2024-03-28T16:14:34Z
https://jpap.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13995
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1395
7
3
طراحی الگوی بازاریابی سیاسی در انتخابات محلی
بهمن
حاجی پور
سید محمود
حسینی
امروزه انتخابات بهعنوان مهمترین عرصه مشارکت سیاسی، شاخص مردمیبودن هر حاکمیت را به محک میگذارد. در نظامهای مردمسالار، کسب بیشترین آرا و پیروزی در انتخابات همواره جزو دغدغههای اصلی جریانهای سیاسی بوده است. بازاریابی سیاسی در دهههای اخیر بهعنوان ابزار تحقق پیروزی در انتخابات کاربردی دوچندان یافته است؛ بهگونهای که پیروزی جریانهای سیاسی در انتخابات تا حد زیادی به استفاده مؤثر این گروهها از مدلهای بازاریابی سیاسی برمیگردد. در این پژوهش کوشیده شد تا الگویی بومی از بازاریابی سیاسی در انتخابات محلی ایران ارائه شود. در این پژوهش از رویکرد ظاهرشونده «نظریهپردازی دادهبنیاد» استفاده شد. نتایج مصاحبه عمیق با 13 نفر از خبرگان حوزه انتخابات محلی در تهران نشان داد که 1. ملزومات حضور مؤثر حزب در رقابت سیاسی؛ 2. نیازشناسی بازار رأی؛ 3. طراحی محصول متناسب با مطالبه اصلی بازار رأی؛ 4. بازاریابی و تبلیغات اثربخش محصول سیاسی؛ 5. فروش ایده/کاندیدا و 6. پایش مستمر محیط، ابعاد الگوی بازاریابی سیاسی در انتخابات محلی را رقم میزنند.
بازاریابی سیاسی
انتخابات محلی
نظریهپردازی دادهبنیاد
2016
08
22
15
39
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95829_d9d4960674e9c7e8ead79f1cf51bdeae.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1395
7
3
جایگاه شایستگیهای محوری در جانشینپروری
سید مهدی
الوانی
میر علی
سید نقوی
رضا
زارع بزرگ ابادی
هدف پژوهش حاضر، طراحی یک مدل جانشینپروری با توجه به شایستگیهای محوری موردنیاز مدیران کلیدی سازمان است تا شایستهسالاری را در بلندمدت تصمین کند. جانشینپروری بهعنوان یک سازوکار راهبردی در تداوم حیات سازمانها در طول زمان اهمیت زیادی دارد و تربیت مدیران کلیدی متناسب با برنامههای راهبردی سازمان را به گونهای هدفگذاری میکند که توانمندی مدیران همراستا با تحولات محیطی و بلوغ سازمانی ارتقا یابد. این پژوهش در جامعه آماری مدیران «سازمان اقتصادی کوثر» و در سطح کل جامعه (مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکتهای سازمان و مدیران عالی ستادی) انجام شد. نوع پژوهش توسعهای - کاربردی و توصیفی - پیمایشی است. پژوهشگر با استفاده از پرسشنامه خودساخته که پایایی و روایی آن بهوسیله ارزیابی آماری با مدل کالموگروف – اسمیرنوف یک و دو گروهی و کروسکال والیس سنجیده شد، اقدام به جمعآوری دادهها کرد. نتایج، فرضیههای طراحیشده را تأیید میکند و در این میان شایستگی محوری، شناسایی شرح شغل بالاترین تأثیر را در جانشینپروری و توانمندی نیروی انسانی بالاترین تأثیرگذاری را در مدل دارد. برنامهریزی جانشینپروری پیوند معناداری با قابلیتهای راهبردی سازمان دارد. بر همین اساس پیشنهاد میشود که در سازمان علاوه بر شرح شغل جاری مدیران کلیدی، یک شرح شغل راهبردی متناسب با اسناد بالادستی سازمان تنظیم شود که مهمترین پیشنهاد پژوهشگر است؛ همچنین ایجاد جایگاه ساختاری در سازمان برای پیگیری و اجرای برنامهریزی جانشینی یک ضرورت اساسی برای عملیاتیشدن جانشینپروری در سازمانها است.
