دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912320210923Presenting the model for rumor management at Islamic Azad Universityارائه مدلی جهت مدیریت شایعه در دانشگاه آزاد اسلامی153110189910.48308/jpap.2021.101899FAفاطمه متاجی نیموریدانشجوی دکتری، مدیریت
دولتی، تصمیمگیری و خطمشیگذاری، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.مینا جمشیدیگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.علی رضائیانگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20210208<strong>Purpose:</strong> Purpose: The main objective of this research is to present a model for managing rumors in Islamic Azad University.<br /><strong>Design/ Methodology/ Approach</strong>: the present study has a mixed Approach,Its qualitative part is done using the content analysis method (Theme) and subsequent sections based on the identified model in the qualitative section. In the qualitative section, the theoretical foundations of the subject and the semi-structured interviews were used, so that with 15 people from the various classes (Chairmanship, from the free and semi-structured interviews, the deputy and managers of the group and professors) from the free and semi - structured interviews were conducted using the theme analysis method, main Themes, and refining and refining. In the quantitative Section, a questionnaire was designed based on the main themes extracted and validated by experts by cronbach's alpha, and were selected by 384 individuals working at free college. And the confirmatory factor analysis and AHP was applied in the quantitative Section.<br /><strong>Research Findings: </strong>The result of the interview and coding showed that the rumor management had 8 core themes (Managerial skills, Ethics, behavioral factors, organizational factors, personality traits, shared values, leadership), and 31theme of the rumor management model was developed through the hierarchical tree and in the quantitative section was approved by the structural equations method of validity and validity of the obtained model, and the themes weights were determined.Central Tehran Branch has the highest score (0.971) from other units in terms of rumor management relative to other units of the islamic free university .<br /><strong>Limitations & Consequences:</strong> the limitation of this study is the lack of interviews with the Chairman, deputy director of the entire central organization for the richness of the results.<br />Practical Consequences: The model presented in this research helps managers to use their managerial skills to manage rumor Management.<br /><strong>Innovation or value of the Article:</strong> this study investigates effective factors on rumor management and a model for management in the Univerity's work Environment.<strong>هدف:</strong> هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی جهت مدیریت شایعه در دانشگاه آزاد اسلامی است.<br /><strong> </strong><strong>طراحی/ روششناسی/ رویکرد:</strong> پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی با بهره گیری از تحلیل تم (مضمون) در بخش کیفی جهت تحلیل مصاحبهها و شناسایی تم ها و در بخش کمی با روش تصمیمگیری چند متغیره (فرایند تحلیل سلسلهمراتبی AHP) انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، اسناد و مبانی نظری موضوع و مصاحبه عمیق نیمهساختارمند و در بخش کمی پرسشنامه است که توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و از طریق ضریب آلفای کرونباخ اعتبار آن نیز مشخص شد که ضریب بهدست آمده (0.84) است. جامعه آماری در بخش کیفی 15 نفر از رده های مختلف (ریاست، معاونت و مدیران گروه و اساتید) از دانشگاههای آزاد اسلامی سطح کشور، و جامعه آماری در بخش کمی، شامل کلیه کارکنان مشغول در واحدهای دانشگاه آزاد است که حجم نمونه آن 384 نفر در نظر گرفته شد.<br /><strong>یافتههای پژوهش:</strong> نتیجه تحلیل تم و کدگذاریها نشان داد مدیریت شایعه 8 تم اصلی (مهارتهای مدیریتی، اخلاق، عوامل رفتاری، عوامل سازمانی، عوامل محیطی، ویژگیهای شخصیتی، ارزشهای مشترک، رهبری) و 31 تم فرعی دارد. تم مهارتهای مدیریتی با وزن نسبی (0.708) نسبت به 7 تم دیگر در رتبه اول و عوامل رفتاری با وزن نسبی (0.01) در رتبه هشتم قرار دارد و واحد تهران مرکزی، با استفاده از ضرایب بارهای عاملی استانداردشده نسبت به واحدهای دیگر بالاترین نمره (0.971) را از لحاظ مدیریت شایعه نسبت به واحدهای دیگر دانشگاه آزاد اسلامی داراست.