2024-03-28T14:11:30Z
https://jpap.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14173
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1399
11
4
ارائه مدل ساختاری شناسایی مسائل عمومی در ایران
مهدی
سلیمانی خوئینی
کرم اله
دانش فرد
رضا
نجف بیگی
هدف: مسائل عمومی پدیدههایی وسیع و گسترده هستند که ضعف در شناسایی آنها موجب ناکارآمدی خطمشیهای دولتی میشود. استفاده از یک مدل ساختاری و جامع برای شناسایی مسائل عمومی، این فرصت را برای خطمشیگذاران کشور فراهم میکند تا به تعیین و اجرای کامل اولویتها و راهبردها پرداخته شود. این پژوهش مدل ساختاری شناسایی مسائل عمومی در ایران را ارائه مینماید.طراحی/ روششناسی/ رویکرد: برای جمعآوری دادهها، 16 مصـاحبه عمیـق بـا صاحبنظران انجام شده و تحلیل آنها با کدگذاری طی سه مرحله شبکه مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر انجام شده است. سپس مدل طراحی شده با مدلسازی معادلات ساختاری آزمایش شد.یافتههای پژوهش: تحلیل دادهها در نهایت به احصای 66 مضمون پایه، 23 مضمون سازماندهنده، 6 مضمون فراگیر و شکلگیری مدل ساختاری انجامید.محدودیتها و پیامدها: بوروکراسیهای زائد و پیچیده و وجود برخی محدودیتهای حفاظتی و مطالعاتی از مهمترین محدودیتهای این پژوهش بود که چنین محدودیتهایی باعث کاهش میزان دادهها برای تحلیل میشود. انجام پژوهشهای آینده بدون محدودیتهای ذکر شده در جمعآوری دادهها میتواند سطح اطمینان و اعتماد به نتایج را فزونی بخشد.پیامدهای عملی: نتایج نشان میدهد که بازیگران دولتی شامل دولت (قوه مجریه)، مجلس شورای اسلامی (قوه مقننه) و افراد و نهادهای قانون اساسی، بازیگران غیردولتی شامل گروههای ذینفع و گروههای ذینفوذ، و همچنین حساسیت موضوع، قلمرو موضوع، مقطع زمانی وقوع رویداد و هزینه ایجاد شده از طریق رویداد بر فرایند شناسایی مسائل عمومی در ایران تاثیرگذارند.ابتکار یا ارزش مقاله: مقاله، یک مدل ساختاری جامع و مبتنی بر عمل ارائه نموده و به تحقیقات شناسایی مسائل عمومی و خطمشیگذاری عمومی میافزاید.نوع مقاله: مقاله پژوهشی
خط مشی گذاری
شناسایی مسئله
مسئله عمومی
مدل ساختاری
2020
12
21
15
38
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96838_89b3d9dd24ed5094ef364c16f097ab0e.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1399
11
4
فراتحلیل پیشایندها و پیامدهای مدیریت استعداد در سازمان های دولتی و عمومی
حامد
خامه چی
سعید
جعفری نیا
هدف: مدیریت استعداد نشاندهنده تغییر پارادایمی از مدیریت منابع انسانی سنتی به مدیریت منابع انسانی نوین است که در برگیرنده توجه به نخبگان سازمانی است. امروزه اهمیت مدیریت استعداد در دنیای سازمانی به اندازهای است که از آن به عنوان نوعی سلاح پنهان در شکار استعدادها نام برده میشود. بر این اساس هدف این پژوهش شناسایی پیشایندها و پیامدهای مدیریت استعداد در سازمانهای دولتی و عمومی با استفاده از رویکرد فراتحلیل است.طراحی/ روششناسی/ رویکرد: تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی و از نظر نوع دادهها، کمی است. جامعه مورد بررسی پژوهش، شامل مقالات علمی و پایاننامههای کارشناسیارشد در زمینه مدیریت استعداد از سال 1389 تا تابستان سال 1398 بود که 39 مورد با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند.