دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60695220140321واکاوی و تحلیل تبعات سکوت ملی در نظامهای سیاسی154095297FAحسن داناییفرددانشگاه تربیت مدرسمعصومه مصطفیزادهپردیس فارابی دانشگاه تهرانمحمدرضا صادقیپردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20160102چکیده هر نظام سیاسی با هر نوع ایدئولوژی سیاسی از نوعی دستگاه حکمرانی ملی برخوردار است. رکن اصلی این دستگاه، خط مشیهای عمومی هر کشوری است. بسته به نوع دستگاه به جوهره خطمشیهای عمومی (عقلایی، سیاسی، گفتمانی، نهادی، آشفته) حضور یا کمرنگی حضور مردم در تصمیمگیریهای ملی نمود مییابد. از این رو میزان مشارکت مردم یا مشارکت کم مردم خود رهآورد چنین خط مشیهایی است. دعوت مردم به سکوت در قبال برخی از موضوعهای ملی از قبل پیامهایی که خط مشیهای عمومی ابلاغ میکنند، جنبه عملی به خود میگیرد. از این رو در همه کشورها بنا به ماهیت نظام سیاسی و خط مشیهای عمومی آنها درجهای از سکوت ملی وجود دارد. بیتردید کمرنگ شدن حضور مردم (افزایش سکوت ملی) تبعات منفیای برای نظامهای سیاسی در پی خواهد داشت. مقاله حاضر برای نخستین بار با توسل به نوعی پژوهش کیفی تلاش کرده است تبعات سکوت ملی برای نظامهای سیاسی را واکاوی و رهنمودهایی برای نظام جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد.https://jpap.sbu.ac.ir/article_95297_497aa971095dad947ec09b272d1c165f.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60695220140321تبیین عوامل سازمانی موثر بر عملکرد تیمهای کاری416495333FAمریم طهرانیدانشگاه شهید بهشتی0000-0002-0845-0773اکرم هادیزاده مقدمدانشگاه شهید بهشتیغلامعلی طبرسادانشگاه شهید بهشتیمحمدرضا حمیدیزادهدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160102 به ثمر رساندن کارها با استفاده از روش تیمی، ظرفیتهای بالقوه ای را برای بهرهبرداری کامل از تواناییهای منابع انسانی در اختیار میگذارد. امروزه در جوامع مختلف شواهد فراوانی از موفقیتهای چشمگیر کار تیمی وجود دارد و بسیاری از سازمانها نیز به پیروی از این تجربهها، اقدام به انجام فعالیتهایی در راستای تشکیل تیمهای کاری نمودهاند. هدف این پژوهش تبیین عوامل سازمانی موثر بر اثربخشی تیمهای کاری میباشد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران که در پروژههای عمرانی این شرکت فعالیت میکنند، هستند. از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم، نمونهای به تعداد 185 نفر انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای محقق ساخته، پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامهها جمعآوری شد. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان میدهد به منظور نیل به اثربخشی تیمهای کاری میبایست در سطح سازمان ارزشهای فرهنگی و ابعاد ساختار سازمانی در راستای حمایت از کار تیمی قرار داشته باشند تا از این طریق سیستمهای سازمانی نیز با توجه به الزامات و شرایط کار تیمی طراحی شوند. این امر بر فرایندهای تیم تأثیر گذاشته و از این طریق اثربخشی تیم کاری را در سازمان بهبود میبخشد. روابط بین مؤلفههای یادشده نیز در بخش تحلیل آماری و آزمون مدل پژوهش نشان داده شده است. https://jpap.sbu.ac.ir/article_95333_2a4bad2d0fdca553f037f9bc2e324ec9.