دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
2
2013
10
23
مدل سنجش رویکرد برد – برد به عنوان زیرساخت کار تیمی
FA
سید وحید
حقانیان نجفآبادی
test@sbu.ac.ir
چکیده
یکی از ضرورتهای ایجاد همافزایی در سطح کلان ایجاد روحیه کار جمعی بین بخشهای مختلفی است که عهدهدار تحقق یک هدف کلان هستند. کار تیمی توانایی انجام کارها با تشریک مساعی است که نیازمند ملزوماتی است. رویکرد برد – برد بر این باور استوار است که طرفین همکاری در یک تیم به اندازه سهمی که در دستیابی به نتایج داشتهاند باید از نتایج، منتفع شوند. اگر در یک تیم کاری فقط یک عده نتایج مادی و معنوی را بهدست آورند در عمل مانع بزرگی بر سر راه ادامه حیات تیم و موفقیت آن به وجود میآید. در این مقاله سعی شده است با کمک تعدادی از خبرگان مدیریتی با استفاده از روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و مدل معادلات ساختاری ابزاری برای سنجش میزان رویکرد برد – برد در یک تیم کاری طراحی شود.
کلید واژهها: رویکرد برد- برد,تیم,همکاری,رقابت
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94841.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94841_cfd9a65d5a10ec88faeb863ee4030659.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
2
2013
10
23
شفافیت نقش و توانمندی روانشناختی
FA
عبدالمجید
حسن زاده
دانشگاه اصفهان
test@sbu.ac.ir
سعید
رجایی پور
دانشگاه اصفهان
ابوالقاسم
نوری
دانشگاه اصفهان
چکیده هدف از این مقاله تعیین رابطه شفافیت نقش و توانمندسازی روانشناختی کارکنان شرکت گاز استان گلستان است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت گاز استان گلستان در سال 1387 بود که تعداد آنها 185 نفر است. حجم نمونه پژوهش 128 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، شامل دو پرسشنامه محقق ساخته توانمندسازی روانشناختی، بر اساس نظریه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و با ضریب پایایی 92/0 و پرسشنامه شفافیت نقش، بر اساس نظریه ساویر (1992) و با ضریب پایایی 91/0، بود. بهمنظور تحلیل استنباطی دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی و ضریب رگرسیون استفاده شد. بر اساس نتایج، r مشاهده شده در سطح 05/0 > P همبستگی مثبت و معناداری را بین شفافیت نقش و توانمندی روانشناختی کارکنان نشان داد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که بین شفافیت هدف و شفافیت فرآیند با احساس شایستگی، بین شفافیت فرآیند با احساس تأثیر، بین شفافیت هدف و شفافیت فرآیند با احساس استقلال (خودمختاری ) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
کلیدواژهها: توانمندی روانشناختی,شفافیت نقش کارکنان,شفافیت هدف,شفافیت فرآیند
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94852.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94852_013d48f153e6dc130e4d76851b977e0c.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
2
2013
10
23
هماهنگی های برونسازمانی پایدار در مدیریت بحران و نقش آن در بهبود سطح عملکرد سازمان
FA
محمد جواد
کاملی
دانشگاه علوم انتظامی
سید جلیل
لاجوردی
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
رحمان
نعمتی
دانشگاه علوم انتظامی
علی
ملاجان
دانشگاه صنعتی شریف
چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه نحوه تاثیرگذاری عنصر «تعامل و هماهنگی، بین سازمان پلیس و هر یک از سازمان های ذینفع» بر « مدیریت بحران ناپایداری در نظم و آرامش شهری» است. این مطالعه بر اساس روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است و پژوهشی کاربردی، محسوب میشود. جامعه آماری، عبارت است از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، سازمان شهرداری شهر تهران، سازمان آتشنشانی شهر تهران، خانه مطبوعات و اورژانس شهر تهران. اعضای نمونه با روش نمونهگیری طبقهبندی دو مرحلهای بهطور تصادفی نمونهای انتخاب شدهاند. ابزارهای جمعآوری دادهها عبارتند از: مطالعات کتابخانهای، مصاحبههای غیر حضوری، و استفاده از پرسشنامههای طراحیشده توسط پژوهشگر. تجزیه و تحلیل دادههای بهدستآمده نشان میدهد که عنصر هماهنگی و تعامل دوجانبه میان سازمان پلیس و سازمان شهرداری شهر تهران، سازمان آتشنشانی شهر تهران، خانه مطبوعات، و اورژانس شهر تهران میتواند بهطور معناداری سطح عملکرد سازمان پلیس در مدیریت بحران ناپایداری در نظم و آرامش شهری را بهبود دهد.