شایستگیهای محوری
جانشینپروری
مناصب کلیدی
استعدادها
2016
08
22
41
62
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95834_5bdf33ebc7481cf5ce296b5782c624d3.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1395
7
3
بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر رفتار سکوت و آوای کارکنان و عملکرد آنها
محمد
دوستار
هانیه
حسنی
ابراز نظر و ایده جز جدانشدنی و ضروری تصمیمهایی است که افراد در محیطهای کاری میگیرند. وجود جوّ سازمانی مناسب برای ابراز نظر نیز حیاتی است؛ ازاینرو باید شرایطی در سازمان فراهم باشد که کارکنان بتوانند بهراحتی به ابراز نظر بپردازند و ایدههای مفید خود را برای حل مشکلات سازمان ابراز کنند. برای فراهمکردن چنین جوّ و شرایطی سبک رهبری مدیران سازمان و نحوه برخورد آنها بسیار تأثیرگذار است؛ ازاینرو در این پژوهش به بررسی تأثیرات رهبری اخلاقی بر سکوت و آوای سازمانی و عملکرد کارکنان پرداخته میشود. ابتدا متغیرهای یادشده تشریح و در ادامه با توجه به مرور مبانی نظری موضوع، فرضیههای مناسب مطرح میشوند. دادههای موردنیاز برای بررسی فرضیهها از میان کارکنان «دانشگاه گیلان» جمعآوری شد و برای تحلیل دادهها، روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بهکار رفت. با توجه به تحلیلهای اکتشافی انجامگرفته ابعاد آوای نوعدوستانه، آوای تدافعی و آوای مطیع بهعنوان ابعاد آوای سازمانی و ابعاد سکوت مطیع، سکوت دفاعی، سکوت نوعدوستانه و سکوت فرصتطلبانه بهعنوان ابعاد سکوت سازمانی شناخته شد؛ سپس فرضیههای اصلی و فرعی موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشاندهنده تأثیرگذاری رهبری اخلاقی بر سکوت و آوای سازمانی است؛ همچنین با توجه به فرضیههای پژوهش به بررسی تأثیرات سکوت و آوای سازمانی بر عملکرد پرداخته شد که تأثیرگذاری سکوت و آوای سازمانی نیز بر عملکرد کارکنان نیز به اثبات رسید
سکوت سازمانی
آوای سازمانی
رهبری اخلاقی
عملکرد کارکنان
2016
08
22
63
83
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95845_bbcc21aafce6ff00e3f10649c8b2b63f.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1395
7
3
مطالعه عوامل اثرگذار بر رفاه ذهنی کارکنان
تهمینه
برهانی
اکرم
هادیزاده مقدم
این پژوهش با هدف بررسی عوامل اثرگذار بر رفاه ذهنی کارکنان بخش عمومی انجام شده است. نیروی انسانی یک سازمان، منبع کلیدی برای کسب مزیت رقابتی پایدار و یکی از عوامل اصلی موفقیت در سازمانها بهحساب میآید؛ ازاینرو مدیریت اثربخش منابع انسانی به یکی از مهمترین مسائل پیش روی سازمانها برای نیل به اهداف سازمانی تبدیل شده است. ازآنجایکه انجام کار در قالب شغل، شکل میگیرد، لازم است ویژگیهایی که شغل در ارتباط با خصوصیات شاغل، سنجیده و ملحوظ شود. باید شغل و مراحل انجام آن را بهخوبی شناخت و به تجزیهوتحلیل شغل توجه کرد؛ در گام بعدی شغل را طراحی کرد و افراد متناسب با هر شغل را در جایگاه شغلی لازم بهکار گمارد. در این راستا متغیر رفاه ذهنی کارکنان بهعنوان متغیر وابسته و فعالیتهای مدیریت منابع انسانی و طراحی شغل بهعنوان متغیرهای مستقل و عوامل اثرگذار بر رفاه ذهنی کارکنان انتخاب شدهاند. جامعه آماری این پژوهش کارکنان بخش آزمایشگاه مرکزی «بیمارستان امام خمینی» به تعداد 200 نفر هستند که پرسشنامه استاندارد پژوهش در میان 133 نفر از اعضای این جامعه به روش نمونهگیری ساده و دردسترس توزیع و جمعآوری شد. نتایج حلیل دادهها حاکی از این است که طراحی شغل و فعالیتهای مدیریت منابع انسانی بر رفاه ذهنی کارکنان تأثیر زیادی میگذارد؛ همچنین نتایج نشان دادند که تأثیر طراحی شغل به میزان زیادی بیشتر از تأثیر فعالیتهای مدیریت منابع انسانی است.
