دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
7
2
2016
04
20
آسیبشناسی خطمشیهای فرهنگی مراکز استانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
15
34
FA
فتاح
شریف زاده
0000000283665176
* استاد، دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول).
sharifzadeh_f@atu.ac.ir
میر علی
سید نقوی
دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی.
وجه الله
قربانی زاده
*** دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی.
v_ghorbanizadeh@yahoo.com
محمد علی
مختاری
00000000000348519859
دانشجوی دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
alimokhtari52@gmail.com
در این پژوهش با استفاده از مدلهای مختلف خطمشی گذاری و به کمک شاخصهایی که از مدلهای موردتأکید استادان دانشگاهی مرتبط با رسانه و علوم ارتباطات و همچنین کارشناسان رسانه بهدست میآید، الگوی خطمشی فرهنگی مراکز استانی صداوسیمای جهموری اسلامی ایران حاصل میشود؛ سپس با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی شاخصهای مدل ایجادشده الویتبندی میشوند. در ادامه با روش دلفی در چند مرحله با تعیین فراوانی پاسخهای جمعآوریشده، عوامل آسیب فرایند جاری خطمشیهای فرهنگی مراکز صداوسیما شناسایی میشود. درنهایت آسیبهای شناساییشده به روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی الویتبندی میشوند. در این پژوهش دو جامعه آماری شامل استادان دانشگاهی حوزه رسانه و علوم ارتباطات و کارشناسان و مدیران ارشد رسانه در پنج دبیرخانه استانی مراکز صداوسیما تعیین شد و به روش نمونهگیری نسبی طبقهای نمونهها انتخاب شدند. نتایج روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی نشان داد که «توجهنکردن به دستیابی و دریافت اطلاعات مرتبط با مراکز صداوسیما» توسط معاونت مجلس و استانهای صداوسیما، در زمان تدوین خطمشیهای فرهنگی برای مراکز، مهمترین آسیب است.
خطمشیگذاری رسانهای,خطمشی فرهنگی,مدلهای خطمشیگذاری,مراکز صداوسیما
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95736.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95736_97d8f6aa69e5a622308facd8f90ab0e2.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
7
2
2016
04
20
بررسی نگرش 10 ساله خدمتگیرندگان نسبت به کیفیت خدمات سازمانهای دولتی (سری زمانی 1383 تا 1393)
115
142
FA
حسین
عظیمی
0000-0002-8282-4569
استادیار، دانشگاه زنجان (نویسنده مسئول).
h.azimi@znu.ac.ir
سازمانهای دولتی نقشی اساسی در برآوردهساختن نیازهای مردم دارند و بخش اعظمی از اثربخشی این سازمانها بر حسب میزان رضایت مردم از کیفیت خدمات دریافتی سنجیده میشود. پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان رضایتمندی خدمتگیرندگان از کیفیت ارائه خدمات در سازمانهای دولتی استان زنجان در یک سری زمانی از سال 1383 تا 1393 بهصورت یک پژوهش کاربردی انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی است و دیدگاههای 69571 نفر از خدمتگیرندگان در بیش از 320 سازمان موردبررسی قرار گرفت. بررسی و تحلیل نتایج پرسشنامه استاندارد با استفاده از نرمافزار SPSS و روش CSMنشان داد که در مقایسه با متغیرهای چهارگانه موردبررسی، خدمتگیرندگان از نحوه رفتار کارکنان بیشترین رضایت را داشته و از نحوه اطلاعرسانی، رضایت کمتری دارند؛ ضمن اینکه میزان اعتماد به کارکنان دولت و رضایت از فضا و تجهیزات فیزیکی واحد موردمراجعه در حد متوسط به بالا قرار دارد؛ همچنین بهجز سالهای 1388 و 1392 در سایر سالهای موردبررسی، وضعیت رضایتمندی خدمتگیرندگان از کیفیت خدمات نسبت به سال قبل، ارتقا داشته و اجرای طرح تکریم اربابرجوع در ارتقای سطح رضایتمندی مردم مؤثر بوده است.