بحران؛ مدیریت بحران
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94863.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94863_1538733c19a4d55b7143877416decf95.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
2
2013
10
23
رهبری خدمتگزار سازمان و رضایت شغلی کارکنان
FA
سیّد کمال
خرازی
سید محمد
میر کمالی
علی
ترکی
test@sbu.ac.ir
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک کارکنان از رهبری خدمتگزار سازمان و رابطه آن با رضایت شغلی آنها در شعب بانک ملّی شهر اراک، صورت گرفته است. برای این منظور، تعداد 91 نفر از کارکنان بانک ملّی شهر اراک بااستفاده از روش نمونه گیری طبقهای یا نسبی انتخاب شدند. دادهها بااستفاده از ابزار OLA که به ارزیابی رهبری خدمتگزار در سطح سازمان میپردازد و همچنین پرسشنامهای که برای ارزیابی رضایت شغلی در بانک هنجاریابی شده بود، جمعآوری شدند. دادههای جمعآوریشده بااستفاده از آزمونهای آماری پارامتریک T استودنت تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه گامبهگام و تحلیل واریانس یکطرفه، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ویژگیهای رهبری خدمتگزار در بانک ملّی شهر اراک و رضایت شغلی کارکنان آن، هر دو بالاتر از میانگین قرار دارند و رضایتبخش ارزیابی میشوند. بین رهبری خدمتگزار سازمان و رضایت شغلی کارکنان، همبستگی مثبت معنیدار 58/0 وجود داشت(01/0 P
کلیدواژهها: رهبری خدمتگزار سازمان,ابزار OLA,رضایت شغلی,بانک ملّی ایران
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94867.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94867_0348101a19cfb4d2dd785dc39b7b042f.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
2
2013
10
23
مقایسه تکنیکهای استخراج دانش و ارائه یک متدولوژی ساختیافته بهمنظور مستندسازی دانش
FA
نوید
نظافتی
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
مهسا
رشیدی
دانشگاه علامه طباطبایی
محمد تقی
تقوی فرد
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده بخش قابل توجهی از سرمایههای دانشی که در حین فرآیندهای کاری توسط کارکنان سازمان تولید میشود، در ذهنهای آنها باقی میماند و با جدایی افراد از سازمان از دست میرود و امکان بازیابی آن وجود ندارد. بنابراین یک ضرورت جدی، اکتساب و بازیابی این دانش ارزشمند برای استفاده مجدد است. براین اساس، این پژوهش به دنبال ارائه یک روش ساختیافته بهمنظور اکتساب دانش خبرگان و مقایسه تکنیکهای اکتساب دانش است. 34 تکنیک مختلف اکتساب دانش شناسایی شده است اما هیچیک کارایی و اثربخشی لازم را در حوزه مدیریت دانش ندارد. بنابراین با ترکیب تکنیکهای مصاحبهای، آموزش معکوس، پلکانسازی و شبکهمفاهیم، روشی ترکیبی ارائه شد که در قالب شناخت حوزه دانش خبره، تعامل و پیش مصاحبه، جلسههای اکتساب دانش، پیادهسازی مصاحبهها، تحلیل و دستهبندی و کددهی دانش، اجرایی میشود. همچنین از میان 21معیار منتخب شناساییشده به منظور مقایسه تکنیکهای اکتساب دانش، 16معیار از سوی خبرگان حوزه مدیریت دانش مورد پذیرش قرار گرفت که به کمک آنها مقایسههای زوجی در قالب مدل سلسله مراتبی و بکارگیری تکنیک AHP انجام شد. نتایج حاکیست روش ترکیبی ارائهشده در این پژوهش، بالاترین رتبه را در میان تکنیکهای اکتساب دانش داراست. بنابراین سازمانهای ایرانی میتوانند بهمنظور اکتساب دانش خبرگان از روش ترکیبی ارائهشده بهره گیرند.