رفاه ذهنی کارکنان
طراحی شغل
فعالیتهای مدیریت منابع انسانی
2016
08
22
85
103
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95857_7b5d34e89ff7db1b82e989bfc9490000.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1395
7
3
ارائه تکنیکی ترکیبی در بهبود نظام مدیریت عملکرد دستگاههای اجرایی ایران مبتنی بر نقشه راه اصلاح نظام اداری
محمد علی
ترابنده
علائالدین
رفیع زاده
نقشه راه اصلاح نظام اداری کشور که در 8 برنامه تدوین شده است، مبتنی بر رئوس سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری است و ثمره غایی آن محققشدن نظام اداری بهرهور بر پایه ارزشهای اسلامی است. در این پژوهش ابتدا با توجه به نقشه استراتژی که شالودهای برای کارت امتیازی متوازن (BSC) تلقی میشود، به چیدن اهداف استراتژیک مبتنی بر 8 برنامه نقشه راه اصلاح نظام اداری در ابعاد کارت امتیازی متوازن پرداخته میشود؛ سپس برای تعیین ارتباطات علّی و معلولی هر یک از این اهداف در نقشه استراتژی از تکنیک دیمتل فازی (FDEMATEL) استفاده میشود و تأثیرگذارترین و تأثیرپذیرترین اهداف تعیین و بر اساس آن وزن اهداف محاسبه میشوند. در مرحله بعد، شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی که ذیل هریک از اهداف تعریف میشوند بر اساس تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی فازی (FAHP) با بهکارگیری نرمافزار Super Decisions امتیازدهی میشوند؛ بنابراین نظامی برای ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی تدوین میشود که در آن امتیازدهی شاخصهای ارزیابی عملکرد مبتنی بر اهداف استراتژیک نقشه راه اصلاح نظام اداری صورت میگیرد.
نقشه راه اصلاح نظام اداری
تکنیک دیمتل
تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی
منطق فازی
کارت امتیازی متوازن
2016
08
22
105
121
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95802_d81229b423935644911d1c73b0bab2e8.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1395
7
3
طراحی مدلی برای شناسایی فعالیتهای قابلبرونسپاری در دانشگاهها (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)
مسلم
باقری
ابوالقاسم
ابراهیمی
مهرداد
کیانی
در سالهای اخیر سازمانهای دولتی، بهویژه دانشگاهها، بهواسطه قوانین و بخشنامههای صادرشده از سوی مراجع ذیربط، برونسپاری فعالیتهای خود را در دستور کار قرار دادهاند. پژوهش حاضربا هدف ارائه مدلی برای شناسایی فعالیتهای قابلبرونسپاری در دانشگاهها و بهطور خاص در «دانشگاه شیراز» و با استفاده از روش پژوهش آمیخته (استفاده از روش کیفی فراترکیب برای استخراج معیارهای مؤثر بر تصمیم برونسپاری و روش دلفی برای نهاییسازی آنها و سپس استفاده از روشهای کمّی برای تعیین درجه اهمیت معیارها) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش همه استادان آشنا با موضوع برونسپاری و کارشناسان و متصدیان این حوزه در «دانشگاه شیراز» هستند که 17 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مدل ارائهشده در این پژوهش دارای 3 بُعد، 7 مؤلفه و 39 معیار است که بر اساس نتایج، معیارهای اهمیت راهبردی فعالیت در جایگاه کلی سازمان، اهمیت نسبی فعالیت، میزان وابستگی فعالیت با سایر فعالیتها، فراگیری فعالیت در بخشهای مختلف، درآمد فعالیت و هزینه فعالیت بهترتیب مهمترین معیارهای مؤثر در شناسایی فعالیتهای قابلبرونسپاری در «دانشگاه شیراز» هستند.