یافتههای پژوهش: براساس نتایج فراتحلیل از بین پیشایندهای مدیریت استعداد، به ترتیب متغیرهای یادگیری سازمانی (0.741)، سرمایه انسانی (0.699)، مدیریت منابع انسانی راهبردی (0.666) و قوانین و مقررات (0.621) دارای بیشترین اندازه اثر بودند. همچنین از بین پیامدهای مدیریت استعداد، به ترتیب متغیرهای کاهش ترک شغل (0.794)، امنیت شغلی (0.780)، بهرهوری منابع انسانی (0.728) و اعتماد سازمانی (0.690) دارای بیشترین اندازه اثر بودند.محدودیتها و پیامدها: از محدودیتهای پژوهش حاضر احتمال سوگیری انتشار میباشد، اگرچه بررسیهای دقیق و عمیقی جهت شناسایی مطالعات مربوطه صورت پذیرفته است، اما امکان دارد پژوهشی نادیده گرفته شده باشد.پیامدهای عملی و ارزش مقاله: رویکرد فراتحلیل و ترکیب کمی نتایج مختلف به شناخت منسجمتر و منظمتر پیشایندها و پیامدهای مدیریت استعداد در سازمانهای دولتی و عمومی کمک مینماید. فراتحلیل، برنامهریزی را برای ارتقای مدیریت استعداد دقیقتر و عملیاتیتر مینماید؛ زیرا به جای برنامهریزی برای طیف وسیعی از پیشایندها و پیامدها، بر متغیرهایی تمرکز دارد که دارای اهمیت بیشتری هستند.نوع مقاله: مقاله پژوهشی
مدیریت استعداد
فراتحلیل
پیشایندها و پیامدها
2020
12
21
39
57
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96851_2867fb0d940f08ae8470613bc2a4aa8d.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1399
11
4
طراحی الگوی مدیریت پارادوکسهای بیرونی منابع انسانی (مطالعه موردی: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)
کاظم
جعفری
حسین
دامغانیان
ناصر
عسگری
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی الگوی مدیریت پارادوکسهای منابع انسانی به منظور هماهنگی حوزه فرایندهای منابع انسانی است.رویکرد: تحقیق پیشروی بر حسب هدف، توصیفی-تبیینی؛ و برمبنای نتیجه، کاربردی و برحسب داده (آمیخته) میباشد. جامعه آماری تحقیق، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و پارادوکسهای بیرونی منابع انسانی به منظور تبیین هماهنگی در شرح وظایف محوله، تجزیه و تحلیل گردید. پس از مشخص شدن سؤال اصلی پژوهش، تلاش برای بررسی ادبیات پژوهش آغاز شد. و ضمن شکلگیری چارچوب الگوی مفهومی پژوهش، با انجام مصاحبههای اکتشافی با ۴ نفر از صاحبنظران، الگوی اولیه تأیید و در نهایت بهمنظور توسعه و آزمون الگوی طراحیشده، با استفاده از روش دلفی در سه مرحله، فرایند تحقیق پیگیری شد. انتخاب نمونهها به صورت هدفمند و به روش گلوله برفی از خبرگان و کارشناسان منابع انسانی انتخاب گردید.یافتهها: طبق الگوی اولیه پژوهش، تعداد 20 پارادوکس بیرونی شناسایی گردید که در نهایت پس از حذف و اضافات و اصلاح، تعداد 21 مورد پارادوکس بیرونی تأیید شدند که 10 مورد از پارادوکسها از طریق راهبرد ترکیب، 2 مورد از طریق راهبرد تفکیک زمانی، 2 مورد از طریق راهبرد پذیرش، 7 مورد از طریق راهبرد تفکیک فضایی و 3 مورد نیز توسط دو راهبرد به صورت همزمان قابل مدیریت هستند.محدودیتها و پیامدها: مهمترین محدودیت در تحقیق پیشروی عدم وجود تحقیقات کاربردی در حوزه پارادوکسهای منابع انسانی است. ضمن اینکه نزدیک بودن مفاهیم تعارض، معما با پارادوکس، نیازمند تشریح و تکرار مفاهیم فلسفی در برگزاری هر دور از پنل دلفی داشته است.پیامدهای عملی: برابر یافتههای تحقیق، حل و فصل پارادوکسهای منابع انسانی و مدیریت آنها منجر به پایداری منابع انسانی و هماهنگی درونی و بیرونی خواهد شد.ارزش مقاله: مقاله حاضر منتج به شناخت پارادوکسهای بیرونی منابع انسانی در نیروی هوایی شده که این موضوع منجربه گفتمان سازی و بهبود شرایط مدیریت پارادوکسها از طریق استراتژیهای تدافعی و تعمیم نتایج آن در سایر سازمانها میشود.
