شرایط ایجاد دلبستگی کارکنان در سازمان‌های دولتی با استفاده از الگو‌سازی فازی

نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)

نویسندگان

1 دانش آموخته دکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و استادیار گروه مدیریت، واحد شاهین دژ، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهین دژ، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش ، طراحی الگویی برای دلبستگی کارکنان در بخش دولتی ایران بود. پژوهش حاضر به‌صورت پژوهش ترکیبی (کیفی – کمّی) انجام‌شده است. بر این اساس در بخش اول پژوهش به‌منظور ارائه الگوی جامع از دلبستگی کارکنان، از روش پژوهشی کیفی فراترکیب سندلوسکی و بارسو (2007) استفاده‌شده گردید. بدین ترتیب که بعد از شناسایی مقولات، مفاهیم و کدهای دلبستگی کارکنان و ارزیابی روایی و پایایی آن، الگوی مفهومی اولیه پژوهش شکل گرفت. در بخش دوم پژوهش که روش پیمایش را شامل می‌گردید با استفاده از نظرات خبرگان و ارزیابی روایی محتوا (ضریب نسبی و مقیاس روایی محتوا)، تبیین الگوی دلبستگی کارکنان میسر گردید. در ادامه به‌منظور کاربردی نمودن الگو و ارزیابی مؤلفه‌های دلبستگی کارکنان در سازمان‌های دولتی تعداد 281 پرسشنامه بین کارکنان اداره کل امور مالیاتی، اداره کل دیوان محاسبات و اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان آذربایجان غربی،که به‌صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب گردیده بودند، توزیع شد. با استفاده از روش تحلیل عاملی تائیدی، تجزیه‌وتحلیل انجام گرفت. نهایتاً در بخش سوم پژوهش به‌منظور ارائه ترکیب مطلوب ابعاد الگو به‌گونه‌ای که بتوان دلبستگی کارکنان را بهینه نمود از روش الگو‌سازی ریاضی (سیستم خبره فازی) استفاده گردید. درنهایت از بخش‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های استخراجی از روش فراترکیب (الگوی پژوهش) مورد تائید جامعه هدف قرار گرفت.

عنوان مقاله [English]

Development Conditions for Employee Engagement in Public Organizations use of fuzzy Model

نویسندگان [English]

  • rasoul ranjbraian 1
  • nasrin jazani 2
  • Gholamreza Memarzadeh Tehran 3
  • Ali Mohtashami 3

1 . Ph.D. student, Department of Public Administration, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran

2 Assistant Professor , Department of Management, Tehran, shahid Beheshti University, Iran

3 Assistant Professor, Department of Public Administration, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran

چکیده [English]

