دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60694320140121مطالعه پدیدارشناسانه شایستگیهای کارآفرینان اجتماعی94893FAحسن بودلاییدانشگاه عنمه طباطباییمحمد خانباشیدانشگاه عنمه طباطباییغزاله فراهانیدانشگاه عنمه طباطباییJournal Article20150517چکیده بحث مربوط به شایستگیها در ادبیات کارآفرینی، در مراحل اولیه خود به سر میبرد. مطالعه تجارب زیسته میتواند نقش موثری در شناخت و توسعه شایستگیهای کارآفرینان اجتماعی ایفا نماید. کارآفرینان اجتماعی افراد برانگیختهای هستند که برای غلبه بر مسائل اجتماعی دارای شایستگیهای ویژهای میباشند. تاکنون پدیده شایستگیها در حوزه کارآفرینی اجتماعی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش پدیدارشناسانه، تجارب زیسته شش کارآفرین مشارکتکننده را با هدف کشف و توصیف شایستگیهای آنها مورد بررسی قرار میدهد. تحقیق جهت گردآوری دادهها از مصاحبههای عمیق نیمه ساختارمند بهره برده است. فرایند تحلیل در سه سطح کلان انجام شد. در سطح سوم تحلیل، حاصل یکسانسازی افقهای فکری، تعداد 14 افق مربوط به کارآفرینی مردمی و 12 افق مربوط به کارآفرینی اجتماعی با 10 مورد تشابه بود. در سطح دوم، توصیفات منسجم روایات به تفکیک دو نوع کارآفرینی اجتماعی شکل گرفت و در بالاترین سطح انتزاعی تحلیل، ادغام ساختاری توصیفهای منسجم انجام شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، شایستگیهای کارآفرینانه، مجموعهای از دانش، مهارت، تواناییهای مدیریتی و کارآفرینانه و عمومی و همچنین ویژگیهای ذاتی و رفتارهای مشخصی است که کارآفرینان را قادر میسازد تا فعالیتهای کارآفرینانه را به انجام برسانند. متناقض با یافتههای پیشین، تفاوت فاحشی در ماهیت شایستگیهای کارآفرینان فردی و سازمانی مشاهده نشد؛ به عبارت دیگر ماهیت فعالیت فردی یا سازمانی و چرخه عمر در کارآفرینی اجتماعی شایستگیهای متفاوتی را طلب نمیکند و صرفاً بر حسب شرایط نوع کاربرد آنها متفاوت است.دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60694320140121تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت و آگاهی محیطی بر ارتقای سرمایه فکری سبز(مورد مطالعه: واحدهای صنعتی فعال در شهر صنعتی رشت)94901FAحمیدرضا رضایی کلیدبری. واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامیعلی داوریدانشگاه تهرانامیر پورناصرانی. واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامیامین محمدی آلمانی. واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20150517چکیده امروزه ارزش شرکتها تا حد زیادی تحت تأثیر داراییهای نامشهود یا سرمایه فکری است. این عوامل، به دلیل نقش قابلتوجه خود در دستیابی به مزیت رقابتی، از اهمیت خاصی برخوردار شدهاند. در اقتصاد دانشمحور کنونی، توجه به سرمایه فکری برای رقابتی ماندن ضروری است. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت و آگاهی محیطی بر سرمایه فکری سبز در واحدهای صنعتی بپردازد. این پژوهش از نظر روش و ماهیت، از جمله تحقیقات توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مدیران واحدهای صنعتی فعال در شهر صنعتی رشت را شامل میشود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 300 پرسشنامه، بین مدیران شاغل در این واحدها توزیع گردید. جهت تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی شرکت و آگاهی محیطی تأثیر مثبتی بر هر سه بعد سرمایه فکری سبز یعنی سرمایه انسانی سبز، سرمایه ساختاری سبز و سرمایه رابطهای سبز دارند. همچنین مسئولیت اجتماعی شرکدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60694320140121شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر چابکی منابع انسانی در صنعت خودرو