<br /><strong>محدودیتها و پیامدها</strong>: از جمله محدودیتهای این پژوهش عدم امکان مصاحبه با ریاست، معاونت و مدیران کل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بهمنظور غنای بیشتر نتایج است.<br /><strong>پیامدهای عملی: </strong>مدل ارائهشده در این پژوهش به مدیران کمک میکند تا بهمنظور مدیریت شایعه بیشتر از مهارتهای مدیریتی خود استفاده نمایند.<br /><strong>ابتکار یا ارزش مقاله:</strong> این پژوهش با بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت شایعه و ارائه مدلی بهمنظور مدیریت در فضای کار دانشگاه به پژوهشهای این حوزه میافزاید.https://jpap.sbu.ac.ir/article_101899_e300338dc88811e5a678ec92d39865fd.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912320210923Presenting a comprehensive model for talent management in knowledge-based companiesارائه مدلی جامع برای مدیریت استعداد در شرکتهای دانش بنیان325610190010.48308/jpap.2021.101900FAسمیه شامانیدانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی ـ منابع انسانی، دانشکده علوم انسانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.سید محمد زرگرگروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.سید عبداله حیدریهگروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.هادی همتیانگروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.Journal Article20200902<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study is to find a comprehensive model for talent management in knowledge-based companies.<br /><strong>Design/ methodology/ approach</strong><strong>:</strong> The method of the present research is descriptive-survey in terms of applied development purpose, in terms of data collection method, and in terms of approach, it is a mixed exploratory research. In the qualitative part of fuzzy Delphi techniques, structural self-interaction matrix and influence-dependence analysis It has also been used in a small part of structural equation modeling.<br /><strong>Research Findings:</strong> Based on the research findings, 13 underlying factors of talent management, 4 dimensions of talent management and 4 performance outcomes in knowledge-based companies were identified, leveled and status determined, and the degree of influence (influence) and dependence (influence) of each were determined. The findings showed that the variables of business strategy, employment rules and opportunity identification have the greatest influence and influence. It was also found that the underlying factors on talent management and talent management have a positive and significant effect on performance.<br /><strong>Limitations & consequences:</strong> The extent of talent management, the dispersion of knowledge-based companies in the four provinces of Golestan, Semnan, North Khorasan and Razavi and restrictions on access to them, the prevalence of coronavirus and lack of easy access to experts have been among the limitations of this study.<br /> <strong>Practical Consequences:</strong> Knowledge-based companies can improve company performance by relying on underlying factors and dimensions of talent management.<br /> <strong>Innovation or value of the Article:</strong> The article was able to combine the underlying factors and dimensions of talent management and performance outcomes and introduce itself as a new field.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش یافتن مدلی جامع<em> </em>برای مدیریت استعداد در شرکتهای دانش بنیان است.