TY - JOUR ID - 96412 TI - طرّاحی متدولوژی بومی اکتساب دانش سازمانی خبرگان با استفاده از نگاشت شناختی معنایی JO - چشم انداز مدیریت دولتی JA - JPAP LA - fa SN - 2251-6069 AU - تولایی, روح اله AU - حقیقی بروجنی, پیام AU - احمدی, محمدمیلاد AD - عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) AD - پژوهشگر مرکز علم و فناوری دانش و پژوهش دانشگاه جامع امام حسین(ع) AD - دانشجوی دکترای دانشگاه جامع امام حسین(ع) Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 4 SP - 63 EP - 88 DO - N2 - امروزه فرآیند استفاده از منابع دانشی که بتواند در دنیای رقابتی بقای سازمان‌ها را تضمین نماید، مسئله‌ای بسیار مهم است؛ لذا چگونگی اکتساب و بازنمایی دانش خبرگان برای استفادة مجدد از آن‌ها همواره مورد توجه محققان بوده است. از آنجا که بیشتر الگوهای ارائه شده در زمینه اکتساب دانش، در حوزه سیستم‌های خبره بوده است، در این مقاله با ایجاد یک نوآوری، از روش نگاشت شناختی برای طراحی الگوی بومی اکتساب دانش خبرگان و به منظور مدل‌سازی نقشه از نرم‌افزار iThoughts استفاده شده است. این روش درصدد است تا نظرات و مداخلات محقّق را در تفسیر سازه‌های ایجاد شده در پژوهش‌های کیفی که در آن نظر مشارکت‌کنندگان اهمیت دارد، به حداقل برساند. جهت گردآوری اطّلاعات از روش جلسات خبرگی و تشکیل گروه کانونی با حضور 8 نفر از خبرگان حوزه اکتساب دانش(پژوهشی و عملیاتی) استفاده شد. در این روش با بحث پیرامون ادبیات نظری و تجربیات کاربردی، مفاهیم مرکزی و خُرد و زیر مجموعه‌های آن استخراج گردید. مطابق یافته‌های تحقیق، الگوی بومی اکتساب دانش شامل شش بخش اساسی: 1) شناسایی دانش مورد نیاز، 2) آماده‌سازی خبره، 3) آماده‌سازی تیم مهندسی دانش، 4) دسته‌بندی نوع دانش، 5) گزینش تکنیک و ابزار و 6) اقدامات مربوط به ادامه فرآیند مدیریت دانش می‌باشد. UR - https://jpap.sbu.ac.ir/article_96412.html L1 - https://jpap.sbu.ac.ir/article_96412_aaea2e4c203cc30d81c9adf39df704b8.pdf ER -