TY - JOUR ID - 95753 TI - نقش رهبری خدمتگزار مدیران در پیش‌بینی و تبیین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان JO - چشم انداز مدیریت دولتی JA - JPAP LA - fa SN - 2251-6069 AU - یعقوبی, نور محمد AU - عرب, عباس AU - مرادزاده, عبد الباسط AD - * استاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان. AD - ** دانشجوی دکتری، دانشگاه سمنان. AD - *** دانشجوی دکتری، دانشگاه سیستان و بلوچستان (نویسنده مسئول). Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 2 SP - 35 EP - 55 KW - رهبری خدمتگزار KW - رفتار شهروندی KW - مدیران KW - کارکنان KW - دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر DO - N2 -      هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نقش مؤلفه­های رهبری خدمتگزار مدیران در پیش‌بینی و تبیین مؤلفه­های رفتار شهروندی سازمانی کارکنان است. جامعه‌ آماری این پژوهش شامل کل کارکنان «دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر» و بیمارستان‌های تحت پوشش آن در سال 1392 به تعداد 483 نفر بود که تعداد 170 نفر به روش طبقه‌ای- نسبتی به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. نتایج نشان داد که میزان رهبری خدمتگزار مدیران و رفتار شهروندی کارکنان «دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر» در حد متوسط است. زیرمؤلفه‌های خدمت‌رسانی، قابلیت اعتماد و مهرورزی رابطه‌ مثبت و معنا‌داری با رفتار مدنی و ادب و ملاحظه دارند؛ اما زیرمؤلفه مهرورزی رابطه منفی و معکوس با جوانمردی دارد؛ همچنین زیرمؤلفه تواضع و فروتنی رابطه مثبت و معنا­دار با ادب و ملاحظه و رابطه منفی و معکوس با وجدان کاری دارد. مؤلفه‌های رهبری خدمتگزار توانایی پیش‌بینی و تبیین ادب و ملاحظه را به میزان مناسب و رفتار مدنی را به میزان نسبتاً قابل‌قبولی دارند. به‌جز بر حسب جنسیت، تفاوت معنا‌داری بین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بر حسب سن، سابقه کاری و مقطع تحصیلی آن‌ها مشاهده نشد. UR - https://jpap.sbu.ac.ir/article_95753.html L1 - https://jpap.sbu.ac.ir/article_95753_1f1b9f3b040fdcdb4ed968f80d348e12.pdf ER -