ایران94909FAمهدی اسماعیلیدانشگاه تهرانمسعود ربیعهدانشگاه شهید بهشتیعلی حیدریدانشگاه تهرانJournal Article20150517چکیده تغییر سریع فضای کسبوکار در جهان امروز، سازمانها را مجاب میکند تا به منظور پاسخگویی به تقاضای مشتریان خود، استراتژیها و ساختار خود را به نحوی پیادهسازی کنند تا بتوانند با این تغییرات مقابله کنند و در راستای چابکسازی سازمانی گام بردارند. یکی از منابع مهم سازمانها منابع انسانی است که توانمندی آنها موجب میشود سازمانها در دستیابی به اهدافشان موفق باشند. ازاینرو چابکی کارکنان از دغدغههای مهم سازمانهاست و شناسایی عوامل موثر بر چابکی کارکنان ضروریست. در این پژوهش، عوامل مؤثر بر چابکی کارکنان بر اساس پژوهشهای گذشته دستهبندی و در شش بعد چابکی بر اساس نظر کارشناسان مشغول در صنعت خودروسازی ایران ارزیابی و با استفاده از روش تاپسیس اولویتبندی شده است. نتایج بررسی حاکی از این است که از 13 عامل شناساییشده عواملی چون: مشارکت، همدلی، احساس نیاز به چابکی، آموزش چند تخصصی، تشویق و پشتیبانی مدیریت، مدیریت روابط، برانگیختن خود، غنیسازی شغل و توانمندی حل مسئله اثر بیشتری بر چابکی کارکنان در صنعت خودرو ایران دارد.دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60694320140121بررسی رابطه بین اجتماعی شدن و گرایش به ترک خدمت در کارکنان تازهوارد94919FAعباس عباس پوردانشگاه علامه طباطبائیسید محمدصادق سیدخاموشیپردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران.Journal Article20150517چکیده از جمله مشکلات رایج در بسیاری از سازمانها، نرخ بالای ترک خدمت کارکنان، به خصوص در کارکنان تازهوارد است. از اینرو مطالعه رابطه فرآیند اجتماعی شدن که به طور مستقیم کارکنان تازه-وارد را تحت تأثیر قرار میدهد، با گرایش به ترک خدمت، به عنوان مهمترین عامل پیشبینی کننده ترک خدمت، میتواند مفید باشد. بدین منظور، پژوهشی به روش توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه مورد بررسی ما در این پژوهش عبارت از «کلیه کارکنان تازهوارد شرکتهای غیردولتی ایرانی فعال در صنایع بالادستی نفت با سابقه همکاری حدبیشتر دو سال با شرکت مربوط» بود. نمونه پژوهش به شیوه هدفمند از بین 6 شرکت غیردولتی فعال در صنایع بالادستی نفت انتخاب شد. ابزار بررسی، عبارت از پرسشنامه اجتماعی شدن افراد تازهوارد هائتر و همکاران (2003) و بخشی از پرسشنامه گرایش به ترک خدمت موبلی و همکارن (1978) بود. پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب برای پرسشنامه اجتماعی شدن 950/0 و برای گرایش به ترک خدمت 917/0 به دست آمد. تحلیل دادهها به وسیله مدل معادلات ساختاری و آزمون همبستگی اسپیرمن انجام شد. نتایج بیانگر وجود رابطه معنادار بین اجتماعی شدن و گرایش به ترک خدمت است. همچنین، دادههای گردآوریشده رابطه معنادار دو به دو بین مولفههای اجتماعی شدن را تأیید میکنند.دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60694320140121طراحی مدل بودجهریزی بر مبنای عملکرد (مورد مطالعه: دانشگاه تربیت مدرس)94926FAعادل اذردانشگاه تربیت مدرسمحمّدرضا امینیدانشگاه تربیت مدرسپرویز احمدیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150517چکیده لزوم تغییر ساختار بودجهریزی دانشگاهی از برنامهای به عملکردی سبب شد تا مطالعههای بسیاری در پی الزامات این تغییر صورت پذیرد. با بررسی مبانی نظری موضوع، مدل ریاضی که دربرگیرنده ساختار دوگانه بودجهریزی بر مبنای عملکرد (PBB) در دانشگاه باشد، مشاهده نشد. از اینرو هدف این پژوهش ارائه مدل PBB بوده به نحوی که از یک سو تخصیص بودجه به برنامهها براساس اهمیت هر برنامه و از سوی دیگر تخصیص بودجه به دانشکدهها بر اساس سرانه