نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 * استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول).
2 ** دانشآموخته کارشناسی ارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران.
چکیده
گسترش نقش فناوری اطلاعات در کسبوکارها و زندگی بشر، نگرانیهای اخلاقی از عوارض این تکنولوژی نوظهور را افزایش داده است. اخلاق در فناوری اطلاعات بهطور گستردهای مسائل مربوط به مالکیت فکری، دسترسی، حریم خصوصی و امنیت را بررسی میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل اثرگذار بر رعایت اخلاق فناوری اطلاعات است. مدل پژوهش بر اساس تئوری رفتار برنامهریزیشده توسعه یافته و متغیر جنسیت بهعنوان متغیر تعدیلگر در نظر گرفته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی ـ پیمایشی و از نظر ارزیابی روابط بین متغیرهای پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل دانشجویان دانشگاههای تهران و شهید بهشتی است. جمعآوری دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه و به روش توزیع تصادفی در دسترس در بین اعضای جامعه پژوهش صورت گرفت. مجموعه فرضیهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری آزمون شد. یافتههای پژوهش نشان داد که سیستم اعتقادی، ارزشهای شخصی، محیط شخصی، خودباوری و محیط قانونی بهطور غیرمستقیم و نگرش، هنجار ذهنی و نیّت رفتاری بهطور مستقیم بر رعایت اخلاق اطلاعات تاثیر مثبت و معناداری دارند و جنسیت دانشجویان برخی از این روابط را تعدیل میکند
کلیدواژهها