کیفیت خدمات,رضایت,خدمتگیرندگان,سازمان دولتی,استان زنجان,CSM
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95714.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95714_6de355cb460b96dc2d3f5683e443b8da.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
7
2
2016
04
20
نقش رهبری خدمتگزار مدیران در پیشبینی و تبیین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان
35
55
FA
نور محمد
یعقوبی
* استاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
ab.moradzadeh@gmail.com
عباس
عرب
** دانشجوی دکتری، دانشگاه سمنان.
عبد الباسط
مرادزاده
*** دانشجوی دکتری، دانشگاه سیستان و بلوچستان (نویسنده مسئول).
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای رهبری خدمتگزار مدیران در پیشبینی و تبیین مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی کارکنان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کل کارکنان «دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر» و بیمارستانهای تحت پوشش آن در سال 1392 به تعداد 483 نفر بود که تعداد 170 نفر به روش طبقهای- نسبتی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. نتایج نشان داد که میزان رهبری خدمتگزار مدیران و رفتار شهروندی کارکنان «دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر» در حد متوسط است. زیرمؤلفههای خدمترسانی، قابلیت اعتماد و مهرورزی رابطه مثبت و معناداری با رفتار مدنی و ادب و ملاحظه دارند؛ اما زیرمؤلفه مهرورزی رابطه منفی و معکوس با جوانمردی دارد؛ همچنین زیرمؤلفه تواضع و فروتنی رابطه مثبت و معنادار با ادب و ملاحظه و رابطه منفی و معکوس با وجدان کاری دارد. مؤلفههای رهبری خدمتگزار توانایی پیشبینی و تبیین ادب و ملاحظه را به میزان مناسب و رفتار مدنی را به میزان نسبتاً قابلقبولی دارند. بهجز بر حسب جنسیت، تفاوت معناداری بین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بر حسب سن، سابقه کاری و مقطع تحصیلی آنها مشاهده نشد.
رهبری خدمتگزار,رفتار شهروندی,مدیران,کارکنان,دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95753.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95753_1f1b9f3b040fdcdb4ed968f80d348e12.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
7
2
2016
04
20
طراحی الگوی فرایند دانشآفرینی در دانشگاه بر اساس رویکرد آمیخته
57
76
FA
سید محمد
میر کمالی
* استاد، دانشگاه تهران.
fnarenji@ut.ac.ir
محمد رضا
حمیدی زاده
*** استاد، دانشگاه شهید بهشتی
m-hamidizadeh@sbu.ac.ir
چکیده هدف پژوهش حاضر طراحی الگویی برای شناسایی فرایند دانشآفرینی در دانشگاه است. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی است و در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 14 نفر از متخصصان و صاحبنظران فرایند دانشآفرینی در دانشگاه شناسایی شد. در بخش کمّی در قالب روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و از طریق ابزار پرسشنامه پژوهشگرساخته نظرها و دیدگاههای اعضای هیئتعلمی «دانشگاه تهران» گردآوری شد. درنتیجه تحلیلهای دادههای بخش کیفی، فرایند دانشآفرینی در دانشگاه شامل 8 مرحله به شرح زیر شناسایی شد: برانگیختن حس کنجکاوی؛ خلق ایده؛ گردآوری داده و اطلاعات در مورد ایده؛ بهاشتراکگذاشتن ایده با دیگران؛ سازماندهی ایده؛ آزمایش ایده، تحلیل نتایج حاصل از آزمایش ایده و نشر و اشاعه. درنهایت نتایج تحلیل کمّی بهمنظور برازش الگوی پیشنهادی برای فرایند دانشآفرینی در دانشگاه نشان میدهد که الگوی شناساییشده برازش مطلوبی دارد.
فرایند دانشآفرینی,اعضای هیئتعلمی,نظام آموزش عالی,دانشگاه تهران
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95770.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95770_822bdcb4608bc767e2fa452b9a3b55ed.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
7
2
2016
04
20
بررسی میزان آمادگی الکترونیکی سازمانهای دولتی برای استقرار موفق سیستم مدیریت منابع انسانی الکترونیکی در کشور یمن
77
104
FA
غلامعلی
طبرسا
استاد، دانشگاه شهید بهشتی
kh_almswari@sbu.ac.ir
محمد علی
حقیقی
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.
خالد
المسوری
دانشجو دکتری، دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول).