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60695220140321بررسی نقش فناوری اطلاعات در شفافسازی و کاهش فساد سازمانهای دولتی658695349FAعلی عبدالهی*،دانشگاه شهید بهشتینازنین توکلی جوشقانیدانشگاه ارشاد دماوندJournal Article20160102چکیده امروزه فساد در بخش دولتی معضل و چالشی قابل توجه است که مدیران و سران کشورها را بر آن داشته که درصدد یافتن راهحلی برای کاهش فساد برآیند. از سویی دیگر، قابلیتهای فناوری اطلاعات منجر به شکلگیری مفاهیمی مانند دولت الکترونیک شده است که میتواند به عنوان گزینهای در راستای شفافسازی و کاهش فساد اداری سازمانهای دولتی مطرح باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی رابطه دولت الکترونیک و شفافیت و کاهش فساد اداری میپردازد. در این راستا کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی نیز مطالعه خواهد شد. نتایج بهدست آمده از بررسیهای این پژوهش نشان میدهد که توسعه دولت الکترونیک در کشورها موجب افزایش شفافیت و کاهش فساد در فعالیتها و اقدامات دولت میگردد.https://jpap.sbu.ac.ir/article_95349_2551a9f6b953376eac493682d02899ff.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60695220140321کاربرد راهکارهای برتر در بازمهندسی فرایند نظام پیشنهادها در شرکت بهرهبرداری متروی تهران8710895356FAسید حسین سیادتدانشگاه شهید بهشتیالهام مظاهریدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160102 امروزه در عصر اطلاعات، سازمانهای تولیدی و خدماتی به دلیل فشارهای رقابتی و گسترش بازار با چالشهای متعددی در حوزه کسب و کار مواجه شدهاند. لذا برای مواجه شدن با این چالشها ناگزیر به ایجاد تغییرات اساسی در فرآیندهای کسب و کار خود به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر و حذف فعالیتهای فاقد ارزش از زنجیره ارزش خود هستند. این پژوهش به بیان ساز و کار و نحوه بازطراحی، پیاده سازی، اجرای طرح بازمهندسی و در نهایت ارزیابی کیفی فرآیند نظام پیشنهادهای شرکت بهره برداری متروی تهران می پردازد. به منظور اجرای پروژه بازمهندسی از متدولوژی ترکیبی PIP و همر- چمپی و راهکارهای برتر بهره گرفته شده است. این پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی و کاربردی محسوب میشود و داده های مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانهای، مشاهدهی محیط کاری و مصاحبه با متخصصین حوزهی فرایند جمعآوری شد. در طراحی فرایند جدید از مجموعه ای از راهکارهای برتر از جمله حذف وظایف غیرضروری، توالی مجدد،کاهش تعداد افراد درگیر، افزایش مهارت تخصصی نیروها، ادغام دو یا چند وظیفه، افزایش کنترل، خودکارسازی و اتوماسیون وظایف و استفاده از تکنولوژی کامل، استفاده شده که در نهایت منجر به بهبود شاخصهای کلیدی ارزیابی عملکرد شامل افزایش مشارکت پرسنل شرکت در نظام پیشنهادها، افزایش رسیدگی به پیشنهادها، افزایش اجرایی شدن پیشنهادهای پذیرفته شده، افزایش کارایی و بهره وری و کاهش مدت زمان فرایند رسیدگی به پیشنهادهای کارکنان شده است. تاثیرات راهکارهای برتر به وسیلهی فاکتورهای ارزیابی به صورت کیفی ارائه شده است.https://jpap.sbu.ac.ir/article_95356_6ca630c0a34725d3c1efe4d9c6ff38e6.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60695220140321مطالعه تاثیر بازاریابی داخلی بر رفتارهای فرانقش: واکاوی نقش میانجی تعهد سازمانی10912895274FAفاطمه احمدپوردانشگاه تهران0000-0002-9452-3616محمد رضا اسمعیلی گیویدانشگاه تهرانفاطمه فهیمنیادانشگاه تهرانJournal Article20160102هدف این پژوهش بررسی ابعاد بازاریابی داخلی در خدمات اطلاعاتی و دانشی و تاثیر آن بر تعهد و رفتار شهروندی سازمانی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان واحدهای اطلاعرسانی مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. برای این منظور از پرسشنامه محققساخته که دارای چهار بعد توانمندسازی، آموزش و توسعه، ارتباطات و انگیزش است برای بررسی بازاریابی داخلی، از پرسشنامه تسای (2008) برای بررسی تعهد سازمانی و برای رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه هیل (2002) استفاده شد. تاثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی و تاثیر تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی تایید و تاثیر بازاریابی داخلی بر رفتار شهروندی سازمانی رد شد، ضمن اینکه تعهد سازمانی به عنوان متغیر میانجی شناخته شد.https://jpap.sbu.ac.ir/article_95274_49f075ad60486f4e07eef12ee3c2dfa4.