2024-03-29T17:04:06Z
https://jpap.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14090
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
9
3
شناسایی شاخص های جذب ، حفظ و نگهداشت نیروی انسانی مستعد در صنعت بانکداری
علی
رضاییان
مریم
کاظم صداعی
منیژه
قره چه
عباسعلی
حاجی کریمی
امروزه اهمیت نیروی انسانی به عنوان کارکنان دانشی و مستعد بر کسی پوشیده نیست، به ویژه در سازمانهای خدماتی مثل بانکها اهمیت مضاعفی پیدا میکند. جذب و نگهداشت این منابع حیاتی امری حیاتی برای سازمان محسوب میشود هدف پژوهش حاضر بررسی شاخصهای جذب و نگهداشت نیروی انسانی مستعد در بانکها میباشد. جهت بررسی این موضوع از روش تحقیق کیفی استفاده شد و نتایج حاصل از مصاحبه با 6 خبره دانشگاهی و 9 مدیر بانکی حاکی از آن بود که معیارهای جذب و نگهداشت افراد مستعد در بانک شامل 16 شاخص میباشد که 7 شاخص آن مربوط به جذب و 9 شاخص مربوط به نگهداشت میباشد. برخی شاخصهای جذب کارکنان مستعد در بانک عبارتند از ایدهمحور و ساختارشکن بودن، جذب استعدادیاب و عدالتمحور، مطابقت معیارها و مکانهای جذب با اهداف استراتژیک و ... . برخی از شاخصهای نگهداشت کارکنان مستعد در بانک عبارتند از: توسعه و پرورش استعدادها، جانشینپروری تجربی، ایجاد فرصتهای برابر رشد، وابستگی مالیکردن و ... . نتایج نشان داد که تفاوتهایی میان شاخصهای به دست آمده از مصاحبههای مدیران بانکی و خبرگان دانشگاهی وجود دارد که نشاندهنده فرهنگ متفاوت بانکها و شاخصهای خاص آنها میباشد.
شاخص های جذب
شاخص های حفظ و نگهداشت
فرهنگ سازمانی
صنعت بانکداری
2018
05
22
15
38
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96314_e9aace74287fbed6c517b2853642ea23.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
9
3
تحلیل ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات عمومی الکترونیکی نوآورانه در ایران
حسین
اصلی پور
محمدرضا
زرگر
علیرغم مزایای متعدد پیادهسازی دولت الکترونیکی به ویژه در کشورهای در حال توسعه، خدمات الکترونیکی از پذیرش اندکی در میان شهروندان برخوردار است که این مسأله با افزایش فاصله از مرکز حاکمیت نیز تشدید میگردد. اهمیت توجه به این مسأله از آن روست که به عقیده صاحبنظران، موفقیت دولت الکترونیکی فقط منوط به حمایت و پشتیبانی دولت نیست بلکه تمایل کاربران به پذیرش خدمات دولت الکترونیکی را نیز شامل میشود. پژوهش حاضر برای حل این معضل به دنبال پاسخ به این پرسش است که چه عواملی باعث میشوند خدمات عمومی الکترونیکی نوآورانه مورد استفاده گسترده شهروندان قرار گیرد؟ در این راستا، متناسب با هدف و مسئله مورد نظر، استراتژی اصلی پژوهش، کثرتگرایی روششناختی با بهرهگیری همزمان از دو روش کیفی تحلیل مضمون و کمی مدلسازی ساختاری-تفسیری به صورت متوالی است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که عوامل مؤثر در قالب پنج سطح کلی شامل سطوح «ارزشآفرینی خدمات نیازمحور بر پایه اعتماد عمومی»، «خروجیهای بلافاصله»، «نقش کلیدی بوروکراتهای سازمان»، «بسترهای تسهیلگری ارائه خدمات» و «متغیرهای مستقل» قابل دستهبندی میباشد.
