقیت یا ناکامیشان آگاهی داشته و از آن برای سیاستگذاری و تصمیمگیری بهره گیرد. ازاینرو مسئله اصلی که محقق به تلاش برای رفع آن میپردازد تبیین این موضوع است که سیاستها و راهبردهای کلان چه پیامدها و آثاری در پی خواهد داشت.
طراحی/ روش شناسی/ رویکرد: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها اسنادی-فراترکیب است. در روند این پژوهش، 408 پژوهش انتخاب شدند که در آنها درباره مولفههای ارزیابی سیاستها و راهبردهای مرتبط با جوامع دانشگاهی به طور مستقیم و غیرمستقیم بحث شده بود. برای تحلیل دادهها از رویکرد کیفی استفاده شد. برای بررسی اعتبار مطالعات مورد استفاده در این پژوهش از «ابزار حیاتی گلین» استفاده شده است که برای ارزیابی همه طرحهای پژوهشی کاربردی، قابل استناد است.
یافتههای پژوهش: در پژوهش حاضر 4 بعد، 16 مولفه و 75 شاخص شناسایی شده است که در نهایت الگوی ارزیابی آثار و پیامدهای سیاستها و راهبردهای جوامع دانشگاهی بر اساس آنها تدوین شده است. ابعاد مدل استخراجی عبارتاند از: تربیت و آموزش، پژوهش و نوآوری، خدمات مستشاری و مدیریت دانش.
محدودیتها و پیامدها: در این پژوهش به بررسی تحقیقات علمی در پایگاههای تحقیقاتی معتبر پرداخته شده است. از آنجا که مقوله ارزیابی پیامد در حوزه سیاستها و راهبردهای کلان جوامع دانشگاهی سهم ناچیزی از تحقیقات این حوزه را به خود اختصاص دادهاند، محدودیت این پژوهش را میتوان تعداد اندک تحقیقات و پژوهشگران عنوان نمود.
پیامدهای عملی: بهوسیله شاخصهای موجود در مدل حاضر میتوان پیامدهای اصلی سیاستهای وضع شده در جوامع دانشگاهی را مورد سنجش قرار داد و با توجه به نتایج حاصل اطلاعات مفیدی را به تصمیمگیران این حوزه ارائه نمود تا از هدررفت منابع و زمان با اتخاذ سیاستها و راهبردهای نامناسب جلوگیری گردد.
ابتکار یا ارزش عملی: این پژوهش اولین پژوهش در خصوص ارائه مدل منسجم در زمینه ارزیابی پیامد سیاستها و راهبردهای جوامع دانشگاهی میباشد.
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Meta-Synthesis Method for the Model of Evaluating the Effects and Consequences of Macro Policies and Strategies: A Case Study of Academic Communities
نویسندگان [English]
1 PhD Candidate Management Systems Management Faculty of Management and Economics Imam Hossein University Tehran Iran
2 Department of System Management / Faculty of Management and Economics / Imam Hussein University / Tehran / Iran
چکیده [English]
Purpose: Due to the existing shortcomings, the organizational policy-making system needs a systematic, purposeful and regular process to produce performance data, process them into information and turn them into policy knowledge in order to achieve the goals of policies, effects and consequences. Be aware of them and their successes or failures and use them for policy-making and decision-making. Therefore, the main issue that the researcher tries to solve is to explain what the consequences of policies and strategies will be.
Design/Methodology/Approach: In terms of practical purpose and in terms of data collection method the current research is documentary- Meta-Synthesis. In the process of this research, 408 studies were selected in which the components of evaluating policies and strategies related to academic societies were discussed directly and indirectly. A qualitative approach was used to analyze the data. To check the validity of the studies used in this research, "Glynn's Vital Tool" has been used, which can be used to evaluate all applied research projects.
Findings: In the present study, 4 dimensions, 16 components and 93 indicators have been identified, and finally, the model for evaluating the effects and consequences of policies and strategies of academic communities has been developed based on them. The dimensions of the extraction model are: training and education, research and innovation, consulting services and knowledge management.
Limitations and Consequences: The only limitation in this study is the lack of a coherent model for evaluating the consequences of policies and strategies in the academic community. Therefore, this research is the first one to provide a coherent model for evaluating the consequences of policies and strategies in academic communities.
Practical Implications: Using the indicators in the present model, the main consequences of the policies set in the academic community can be assessed and according to the results, useful information can be provided to decision makers in this field to avoid wasting resources and time by adopting policies and strategies.
Initiative or practical value: This research is the first one to provide a coherent model in assessing the impact of policies and strategies of academic communities.
Paper Type: Research Paper
کلیدواژهها [English]