کلیدواژهها: مدیریت دانش,اکتساب دانش,تکنیکهای اکتساب دانش,تحلیل سلسلهمراتبی
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94877.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94877_b3fac60b438252bd98045138ac67457f.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
2
2013
10
23
کاوش نظام قانونی تمهید و توسعه دانش و مدیریت دانش در نظام اداری ایران با تمرکز بر قانون مدیریت خدمات کشوری
FA
علیحسین
کشاورزی
دانشگاه شاهد.
test@sbu.ac.ir
محمد وزین
کریمیان
دانشگاه شاهد.
چکیده این مقاله با بررسی ادبیات موضوع مدیریت دانش در سطح جهان، ضمن تمرکز بر ضرورت و اهمیت مدیریت دانش در کشورهای در حال توسعه، مهمترین مسائل بهکارگیری مدیریت دانش در سطح ملّی را مطرح میکند. همچنین به سیاستها و روشهایی میپردازد که برای تقویت مدیریت دانش در سطوح ملّی و منطقهای توسط کشورهای مختلف بهکار گرفته شده است. بر آن مبنا، با بررسی قانون مدیریت خدمات کشوری ایران، پیشنهادهای کاربردی در خصوص نحوه اعمال احکام این قانون در امور فناوری اطلاعات و مدیریت دانش و اطلاعات در سطح ملّی ارائه شده است. این پیشنهادها عبارتند از: طراحی و استقرار سیستم جامع ملّی اطلاع رسانی الکترونیکی، تهیه و اجرای برنامه ارزیابی و بازنگری وبسایتهای کلیه سازمانهای مشمول قانون، جمعآوری اطلاعات مربوط به تخصصهای ایرانیان بهعنوان بخشی از پایگاه اطلاعات ایرانیان، شبکهبندی دانش بیرون و درون نظام اداری کشور، پیشبینی پستهای مرتبط با مدیریت دانش در تشکیلات دستگاههای اجرائی، طراحی سیستم تسهیم دانش واحدهای سازمانی وسازمانها با یکدیگر، ایجاد سیستم جامع رایانهای پیشنهادهای ملّی، شناسایی بازنشستگان متخصص و مؤثر هر سازمان برای امکان استفاده از مشاوره آنان در واحد مربوطه و مستندسازی دانش و تجربیات آنان برای استفاده درسازمانهای مشمول قانون.
کلیدواژهها: مدیریت دانش,فناوری اطلاعات,کشورهای در حال توسعه,ایران,قانون مدیریت خدمات کشوری
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94880.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94880_9f7668ad7f7ebefb599edfdd85d9bb32.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
2
2013
10
23
تأثیر متغیرهای مراودهای بر شیوههای ابراز نارضایتی کارکنان
FA
سعید
مرتضوی
.دانشگاه فردوسی مشهد
test@sbu.ac.ir
نعمت الله
سودی
.دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده نارضایتی کارکنان در سازمانها اجتنابناپذیر است، ازاینرو به شکلهای گوناگون خود را نشان میدهد. در یک تقسیمبندی، نارضایتی در چهار شکل ترک، اعتراض، وفاداری و اهمال معرفی شده است. این مطالعه، تأثیر متغیرهای مراودهای (رضایت شغلی کلی، اندازه سرمایه و کیفیت سایر گزینهها) بر شیوههای چهارگانهی ابراز نارضایتی کارکنان را بررسی کرده است. جامعه آماری، شاغلین بخش درمان سه بیمارستان خصوصی استان گلستان است. نمونهی مورد مطالعه را 161 نفر از کارکنان بخش درمان تشکیل داد که به روش نمونه گیری تصادفی- طبقهای انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها در این مطالعه پرسشنامه بوده که برای سنجش روایی و پایایی آن به ترتیب روایی محتوا و ضریب آلفای کرونباخ به کار رفته است. رگرسیون سلسله مراتبی برای بررسی تأثیر متغیرهای مستقل مراودهای و متغیرهای کنترل (سن و جنسیت) بر ترک، اعتراض، وفاداری و اهمال استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که رضایت شغلی بر ترک و اهمال تأثیر منفی دارد و تأثیر آن بر اعتراض و وفاداری مثبت است؛ کیفیت سایر گزینهها بر ترک و اهمال نیز تأثیر مثبت دارد. در حالیکه مشخص شد زنان در مقایسه با مردان تمایل کمتری به ترک سازمان متبوع خود دارند و با بالا رفتن سن تمایل به ماندن نیز افزایش می یابد.
کلیدواژهها: نارضایتی,ترک,اعتراض,وفاداری,اهمال
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94888.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94888_ef7242fc78de424dff4fc8f037e5ec5b.pdf