دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
8
3
2017
09
23
تأثیر پایبندی سازمانی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار در پرتو تعلق خاطر کاری و سرمایههای روانشناختی
15
39
FA
نرجس
یزدانی
* کارشناس ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد
a.khorakian@um.ac.ir
فریبرز
رحیم نیا
*** استاد، دانشگاه فردوسی مشهد.
r-nia@um.ac.ir
چکیده این پژوهش در پی بررسی نقش واسط پایبندی سازمانی کارکنان در رابطه بین تعلق خاطر کاری و سرمایههای روانشناختی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار آنان و همچنین بررسی اثر تعدیلگر سن کارکنان در رابطه بین پایبندی سازمانی و رفتارهای انحرافی در محیط کار است. پژوهش حاضر در نمونهای شامل 522 نفر از کارکنان مناطق سیزدهگانه شهرداری مشهد، بهوسیله پرسشنامهای مبتنی بر 67 سؤال انجام شد. روایی سازههای پرسشنامه با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار AMOS موردارزیابی قرار گرفت. انسجام درونی ابزارهای مورداستفاده با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. نتایج نشان داد افزایش سرمایههای روانشناختی و پایبندی سازمانی کارکنان باعث کاهش بروز رفتارهای انحرافی در محیط کار میشود؛ همچنین با افزایش سرمایههای روانشناختی در این کارکنان، سطح تعلق خاطر کاری آنان نیز افزایش مییابد. کارکنانی که تعلق خاطر کاری و سرمایههای روانشناختی بالاتری دارند و همچنین کارکنانی که دارای سن بیشتر از 40 سال هستند، به سازمان خود بیشتر پایبند بوده و تمایل کمتری به بروز رفتارهای انحرافی در محیط کار دارند.
سن,پایبندی سازمانی,سرمایههای روانشناختی,تعلقخاطر کاری,رفتارهای انحرافی در محیط کار
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96099.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96099_806f5e123a65335a145a996b69fe03b7.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
8
3
2017
09
23
ارزشیابی خروجیها، اثرات و پیامدهای پژوهشهای مدیریتی سال 1392
41
65
FA
امیر
بابا اکبری ساری
* دکترای تخصصی، دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول).
amirbaba@gmail.com
محمد
قهرمانی
** دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.
dr_ghahramani@yahoo.com
کورش
فتحی و اجارگاه
*** استاد، دانشگاه شهید بهشتی.
علیرضا
موتمنی
**** دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.
پژوهش در حوزه مدیریت بسیار مهم و راهبردی است و طی سالیان گذشته سرمایهگذاریهای هنگفتی در این زمینه صورت گرفته است. ارزشیابی اثرات پژوهش، به ذینفعان کمک میکند تا از کیفیت برنامههای پژوهشی خود اطمینان حاصل کنند. هدف این پژوهش، استخراج و اولویتبندی شاخصهای ارزشیابی پژوهشهای مدیریتی به روش پیمایشی اکتشافی با استفاده از تکنیک TOPSIS است؛ همچنین ارزشیابی توصیفی از خروجیها، اثرات و پیامدهای پژوهشهای مدیریتی سال 1392 بر اساس شاخصهای استخراجی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 95 طرح پژوهشی مصوب «دبیرخانه شورای عالی عتف» است که بر اساس جدول مورگان 76 طرح بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای مبتنی بر 4 عنصر و 40 گویه است که روایی آن توسط متخصصان تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ معادل 80/0 محاسبه شد. 24 شاخص برای ارزشیابی خروجیهای علمی و آموزشی، اثرات سازمانی و پیامدهای مالی و اقتصادی انتخاب شدند. ارزشیابی طرحها بر اساس شاخصهای یادشده نشان داد که ملاحظات کاربردی و فهم بنیادی در پژوهشها موردتوجه قرار نگرفتهاند.
ارزشیابی پژوهش,خروجیهای پژوهش,اثرات پژوهش,پیامدهای پژوهش
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96118.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96118_7db63fcb6ab0582fb7bec87980977626.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
8
3
2017
09
23
تأثیر انگیزش کارکنان بخش عمومی بر نگرشهای شغلی آنها با نقش تعدیلکنندگی تناسب فرد ـ سازمان
66
86
FA
علی
رضاییان
* استاد، دانشگاه شهید بهشتی.
