• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

چشم انداز مدیریت دولتی

  1. صفحه اصلی
  2. مزیت همرقابتی (همکاری و رقابت) در سازمان‌های دولتی: هم‌افزائی انسان و فرآیند

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

خط‌مشی صدور مجوز

اهداف و چشم‌انداز نشریه

اعضای هیات تحریریه

محورهای پذیرش مقالات

موضوعات نشریه

فرایند پذیرش مقالات

اصول اخلاقی انتشار مقاله

فرآیند داوری

نوع مقالات قابل پذیرش

ترتیب انتشار شماره‌های نشریه

بانک ها و نمایه نامه ها

اخبار و اعلانات

اطلاعات آماری نشریه

پیوندهای مفید

کانال‌های ارتباطی

آدرس و دورنگار

مزیت همرقابتی (همکاری و رقابت) در سازمان‌های دولتی: هم‌افزائی انسان و فرآیند

    نویسندگان

    • مهدی هدائی 1
    • سید مهدی الوانی 2
    • حمید رضا یزدانی 3
    • حسن زارعی متین 4

    1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، ایران، تهران

    2 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران، تهران

    3 گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، ایران، تهران

    4 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، ایران، تهران.

,

نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای کیفی)

10.48308/jpap.2020.96733
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش، چگونگی نیل به مزیت رقابتی در سازمان‌های دولتی است. مفهوم جدیدی با عنوان«مزیت هم‌رقابتی به­صورت همکاری و رقابت» با توجه به هدف منفعت عامه و خلق ارزش مشترک در این سازمان‌ها جهت تمایز با مفهوم رقابت و سودآوری در شرکت‌های خصوصی مطرح شده است.
طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: در این پژوهش از روش هرمنوتیک انتقادی استفاده شده است. ابتدا محورهای اصلی تفکر سیستمی بررسی شده و تفسیر و همفکری بین نظریه‌ها ارائه شده­اند؛ سپس به بررسی ابعاد در پارادایم تفسیری پرداخته شده و گزاره‌ها و امتزاج مفاهیم کلیدی بیان می­شود.
یافته‌های پژوهش: می‌توان مزیت هم­رقابتی را با تأکید بر همکاری جهت رقابت برای تبدیل­شدن به خدمت‌رسان برتر بین سازمان‌های دولتی تعریف کرد. سه بُعد ساختار سازمان، فرایندهای مدیریت منابع انسانی و کارکردهای سرمایه انسانی به مثابه یک کلیت در نظر گرفته می‌شوند. تکرار این اجزا، مزیت هم­رقابتی را در رابطه با کل می‌سنجد که در تکرارهای بعدی منسجم‌تر می‌شود.
محدودیت‌ها و پیامدها: از جمله محدودیت‌های اصلی این تحقیق می‌توان به زمانبر بودن روش هرمنوتیک انتقادی اشاره کرد که محقق با توجه به بنیادی بودن موضوع و لزوم فرانظریه‌پردازی، ناگزیر از انتخاب این راهبرد جهت نیل به پیامدهای مطلوب می‌باشد.
پیامدهای عملی: با معرفی انسان و فرایند به­عنوان ارکان اصلی کسب مزیت هم­رقابتی در سازمان‌های دولتی، از برنامه‌های راهبردی حکومت نیز حمایت می‌شود. مزیت هم­رقابتی در ساختار این سازمان‌ها با هم‌افزایی کارکردها و فرایندها به­صورت سیستمی حاصل خواهد شد که اجزای آن در محیط ارزشی کل‌نگر و چرخه‌ای در ارتباط هستند.
ابتکار یا ارزش مقاله: این مقاله برای اولین بار با طرح مفهوم بدیع مزیت هم‌رقابتی در سازمان‌های دولتی، ماتریس و رابطه انسان و فرآیند را به عنوان مبنای تحقیقات آینده ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

