2024-03-29T11:50:30Z
https://jpap.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14027
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
8
1
تحلیل نهادی مداخلات دولتی در توسعه فناوری اطلاعات در سطح ملّی
سید حمید
خداد حسینی
امیر
محترمی
شعبان
الهی
سید سپهر
قاضی نوری
چکیده در این پژوهش بهمنظور تبیین نقش نهادها و انواع سیاستهای مداخلهای نهادی در اشاعه نوآوریهای فاوا در کشور، نخست از طریق مطالعات نظری، ریشههای مبحث نوآوری بررسی و عنوان میشود. مطالعات گذشته در زمینه نوآوری در اقتصاد نئوکلاسیک و نظریه سازمان برای توضیح پویاییهای تغییرات نوآورانه در حوزه فاوا کفایت نمیکند؛ بلکه دیدگاهی وسیعتر که برگرفته از مکتب نهادگرایی در اقتصاد و نو نهادگرایی در جامعهشناسی است، مبنای قویتری برای فهم نقش نهادها در نوآوری فاوا فراهم میآورد؛ همچنین از طریق انجام مصاحبههای تخصصی و استفاده از پرسشنامه، فهرستی از مهمترین نهادهای مؤثر در توسعه نوآوریهای فاوا در سه سطح نهادهای فیزیکی (سازمانها)، مقرراتی (قوانین) و عرفی (هنجارهای فرهنگی) شناسایی و معرفی شده است. بهعلاوه، انواع سیاستهای مداخله نهادی در زمینه اشاعه فاوا در کشور در قالب مدلی دوبعدی و به مدد ارائه نمونههای تجربی بررسی و تحلیل شده است. درنهایت ضمن تأکید بر ضرورت توجه به عوامل نهادی در اشاعه نوآوری فاوا، چنین نتیجهگیری شده است که شکلگیری سیاستهای اثربخش نهادی در زمینه فناوری اطلاعات از طریق فهم نقش چندوجهی نهادها در فرایند نوآوری و مقتضیات حاکم بر آنها تسهیل میشود.
فناوری اطلاعات
نهاد
نوآوری
مداخلات نهادی
2018
08
23
15
45
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95964_daa82c329a6616fca34eddf8fca875e7.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
8
1
الگویی برای ارزیابی خطمشیهای عمومی در ایران (مطالعه خطمشی مالیات بر ارزشافزوده)
رضا
واعظی
محسن
محمدی
ارزیابی ازجمله مهمترین الزامات کمالبخش خطمشیهای عمومی است که ضامن اندیشیدهبودن، اجرای دقیق و بهبود مستمر آنها است؛ اما در عرصه اجرایی و دانشگاهی خطمشیگذاری ایران، کمتر به این مهم توجه شده است. در پژوهش حاضر، بهمنظور پوشش نسبی خلأ دانشی مزبور، خطمشی مالیات بر ارزشافزوده که ازجمله خطمشیهای عمومی اقتصادی زیربنایی و تحولآفرین محسوب میشود، مبنای پژوهش قرار گرفته است. این پژوهش با رویکردی اکتشافی در پی پاسخ به این سؤال اساسی است که ابعاد و مؤلفههای الگوی ارزیابی خطمشی مالیات بر ارزشافزوده چیست؛ بنابراین پس از تبیین مفاهیم پایه و مرور مبانی نظری، گزارشها و اسناد مرتبط بررسی و راهنمای مصاحبه تهیه شد؛ سپس ضمن شناسایی هدفمند سیزده نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی متخصص و مرتبط، مصاحبه عمیق انجام پذیرفت و در پی آن مفاهیم، ابعاد و مؤلفههای الگوی ارزیابی از دیدگاه خبرگان حوزه خطمشیگذاری عمومی ایران با بهرهگیری از استراتژی تحلیل مضمون، استخراج شد؛ درنهایت الگوی ترکیبی مناسب ارزیابی با توجه به سطوح محیطی، نهادی و سازمانی، پیشنهاد شد.