behnamgeravand@gmail.com
سمیرا
طاهری
** کارشناس ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
چکیده هدف این پژوهش، بررسی تأثیر انگیزش کارکنان بخش عمومی بر نگرش شغلی آنان است و در این رابطه نقش تعدیلکنندگی تناسب فرد و سازمان نیز بررسی خواهد شد. انگیزش کارکنان بخش عمومی در چهار بُعد (جذابیت خدمات عمومی، تعهد به منافع عمومی، دلسوزی و فداکاری) بررسی شده است. نگرش شغلی نیز در دو بُعد (رضایت شغلی و تعهد سازمانی) مطالعه شد. جامعه آماری این پژوهش شعبه درختی «سازمان امور مالیاتی تهران» با 220 کارمند بود که از میان آنها تعداد 153 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری شد. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد پری (1996) و کیم (2012) صورت گرفت. تحلیل دادهها نشان داد که انگیزش خدمات عمومی بر نگرش شغلی کارکنان تأثیر دارد؛ اما تأثیر انگیزش خدمات عمومی از طریق تناسب فرد ـ سازمان بر نگرش شغلی کارکنان، تأیید نشد
انگیزش خدمات بخش عمومی,تناسب فرد ـ سازمان,نگرش شغلی کارکنان
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96119.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96119_1c71f06c31ea2a3c42be977a9a28907d.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
8
3
2017
09
23
ارزیابی آمادگی الکترونیکی مناطق شهرداری مشهد در راستای تحقق شهرداری الکترونیک
87
108
FA
شیما
علیخانی
* دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد
znajiazimi@um.ac.ir
زهرا
ناجی عظیمی
** دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول).
zahranaji@yahoo.com
محمد
لگزیان
*** دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
منافع حاصل از بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در شهرداریها، هزینههای عظیم انجامشده برای فاوا و نبود نظام ارزیابی آمادگی الکترونیکی متناسب با شهرداریها از جمله چالشهای پیش روی شهرداریها برای استقرار شهر الکترونیک است. منظور از آمادگی الکترونیکی در شهرداری، توانایی پذیرش، استفاده و بهکارگیری فناوری اطلاعات و کاربردهای مرتبط با آن در شهرداری است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی مناطق مختلف شهرداری مشهد از منظر آمادگی الکترونیکی بر اساس یک مدل مناسب است. بدین منظور پس از مرور مبانی نظری و بررسی مدلهای مختلف ارزیابی آمادگی الکترونیکی، مدل کاملی مبنی بر هفت معیار (فناوری، سختافزار، نرمافزار، وبسایت، منابع انسانی، برنامههای آموزشی، زیرساخت سازمانی) و زیرمعیارهای آنها ارائه میشود؛ سپس با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبیAHP ، معیارها و زیرمعیارها وزندهی شده و درنهایت با استفاده از مدل بهدستآمده، آمادگی الکترونیک مناطق مختلف شهرداری مشهد ارزیابی میشود. نتایج این پژوهش نشان داد که منطقه هفت شهرداری مشهد با مقدار 25/0 دارای کمترین و منطقه 4 شهرداری مشهد با مقدار 4662/0، دارای بیشترین مقدار آمادگی الکترونیکی است
ارزیابی آمادگی الکترونیکی,شهرداری الکترونیک,تجزیهوتحلیل سلسلهمراتبی (AHP)
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96128.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96128_c3cb1e72f2be63de80d6fea14d6a313a.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
8
3
2017
09
23
طراحی مدل داراییهای نامشهود سازمانی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری ـ تفسیری
109
128
FA
حبیب
میرزایی
* دانشجوی دکتری، دانشگاه لرستان (نویسنده مسئول).
