ارائه مدلی در زمینه تاثیر عوامل مدیریت دولتی نوین بر توسعه مناطق آزاد تجاری-صنعتی ایران

نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی

2 استادیار مدیریت دانشگاه آزاد ساوه

چکیده

هدف: امروزه با بکارگیری شیوه‌های صحیح مدیریت دولتی نوین، مدیران فعال در مناطق صنعتی به دنبال فراهم نمودن بسترهای لازم برای رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی می‌باشند. لذا پژوهش حاضر به تاثیر عوامل مدیریت دولتی نوین بر توسعه مناطق آزاد ، به منظور ارائه راهکارهایی جهت اجرای مناسب قوانین و مقررات در راستای توسعه مناطق آزاد کشور پرداخته است.طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، اساتید و کارشناسان آشنا به مقوله مناطق آزاد (بالاخص منطقه آزاد قشم) و همچنین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی واقع در منطقه آزاد قشم می‌باشند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران  113 نفر تعیین گردید و روش نمونه‌گیری پژوهش حاضر تصادفی ساده می‌باشد. داده‌های تحقیق با روش کتابخانه‌ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده است. پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد پرسشنامه بیش از 0.7 بدست آمد که نشان از پایایی مناسب ابزار پژوهش داشت. برای محاسبه روایی از روایی سازه استفاده شد که نتاج بیانگر روا بودن ابزار تحقیق بوده است(AVE>0.5). داده‌ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری و استفاده از نرم افزار Lisrel تحلیل و مدل نهایی ارائه گردید.یافته‌های پژوهش: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که کوچک سازی ، مدیریت گرایی دیوانسالاری زدایی و خصوصی سازی بر توسعه مناطق آزاد کشور تاثیر معنی داری دارند. با این حال تاثیر تمرکز زدایی بر توسعه مناطق آزاد کشور معنی دار نشده است.محدودیت‌ها و پیامدها: این پژوهش به بررسی تاثیر عوامل مدیریت دولتی نوین بر توسعه منطقه آزاد تجاریقشم می‌پردازد و سایر مناطق آزاد را شامل نمی‌شود که به‌منظور تعمیم پذیری بیشتر پیشنهاد می‌شود در سایر سازمان‌ها این عوامل در نظر گرفته شوند. همچنین از پیامدهای این پژوهش می‌توان به تامین سرمایه و ایجاد زیرساخت های اساسی رشد و توسعه اقتصادی، کسب فناوری های نوین و ایجاد اشتغال اشاره کرد.پیامدهای عملی: از جمله عواملی که بر روی عوامل مدیریتی در کشور اثرگذار هست تحریم‌ها، سیاست‌های کلان دولت و فرهنگ سازمان‌های حاضر در منطقه آزاد تجاری قشم است و لذا می‌بایست جهت تعمیم یافته‌ها جانب احتیاط را رعایت کرد.ابتکار یا ارزش مقاله: مقاله به تحقیقات مدیریتی با بررسی تاثیر کوچک سازی، مدیریت گرایی دیوانسالاری زدایی و خصوصی سازی در مناطق آزاد تجاری کمک می‌کند. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presentation of a model on the impact of new public administration factors on the development of free trade-industrial zones in Iran

نویسندگان [English]

  • ali dolatshah 1
  • masoud ghorbanhoseini 2

1 phd student

2 Assistant Professor of Islamic Azad University Saveh Branch

چکیده [English]

پژوهش حاضر به تاثیر عوامل مدیریت دولتی نوین بر توسعه مناطق آزاد ، به منظور ارائه راهکارهایی جهت اجرای مناسب قوانین و مقررات در راستای توسعه مناطق آزاد کشور پرداخته است. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، اساتید و کارشناسان آشنا به مقوله مناطق آزاد (بالاخص منطقه آزاد قشم) و همچنین سرمایه گذاران داخلی و خارجی واقع در منطقه آزاد قشم می باشند. حجم نمونه بااستفاده از فرمول کوکران 113 نفر تعیین گردید و روش نمونه گیری پژوهش حاضر تصادفی ساده می‌باشد. داده های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده است. پایایی این پرسش نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد پرسشنامه بیش از 0.7 بدست آمد که نشان از پایایی مناسب ابزار پژوهش داشت. برای محاسبه روایی از روایی سازه استفاده شد که نتاج بیانگر روا بودن ابزار تحقیق بوده است(AVE>0.5). داده ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری و استفاده از نرم افزار Lisrel تحلیل و مدل نهایی ارائه گردید. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که کوچک سازی ، مدیریت گرایی دیوانسالاری زدایی و خصوصی سازی بر توسعه مناطق آزاد کشور تاثیر معنی داری دارند. با این حال تاثیر تمرکز زدایی بر توسعه مناطق آزاد کشور معنی دار نشده است.

کلیدواژه‌ها [English]

  • کوچک سازی
  • مدیریت گرایی
  • دیوانسالاری زدایی
  • خصوصی سازی
  • توسعه مناطق آزاد کشور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 بهمن 1401