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60695220140321نقش اعتماد درون سازمانی در افزایش توانمندسازی روانشناختی کارکنان (مورد مطالعه: اداره کل امور مالیاتی استان12915495290FAمحمدصادق حسن زادهدانشگاه پیام نورتورج حسنزاده*دانشگاه پیام نورسپیده یوسفیمقدمدانشگاه پیام نورJournal Article20160102چالشهای محیطی در عصر حاضر سازمانها را وادار نموده که همواره در جستجوی راههایی بهمنظور حفظ و بقای خود باشند. سازمانها بهمنظور پاسخ به تغییرات محیطی به کارکنان توانمندتر از گذشته نیاز دارند،. یکی از عوامل زمینهای که میتواند نقش بهسزایی در توانمندسازی کارکنان داشته باشد، متغیر اعتماد میباشد. به زعم توماس و ولتهاوس (1990) توانمندسازی نه تنها از ارزیابی فرد از وظایف کاری خود منتج میشود بلکه به عوامل زمینهای مثل تعامل کارکنان با سرپرستان، همکاران و مرئوسان نیز بستگی دارد. پژوهش حاضر پیرامون بررسی نقش اعتماد درونسازمانی در افزایش توانمندسازی روانشناختی کارکنان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل 730 نفر از کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گیلان و نمونه آماری شامل 155 نفر میباشد. در تحقیق حاضر از روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای استفاده گردیده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. جهت تحلیل دادهها از تکنیکهای آماری رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات حاکی از این است، از سه مؤلفه اعتماد درونسازمانی، ابتدا اعتماد جانبی و سپس اعتماد نهادی بیشترین نقش را در توانمندسازی روانشناختی داشته بهطوری که در مجموع 35 درصد در تبیین توانمندسازی روانشناختی کارکنان نقش داشتهاند. در تحلیل رگرسیون چندگانه، اعتماد عمودی نقشی در توانمندسازی روانشناختی نداشته است.https://jpap.sbu.ac.ir/article_95290_32ca76c5c396844ee35976734acc4535.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-60695220140321بررسی تأثیر مدیریت دانش بر ارتقاء سرمایههای فکری (مورد مطالعه: شرکت قطارهای مسافری رجاء)15517395322FAبهروز قلیچ لیدانشگاه تهرانعلی اوتارخانیدانشگاه تهرانفرانک مطلبیدانشگاه تهرانJournal Article20160102چکیده محیط کسبوکار مبتنی بر دانش، در بسیاری از کشورهای جهان مستلزم یک مدل و نامگذاری جدید است که در برگیرنده داراییهای ناملموس باشد در این وضعیت، مفهوم نوظهور"سرمایه فکری" توجه روزافزونی را به خود جلب کرده است. سرمایه فکری شامل دانش، اطلاعات، دارایی فکری و تجربه است که میتواند برای ایجاد ثروتآفرینی مورد استفاده واقع شود. در این میان تلاش برای توسعه این سرمایه به منظور ارتقاء رقابتپذیری سازمانها ضروری به نظر میرسد. تحقیق حاضر تأثیر مدیریت دانش را در ارتقاء سرمایه فکری در شرکت قطارهای مسافری مورد سنجش قرار میدهد. در این مطالعه تأثیر میان قابلیت مدیریت دانش بروی ارتقاء سرمایه فکری در شرکت قطارهای مسافری رجاء بر مبنای مدل ترزا برای سنجش قابلیت مدیریت دانش و همچنین مدل بنتیس برای سنجش سرمایه فکری، مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج تحقیق بیانگر وجود تأثیر مثبت و معنیدار عامل مذکور بر ارتقاء سرمایه فکری میباشد. به منظور تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS استفاده گردید.https://jpap.sbu.ac.ir/article_95322_c03b1433cc0c8e0c79e86dc20919c9fe.pdf