habibmirzaiy@yahoo.com
رضا
سپهوند
** دانشیار، دانشگاه لرستان.
امیر
هوشنگ نظر پور
*** استادیار، دانشگاه لرستان.
محمودرضا
اسماعیلی
**** استادیار، دانشگاه لرستان.
m.d.smaeili@yahoo.com
این پژوهش با هدف طراحی مدل داراییهای نامشهود سازمانی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری ـ تفسیری صورت گرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل رؤسای دانشگاه و معاونین و رؤسای دانشکدههای دانشگاههای دولتی منطقه 5، کشور بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند 14 نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پژوهش دارای دو گام اصلی است که در گام نخست، ابعاد داراییهای نامشهود سازمانی از مبانی نظری استخراج و با استفاده از روش دلفی و مصاحبه با خبرگان نمونه آماری، ارزیابی و تأیید شدند. خروجی این مرحله، شناسایی یازده بُعد داراییهای نامشهود بود. در گام دوم برای برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و ارائه مدل ساختاری آنها از رویکرد مدلسازی ساختاری ـ تفسیری بهره گرفته شد. نتایج پژوهش به طراحی مدل داراییهای نامشهود سازمانی در چهار سطح منجر شد. سرمایههای فکری، دانشی، اطلاعاتی و هوشی بهعنوان تأثیرگذارترین ابعاد داراییهای نامشهود سازمانی شناسایی شدند که نقش مهم و کلیدی در مدل دارند. سرمایههای فرهنگی، سیاسی، سازمانی و شهرت سازمانی بهعنوان خروجی مدل و کماثرترین ابعاد شناسایی شدند؛ همچنین در بررسی و تحلیل MICMAC متغیرها بر حسب قدرت نفوذ و وابستگی، ابعاد سرمایه فرهنگی، سرمایه سیاسی، شهرت سازمانی و سرمایه سازمانی در خوشه وابسته، سرمایههای فکری، اجتماعی، معنوی و روانشناختی در خوشه پیوندی و سرمایههای دانشی، اطلاعاتی و هوشی در خوشه مستقل قرار گرفتهاند و هیچ بعدی در خوشه خودمختار قرار نگرفته است.
داراییهای نامشهود,اقتصاد دانشی,مدلسازی ساختاری ـ تفسیری,دانشگاه
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96084.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96084_6ea8cc4684d90a4a7807658e834d9691.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
8
3
2017
09
23
بررسی و تحلیل مدل اندازهگیری و تعیین سطح مفهوم کیفیت زندگی کاری
129
154
FA
سعیده
جوادی
0000-0002-9452-3616
* دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
s.givi@ut.ac.ir
محمد رضا
اسمعیلی گیوی
** استادیار، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول).
مریم
ناخدا
*** استادیار، دانشگاه تهران
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم کیفیت زندگی کاری و تعیین سطح آن در میان نیروی انسانی شاغل در مراکز خدمات اطلاعاتی و دانشی و درنهایت تبیین مدل اندازهگیری آن است. تحلیل مفهوم کیفیت زندگی کاری عملاً به ساخت یک ابزار برای سنجش این مفهوم منجر شد. این پژوهش، کاربردی و از نوع پیمایشی ـ توصیفی است. جامعه آماری در بخش کیفی، مدیران و کارشناسان ارشد کتابخانههای دانشکدهای «دانشگاه تهران» و در بخش کمّی، نیروی انسانی این کتابخانهها هستند. گردآوری دادهها در بخش کیفی از طریق مصاحبه و در بخش کمّی با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته صورت گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی، 9 عامل دریافت کافی و منصفانه، محیط کار ایمن و بهداشتی، فرصت رشد و امنیت مداوم، قانونگرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، توسعه قابلیتهای انسانی و سرپرست شایسته را تأیید کرد.
کیفیت زندگی کاری,مراکز خدمات دانشی و اطلاعاتی,مدل معادلات ساختاری,تحلیل عاملی
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96088.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96088_dbaa28e71bd2fcb76b5c1d0149f05d02.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
8
3
2017
09
23
بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تعهد سازمانی کارکنان با مطالعه نقش میانجی رضایت شغلی
155
172
FA
علی
بنیادی
* استادیار، دانشگاه علم و صنعت ایران.
sirous_a@yahoo.com
سیروس
امیر قدسی
** دانشجوی دکتری، دانشگاه علم و صنعت ایران (نویسنده مسئول).
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تعهد سازمانی کارکنان با نقش میانجی رضایت شغلی در «شرکت نفت مناطق مرکزی ایران» است. نوع پژوهش، کاربردی ـ توسعهای و از نظر روش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان «شرکت نفت مناطق مرکزی ایران» به تعداد 5480 نفر است که تعداد 359 نفر بهطور تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد هوش هیجانی سیبریا شرینگ (1998)، تعهد سازمانی آلن و مییر (1990) و رضایت شغلی اسمیت وکندال (1969) است. تحلیل دادهها نشان داد که هوش هیجانی بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان و همچنین رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارکنان اثرگذار است؛ بهعلاوه رضایت شغلی دارای نقش میانجی بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی است. نتایج حاکی از آن است که از میان مؤلفههای هوش هیجانی، مؤلفه خودانگیزشی دارای بیشترین توانایی در برآورد هوش هیجانی است؛ همچنین از میان مؤلفههای رضایت شغلی، مؤلفههای حقوق و ترفیع بهترتیب با شدت تأثیرهای 79/0 و 76/0، بیشترین تأثیر را بر متغیر رضایت شغلی دارند.
هوش هیجانی,تعهد سازمانی کارکنان,رضایت شغلی,مدلسازی معادلات ساختاری
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96109.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96109_e9c6a0e6b11efba2ec31ab7721ba6d11.pdf