,
نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای آمیخته)
چکیده
هدف: در قرن 21 رسالت دانشگاه، تربیت نیروی انسانی و نسل آیندهای متعهد، مبتکر و کارآفرین است و بنابراین ایجاد تفکر کارآفرینی و ورود به کسب وکار در میان دانشآموختگان دانشگاهی باعث میشود که آنها با بهرهگیری از استعدادهای بالقوه خود، افرادی خلاق، نوآور و کارآفرین شوند و خود را باور نمایند. بنابراین هدف از مطالعه حاضر، طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد سازمانی در آموزش عالی بود.
طراحی/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعهای، از نظر ماهیت توصیفی و از لحاظ روش، ترکیبی (آمیخته) است. جامعه آماری در بخش کیفی20 نفر شامل افراد خبره در حوزه آموزش کارآفرینی و اعضای مراکز کارآفرینی و در بخش کمی اعضای هیات علمی دانشگاههای آزاد خراسان رضوی به تعداد 967 نفر بود که 258 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری در بخش کیفی روش هدفمند و گلوله برفی و در بخش کمی روش نمونهگیری سهمیهای بود. روش جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و میدانی و ابزار اندازهگیری در بخش کیفی استفاده از تکنیک دلفی و در بخش کمی با توجه به شرایط کرونا، پرسشنامه محقق ساخته آنلاین بود که سوالات آن برگرفته از دادههای حاصل از مصاحبه بود. به منظور آزمون فرضیههای تحقیق، از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد و بدین جهت از نرمافزار آماری AMOS نسخه 24 استفاده گردید.
یافتههای پژوهش: در بخش کیفی در دور اول دلفی و با توجه به نظر صاحبنظران برای متغیر دانشگاه کارآفرین 154 بعد و 597 مولفه و برای متغیر یادگیری سازمانی 37 بعد و 14 مولفه طراحی گردید. در نهایت و پس از پایان دور سوم، مدل مفهومی تحقیق شامل 21 بعد و 34 مولفه برای متغیر دانشگاه کارآفرین و 6 بعد و 6 مولفه برای متغیر یادگیری سازمانی شد که پرسشنامه بخش کمی را تشکیل میداد. نتایج این تحقیق، ابعاد دانشگاه کارآفرین و یادگیری سازمانی و اولویت هر کدام از آنها را مشخص نمود و نشان داد که هر 21 بعد دانشگاه کارآفرین از عوامل موثر بر مدل دانشگاه کارآفرین بود. با توجه به میزان تاثیر (بار عاملی) مشاهده شد که ابعاد عوامل محیطی، ایجاد کسب و کار جدید و رهبری کارآفرینانه به ترتیب دارای اثر بیشتری در دانشگاه کارآفرین بودند. همچنین نتایج نشان داد که هر شش بعد کار گروهی، ایجاد فرهنگ حمایتی در سازمان، سبک رهبری، استراتژی سازمان، ساختار سازمانی و نقش مدیریت عالی از عوامل مؤثر بر سنجش یادگیری سازمانی محسوب میشوند و مشاهده گردید که ابعاد استراتژی سازمان، ساختار سازمانی و سبک رهبری به ترتیب دارای اثر بیشتری در سنجش یادگیری سازمانی بودند. یافتهها حاکی از آن است که یادگیری سازمانی با ضریب تاثیر 79/0 در کارآفرین شدن دانشگاه نقش دارد و موثر است. چهارچوب حاصل از این بررسی منجر به ارائه مدل دانشگاه کارآفرین با رویکرد یادگیری سازمانی در آموزش عالی شد و زمینه توجه به اولویت عوامل دانشگاه کارآفرین را در دانشگاههای آزاد خراسان رضوی فراهم آورد.
محدودیتها و پیامدها: این تحقیق به علت کمبود زمان و هزینه بر بودن در دانشگاههای سطح کشور صورت نپذیرفت. همچنین به دلیل وجود شرایط کرونا و به دلیل عدم استفاده از مشاهده از روش مثلثسازی استفاده نگردید و به همین دلیل، نمونه گیری در بخش کمی از نوع نمونه گیری سهمیه ای انجام شد.