برونسپاری
فراترکیب
دلفی
فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی
دانشگاه شیراز
2016
08
22
123
143
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95809_ea479d08f8c69a34c770c84e6dbd03d7.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1395
7
3
سنجش میزان آمادگى اجرای مدیریت دانش با توجه به عوامل کلیدى موفقیت
سید حسین
سیادت
راهله
نوروزی وفا
امروزه سازمانها دریافتهاند که دانش یکی از مهمترین و بارزترین شاخصهای ماندگاری در دنیای رقابتی است. بُعد رقابتی اصلی هر بنگاه اقتصادی، ایجاد و انتقال مؤثر دانش درون سازمان است. اجرای موفق مدیریت دانش به هماهنگى بین عواملى از قبیل فرهنگ سازمانی، فناورى اطلاعات، ساختار سازمانى، رهبری و منابع انسانی بستگی زیادى دارد. این پژوهش با استفاده از ارزیابى عوامل کلیدى موفقیت، به دنبال تعیین وضعیت آمادگى اجرای مدیریت دانش در سازمان صداوسیما - رادیو اینترنتى است. براى هر یک از شاخصهاى بالا، مؤلفههای مختلفى بر اساس راهبردهاى اساسى مدل نوناکو و تاکوشى در تهیه پرسشنامه استفاده شد. تحلیل دادههاى بهدستآمده از پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون فریدمن (بالاترین میانگین) اولویتبندی شدند. بر اساس یافتههای آزمونها، این سازمان با وضعیت مطلوب اجرای مدیریت دانش فاصله دارد. در میان زیرساختهاى مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی وضعیت نامساعدترى نسبت به سایر عوامل دارد؛ همچنین زیرساخت فناورى اطلاعات از بهترین وضعیت برخوردار است. در انتها با توجه به مدل پایه ساختمان دانش، پیشنهادهایی براى استقرار مدیریت دانش در این سازمان ارائه شده است.
مدیریت دانش
دانش صریح سازمان
دانش ضمنى سازمان
اجرای مدیریت دانش
2016
08
22
145
163
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95820_853bdddab45c9e9cd25bb17569e6b972.pdf
چشم انداز مدیریت دولتی
PAP
2251-6069
2251-6069
1395
7
3
طراحی مدل رهبری کوانتومی در سازمان های دولتی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری
محسن
عارف نژاد
امیرهوشنگ
نظرپوری
علی
شریعت نژاد
فاطمه
اکبری
پژوهشحاضر باهدف طراحیمدلرهبریکوانتومی درسازمانهای دولتی انجامپذیرفته است. اینپژوهش از نظرهدف، کاربردی و از حیثماهیتوروش، توصیفیپیمایشی است. جامعهآماری پژوهش متخصصین و خبرگان دانشگاههای دولتی استانلرستان هستند که 30 نفر از آنها بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمندقضاوتی انتخاب شدهاند. ابزار گردآوریاطلاعات در پژوهشحاضر، باهدف تدوین مدلرهبریکوانتومی، پرسشنامه محققساخته است که روایی آن بااستفاده از روش اعتبارمحتوا مورد تایید قرار گرفته است. نتایجپژوهش حاضر درقالب مدلتدوینشده نشان دهنده آناست که رهبران و مدیران در سازمان برای ایجاد سبکرهبریکوانتومی باید با بهرهگیری از نگاهکوانتومی و توانایی دیدنهدفمند، سبک و شیوه تفکر و نگرش خود را مقارن با تفکرکوانتومی و توانایی تفکر به شیوهمتناقض قرار دهند تا ازاین طریق زمینهساز شناختکوانتومی و شناخت-شهودی مسائل در سازمان شوند. از این طریق رهبران و مدیران سازمانی میتوانند احساس و اعتمادکوانتومی را در میان کارکنان خود بهوجود آورند که این مهم به نوبهخود موجب نگرش نو و جدیدبه مسائل، تفکرخلاقانه وشهودی، آیندهنگری و پیشبینی مسائل در سازمان میشود. ازاینرو با پیدایش تفکرخلاقانه و شهودی به همراه پیشبینی و آیندهنگری، عملکوانتومی یا توانایی عملپاسخگویانه در سازمان بهوجود می آید که پیامداساسی اینمهم زیستکوانتومی یا توانایی زندگیکردن در روابط، ارتباطمتقابل رهبرپیرو، پیشرفت و توسعه پیروان و کارکنان از طریق خودسازماندهی و درنهایت بهوجود آمدن سازمانی نوآور، حسابگر و دقیق است.
رهبری کوانتومی
مهارت های کوانتومی
مدلسازی ساختاری تفسیری
2016
08
22