<br /><strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی توسعهای، از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی و به جهت رویکرد، یک پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی است. در بخش کیفی از تکنیک های دلفی فازی، ماتریس خودتعاملی ساختاری و تحلیل نفوذ ـ وابستگی استفاده شده است. همچنین، در قسمت کمی از مدل سازی معادلات ساختاری بهره جسته شده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> بر مبنای یافتههای پژوهش 13 عامل زمینهای مدیریت استعداد، 4 بعد مدیریت استعداد و 4 پیامد عملکردی در شرکتهای دانش بنیان شناسایی، سطحبندی و تعیین وضعیت شدند و میزان قدرت نفوذ (تأثیرگذاری) و میزان وابستگی (تأثیرپذیری) هر یک مشخص شد، یافتهها نشان دادند که متغیرهای استراتژی کسبوکار، قوانین استخدامی و شناسایی فرصتها دارای بیشترین قدرت نفوذ و تأثیرگذاری است، همچنین مشخص شد که عوامل زمینهای بر مدیریت استعداد و مدیریت استعداد بر عملکرد تأثیر مثبت و معنیداری دارد.<br /><strong>محدودیتها و پیامدها: </strong>گستردگی ابعاد مدیریت استعداد، پراکندگی شرکتهای دانش بنیان در چهار استان گلستان، سمنان، خراسان شمالی و رضوی و محدودیتهای دسترسی به آنها، شیوع ویروس کرونا و عدم دسترسی راحت به خبرگان از جمله محدودیتهای این پژوهش بوده است.<br /><strong>پیامدهای عملی:</strong> شرکتهای دانش بنیان با تکیه بر عوامل زمینهای و ابعاد مدیریت استعداد میتوانند عملکرد شرکت را بهبود ببخشند.<br /><strong> </strong><strong>ابتکار یا ارزش مقاله:</strong> مقاله توانست عوامل زمینهای و ابعاد مدیریت استعداد و پیامدهای عملکردی را در هم آمیخته و بهعنوان یک حوزه جدید خود را معرفی کند.https://jpap.sbu.ac.ir/article_101900_0714631e2d6c3c05bad59967f0990d83.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912320210923Cognitive mapping of Influencing factors on participation in tax paymentsنگاشت شناختی عوامل مؤثر بر افزایش مشارکت در پرداخت مالیات577610190110.48308/jpap.2021.101901FAاسماعیل قرنجیکدانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، گرایش تصمیم گیری و خطمشیگذاری عمومی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رفسنجان، رفسنجان، ایران.محمد ضیاالدینیگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رفسنجان، رفسنجان، ایران.مصطفی هادوی نژادگروه مدیریت، دانشکده امور اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی عصر (عج)، رفسنجان ، ایران.0000-0003-4496-6774Journal Article20210129<strong>Purpose:</strong> To study the factors affecting the expansion of public participation in tax payment and provide practical solutions to improve the system of public participation in complying with taxpayers is one of the objectives of this study<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Design/Methodology/Approach:</strong> The phenomenon was explained using cognitive mapping method during the study of the research background and in-depth and semi-structured interviews with tax experts<strong><em>.</em></strong><br />Research Findings: After studying the research literature, 53 effective factors in paying tax were identified.Using the available software, the experts' case map was extracted based on relatively strong relationships between the factors. Organizing tax affairs, developing national-religious culture, general institutionalization of tax affairs, ecological features of taxpayers, micro and macroeconomic status and learning from effective international models<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Limitations and Consequences</strong>: In this study, an attempt was made to extract the initial model using expert opinion and to postpone the quantitative test based on the positivism paradigm in order to test the model and generalize it to future studies. Therefore, the lack of questioning of taxpayers and taxpayers is the limitation of this study. In this study, tax experts and managers of the organization were used to collect information<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Practical Consequences:</strong> Identify the factors affecting the increase of public participation in tax<strong><em> </em></strong><br /><strong>Innovation or value of the Articl:</strong> In this study, we seek to provide a model for increasing public participation in taxation in order to achieve the process of further participation in tax payment. Knowledge and awareness of the tax culture that governs society is of great importance for policy makers, decision makers and managers in planning<strong><em>.