رشد و توسعه روزافزون دانش بشری و ظهور مباحثی چون مجازیسازی، ارتباط بهنگام و بیسیم باعث شده است تا سازمانها بیشازپیش موجودیت خود را دچار تغییر و تحول ببیند. این عوامل باعث شده است تا دنیا به شبکهای از تعاملات الکترونیکی تبدیل شود و بهدنبال آن بسیاری از رویکردهای مدیریت منابع، تغییر ماهیت دهد و در این میان موضوع مدیریت منابع انسانی الکترونیک، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کند. مدیریت منابع انسانی الکترونیک یک روش مدیریتی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این نوآوری قابلیت کاهش هزینهها و بهبود خدمات، هم برای مدیریت و هم برای کارکنان را دارد. برای تحقق این موارد، سازمانها باید ابتدا مدیریت منابع انسانی الکترونیک را بپذیرند و به نحو مطلوبی اجرا کنند. در این پژوهش با بررسی مدلهای مختلف و شناسایی شاخصهای مختلف ارزیابی آمادگی الکترونیکی کشورها و سازمانها، ابعاد و شاخصهای متناسب با ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان برای استقرار سیستمهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک شناسایی و استخراج شد.
: مدیریت منابع انسانی,مدیریت منابع انسانی الکترونیکی,آمادگی الکترونیکی
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95787.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95787_1b460e290b1f6d6009b4a8b49c0ec0c7.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
7
2
2016
04
20
شناسایی شایستگیهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استفاده از روش دلفی فازی
105
126
FA
محمود رضا
اسماعیلی
* دانشیار، دانشگاه لرستان
arefmohsen2@gmil.com
رضا
سپهوند
** دانشیار، دانشگاه لرستان
حجت
وحدتی
*** استادیار، دانشگاه لرستان.
ioiopl@lu.ac.ir
محسن
عارف نژاد
000-0002-3650-3107
**** دکتری، دانشگاه لرستان (نویسنده مسئول).
arefmohsen2@gmail.com
دغدغهای که ذهن فرهیختگان و دلسوزان جامعهی ایران را با خود درگیر کرده این است که از میان نامزدهای مختلف انتخاباتی، چه کسانی قرار است بهعنوان نماینده مردم در «مجلس شورای اسلامی» انتخاب شوند؛ به عبارتی قرار است تعیین سرنوشت یک ملت در متن حوادث بزرگ آینده به دست چه کسانی سپرده شود؛ همچنین حضور افراد مختلف در رقابتهای انتخاباتی و شروع دوباره وعدههای آنچنانی و ادعاهای هیجانی که طبعاً با بالابردن انتظارهای همگانی و امیدواریهای ناگهانی برخی از اقشار جامعه همراه خواهد بود، اهمیت و ضرورت شناسایی شایستگیهای موردنیاز نمایندگان مجلس را دوچندان میکند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی شایستگیهای نمایندگان «مجلس شورای اسلامی» با استفاده از روش دلفی فازی است. جامعه آماری این پژوهش را نمایندگان دورههای مختلف «مجلس شورای اسلامی» و استادان رشته مدیریت و علوم سیاسی دانشگاهها تشکیل میدهند. با توجه به هدف پژوهش، نمونهگیری به روش گلولهبرفی صورت گرفت. حجم نمونه با توجه به روش نمونهگیری گلولهبرفی 30 نفر بود. پس از بررسی نظرها، 54 مؤلفه بهعنوان شایستگیهای موردنیاز نمایندگان شناسایی شد که از میان آنها مؤلفههای صداقت، ظلمستیزی، قاطعیت، اخلاص، وظیفهشناسی، مسئولیت در برابر اختیارات نمایندگی، قدرت چانهزنی و آگاهی سیاسی، مؤلفههای بودند که همه خبرگان اهمیت آنها را برای شایستهبودن یک نماینده بهکرات بیان کرده بودند.
