TY - JOUR ID - 95907 TI - نقش ارزش‌های سازمانی در ایجاد تعهد سازمانی JO - چشم انداز مدیریت دولتی JA - JPAP LA - fa SN - 2251-6069 AU - رستگار, عباسعلی AU - موتمنی, علیرضا AU - همتی, امین AD - * دانشیار، دانشگاه سمنان (نویسنده مسئول). AD - ** دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی. AD - *** کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی و کارمند دانشگاه سمنان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 4 SP - 157 EP - 179 KW - ارزش‌های سازمانی KW - تعهد سازمانی KW - صنعت بانکداری DO - N2 -  چکیده     یکی از عوامل مؤثر بر کارایی و اثربخشی در هر سازمان، فرهنگ سازمانی است. فرهنگ سازمانی سیستمی از ارزش­های مشترک است که سازمان را از سازمان‌های دیگر متمایز می‌سازد. این ارزش­ها می­توانند تعهد را در میان کارکنان ایجاد نمایند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر و نقش ارزش­های سازمانی در ایجاد تعهد سازمانی در بانک ملت می­پردازد. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کارکنان بانک ملّت شهرستان تهران و روش نمونه‌گیری طبقه­ای تصادفی است. با استفاده از پرسشنامه استاندارد، نظرات 278 نفر از کارمندان در سطح شهرستان تهران جمع‌آوری و جهت تحلیل داده­ها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­ها نشان می‌دهد، از بین ابعاد چهارگانه ارزش­های سازمانی، بُعد روانی مشتمل بر شاخص رشد و تعالی سازمانی و بُعد عاطفی مشتمل بر عزّت­نفس سازمانی و روابط سازمانی بر تعهد کارکنان تأثیرگذار هستند؛ امّا بُعد معنوی مشتمل بر خدمت­رسانی، بالندگی سازمان و انسجام درونی و بُعد فیزیکی مشتمل بر بقای سازمانی بر تعهد کارکنان بی‌تأثیر است. نتایج، فرضیه اصلی پژوهش را مبنی بر وجود رابطه معنی‌دار بین ارزش­های سازمانی و تعهد سازمانی تأیید می‌کنند UR - https://jpap.sbu.ac.ir/article_95907.html L1 - https://jpap.sbu.ac.ir/article_95907_02096501bd95586a85f9032729879ade.pdf ER -