TY - JOUR ID - 103180 TI - طراحی و تبیین مدل مدیریت استعداد (مورد مطالعه: صنعت خودرو) JO - چشم انداز مدیریت دولتی JA - JPAP LA - fa SN - 2251-6069 AU - ابراهیمی, محمدرضا AU - امیرخانی, طیبه AU - هادی زاده مقدم, اکرم AU - اخوان خرازیان, مریم AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 4 SP - 61 EP - 90 KW - استعداد KW - مدیریت استعداد KW - صنعت خودرو DO - 10.52547/jpap.2023.223639.1110 N2 - هدف: با توجه به اهمیت سرمایه­‌های انسانی سازمان و به ویژه استعدادها به عنوان مهم­ترین ابزار کسب مزیت رقابتی، هدف از انجام این پژوهش ارائه مدلی برای مدیریت استعداد در صنعت خودرو است.طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: این پژوهش، به صورت ترکیبی اکتشافی (کیفی-کمی) انجام شده است. در فاز کیفی، اجزای یک مدل مدیریت استعداد به روش تحلیل تم شناسایی شد. در فاز کمی، اجزاء و روابط مدل استخراج شده از فاز کیفی، با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، مورد ارزیابی قرار گرفت تا مهم­ترین متغیرهای مرتبط برای یک مدل مدیریت استعداد و ارتباطات آنها، طراحی و تبیین شود.یافته­‌های پژوهش: مدل حاصل از این پژوهش مشتمل بر شناسایی فرایند مدیریت استعداد (تعریف، شناسایی و انتخاب، توسعه، به‌کارگیری، نگهداشت استعدادهای موجود و ایجاد شرایط جذب استعدادهای جدید)، عوامل اثرگذار بر این فرایند در چهار دسته عوامل محیط کلان، عوامل سطح سازمان، عوامل سطح فرد و عوامل مربوط به سیستم مدیریت منابع انسانی و پیامدهای این فرایند در سه دسته فردی، سازمانی و فراسازمانی است.محدودیت‌­ها و پیامدها: با توجه به سازه­‌ها و مضامین شناسایی شده مرتبط با صنعت خودرو، تعمیم نتایج به سایر صنایع محدودیت دارد.پیامدهای عملی: ارائه مدلی برای مدیریت استعداد در صنعت خودور، در سه بخش عوامل اثرگذار، فرایند و نتایج مدیریت استعداد و متغیرهای مرتبط و چگونگی ارتباطات آنها.ابتکار یا ارزش مقاله: این پژوهش جامعه گسترده‌­ای از شرکت­‌های فعال در صنعت خودرو را مورد بررسی قرار داده و خروجی این پژوهش برای سیاست­­‌گذاران و مدیران این صنعت، در زمینه‌­سازی و پیاده‌­سازی مدیریت استعداد قابل اتکا خواهد بود. برخی سازه‌ها و بسیاری از متغیرها و مضامین شناسایی شده و جزئیات ارائه شده در خروجی‌های این تحقیق، متفاوت با مدل‌های موجود و متناسب با صنعت خودرو می‌باشند.نوع مقاله: مقاله پژوهشی UR - https://jpap.sbu.ac.ir/article_103180.html L1 - https://jpap.sbu.ac.ir/article_103180_ed1faf71c20b3bae2cec7883e955f775.pdf ER -