</em></strong><strong>هدف:</strong> بررسی عوامل مؤثر بر گسترش مشارکت عمومی در پرداخت مالیات و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای نظام مشارکت مردمی در تمکین مؤدیان مالیاتی از اهداف این پژوهش است.<br /><strong>طراحی/روششناسی/رویکرد:</strong> با استفاده از روش نگاشت شناختی طی مطالعه پیشینه تحقیقات انجامشده و مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با خبرگان مالیاتی، پدیده تبین شد.<br /><strong>یافتههای پژوهش:</strong> پس از مطالعة ادبیات پژوهش 53 عامل مؤثر در پرداخت مالیات شناسایی شدند. با استفاده از نرمافزارهای موجود نسبت به استخراج نقشة مورد اتفاق خبرگان مبتنی بر روابط نسبتاً قوی میان عوامل اقدام شد. نتیجه به یک مدل منجر شد که بر اساس آن عوامل مؤثر در افزایش مشارکت عمومی در پرداخت مالیات عبارت از، نظام مالیاتی بهرهور دولتی، بهسامانی امور مالیاتی، توسعه فرهنگ ملی ـ مذهبی، نهادینهسازی عمومی امور مالیاتی، ویژگیهای بومشناختی مؤدیان مالیاتی، وضعیت خرد و کلان اقتصادی و یادگیری از الگوهای اثربخش بینالمللی میباشد.<br /><strong>محدودیتها و پیامدها</strong>: در این مطالعه تلاش شد، مدل اولیه با استفاده از نظر خبرگان استخراج شده و آزمون کمی مبتنی بر پارادایم پوزیتویسم بهمنظور تست مدل و تعمیمیافته به مطالعات آتی موکول گردد. ازاینرو، عدم پرسشگری از خود مؤدیان و مالیاتدهندگان محدودیت این پژوهش میباشد. در این مطالعه از متخصصان مالیاتی و مدیران سازمان برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است.<br /><strong>پیامدهای عملی:</strong> شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش مشارکت عمومی در پرداخت مالیات.<br /><strong>ابتکار یا ارزش مقاله:</strong> در این پژوهش ما به دنبال ارائه مدل افزایش مشارکت عمومی در پرداخت مالیات هستیم تا بهوسیله آن فرایند افزایش بیشتر مشارکت در پرداخت مالیات تحقق یابد. شناخت و آگاهی نسبت به فرهنگ مالیاتی حاکم بر جامعه برای سیاستگذاران، تصمیمگیران و مدیران کشور در امر برنامهریزی از اهمیت بالایی برخوردار است.https://jpap.sbu.ac.ir/article_101901_316ff4badd5f1fb88c3f0bb172ba99e4.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912320210923Organizational intelligence evaluation model using DANP (an combined technique approach) Case Study: Social security Organizationمدل ارزیابی هوش سازمانی با استفاده از رویکرد ترکیبی تکنیک دنپ، (مورد مطالعه: سازمان تأمین اجتماعی)7710210190210.48308/jpap.2021.101902FAسعید ظهرابیگروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناحمدرضا کسراییگروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانطهمورث سهرابیگروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210203<strong>Purpose:</strong> This research looking for design and explain a comprehensive model that can be used to evaluate organizations according to indicators of an intelligent organization<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Design/methodology/approach:</strong>The research is an applied developmental one in terms of purpose, which follows descriptive survey method in terms of nature and methodology. The statistical population of Delphi panel is 20 experts in the field of management and the statistical population of the Case Study is the managers and senior experts of the Social Security Organization. data collection tool contains dimatel interviews that used Delphi technique in three stages to designing it. Data analysis was conducted through DANP (DEMATEL-ANP) technique to obtain cause and effect relationships and the weight of the indicators<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Research Findings:</strong> According to the results, technological intelligence (2 indicators) with a weight of 27.52, structural intelligence (4 indicators) 25.6, Intra-organizational intelligence (3 indicators) 23.81, Extra-organizational intelligence (3 indicators) 23.06, Also among 12 indicators, Knowledge management, information technology and systematic thinking were identified as the most important indicators of smart organization<strong><em>. </em></strong><br /><strong>Limitations & Consequences:</strong> Due to the specialization of the components of the smart organization, there was a concern that the respondents