هماهنگی
پارادوکسهای بیرونی منابع انسانی
الگوی مدیریت پارادوکسها
2020
12
21
59
88
https://jpap.sbu.ac.ir/article_100646_76272f6a70d0648bbc43e91f53750a72.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1399
11
4
تحلیل عوامل رفتاری تأثیرگذار بر سلامت سازمانی در بخش عمومی
بهمن
مؤذن
رضا
نجفبیگی
ناصر
میرسپاسی
نازنین
پیلهوری
هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل رفتاری تأثیرگذار بر سلامت سازمانی و انتخاب مؤثرترین آنها و طراحی مدل مربوط به آن میباشد. این مدل در سازمانهای بخش عمومی مورد بررسی قرار گرفته و میزان تأثیرگذاری این عوامل بر روی سلامت سازمانی گزارش شده است. از دیگر اهداف این مقاله سوق دادن توجه محققین سلامت سازمانی بهسوی عوامل رفتاری میباشد.طراحی / روششناسی/ رویکرد: در این پژوهش به کمک مطالعه پژوهشهای پیشین و استفاده از روش دلفی اقدام به استخراج مهمترین عوامل رفتاری که دارای روایی بالایی هستند گردید. سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، این عوامل تلخیص و به دستههای به هم مرتبط تقسیم شد. همچنین از طریق طراحی مدل معادلات ساختاری، اقدام به ساخت و آزمون مدل مربوطه گردید.یافتههای پژوهش: مدل معادلات ساختاری به دست آمده در این پژوهش، میزان تأثیرگذاری عوامل رفتاری را بر روی سلامت سازمانی به تصویر کشیده است. این مدل ، همچنین، این عوامل را به سه دسته عوامل فرهنگی، عوامل معنوی و عوامل سبک رهبری تقسیمبندی نموده و تأثیر هر عامل را نیز سنجیده است. محققانی که بخواهند بر روی سلامت سازمانها و در درجه اول بهبود آن کار کنند میتوانند از این مدل بهره لازم را ببرند.محدودیتها و پیامدها: به دلیل گستردگی عوامل رفتاری، مطالعه کامل آنها در این پژوهش ممکن نبود. لذا بازه زمانی مشخصی از مقالات مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین پیشنهاد میگردد، سایر جنبههای عوامل رفتاری موردبررسی قرار بگیرد.پیامدهای عملی: گسترش فرهنگ مشارکتی در سازمان میتواند به بهبود سلامت آن کمک کند.ابتکار یا ارزش مقاله: در این مقاله با بهره جستن از مطالعه متون گسترده و ساخت مدل برازش شده، تأثیر عوامل رفتاری بر سلامت سازمانی، در سازمانهای بخش عمومی به تصویر کشیده شده است. از آنجایی که این سازمانها تأثیر زیادی بر زندگی آحاد افراد جامعه دارد، توجه بهسلامت آنها از اهمیت دوچندانی برخوردار میباشد. همچنین این مدل، اهمیت توجه به رفتار سازمانی را بیشازپیش روشن میسازد.نوع مقاله: مقاله پژوهشی
سلامت سازمانی
عوامل رفتاری
سازمانهای بخش عمومی
2020
12
21
89
110
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96876_e8030f152dec45fc1fabfdf0c2e1bb5e.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1399
11
4
تناقض رشد و شکست؛ نوع شناسی شکست SME ها در مرحله رشد سازمانی
معصومه
محمدی پور پامساری
منیژه
قره چه
بهمن
حاجی پور
اکبر
عالم تبریز