2018
05
22
39
62
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96334_2ad3591a01bfe2a23734c45fbfbbd198.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
9
3
بررسی عوامل سازمانی موثر بر مدیریت پژوهش و فناوری در ایران
محمد صادق
تراب زاده
علیرضا
سجادیه
سعید
حجازی فر
ی شک در دنیای کنونی یکی از مولفههای مهم در عرصهی اقتدار ملی و بینالمللی کشورها علم و فناوری بوده و هست. اهمیت این مساله در مورد ایران با توجه به محوریت آن در جهان اسلام و مقابله با استکبار جهانی دوچندان می نماید. لذا این عرصه را باید به طور جدی پیگیری نمود و در راه مدیریت پژوهش و فناوری گامهای اساسی برداشت. هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل موثر بر مدیریت پژوهش و فناوری در ایران با رویکرد سازمانی است. روش این پژوهش از نوع کیفی است. ابزار گردآوردی اطلاعات از طریق مصاحبه با کارشناسان و صاحبنظران عرصه مدیریت پژوهش و فناوری است. روش تحلیل داده های مصاحبه از طریق تحلیل مضمون صورت گرفته است. باتوجه به نتایج این پژوهش، عوامل سازمانی در قالب 7 دسته کلی میتوان تقسیم کرد: عوامل ناظر بر مدیران دانشی، عوامل ناظر بر نظام برنامه ریزی، عوامل ناظر بر فرهنگ سازمانی، عوامل ناظر بر مدیریت منابع انسانی، عوامل ناظر بر مدیریت دانش، عوامل ناظر بر نظام ارزیابی، عوامل ناظر بر مدیریت مالی. در هر کدام از این عوامل هم عوامل موفقیت ساز و هم عوامل شکست ذکر شده است. عوامل موفقیت ساز عواملی است که باعث موفقیت و بهبود مدیریت پژوهش و فناوری است و عوامل شکست عواملی است که مانع موفقیت و بهبود مدیریت پژوهش و فناوری است که ضرروری است اقداماتی در جهت رفع آنها انجام گیرد.
پژوهش
مدیریت پژوهش
علم و فناوری
شرکتهای دانش بنیان
2018
05
22
63
92
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96344_7d19ffcc4dd4ec2383981ec156cc0b01.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
9
3
شرایط ایجاد دلبستگی کارکنان در سازمانهای دولتی با استفاده از الگوسازی فازی
رسول
رنجبریان
نسرین
جزنی
غلامرضا
معمارزاده طهران
علی
محتشمی
هدف اصلی این پژوهش ، طراحی الگویی برای دلبستگی کارکنان در بخش دولتی ایران بود. پژوهش حاضر بهصورت پژوهش ترکیبی (کیفی – کمّی) انجامشده است. بر این اساس در بخش اول پژوهش بهمنظور ارائه الگوی جامع از دلبستگی کارکنان، از روش پژوهشی کیفی فراترکیب سندلوسکی و بارسو (2007) استفادهشده گردید. بدین ترتیب که بعد از شناسایی مقولات، مفاهیم و کدهای دلبستگی کارکنان و ارزیابی روایی و پایایی آن، الگوی مفهومی اولیه پژوهش شکل گرفت. در بخش دوم پژوهش که روش پیمایش را شامل میگردید با استفاده از نظرات خبرگان و ارزیابی روایی محتوا (ضریب نسبی و مقیاس روایی محتوا)، تبیین الگوی دلبستگی کارکنان میسر گردید. در ادامه بهمنظور کاربردی نمودن الگو و ارزیابی مؤلفههای دلبستگی کارکنان در سازمانهای دولتی تعداد 281 پرسشنامه بین کارکنان اداره کل امور مالیاتی، اداره کل دیوان محاسبات و اداره کل ثبتاسناد و املاک استان آذربایجان غربی،که بهصورت نمونهگیری طبقهای انتخاب گردیده بودند، توزیع شد. با استفاده از روش تحلیل عاملی تائیدی، تجزیهوتحلیل انجام گرفت. نهایتاً در بخش سوم پژوهش بهمنظور ارائه ترکیب مطلوب ابعاد الگو بهگونهای که بتوان دلبستگی کارکنان را بهینه نمود از روش الگوسازی ریاضی (سیستم خبره فازی) استفاده گردید. درنهایت از بخشهای پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای استخراجی از روش فراترکیب (الگوی پژوهش) مورد تائید جامعه هدف قرار گرفت.