would not have a uniform understanding of the concepts, so each of the concepts was explained<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Practical Consequences:</strong> the practical result of this research is a comprehensive model that can be used to evaluate organizations according to the dimensions and indicators of intelligent organization<strong><em>. </em></strong><br />Innovation or value of the Article:Intelligent organization is an important part of strategic integration and alignment in e-government. Also, in terms of the approach in the usual method using the Demetel method and ANP, many influences and relationships may be eliminated. In the DANP method using the total communication matrix to form the ANP supermatrix and calculate the weight of the criteria and sub-criteria.<strong>هدف:</strong> طراحی و تبیین مدلی است که با استفاده از آن بتوان سازمان تأمین اجتماعی را با توجه به معیارهای سازمان هوشمند ارزیابی نمود.<br /><strong>طراحی/ روششناسی/ رویکرد:</strong> این ﭘﮋوﻫﺶ ﺑـﺮاﺳـﺎس روش ﮔـﺮدآورى دادهﻫـﺎ، ﺗﻮﺻـﻴﻔﻰ و از ﻧﻈﺮ ﻫـﺪف، ﺗﻮﺳﻌﻪاى ﻛﺎرﺑﺮدى اﺳﺖ. جامعه آماری پانل دلفی 20 نفر از خبرگان حوزه مدیریت و جامعه آماری سازمان مورد مطالعه مدیران و کارشناسان ارشد سازمان تأمین اجتماعی می باشد. اﺑﺰار ﮔﺮدآورى دادهﻫﺎ ﭘﺮسشنامه دیمتل اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮاى ﻃﺮاﺣـﻰ آن از ﺗﻜﻨﻴﻚ دﻟﻔﻰ ﻃﻰ ﺳﻪ راﻧﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑـﻪﻣﻨﻈـﻮر ﺗﺠﺰﻳـﻪوﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ و بهدستآوردن روابط علت و معلولی و وزن هر یک از شاخصها از تکنیک ترکیبی DANP استفاده گردید.<br /><strong>یافتههای پژوهش:</strong> بر اساس نتایج، هوش تکنولوژیک با دو مؤلفه و درصد اهمیت 27.52، هوش ساختاری (چهار مؤلفه) 25.6، هوش درونسازمانی (سه مؤلفه) 23.81 و هوش برونسازمانی (سه مؤلفه) 23.06، بهعنوان مهمترین معیارها و همچنین از میان 12 زیرمعیار، مدیریت دانش، فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی بهعنوان مهمترین زیرمعیارهای سازمان هوشمند مورد شناسایی خبرگان قرار گرفته و وزن هر یک مشخص گردید.<br /><strong>محدودیتها و پیامدها:</strong> با توجه به تخصصیبودن مؤلفههای سازمان هوشمند، نگرانی در خصوص عدم برداشت یکسان از مفاهیم توسط پاسخدهندگان وجود داشت لذا همراه پرسشنامه، هر یک از مفاهیم شرح داده شد.<br /><strong>پیامدهای عملی:</strong> نتیجه عملی این پژوهش مدل جامعی است که با استفاده از آن میتوان سازمانهای دولتی مشابه را با توجه به شاخصهای سازمان هوشمند ارزیابی نمود.<br /><strong>ابتکار یا ارزش مقاله:</strong> سازمان هوشمند بخش مهمی از برنامه راهبردی دولت الکترونیک است. همچنین، از نظر رویکرد در روش معمول استفاده از روش دیمتل و ANP ممکن است بسیاری از تأثیرگذار ها و روابط حذف شود. در روش DANP با استفاده از ماتریس ارتباطات کل سوپر ماتریس ANP را تشکیل میدهیم و وزن معیارها و زیرمعیارها را محاسبه میکنیم.https://jpap.sbu.ac.ir/article_101902_7b07d615428d686211753194d740752b.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912320210923Analyzing the Academic Social Networks of Knowledge Network Field: relations, trends and clustersتحلیل شبکه اجتماعی دانشگاهی حوزه شبکه دانش: نسبتها، روندها و خوشهها10312510190310.48308/jpap.2021.101903FAعبدالحسین فرجپهلوگروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.شهناز خادمی زادهگروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.غلامرضا حیدریدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانمحمد اکبری محله کلائیدانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.Journal Article20210303<strong>Purpose:</strong> Analyzing the Academic social networks of Knowledge Network field for drawing the intellectual and conceptual structure of this field<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Design/ Methodology/ Approach:</strong> This research is applied research that has been done by academic social network analysis. performance analysis and science mapping methods are used to perform this research. in performance analysis, the index of frequency of citations was used and for science mapping uses Co-citation, Bibliographic coupling and Co-occurrence of keywords. We use VOSviewer