الگوهای ارزیابی
خطمشی عمومی
تحلیل مضمون
مالیات بر ارزشافزوده
2018
08
23
47
72
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95980_db7ccc530dd7c01484bae1f756f34584.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
8
1
ملاحظات نظام بودجهبندی در راستای تحقق عدالت منطقهای
میر یعقوب
سید رضائی
علی اصغر
پور عزت
علی اصغر
سعد ابادی
رشد و توسعه اقتصادی عدالتگرایانه همواره یکی از اهداف مهم در یک کشور محسوب میشود و دستیابی به آن مستلزم رشد و توسعه در همه مناطق مرتبط با آن اقتصاد است. یکی از مهمترین ابزارهای دولت برای توسعه عدالتگرایانه در گستره سرزمینی هر کشور، بودجه عمومی است که تحتتأثیر برآیند سیستم بودجهبندی کشور قرار دارد؛ بنابراین این پژوهش با هدف «شناسایی عوامل قابلملاحظه نظام بودجهبندی ایران در راستای تحقق عدالت منطقهای از طریق بودجه عمومی» انجام شد. روش پژوهش، نظریه دادهبنیاد بود و نمونهگیری به روش نظری و گلولهبرفی انجام شد. مصاحبهای باز و نیمهساختاریافته با کارشناسان «سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور» که متولی امر تدوین لایحه بودجه هستند و همچنین تحلیلگران سند بودجه، ابزار اصلی گردآوری دادهها است. با تحلیل دادهها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی متغیر اصلی پژوهش باعنوان «عوامل قابلملاحظه در سیستم بودجهبندی» شناسایی شد. متغیر اصلی از شش طبقه فرعی تشکیل شده و دربرگیرنده عواملی است که به اعتقاد کارشناسان باید در راستای تحقق عدالت منطقهای مدنظر قرار گیرند و هر یک ضریبی از ضرایب اهمیت را در هنگام شاخصبندی برای بودجهنویسی و بعداً تصویب و تخصیص بودجه به خود اختصاص دهند.
عدالت منطقهای
تنوع قومی
سیستم بودجهبندی
بودجه عمومی
2018
08
23
73
91
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95988_2b7b6d3d4b62646c76ee0c55f4f39e20.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
8
1
استراتژیهای تخریب مدیران توسط کارکنان در
حسن
دانایی فرد
مهتاب
همائی لطیف
حمید رضا
خان محمدی
سازمانها در پرتو مدیریت، عملکرد خود را رقم میزنند و نفسِ مدیریت در سایه وجود کارکنان، هستی پیدا میکند. با پذیرش این منطق تعامل مدیر و کارکنان شاهکلید قوام و دوام همه سازمانها است. این مهم در سازمانهای دولتی دوچندان میشود؛ اما رابطه بین مدیر و کارکنان همیشه مولد نیست و در زمینه تعارض بین مدیر و کارکنان، رفتارهای مخرب متنوعی ممکن است رخ دهد. با اتکا به نظریه تعارض رابطهای، هدف این پژوهش احصای استراتژیهای سازمان برای تخریب مدیران دولتی است. جامعه موردمطالعه کارکنان بخش دولتی ایران و نمونه آن کارکنان «سازمان امور مالیاتی استان همدان» هستند. یافتهها نشان میدهد، نتیجه و تبلور چنین تنش و تعارضی در رفتارهای انحرافی بهعنوان پدیدهای مخرب ظاهر میشود و کارکنان درصدد رفتار تلافیجویانه هستند و استراتژیهایی را برای تخریب مدیران خود بهکار میگیرند؛ در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی دادهبنیاد (کیفی) و سپس با بهرهگیری از روش معادلات ساختاری (کمّی) این استراتژیها شناسایی شده و در سه مقوله استراتژیهای تخریب اعتبار سازمانی، اعتبار اجتماعی و اعتبار حرفهای مدیر طبقهبندی شدهاند.
تعارض سازمانی
رفتارهای انحرافی
انحراف کاری
استراتژیهای تخریب
رفتار سیاسی
2018
08
23
93
116
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95998_6210b6f0a87406adf8e040a5b00ada27.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
8
1
انسداد سازمانی و عوامل کاهنده آن: مطالعه تأثیر توانمندسازی روانشناختی، جوّ پیشگامی و آوای کارکنان در سازمان
طیبه
امیر خانی
اکرم
هادیزاده مقدم
سید سهیل
عظیمی
آیا کارکنان، سازمان را مانعی در راه دستیابی به هدفهای شخصی و حرفهای خود میبینند؟ هنگامیکه کارکنان معتقدند موردحمایت هستند، عضویت آنها در سازمان، مهمترین جنبه از هویت اجتماعی شناخته میشود؛ هرچند هنگامیکه احساس میکنند سازمان به آنها آسیب میرساند و مانع آنها میشود، بین خود و سازمان فاصله زیادی حس میکنند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل اثرگذار بر انسداد سازمانی با تمرکز بر توانمندسازی روانشناختی بهعنوان متغیر مستقل و نقش میانجی است. این پژوهش در میان پرستاران «بیمارستان بوعلی سینا» شهر قزوین انجام شد. ابزار مورداستفاده برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که توانمندسازی روانشناختی از طریق تأثیر مثبت بر جوّ پیشگامی در سازمان موجب کاهش ادراک از انسداد سازمانی میشود؛ همچنین تأثیر مثبت توانمندسازی روانشناختی بر آوای کارکنان نیز تأیید شد.