  • مزیت رقابتی
  • سازمان‌های دولتی
  • سرمایه انسانی
  • مدیریت منابع انسانی
  • XML
  • اصل مقاله 601.57 K
  • نسخه EPUB مقاله
  • 1.mht
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Alvani, S. M. (2012). Introduction to organizations’ ethical maturity. Organizational Behavior Studies Quarterly, 1(1), 1–9. (In Persian)
  2. Armstrong, M. (2008). Strategic human resource management: A guide to action. 4th Edition. London: Kogan Page.
  3. Bloom, B. S. (Editor), Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook 1: Cognitive domain. NY: David McKay.
  4. Cardy, R. L., & Selvarajan, T. T. (2006). Competencies: Alternative frameworks for competitive advantage. Business Horizons, 49, 235-245.
  5. Christ, K. L., Burritt, R. L., & Varsei, M. (2017). Coopetition as a potential strategy for corporate sustainability. In J. Cygler, W. Sroka, M. Solesvik & K. Dębkowska (Editors), Benefits and drawbacks of coopetition: The roles of scope and durability in coopetitive relationships. Sustainability, 10, 1-24.
  6. Curtis, B., Hefley, B., & Miller, S. (2009). People Capability Maturity Model (P-CMM). Version 2.0, 2nd Edition.Carnegie Mellon University.
  7. Cygler, J., Sroka, W. (2016). The boundaries of coopetition: A case study of Polish companies operating in the high-tech sector. In J. Ateljević & J. Trivić (Editors), Economic Development and Entrepreneurship in Transition Economies. In J. Cygler, W. Sroka, M. Solesvik & K. Dębkowska (Editors), Benefits and drawbacks of coopetition: The roles of scope and durability in coopetitive relationships. Sustainability, 10, 1-24.
  8. Cygler, J., & Sroka, W. (2017). Coopetition disadvantages: The case of the high tech companies. In J. Cygler, W. Sroka, M. Solesvik & K. Dębkowska (Editors), Benefits and drawbacks of coopetition: The roles of scope and durability in coopetitive relationships. Sustainability, 10, 1-24.
  9. Cygler, J., Sroka, W., Solesvik, M., & Dębkowska, K. (2018). Benefits and drawbacks of coopetition: The roles of scope and durability in coopetitive relationships. Sustainability, 10, 1-24.
  10.  Denhardt, J. V., & Denhardt, R. B. (2007). The new public service: Serving, not steering. Expanded Edition.Armonk, NY: M. E. Sharpe.
  11.  Dzinkowski, R. (2000). The value of intellectual capital. In F. Luthans, K. W. Luthans, & B. C. Luthans (Editors), Positive psychological capital: Beyond human and social capital. Business Horizons, 47(1), 45-50.
  12.  Gharajedaghi, J. (2011). Systems thinking: Managing chaos and complexity: A platform for designing business architecture. 3rd Edition.Burlington, MA: Morgan Kaufmann.
  13.  Hamel, G., & Prahalad, C. K. (1989). Strategic intent. In M. Armstrong (Editor), Strategic human resource management: A guide to action. 4th Edition.London: Kogan Page.
  14.  Jiang, K., Takeuchi, R., & Lepak, D. P. (2013). Where do we go from here? New perspectives on the black box in strategic human resource management research. Journal of Management Studies, 50(8), 1448-1480.
  15.  Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into Practice, 41(4), 212-218.
  16.  Lechner, C., Soppe, B., & Dowling, M. (2016). Vertical coopetition and sales growth of young and small firms. In J. Cygler, W. Sroka, M. Solesvik & K. Dębkowska (Editors), Benefits and drawbacks of coopetition: The roles of scope and durability in coopetitive relationships. Sustainability, 10, 1-24.
  17.  Lee, M. (2001). A refusal to define HRD. Human Resource Development International, 4(3), 327–341.
  18.  Le Roy, F., Fernandez, A. S., & Chiambaretto, P. (2017). Managing coopetition in knowledge-based industries. In S. Sindakis & P. Theodorou (Editors.), Global opportunities for entrepreneurial growth: Coopetition and knowledge dynamics within and across firms; Advanced strategies in entrepreneurship, education and ecology. In J. M.Monticelli, , A. B. Da Silveira,  & L. M. Da Silva (Editors). The process of coopetitive strategy: A case study of microbreweries in Porto Alegre. Revista de AdministraçãoMackenzie, 19(4), 1-32.
  19.  Luthans, F., Luthans, K. W., & Luthans, B. C. (2004). Positive psychological capital: Beyond human and social capital. Business Horizons, 47(1), 45-50.
  20.  McLean, G. N., & McLean, L. (2001). If we can't define HRD in one country, how can we define it in an international context? Human Resource Development International, 4(3), 313-326.
  21.  Monticelli, J. M., Da Silveira, A. B., & Da Silva, L. M. (2018). The process of coopetitive strategy: A case study of microbreweries in Porto Alegre. Revista de AdministraçãoMackenzie, 19(4), 1-32.
  22.  Murby, L., & Gould, S. (2005). Effective performance management with the balanced scorecard: Technical report. London: CIMA.
  23.  Oláh, J., Bai, A., Karmazin, G., Balogh, P., & Popp, J. (2017). The role played by trust and its effect on the competiveness of logistics service providers in Hungary. In J. Cygler, W. Sroka, M. Solesvik & K. Dębkowska (Editors), Benefits and drawbacks of coopetition: The roles of scope and durability in coopetitive relationships. Sustainability, 10, 1-24.
  24.  Sanou, F. H., Le Roy, F., & Gnyawali, D. R. (2016). How does centrality in coopetition networks matter? An empirical investigation in the mobile telephone industry. In J. Cygler, W. Sroka, M. Solesvik & K. Dębkowska (Editors), Benefits and drawbacks of coopetition: The roles of scope and durability in coopetitive relationships. Sustainability, 10, 1-24.
  25.  Šebestová, J., Šperka, R., Małecka, J., & Łuczka, T. (2017). Co-working centres as a potential supportive network for cross-border business cooperation. In J. Cygler, W. Sroka, M. Solesvik & K. Dębkowska (Editors), Benefits and drawbacks of coopetition: The roles of scope and durability in coopetitive relationships. Sustainability, 10, 1-24.
  26. Soltani, M., Jafari, S., Binandeh, R. (2017). The effect of cooperation in IT industry on innovation performance in Condition of implementing coopetition strategy. Journal of Information Technology Management, 9(2), 313-332. (In Persian)
  27.  Swanson, R. A. (1987). Human resource development definition. In R. L. Jacobs (Editor), Human resource development as an interdisciplinary body of knowledge. Human Resource Development Quarterly, 1(1), 65-71.
  28.  Swanson, R. A. (2001). Human resource development and its underlying theory. Human Resource Development International, 4(3), 299–312.
  29.  Van der Wal, Z., De Graaf, G., & Lasthuizen, K. (2008). What's valued most: Similarities and differences between the organizational values of the public and private sector. Public Administration, 86(2), 465-482.
  30.  Williamson, O. E. (1987). The economic institutions of capitalism. In J. Cygler, W. Sroka, M. Solesvik & K. Dębkowska (Editors), Benefits and drawbacks of coopetition: The roles of scope and durability in coopetitive relationships. Sustainability, 10, 1-24.
  31.  Wright, P. M., & McMahan, G. C. (1992). Theoretical perspectives for SHRM. In M. Armstrong (Editor), Strategic human resource management: A guide to action. 4th Edition.London: Kogan Page.
  32.  Zhao, Z., Renard, D., Elmoukhliss, M., & Balague, C. (2016). What affects creative performance in idea co-creation: Competitive, cooperative or coopetitive climate? In J. M.Monticelli, , A. B. Da Silveira,  & L. M. Da Silva (Editors). The process of coopetitive strategy: A case study of microbreweries in Porto Alegre. Revista de AdministraçãoMackenzie, 19(4), 1-32.
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,794
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,058
چشم انداز مدیریت دولتی
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 42
تیر 1399
صفحه 15-33
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 601.57 K
  • نسخه EPUB مقاله
  • 1.mht
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,794
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,058