for analyzing data. In this research, 1748 Article, Book chapter and Review of Knowledge Network field that indexed before 2021 in Web of Science Core Collection were analyzed<strong><em>. </em></strong><br /><strong>Research Findings:</strong> In addition to a comprehensive discussion on the concept of knowledge network, highlighting the relationship between knowledge network and other concepts, identifying research trends, and introducing significant works and resources in this field, the intellectual structure of knowledge network field was also drawn<strong><em>. </em></strong><br /><strong>Limitations & Consequences:</strong> The low presence of Iranian publications in the Web of Science database is a limitation of this research. This limitation makes it impossible to drawing the intellectual and conceptual structure of the university social network within the country<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Practical Consequences:</strong> Knowledge Network has been applied in many areas and according to its role in Innovation, knowledge sharing, collaboration promotion, technology transfer, and etc. more attention to this field are needed. This study is a good guide for this purpose<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Innovation or value of the Article:</strong> According to searches, this article is the first research that has drawn the intellectual and conceptual structure of the Knowledge Network field.<strong>هدف:</strong> تحلیل شبکه اجتماعی دانشگاهی حوزه شبکه دانش بهمنظور ترسیم ساختار فکری و مفهومی این حوزه.<br /><strong>طراحی/ روششناسی/ رویکرد</strong>: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و از طریق تحلیل شبکههای اجتماعی دانشگاهی انجام شده است. برای انجام این پژوهش روشهای تحلیل عملکرد و نگاشت نقشه علمی حوزه شبکه دانش اجرا شدند. در تحلیل عملکرد از شاخص فراوانی استنادها و برای نگاشت نقشه علمی از شاخصهای هماستنادی، همرخدادی واژههای مهم و کتابشناسی زوجی استفاده شد. ابزار انجام تحلیل و نگاشت نقشه علمی در این پژوهش نرمافزارVOSviewer است. پایگاه داده پژوهش مشتمل بر اطلاعات کامل کتابشناختی و استنادی 1748 مقاله علمی، فصل کتاب و مقاله مروری مربوط به حوزه شبکه دانش است که در طول سالهای 2020 و ماقبل آن در مجموعه هسته پایگاه استنادی وب آو ساینس نمایه شدهاند.<br /><strong>یافتههای پژوهش:</strong> علاوهبر بحث جامع در خصوص مفهوم شبکه دانش، برجسته سازی نسبت شبکه دانش با سایر مفاهیم، شناسایی روندهای پژوهشی، و معرفی آثار و منابع شاخص این حوزه، ساختار فکری حوزه شبکه دانش نیز ترسیم شد.<br /><strong>محدودیتها و پیامدها:</strong> حضور کم نشریات منتشر شده داخلی در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس محدودیت این پژوهش به شمار میرود. این محدودیت ترسیم ساختار فکری و مفهومی شبکه اجتماعی دانشگاهی داخل کشور را ناممکن میسازد.<br />پیامدهای عملی: شبکه دانش از موضوعات پرکاربرد در حوزههای مختلف است. با توجه به نقش آن در نوآوری، اشتراک دانش، ارتقای همکاری، انتقال تکنولوژی و ... لازم است توجه بیشتری به این حوزه صورت پذیرد. این مطالعه راهنمای مناسبی برای این منظور به شمار میرود.<br /><strong>ابتکار یا ارزش مقاله: </strong>بر اساس جستجوهای انجام شده این مقاله نخستین پژوهشی است که به ترسیم ساختار فکری و مفهومی حوزه شبکه دانش پرداخته است<strong>.</strong>https://jpap.sbu.ac.ir/article_101903_e07acd42dcb6e6d9924d89928f97f156.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912320210923Investigating the effect of employees’ empowerment on innovative behavior with mediating role of joy and its positive outcomsبررسی تأثیر توانمندسازی کارکنان بر رفتار نوآورانه با نقش میانجی مسرت و پیامدهای مثبت آن12615410190410.48308/jpap.2021.101904FAعلیرضا خوراکیانگروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.