In this study we have tried to be check models and theories of job engagement with a comprehensive approach and find the relationship between the two. The purpose of this research is to design and model engaged employee in public sector organizations. It is conducted in a mixed type format (qualitative – quantitative research). Accordingly, in the first part of the study, meta-synthesis qualitative research methods of Sandelowski and Barroso(2007) were used to provide a comprehensive model of the employees with engagement. Thus, after identifying issues, concepts and codes of engaged employees and evaluating its validity and reliability, the initial concept model was prepared. The second section which included the survey evaluation has been produced by experts and content validity (CVR-CVI) and explaining the employees engagement model. Then, in order to making the model applicable and measuring engaged employees' characteristics in governmental agencies, 281 questionnaires were distributed among the staff of Tax Affairs Head Office, The Office of Court Administration and Property and General Directorate of Real Estate in West Azerbaijan province who were selected through random sampling and the needed analysis was performed by confirmatory factor analysis. Finally, in the third part of the study, the mathematical modeling (fuzzy expert system) was used in order to provide the optimal combination of models to optimize the employees with engagement. At last, from different part of the study it can be concluded that the dimensions, components and indicators derived from the meta-synthesis method (research model) was approved by the target population.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Condition-Engagement-Public Organizations-Meta-synthesis methods-fuzzy expert system
  1. امیرخانی، طیبه؛ هادیزاده مقدم، اکرم و عظیمی، سید سهیل (1396). انسداد سازمانی و عوامل کاهنده آن: مطالعه تأثیر توانمندسازی. فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی. سال هشتم. شماره 29. بهار. صص 134-117.
  2. بابایی خلجی، معصومه؛ احمدی، سید علی‌اکبر و شهبازی، مهدی (1392). بررسی عوامل مؤثر در تعلق‌خاطر کاری پرستاری در بیمارستان چشم‌پزشکی فارابی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه مدیریت دولتی. دوره 5. شماره چهارم. زمستان. صص 56-39.
  3. حسینی، ابوالحسن؛ تبسمی، امیر و دادفر، زهرا (1396). بررسی تأثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر عملکرد. فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی. سال هشتم. شماره 29. بهار. صص 171-155.
  4. حمیدیان پور، فخریه و حجی، صدیقه (۱۳۹۳). بررسی تأثیر اعتمادسازمانی بر دل‌بستگی به کار کارکنان. اولین کنفرانس ملی پژوهش و توسعه در هزاره سوم. علی‌آباد کتول. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول.
  5. رابینز، استیفن. پی (1393). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. چاپ سی و نهم.تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  6. دژبان، ریحانه؛ نوری، ابوالقاسم و سماواتیان، حسین (1390). بررسی رابطه عدالت سازمانی و کیفیت رابطه سرپرست و زیردست با اعتماد به سرپرست و ابعاد توانمندسازی روان‌شناختی. فصلنامه پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی. دوره اول. شماره سوم. صص 153-134.
  7. شاکر، فاطمه (1394). بررسی نقش ویژگی‌های شغلی و نقش های شغلی در پیش‌بینی دل‌بستگی شغلی دبیران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه محقق اردبیلی.
  8. صفرزاده، سحر؛ نادری، فرح و عنایتی، میرصلاح الدین (1392). رابطه سلامت سازمانی. دل‌بستگی شغلی و جوسازمانی نوآورانه با توانمندسازی روان‌شناختی در کارکنان یک شرکت صنعتی. فصلنامه روان‌شناسی اجتماعی. سال هشتم. شماره 27. تابستان. صص. 69-55.
  9. عبدالهی، بیژن و اشرفی فشی، سکینه (1391). بررسی رابطه شرایط سازمانی و راهبردهای مدیریتی با توانمندسازی مدیران مدارس. شماره2. صص114-91.
  10. عیسی خانی، احمد (1390). طراحی مدل جامع تعلق‌خاطر کارکنان با استفاده از رویکرد پژوهش ترکیبی. رساله دکتری تخصصی. دانشگاه تربیت مدرس.
  11. عیسی خانی، احمد (1392). تبیین نقش منابع شغلی و منابع شخصی در تعلق‌خاطر کاری کارکنان، فصلنامه مدیریت دولتی. انتشارات دانشگاه تهران. دوره 5. شماره 2. تابستان. صص 96-73.
  12. فانی، علی‌اصغر؛ عیسی خانی، احمد و دانایی‌فرد، حسن (1391). تبیین پیش آیندهای تعلق‌خاطر کاری و تأثیر آن بر تعهد سازمانی. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت در ایران. سال 16. شماره 2. صص 167-151.
  13. فریاد، لعیا؛ خوراکیان، علیرضا و ناظمی، شمس‌الدین (1393). بررسی نقش واسط دل‌بستگی شغلی در رابطه بین توانمندسازی روان‌شناختی و رفتار نوآورانه در کارکنان. نخستین کنفرانس آینده‌ پژوهی. مدیریت و توسعه. شیراز. مهرماه.
  14. نصیری، محمد؛ ساعدی، عاطفه؛ نرگسیان، جواد و عبدلی، محمدرضا (1396). بررسی میزان تعهد سازمانی کارکنان و رابطه آن با بی تفاوتی سازمانی. چشم انداز مدیریت دولتی. سال هشتم، شماره 30، تابستان. صص 154-135.
  15. Bakker, A.B. & Leiter, M. (2010). Work Engagement: a handbook of essential theory and research. UK, Psychology press.
  16. Bhattacharya, Yogendra. (2015). Employee Engagement as a Predictor of Seafarer Retention: A Study among Indian Officers.The Korean Association of Shipping and Logistics, Inc. Production and hosting by Elsevier B.V. http://ac.els-cdn.com/S2092521215000358/1-s2.0-S2092521215000358-main.pdf?_tid
  17. Chat-Uthai., Maneewan. (2013). Leveraging Employee Engagement Surveys Using the Turnover Stimulator Approach: A Case Study of Automotive Enterprises in Thailand, International Journal of Business and Management; Vol. 8, No. 6; ISSN 1833-3850 E-ISSN 1833-8119, Published by Canadian Centerof Science and Education. URL: http://dx.doi.org/10.5539/ijbm.v8n6p16.
  18. Glynn, L. (2006). A critical appraisal tool for library and information research. Library Hi Tech 24(3): 387-399.L. T.. What is a good digital library? – A quality model for digital libraries. Information Processing&Management 43(5): 1416–1437.
  19. Hakanen, J. J., & Roodt, G. (2010). Using the job demands-resources model to predict work engagement: Analysing the conceptual model. In A. B. Bakker & M. P. Leiter (Eds.), Work engagement: A handbook of essential theory and research (pp. 85–101). New York, NY: Psychology Press.
  20. Macey, W. H & Schneider, B. (2008). "The meaning of employee engagement". Industrial and Organizational Paychology. Vol. 1, pp. 3-20.
  21. Narmeen. M, Danial Aslam. H, Tasawar. J, (2012). Exploring organizational citizenship behavior and its critical link to Employee Engagement for Effectual Human Resource Management in organizations, Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol. 3(1) January 2012, issn 2039-2117.
  22. Ram.P.,& Prabhakar. G. (2011).The role of employee engagement in work – related outcomes. Interdisciplinary Journal of Research in Business, vol 1, 3, pp. 4761.
  23. Sandelowski, M., and J. Barroso. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. New York: Springer.
  24. Swarnalatha, C., & Prasanna, T. S. (2012). Employee engagement: The key to organizational success. International Journal of Management (IJM), 3(3), 216 - 227.
  25. /