نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای آمیخته)
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت سرمایههای انسانی سازمان و به ویژه استعدادها به عنوان مهمترین ابزار کسب مزیت رقابتی، هدف از انجام این پژوهش ارائه مدلی برای مدیریت استعداد در صنعت خودرو است.
طراحی/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش، به صورت ترکیبی اکتشافی (کیفی-کمی) انجام شده است. در فاز کیفی، اجزای یک مدل مدیریت استعداد به روش تحلیل تم شناسایی شد. در فاز کمی، اجزاء و روابط مدل استخراج شده از فاز کیفی، با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، مورد ارزیابی قرار گرفت تا مهمترین متغیرهای مرتبط برای یک مدل مدیریت استعداد و ارتباطات آنها، طراحی و تبیین شود.
یافتههای پژوهش: مدل حاصل از این پژوهش مشتمل بر شناسایی فرایند مدیریت استعداد (تعریف، شناسایی و انتخاب، توسعه، بهکارگیری، نگهداشت استعدادهای موجود و ایجاد شرایط جذب استعدادهای جدید)، عوامل اثرگذار بر این فرایند در چهار دسته عوامل محیط کلان، عوامل سطح سازمان، عوامل سطح فرد و عوامل مربوط به سیستم مدیریت منابع انسانی و پیامدهای این فرایند در سه دسته فردی، سازمانی و فراسازمانی است.
محدودیتها و پیامدها: با توجه به سازهها و مضامین شناسایی شده مرتبط با صنعت خودرو، تعمیم نتایج به سایر صنایع محدودیت دارد.
پیامدهای عملی: ارائه مدلی برای مدیریت استعداد در صنعت خودور، در سه بخش عوامل اثرگذار، فرایند و نتایج مدیریت استعداد و متغیرهای مرتبط و چگونگی ارتباطات آنها.
ابتکار یا ارزش مقاله: این پژوهش جامعه گستردهای از شرکتهای فعال در صنعت خودرو را مورد بررسی قرار داده و خروجی این پژوهش برای سیاستگذاران و مدیران این صنعت، در زمینهسازی و پیادهسازی مدیریت استعداد قابل اتکا خواهد بود. برخی سازهها و بسیاری از متغیرها و مضامین شناسایی شده و جزئیات ارائه شده در خروجیهای این تحقیق، متفاوت با مدلهای موجود و متناسب با صنعت خودرو میباشند.
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing and Explaining Talent Management Model (Case of study: Automobile industry in Iran)
نویسندگان [English]
1 Ph.D Student, Commercial Management, Human resource management orientation, Department of Government Management, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Government Management, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Government Management, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Commercial Management, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: Considering the importance of human resources of the organization and especially talents as the most important tool for gaining a competitive advantage, the purpose of this study is to provide a model for talent management in the automobile industry.
Design/ Methodology/ Approach: This research was conducted based on a combined exploratory method (qualitative-quantitative). In the qualitative phase, the components of a talent management model were identified by theme analysis. In the quantitative phase, the components and relationships of the model (extracted from the qualitative phase) were evaluated by using structural equation modeling to design and explain the most important relevant variables for a talent management model and their relationships.
Research Findings: The model of this research includes identifying the talent management process (defining, identifying and selecting, developing, applying, retaining existing talents and creating conditions for attracting new talents), factors affecting this processare in four categories: environmental factors, organizational level factors, individual level factors, and the factors related to the human resource management system, and the consequences of this process are in three categories: individual, organizational and extra-organizational.
Limitations & Consequences: The generalization of the results of this research to other industries is limited.
Practical Consequences: Providing a model for talent management in the Automobile industry, in three parts: influential factors, talent management process with results, and related variables and how they relate.
Innovation or value of the Article: This research examines a wide community of companies which are active in the Automobile industry and the output of this research will be reliable for policy makers and managers in this industry, for planning and implementation of talent management. Some constructs and many variables and themes identified and the details provided in the outputs of this research are different from the existing models and are suitable for the automobile industry.
Paper Type: Research Article
کلیدواژهها [English]