سیده نرگس راهنمادانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، گرایش رفتار سازمانی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.0000-0002-6238-0032قاسم اسلامیگروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20210212<strong>Purpose: </strong>This study focuses on employees’ joy and its mediating role in the relationship between empowerment and innovative work behavior, as well as work engagement and job satisfaction as two positive outcomes of it that affect the optimal performance of employees<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Design/Methodology/Approach: </strong>This research is applied in terms of purpose and its method is survey-analytical. The staff of Mashhad Municipality are the statistical population of the research. Structural equation model and AMOS and SPSS software were used to analyze the collected data<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Research Findings: </strong>The research findings indicate the mediating role of joy in the relationship between empowerment with job satisfaction and work engagement. Moreover, the effect of joy of employees, which is in its turn the result of their empowerment, on employees' innovative behavior with the mediating role of job satisfaction and work engagement has also been confirmed<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Limitations & Consequences: </strong>The study population is limited to municipal employees and the generalizability of the results of this study is possible to similar organizations<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Practical Consequences: </strong>Due to positive outcome of empowerment and its impact on efficiency, the municipal managers by delegating authority and autonomy, can provide employees joy and satisfaction on one hand, and by using the sense of trust created, provide innovative ideas to get the job done on the other hand.<br /><strong>Innovation or value of the Article: </strong>Previous studies have focused on the direct relationship between employee empowerment and innovative behavior, and they have not addressed how is the relation. In the present study, the role of positive emotions and especially joy, which is the result of empowering people, has been discussed in this relation<strong><em>. </em></strong><strong>هدف:</strong> این پژوهش با تمرکز بر مسرت کارکنان به نقش میانجی آن در رابطه میان توانمندسازی و رفتار نوآورانه کارکنان و همچنین تعلق خاطرکاری و رضایت شغلی بهعنوان دو پیامد مثبت آن، که تأثیرگذار بر عملکرد بهینه کارکنان است، میپردازد.<br /><strong>طراحی/ روششناسی/ رویکرد</strong>: این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی ـ تحلیلی است و کارکنان شهرداری مشهد جامعه آماری پژوهش را تشکیل میدهند. برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS و SPSS استفاده شده است.<br /><strong>یافتههای پژوهش:</strong> نتایج مؤید نقش میانجی مسرت در رابطه میان توانمندسازی با دو متغیر رضایت شغلی و تعلقخاطرکاری است. همچنین، تأثیر مسرت که منتج از توانمندسازی کارکنان است، بر رفتار نوآورانه با نقش میانجی رضایت شغلی و تعلق خاطرکاری نیز مورد تأیید قرار گرفته است.<br /><strong>محدودیتها و پیامدها:</strong> جامعه مورد مطالعه محدود به کارکنان شهرداری است و تعمیمپذیری نتایج این پژوهش، به سازمانهای مشابه این سازمان امکانپذیر است.<br /><strong>پیامدهای عملی:</strong> با توجه به پیامدهای مثبت توانمندسازی کارکنان در بهرهوری، مدیران شهری می توانند با تفویض اختیار و استقلال عمل، از یک سو موجبات مسرت و رضایت کارکنان را فراهم آورند؛ و از سوی دیگر با استفاده از حس اعتماد ایجادشده امکان بهرهگیری از ایدههای نوآورانه در انجام کار را فراهم آورند.<br /><strong>ابتکار یا ارزش مقاله:</strong> مطالعات پیشین بر رابطه مستقیم بین توانمندسازی کارکنان و رفتار نوآورانه متمرکز بوده است و در آنها به چگونگی این تأثیر پرداخته نشده است. پژوهش حاضر به نقش هیجانات مثبت و بهطور خاص مسرت، که حاصل از توانمندسازی افراد است، پرداخته است.https://jpap.sbu.ac.ir/article_101904_56be29f9e6fe8a76c0d12fb25248c09d.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912320210923Public Corporates Performance Evaluation, by using New Cost Management and Budgeting Tools with Emphasis on Contingency Approachارائه مدل ارزیابی عملکرد شرکتهای دولتی، با استفاده از ابزارهای نوین مدیریت هزینه و بودجهبندی با تأکید بر رویکرد اقتضایی15517310190510.48308/jpap.2021.101905FAشیرمحمد یعقوبیاندانشجوی دکتری حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.