2018
05
22
93
114
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96353_0ef80c8f5a9d87a8037ab75b1ba23d4d.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
9
3
ارائه مدل بومی رفتار شهروندی سازمانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
اصغر
عالم تبریز
اکبر
عالم تبریز
محمد
حسن پور
مصطفی
زارعی
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بومی رفتار شهروندی سازمانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی شده است. پژوهش از حیث هدف، کاربردی توسعه ای و به لحاظ نحوه جمع آوری اطلاعات، پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش تعداد 1112 نفر از کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 279 نفر برآورد گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد و محقّق ساخته میباشد. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از نرم افزارهای SPSS و لیزرل استفاده شده، بدین ترتیب که برای محاسبه آمار توصیفی و جمعیت شناختی و تست نرمال بودن از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف توسط نرم افزار SPSS و برای مدل سازی متغیرهای پژوهش با استفاده از نرم افزار لیزرل و به روش مدل معادلات ساختاری(SEM) و تحلیل عاملی اقدام شده است. براساس یافتههای پژوهش و تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده، پنج بعد شخصیتی، ارزشی، حمایتی، فرهنگی و فراوظیفهای به عنوان ابعاد موثر در بروز رفتار شهروندی سازمانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخته شده که هر یک از این ابعاد مولفههایی را با خود به همراه دارد. ولی عوامل شخصیتی یکی از ابعاد تعیین کننده بر بروز رفتار شهروندی سازمانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میباشد.
رفتار شهروندی سازمانی
مدل بومی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
2018
05
22
115
138
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96296_5e29e3e5389b2d04e4648fb39387080c.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
9
3
کاوشی در روش اجتهادی و کاربست آن در مدیریت اسلامی
محسن
منطقی
در سالیان اخیر برخی از اندیشمندان مدیریت اسلامی، در آثار خود، خواهان استفاده از روش اجتهاد هستند. این تحقیق، تلاش دارد، تصویر جامعی از مفهوم اجتهاد و به کارگیری آن به عنوان یک روش تحقیق، در دانش مدیریت ارائه کند. روش اجتهاد در مدیریت اسلامی با تکیه بر دو دسته منابع علمی، یعنی منابع درون دینی و منابع برون دینی، کاربستی را فراهم ساخته که در عین استفاده از دانش روز در حوزه مدیریت، از منابع ارزشمند دینی نیز برای اعتلای دانش مدیریت استفاده شود. بر اساس این روش، یک فرآیند نُه مرحلهای برای استنباط مدیریت اسلامی ارائه شده است.
روش اجتهادی
مدیریت اسلامی
منابع درون دینی
منابع برون دینی
2018
05
22
139
157
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96303_13d921f930e5df5350f80014ca55783a.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
9
3
شناسایی و اولویت بندی مولفه های سرمایه مسیر شغلی مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی
حیدر
صیدزاده
محمد
حکاک
رضا
سپهوند
حجت اله
وحدتی
تحقیق حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی مولفه های سرمایه مسیر شغلی مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی، اجرا شد. برای این منظور، از روش تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) استفاده شد. در بعد کیفی، با بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق و مصاحبه با خبرگان (مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی)، مولفه های سرمایه مسیر شغلی شناسایی شدند. در بعد کمی، خبرگان میزان موافقت خود را با مولفه های شناسایی شده در قالب پرسشنامه و از طریق فن دلفی فازی، در دو مرحله نظرسنجی اعلام نمودند و تمامی 39 مولفه شناسایی شده توسط گروه دلفی تایید شدند. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی بوده که از طریق نمونه گیری هدفمند به شیوه قضاوتی، 15 مدیر ارشد به عنوان نمونه انتخاب شده اند. بر اساس یافته های پژوهش، مولفه های اعتماد بین فردی، رهبری، شبکه های سیاسی، تجربه چند زمینه ای و پیوندهای اجتماعی غیررسمی، به ترتیب پنج مولفه برتر سرمایه مسیر شغلی مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی می باشند.
سرمایه مسیر شغلی
دلفی فازی
مدیران ارشد
وزارت جهاد کشاورزی
2018
05
22
159
180
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96324_6f6ee003c23b3d7c844e4ad79fd92af0.pdf