دانشجویی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد توجه قرار گیرد. با درنظرگرفتن معیارهای گوناگون در دانشگاه، مدل برنامهریزی آرمانی PBB در دانشگاه طراحی شد. نکته مهم در طراحی مدل، استفاده از ضریب کارایی- محاسبه شده براساس رویکرد تحلیل پوششی دادهها (DEA) با مدل پایه CCR نهادهگرا- جهت تعیین ضریب اهمیت هر گروه آموزشی به منظور تخصیص بودجه به آن است. همچنین وزن آرمانها و میزان اهمیت هر برنامه براساس مقایسات زوجی توسط خبرگان تعیین شد. این مدل ریاضی دارای 5 آرمان، 896 محدودیت و 507 متغیر تصمیم است. به منظور نمایش قابلیتهای مدل طراحیشده، از دادههای مالی سال 1389 دانشگاه تربیت مدرس استفاده شد. نتایج حل مدل و مقایسه با دادههای واقعی ، بیانگر بهبود قابل ملاحظه در میزان دستیابی به آرمانها و تابع هدف است. این امر قابلیت بالای مدل را در تخصیص بهینه بودجه دانشگاه نشان میدهد.دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60694320140121اولویتبندی ابعاد سودمندی ادراکشده از دید مشتریان همراه بانک در ایران94937FAمنیژه قرهچهدانشگاه شهید بهشتی.معصومه محمدیپور پامساریدانشگاه شهید بهشتی.Journal Article20150517چکیده یکی از عوامل اثرگذار بر استفاده از فناوری جدید (همراه بانک)، سودمندی درکشده از سوی کاربران آن فناوری است. در این پژوهش با تمرکز بر ابعاد سومندی درکشده یعنی سهولت کاربرد، سرعت و کارایی، شکل فیزیکی تلفن همراه و هزینه استفاده، به تعیین اولویت و اهمیت این ابعاد و شاخصهای آنها پرداخته شده است. از این رو جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاههای تهران در نظر گرفته شده است. دادههای لازم از طریق پرسشنامه 16 سؤالی از 402 نفر که به روش نمونهگیری غیر احتمالی از نوع در دسترس انتخاب شدند، گردآوری شد. جهت آزمون فرضیه، از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که این ابعاد از لحاظ اهمیت و اولویت با یکدیگر تفاوت معناداری دارند و در میان آنها بعد سرعت و کارایی بیشترین اهمیت را دارد؛ بنابراین پیشنهاد میشود که ارائهدهندگان خدمت همراه بانک به منظور افزایش سودمندی ادراکشده در مشتریان کانون توجه و تمرکز خود را بر افزایش سرعت و کارایی این خدمت قرار دهند.دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60694320140121تأثیر سنخ شخصیتی و نوع محیط بر تصمیمگیری متقابل اعضاء تیمهای کاری94946FAعلی رضاییاندانشگاه شهید بهشتی.جواد عاشوریدانشگاه شهید بهشتی.Journal Article20150517چکیده هدف این پژوهش بررسی و مقایسه تاثیر شخصیت ( سنخ شخصیتی A و B) و محیط (مجازی و رودررو) بر تصمیمگیری (سرعت تصمیمگیری و میزان رضایتمندی از آن) اعضای تیمهای کاری بوده است. به این منظور 116نفر (59 مرد و 57 زن) از اعضای تیمهای کاری فعال در بیمارستانهای دولتی استان فارس با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و با توجه به هدف پژوهش به 6 گروه آزمایشی تقسیم شدند. افراد در 3 نوع زوج تصمیمگیرنده (سنخ A، سنخ B و ترکیبی از سنخ A و B ]ََ[A-B) تقسیم و هر یک از زوجها در یکی از 2 محیط مجازی و رو در رو مورد آزمون قرار گرفتند. در مرحله بعد تکلیف تصمیمگیری به هر یک از زوجها (دو نفری که قرار بود با هم تصمیمگیری کنند) داده شد و پس از تصمیمگیری، زمان صرف شده برای رسیدن به تصمیم و میزان رضایتمندی آنها از تصمیمی که گرفته بودند سنجیده شد. دادههای حاصل از آزمایش با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره، رگرسیون و آزمون t مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که شخصیت، تنها بر سرعت تصمیمگیری اثر داشته اما محیط تصمیمگیری، هم بر سرعت و هم بر میزان رضایتمندی از فرآیند تصمیمگیری تاثیرگذار بوده است.