هدف: کسبوکارهای کوچک و متوسط رونق هر اقتصاد و جریان خون اقتصادهای مدرن هستند. این نوع از کسبوکارها به سبب ماهیت و ویژگیهای خاص خود و به دلیل اینکه سهم مهمی در تأمین نرخ بیکاری کشورها و افزایش رشد و توسعه اقتصادی جوامع دارند، برای دولتها دارای اهمیت بسیار بالایی هستند. اما علیرغم اینکه شکست در تمامی کسبوکارها در اندازههای مختلف رخ میدهد، کسبوکارهای کوچکو متوسط در معرض تهدیدهای بزرگتری هستند. هدف مقاله حاضر، نوعشناسی شکست کسبوکارهای کوچک و متوسط در مرحله رشد سازمان، از طریق بررسی تجربیات زیسته موردهای مطالعاتی است.طراحی/روششناسی/رویکرد: در این پژوهش از تحلیل پدیدارشناسانه در مورد پژوهی چندگانه استفاده شده است.یافتههای پژوهش: نتایج این نوعشناسی، نقش شکست سازمانی را نسبت به دو نوع دیگر شکست فردی و محیطی بارزتر مینماید و نشان میدهد که نوع غالب شکست، در کسبوکارهای کوچک و متوسط واقع در مرحله رشد، از نوع شکست سازمانی است.محدودیتها و پیامدها: این الگو میتواند هم هشدار و هم راهنمایی برای کسبوکارهای کوچک و متوسط بوده و راه را برای پیشگیری از بحران و ارتقای قابلیتهای درونسازمانی جهت پیشگیری از شکست سازمان در مرحله رشد هموار نماید.پیامدهای عملی: نوعشناسی شکست در مرحله رشد سازمان میتواند مسیر سیاستگذاریهای نهادهای حمایتی چون شهرکهای صنعتی و پارکهای علم و فناوری را جهت حمایت و هدایت صحیح این نوع کسبوکارها تحت تأثیر قرار دهد.ابتکار یا ارزش مقاله: مقاله به پژوهشهای مدیریتی با ارزیابی همزمان انواع شکست و مرحله چرخه عمر سازمان میافزاید.نوع مقاله: مقاله علمی
شکست سازمان
مرحله رشد چرخه عمر سازمان
سطح فردی/ سازمانی/ محیطی
2020
12
21
111
131
https://jpap.sbu.ac.ir/article_100624_d5096397021c429652fe342817ada859.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1399
11
4
ارائه مدل رهبری فضیلتگرا به منظور استقرار فرهنگ خدمت محوری در بانک ملی ایران
فریدون
رشیدی
تورج
مجیبی
مجید
جهانگیرفرد
علی
مهدیزاده اشرفی
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل رهبری فضیلتگرا به منظور استقرار فرهنگ خدمت محوری در بانک ملی ایران بود.طراحی/ روششناسی/ رویکرد: پژوهش، به لحاظ نوع دادهها، از نوع آمیخته بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند، 21 نفر انتخاب شدند. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کمی شامل تمامی مدیران شعب بانک ملی ایران بود که بر اساس تحلیل عاملی و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 310 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی از روایی صوری، محتوا و سازه برای سنجش روایی استفاده شد و برای پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. در بخش کمی، از روش همبستگی پیرسون با نرم افزار Spss-V23 و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel-V8.8 استفاده شد.یافتههای پژوهش: نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مولفههای رهبری فضیلتگرا در بانک ملی ایران شامل، مولفههای فردی، مدیریتی و ارتباطی بود.محدودیتها و پیامدها: به دلیل تعدد متغیرهای پژوهش و پیچیدگیهای خاص پژوهش، برای پژوهشهای آینده باید سایر مؤلفههای متغیرها بهطور دقیق بررسی شوند تا دیگر روابط متغیرها هر چه شفافتر و جامعتر شناخته شود.پیامدهای عملی: رهبری فضیلتگرا در بین مدیران بانک نهایتا میخواهد به تربیت مدیرانی توسعه یافته و بالنده برسد.ابتکار یا ارزش مقاله: پژوهش حاضر به دانش موجود در حوزهی رهبری فضیلتگرا اضافه مینماید، و مدلی را معرفی میکند که نسبت به سایر مدلهای قبلی از کیفیت بیشتری برخوردار است.نوع مقاله: مقاله علمی