انسداد سازمانی
توانمندسازی روانشناختی
جوّ پیشگامی
آوای کارکنان
2018
08
23
117
134
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95947_42bf27f2edb222dda506fd6505f1d485.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
8
1
طراحی مدل رهبری کوانتومی در سازمانهای دولتی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری ـ تفسیری
امیر هوشنگ
نظر پوری
علی
شریعت نژاد
چکیده رهبری کوانتومی سبکی از رهبری است که به دنبال افزایش اعتماد، امنیت، ارتباط پویا و یادگیری و کاهش ارتباطات عمودی و افزایش ارتباطات افقی در سازمان است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رهبری کوانتومی در سازمانهای دولتی انجام شده است. اینپژوهشاز نظرهدف،کاربردیوازحیثماهیتوروش،توصیفی ـپیمایشیاست. جامعه آماری پژوهش، متخصصان و خبرگان دانشگاههای دولتی استان لرستان هستند که 30 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، باهدف تدوین مدل رهبری کوانتومی، پرسشنامه محققساخته است که روایی آن با استفاده از روش اعتبار محتوا تأیید شد. نتایج پژوهش حاضر در قالب مدل تدوینشده نشان میدهد که رهبران و مدیران در سازمان برای ایجاد سبک رهبری کوانتومی باید با بهرهگیری از نگاه کوانتومی و توانایی دیدن هدفمند، سبک و شیوه تفکر و نگرش خود را مقارن با تفکر کوانتومی و توانایی تفکر به شیوه متناقض قرار دهند تا از این طریق زمینهساز شناخت کوانتومی و شناختشهودی مسائل در سازمان شوند. از این طریق رهبران و مدیران سازمانی میتوانند احساس و اعتماد کوانتومی را در میان کارکنان خود بهوجود آورند که این مهم بهنوبه خود موجب نگرش نو به مسائل، تفکر خلاقانه و شهودی، آیندهنگری و پیشبینی مسائل در سازمان میشود؛ ازاینرو با پیدایش تفکر خلاقانه و شهودی به همراه پیشبینی و آیندهنگری، عمل کوانتومی یا توانایی عمل پاسخگویانه در سازمان بهوجود میآید که پیامد اساسی این مهم زیست کوانتومی یا توانایی زندگیکردن در روابط، ارتباط متقابل رهبر ـ پیرو، پیشرفت و توسعه پیروان و کارکنان از طریق خودسازماندهی و درنهایت بهوجودآمدن سازمانی نوآور، حسابگر و دقیق است.
رهبری کوانتومی
مهارتهای کوانتومی
مدلسازی ساختاری تفسیری
2018
08
23
135
153
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95953_e35ed41e8f07581063625561925496a5.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1397
8
1
بررسی تأثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی
ابو الحسن
حسینی
امیر
تبسمی
زهرا
دادفر
چکیده پژوهش حاضر به تأثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی، با توجه به متغیر میانجی قابلیت بازاریابی، میپردازد. این پژوهش ﺑﺮ اﺳﺎس ﻫﺪف ﻳﻚ پژوهش ﻛﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ جمعآوری دادهها، ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ- ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ اﺳﺖ. جامعه آماری پژوهش، کلیه بانکها و مؤسسههای اعتباری استان مازندران است که از طریق نمونهگیری غیراحتمالی، دادهها از 26 بانک و مؤسسه اعتباری بهصورت پرسشنامه جمعآوری شد و ﻣﻮرد بررسی و تحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریﺷﺪه و اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ تأییدی از روش معادلات ساختاری اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. پایایی پرسشنامهها، ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ، برای کارکرد مدیریت منابع انسانی 88 درصد، قابلیتهای بازاریابی 89 درصد و عملکرد سازمانی 83 درصد بهدست آمد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر قابلیتهای بازاریابی و عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معنادار میگذارد.
کارکردهای مدیریت منابع انسانی
عملکرد سازمانی
قابلیت بازاریابی
2018
08
23
155
171
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95972_5191b7cc1be8110c1cf9860bf36e039a.pdf