TY - JOUR ID - 101903 TI - تحلیل شبکه اجتماعی دانشگاهی حوزه شبکه دانش: نسبت‌ها، روندها و خوشه‌ها JO - چشم انداز مدیریت دولتی JA - JPAP LA - fa SN - 2251-6069 AU - فرج‌پهلو, عبدالحسین AU - خادمی زاده, شهناز AU - حیدری, غلامرضا AU - اکبری محله کلائی, محمد AD - گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران AD - دانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 3 SP - 103 EP - 125 KW - شبکه دانش KW - تحلیل کتاب سنجی KW - شبکه اجتماعی دانشگاهی KW - ساختار فکری DO - 10.48308/jpap.2021.101903 N2 - هدف:   تحلیل شبکه اجتماعی دانشگاهی حوزه شبکه دانش به‌منظور ترسیم ساختار فکری و مفهومی این حوزه.طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و از طریق تحلیل شبکه‌های اجتماعی دانشگاهی انجام شده است. برای انجام این پژوهش روش‌های تحلیل عملکرد و نگاشت نقشه علمی حوزه شبکه دانش اجرا شدند. در تحلیل عملکرد از شاخص‌ فراوانی استنادها و برای نگاشت نقشه علمی از شاخص‌های هم‌استنادی، هم‌رخدادی واژه‌های مهم و کتابشناسی زوجی استفاده شد. ابزار انجام تحلیل و نگاشت نقشه علمی در این پژوهش نرم‌افزارVOSviewer  است. پایگاه داده پژوهش مشتمل بر اطلاعات کامل کتابشناختی و استنادی 1748 مقاله علمی، فصل کتاب و مقاله مروری مربوط به حوزه شبکه دانش است که در طول سال‌های 2020 و ماقبل آن در مجموعه هسته پایگاه استنادی وب آو ساینس نمایه شده‌اند.یافته‌های پژوهش: علاوه‌بر بحث جامع در خصوص مفهوم شبکه دانش، برجسته سازی نسبت شبکه دانش با سایر مفاهیم، شناسایی روندهای پژوهشی، و معرفی آثار و منابع شاخص این حوزه، ساختار فکری حوزه شبکه دانش نیز ترسیم شد.محدودیت‌ها و پیامدها: حضور کم نشریات منتشر شده داخلی در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس محدودیت این پژوهش به شمار می‌رود. این محدودیت ترسیم ساختار فکری و مفهومی شبکه اجتماعی دانشگاهی داخل کشور را ناممکن می‌سازد.پیامدهای عملی: شبکه دانش از موضوعات پرکاربرد در حوزه‌های مختلف است. با توجه به نقش آن در نوآوری، اشتراک دانش، ارتقای همکاری، انتقال تکنولوژی و ... لازم است توجه بیشتری به این حوزه صورت پذیرد. این مطالعه راهنمای مناسبی برای این منظور به شمار می‌رود.ابتکار یا ارزش مقاله: بر اساس جستجوهای انجام شده این مقاله نخستین پژوهشی است که به ترسیم ساختار فکری و مفهومی حوزه شبکه دانش پرداخته است. UR - https://jpap.sbu.ac.ir/article_101903.html L1 - https://jpap.sbu.ac.ir/article_101903_e07acd42dcb6e6d9924d89928f97f156.pdf ER -