شایستگی,شایستگی نمایندگان مجلس,روش دلفی فازی
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95704.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95704_e4c3f4a2bd1a9a197128a4c90407eb58.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
7
2
2016
04
20
تأثیر عدالت سازمانی بر انگیزه برای ارائه پیشنهاد: مطالعه نقش میانجی ارزش نظام پیشنهادها
127
150
FA
علیرضا
خوراکیان
* استادیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
rasoul.heshmati_mgr@yahoo.com
یعقوب
مهارتی
0000-0002-7426-2711
استادیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
maharati@um.ac.ir
محمد رسول
حشمتی
*** کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول).
در محیط متغیر امروزی، سبکهای کلاسیک مدیریتی کارایی چندانی ندارند و سازمانها برای تحقق اهداف خود، چارهای جز رویآوردن به سبکهای جدید ندارند. یکی از این رویکردهای جدید، مدیریت مشارکتی است که از طریق سازوکاری به نام «نظام پیشنهادها» میتواند سازمانها را در بهرهگیری از سرمایه فکری کارکنان یاری دهد؛ اما نگرش منفی کارکنان عامل مؤثر و بازدارنده در رابطه با تصمیمگیری مشارکتی بهحساب میآید که موجب شده است آنطور که باید از ثمرات نظام پیشنهادها بهرهگیری نشود. برای اجرای موفقیتآمیز نظام پیشنهادها، کارکنان باید در آن بهجای ایفای نقش منفعل و ناظر، نقشی فعال داشته باشند؛ بنابراین این پژوهش بهمنظور بررسی فرآیندهای زیربنایی واردشدن کارمندان به نظامهای پیشنهاد انجام پذیرفت. به این منظور مفاهیم عدالت سازمانی، ارزش نظام پیشنهادها و انگیزه در این زمینه برای بالابردن نرخ مشارکت بررسی خواهد شد. هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی ارزش نظام پیشنهادها در رابطه میان ابعاد سهگانه عدالت سازمانی و انگیزه برای ارائه پیشنهاد است. جامعه آماری پژوهش کارکنان «دانشگاه فردوسی مشهد» هستند. برای آزمون فرضیهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، عدالت توزیعی و مراودهای در سطح اطمینان 95 درصد رابطه مثبت و معناداری با انگیزه برای ارائه پیشنهاد دارند؛ اما رابطه مستقیم عدالت رویهای با انگیزه تأیید نشد؛ همچنین مشخص شد هر سه بُعد عدالت سازمانی با ارزش نظام پیشنهادها رابطه مثبت و معناداری دارند. ازآنجاکه رابطه مثبت ارزش نظام پیشنهادها با انگیزه نیز معنادار بود، نقش میانجی ارزش نظام پیشنهادها در رابطه میان ابعاد سهگانه عدالت و انگیزه برای ارائه پیشنهاد تأیید شد
انگیزه,منابع انسانی,عدالت سازمانی,نظام پیشنهادها,سرمایه فکری
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95726.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95726_c136fa1ea7b543426642ce7b6f797b15.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
7
2
2016
04
20
شناسایی الزامات و نیازمندیهای موفقیت مدیریت راهبردی منابع انسانی در صنعت خودرو
151
171
FA
ارزو
سهرابی
0009-0008-7876-5931
* کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
mfayyazi@ut.ac.ir
محمد علی
شاه حسینی
استادیار، دانشگاه تهران.
هدف پژوهش حاضر، شناسایی الزامات و نیازمندیهای موفقیت مدیریت راهبردی منابع انسانی با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد در صنعت خودرو است. برای شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت راهبردی منابع انسانی، مدل پارادایمی ارائهشده توسط «استراتوس و کوربین» مورداستفاده قرار گرفت؛ درنهایت مدلی برای مدیریت راهبردی منابع انسانی بر اساس شناسایی عوامل موفقیت ارائه شد. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه بود؛ بدین ترتیب که با مدیران و خبرگان حوزه راهبردی و مدیریت راهبردی منابع انسانی صنعت خودرو مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته صورت گرفت. نتایج تحلیلها نشان داد از جمله عوامل کلیدی که به موفقیت مدیریت راهبردی منابع انسانی در سازمانهای ایرانی در صنعت خودرو منجر میشود، توسعه و توانمندسازی منابع انسانی، سیستم کنترل و انگیزش و مشاوران متخصص و مجرب، هماهنگی و تعاملات درونسازمانی، ارتقای فرهنگ سازمانی، پویایی سیستم در محیط متغیر و بومیسازی راهبرد منابع انسانی بر پایه نظریه علمی و دیدگاه توسعهای و راهبردی است.
عوامل کلیدی موفقیت,مدیریت راهبردی,مدیریت راهبردی منابع انسانی
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95744.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_95744_c0c41f0c580d878de1dda99a9f34f572.pdf