بابک جمشیدی نویداستادیار گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.مهرداد قنبریاستادیار گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.Journal Article20210621<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study is to present model performance evaluation model influenced by management accounting tools with emphasis on the Contingency theory. <br /><strong>Design/Methodology/Approach:</strong> Using the internal and external Contingency factors, management and budget accounting tools have been evaluated. In this study, a questionnaire derived from research qualitative studies was based on the opinion of experts. The statistical population of this study has formed managers and experts in Tehran in 2019 stock exchange, 360 questionnaires were collected for analysis. The relationships between variables were tested using Smart.pls software.<br /><strong>Research Findings</strong>: The results showed that internal and external Contingency factors, management accounting tools and budgets have an impact on organizational performance evaluation. External contingency factors have a greater impact on cost management and budgeting than internal contingency factors. Also, the effect of external contingency factors, considering the mediating role of cost management and budgeting, on the performance of government companies, has been greater than internal contingency factors.<br /><strong>Limitations & Consequences:</strong> Considering that the questionnaire of this research is a standard questionnaire. Therefore, no restrictions were observed during the work that affected the research results.<br /><strong>Practical Consequences:</strong> 1. The results of the study show that managers pay more attention to internal contingency factors within their organization decisions.2. The results of the research show that managers can improve the company's performance by using new cost management and budgeting tools.<br /><strong>Innovation or Value of the Article:</strong> Use of new management accounting tools to evaluate the performance of managers of public companies.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش بررسی تأثیر ابزارهای مدیریت هزینه و بودجهبندی بر عملکرد سازمانی با تأکید بر رویکرد اقتضایی بوده است.<br /><strong>طراحی/ روششناسی/ رویکرد:</strong> با استفاده از فاکتورهای اقتضایی درونسازمانی و برونسازمانی، ابزارهای مدیریت هزینه و بودجهبندی، به ارزیابی عملکرد، پرداخته شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد با طیف لیکرت بوده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران شرکتهای دولتی پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1398 تشکیل داده است؛ که 360 پرسشنامه، برای تحلیل گردآوری شد. روابط بین متغیرها، با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس مورد آزمون قرار گرفت.<br /><strong>یافتههای پژوهش:</strong> نتایج نشان داد که فاکتورهای اقتضایی درونسازمانی و برونسازمانی، ابزارهای مدیریت هزینه و بودجهبندی، بر ارزیابی عملکرد سازمانی تأثیر معناداری دارند. فاکتورهای اقتضایی بیرونی، نسبت به فاکتورهای اقتضایی درونی، بر مدیریت هزینه و بودجهبندی، تأثیر بیشتری داشته است. همچنین، تأثیر فاکتورهای اقتضایی بیرونی، با درنظرگرفتن نقش میانجی مدیریت هزینه و بودجهبندی، بر عملکرد شرکتهای دولتی، نسبت به فاکتورهای اقتضایی درونی، بیشتر بوده است.<br /><strong>محدودیتها و پیامدها:</strong> با توجه به اینکه پرسشنامه این پژوهش یک پرسشنامه استاندارد میباشد، بنابراین هیچگونه محدودیتی در حین کار که تأثیری بر نتایج تحقیق گذاشته باشد مشاهده نشد.<br /><strong>پیامدهای عملی</strong>:1.پیامد پژوهش نشان میدهد که مدیران دولتی در تصمیمگیریهایشان به فاکتورهای اقتضایی درونسازمانی بیشتر توجه میکنند.2.پیامد پژوهش نشان میدهد مدیران دولتی با استفاده از ابزارهای نوین مدیریت هزینه و بودجهبندی میتوانند عملکرد شرکت را ارتقاء دهند.<br /><strong>ابتکار یا ارزش مقاله:</strong> استفاده از ابزارهای نوین حسابداری مدیریت جهت ارزیابی عملکرد مدیران شرکتهای دولتی.https://jpap.sbu.ac.ir/article_101905_398bc1534334ec4b628341161ca22a3f.pdf