رهبری فضیلتگرا
فرهنگ خدمت محوری
بانک ملی ایران
2020
12
21
133
157
https://jpap.sbu.ac.ir/article_100625_08541af611c6cad64d75724ecdb87204.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1399
11
4
ارائه الگوی خطمشیگذاری استراتژیک برونسپاری فناوری اطلاعات
مسعود
صمدزاده
حسن
گیوریان
محمدرضا
ربیعی مندجین
غلامرضا
هاشم زاده خوراسگانی
هدف: مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی خطمشیگذاری استراتژیک برونسپاری فناوری اطلاعات، انجام شد. طراحی/ روششناسی/ رویکرد: روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان فناوری اطلاعات و همچنین خبرگان حوزه سرمایهگذاری و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی بود. برای تعیین نمونههای این پژوهش و تعیین این گروه از خبرگان از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به تعداد 16نفر استفاده شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان، مدیران و کارشناسان ارشد حوزه فناوری اطلاعات و معاونت توسعه و سرمایهگذاری دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران به تعداد 156 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای، 156 نفر بهعنوان آزمودنی انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزارهای مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی تکنیک دلفی فازی مبتنی بر روش تحلیل مضمون بود.یافتههای پژوهش: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که خطمشیگذاری استراتژیک دارای سه مؤلفه تجزیهوتحلیل و تدوین خطمشی، اجرای خطمشیگذاری استراتژیک و ارزیابی خطمشی استراتژیک میباشد و در نهایت شاخصهای برازش مدل نشان داد که مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود.محدودیتها و پیامدها: به دلیل تعدد متغیرهای پژوهش و پیچیدگیهای خاص پژوهش، برای پژوهشهای آینده باید سایر مؤلفههای متغیرها بهطور دقیق بررسی شوند تا دیگر روابط متغیرها هر چه شفافتر و جامعتر شناخته شود.پیامدهای عملی: توجه ویژه به ارزیابی در خطمشی تدوین شده در توقف، تغییر مسیر و تدوین خطمشیهای مکمل نقش بسزایی خواهد داشت.ابتکار یا ارزش مقاله: سازمان برونسپارنده در امر برونسپاری به انجام سیاستگذاری مختص سازمان خود بپردازد. یکی از مهمترین مؤلفهها در مقوله برونسپاری فناوری اطلاعات توجه به پراکندگی و شرایط متفاوت حاکم بر سازمانها میباشد. خصوصاً دانشگاه آزاد اسلامی که از پراکندگی بسیار بالایی برخوردار میباشد.نوع مقاله: مقاله پژوهشی
خط مشی گذاری
برون سپاری
فناوری اطلاعات
استراتژی
2020
12
21
159
178
https://jpap.sbu.ac.ir/article_100634_5f13663f2566d56e93907f05ac0c1173.pdf