پیامدهای عملی: چهارچوب حاصل از این پژوهش می تواند منجر به ارائه مدل دانشگاه کارآفرین با رویکرد یادگیری سازمانی در آموزش عالی گردد و زمینه توجه به اولویت عوامل دانشگاه کارآفرین را در آموزش عالی فراهم آورد.
ابتکار یا ارزش مقاله: پژوهش حاضر تنها تحقیق در زمینه طراحی مدل دانشگاه کارآفرین در آموزش عالی بوده که با توجه به رویکرد یادگیری سازمانی صورت پذیرفته است.
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
- Ahmad Kikha, Mitra Ezzati and Mohammad Javad Salehi(2019), Entrepreneur University Model Design: A Qualitative Approach Case Study: University of Tehran, Iranian Engineering Education Quarterly, Year 21, Issue 83, Fall 2019, pp.
- Akbarpour, Mohammadzadeh Rostami and Motamed Al-Shariati(2019), The Relationship between Organizational Learning and Organizational Entrepreneurship Case Study: Organizations of Khorasan Province. The first national conference on business management focusing on entrepreneurial businesses and knowledge-based economy.
- Arabion et al. (2010) Identifying and prioritizing the indicators that determine the entrepreneurship of businesses.Entrepreneurship Development Quarterly, No. 8, Summer 2010, pp. 97-65.
- Arnaut, D. (2010). Towards an Entrepreneurial University. International Journal of Euro Mediterranean Studies, 3(1) , 135–152.
- Azma, Ghods Alavi and Shahamatnejad (2015) Identification and ranking of entrepreneurial university indicators: A case study of Ali Abadktol Azad University. First International Conference on Entrepreneurship, Creativity and Innovation, August 2015.
- Baradaran et al. (2017) Developing a model for the University of Agricultural Entrepreneurship and Natural Resources from the perspective of agricultural education management.Agricultural Education Management Research Quarterly, No. 40, Spring 2017. pp. 139-123.
- Bahram, Musharraf Javadi and Safari (2016) Evaluation and ranking of entrepreneurial university criteria, Case study: Universities of Isfahan province.Entrepreneurship Development Quarterly, No. 4, Winter 2016, pp. 710-691.
- Banar (2012) A Study of Factors Affecting Organizational Learning Based on Young Watkinson-Marsik Model in Bank Mellat Headquarters.
- Chiara Fantauzzi, Rocco Frondizi , Nathalie Colasanti and Gloria Fiorani(2019), Creating Value in the Entrepreneurial University: Marketization and Merchandising Strategies.
- Chiva, R.; Alegre, J., & Lapiedra, R. (2007). Measuring organizational learning capability among the workforce, International Journal of Manpowe,28(3),224-242.
- Donald Siegel and Mike Wright(2015) Academic entrepreneurship: time for a rethink? ERC Research Paper No.32.
- Etzkowitz,H.2003.Researchgroupsas‘quasifirms’:theinventionoftheentrepre eurialuniversity.ResearchPolicy,32:109-121.
- Ghahremani, Rashid Haji Khajehlou and Abuchenari (2011) The role of transformational leadership in promoting the university to an entrepreneurial organization (Case study: Shahid Beheshti University)
- Hassan Budalai, Mohammad Khanbashi, Ghazaleh Farahani(2013) Phenomenological study of the competencies of social entrepreneurs. Public Management Perspectives
- Hassanzadeh, Hassan, Mirsapasi, Nasser, Faqihi, Abolhassan and Najaf Beigi, Reza (2019). Designing a framework for entrepreneur-oriented human resource management in the public sector. Public Management Perspectives. 159-185, 10(2)
- Kordanij, Qanati and Yazdani, (2009) A study of the relationship between elements of organizational structure and entrepreneurial culture in the University of Tehran.Journal of Public Management, Volume 1, Number 3, 134-119.
- Saadi, Kowsari and Karimi (2017) Evaluating the components of entrepreneurial university: a case study of western universities.Iranian Journal of Higher Education, Fourth Issue, Winter 2017.