APA

هدائی, مهدی, الوانی, سید مهدی, یزدانی, حمید رضا, & زارعی متین, حسن. (1399). مزیت همرقابتی (همکاری و رقابت) در سازمان‌های دولتی: هم‌افزائی انسان و فرآیند. چشم انداز مدیریت دولتی, 11(2), 15-33. doi: 10.48308/jpap.2020.96733

MLA

مهدی هدائی; سید مهدی الوانی; حمید رضا یزدانی; حسن زارعی متین. "مزیت همرقابتی (همکاری و رقابت) در سازمان‌های دولتی: هم‌افزائی انسان و فرآیند". چشم انداز مدیریت دولتی, 11, 2, 1399, 15-33. doi: 10.48308/jpap.2020.96733

HARVARD

هدائی, مهدی, الوانی, سید مهدی, یزدانی, حمید رضا, زارعی متین, حسن. (1399). 'مزیت همرقابتی (همکاری و رقابت) در سازمان‌های دولتی: هم‌افزائی انسان و فرآیند', چشم انداز مدیریت دولتی, 11(2), pp. 15-33. doi: 10.48308/jpap.2020.96733

VANCOUVER

هدائی, مهدی, الوانی, سید مهدی, یزدانی, حمید رضا, زارعی متین, حسن. مزیت همرقابتی (همکاری و رقابت) در سازمان‌های دولتی: هم‌افزائی انسان و فرآیند. چشم انداز مدیریت دولتی, 1399; 11(2): 15-33. doi: 10.48308/jpap.2020.96733

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • تغییر رمز عبور کاربران سایت 1399-10-16

 

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب