دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
1
2013
06
22
رفتارهای منافقانه در ارتباطات بین فردی سازمان
15
40
FA
مصطفی
هادوینژاد
دانشگاه تربیت مدرس
حسن
داناییفرد
دانشگاه تربیت مدرس
test@sbu.ac.ir
عادل
عادل آذر
دانشگاه تربیت مدرس
احمدعلی
خائف الهی
دانشگاه تربیت مدرس
چکیده این پژوهش با هدف آزمون مدل فرآیندی رفتارهای منافقانه در ارتباطات بین فردی در سازمان و تبین روابط میان اجزای آن با استفاده از روشهای آمیختة اکتشافی انجام شده است. به این منظور نمونهای 187 نفری از کارکنان یکی از سازمانهای دولتی بهطور تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامة پژوهشگر ساختهای که 101 گویة آن از دل دادههای کیفی مستخرج از مرحلة نخست پژوهش تدوین شده بودند، گردآوری شد. نتایج حاکی از آن بود که شرایط علّی در میل به مدیریت تصویرپردازی زیادهطلبانة چند سویه در اعضای سازمان و این متغیر نیز در کنار بستر (ویژگیهای رفتاری خاص کنشگران اولیه، ثانویه و ویژگیهای رفتاری مشترک میان ایشان) و شرایط مداخلهگر مدیریتی و سازمانی در رفتارهای منافقانه در ارتباطات بین فردی در سازمان اثر مثبت دارند؛ پیامدهای این رفتارها ضمن تأثیرپذیری از شرایط مداخلهگر عبارتند از پیامدهای فردی - خاص کنشگران اولیه، ثانویه و تماشاگران درستکار و نیز مشترک بین کنشگران ثانویه و تماشاگران ناتوان- و پیامدهای سازمانی شامل کاهش اعتماد بین فردی، سکوت سازمانی و تکثیر رفتارهای مزبور در سازمان
خودشیرینی,روشهای آمیختة اکتشافی
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94838.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94838_c136f9f815f4d9dd432b2484de98d1e9.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
1
2013
06
22
مدل فرآیندی برندسازی شهری برای کلانشهرهای ایران
41
63
FA
عباس
منوریان
دانشگاه تهران
محمد
ابوئی اردکان
دانشگاه تهران
سیدموسی
پورموسوی
دانشگاه امام حسین(ع)
اشرف
رحیمیان
دانشگاه تهران
test@sbu.ac.ir
چکیده هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل فرایندی برندسازی شهری برای کلانشهرهای ایران است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و با استفاده از تئوری داده بنیاد انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد 17 نفر از مدیران شهرداری و اعضای هیأت علمی رشتههای مدیریت دولتی، مدیریت بازاریابی، مدیریت سیستمها، مدیریت استراتژیک، مدیریت شهری، برنامهریزی شهری و جغرافیای سیاسی که دارای تجربه در حوزه مدیریت شهری هستند مورد مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته قرار گرفتند و سپس دادههای حاصل از آنها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد تعریف جایگاه مدیریت شهری در نظام برنامهریزی کشور، آمایش سرزمین به منظور تعیین تقسیم وظایف شهری، تغییر دیدگاه نسبت به برند، کاهش رانت و افزایش فضای رقابتی و ظرفیت علمی، مطالعاتی و اجرایی شهرها از زمینههای علی برندسازی است. همچنین منابع مالی و اجتماعی شهر، محیط سیاسی و نهادی مساعد و نیز دولت تسهیلگر جزء شرایط مداخلهگری است که حمایت یا عدم حمایت آنها نقش تعیینکننده در موفقیت یا عدمموفقیت برندسازی شهری دارد. در این پژوهش افزون بر بررسی شرایط علی و مداخلهگر، فرایند برندسازی شهری کلانشهرهای ایران و ویژگیهای آن در طول تحقیق استخراج و ارائه شده است. همچنین پیامدهای برندسازی برای کلانشهرهای ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژهها. برندسازی شهری,کلانشهرهای ایران,نظریه دادهبنیاد
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94825.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94825_fcf7cb45829ccd8f5d09fd36de4d2e08.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
1
2013
06
22
هوش فرهنگی و رفتار شهروندی سازمانی
65
84
FA
مجتبی
رجببیگی
موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی
طیبه
امیرخانی
دانشگاه شهید بهشتی
مریم
محمدپور
دانشگاه پیام نور تهران
مریم
فریدی خورشیدی
دانشگاه پیام نور تهران
test@sbu.ac.ir
چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و رفتار شهروندی سازمانی به مرحله اجرا در آمد. جامعه آماری پژوهش، 108 نفر از کارشناسان مراکز آموزش و تحقیقات جهاد کشاورزی استان لرستان بود که از طریق سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. برای جمعآوری دادههای اولیه از روش توزیع پرسشنامه استاندارد استفاده شد و دادههای ثانویه از طریق مطالعات کتابخانهای به دست آمد. مقیاس اندازهگیری از نوع طیف پنج گزینهای لیکرت بود و از آلفای کرونباخ و اسپیرمن برآون برای محاسبه پایایی پرسشنامهها استفاده گردید. ضرایب آلفای کرونباخ و اسپیرمن برآون پرسشنامه هوش فرهنگی به ترتیب معادل80/0 و 92/0 و برای پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی معادل80/0 و 83/0 به دست آمد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بیـن هـوش فرهنگی کارکنان در چهار مؤلفه فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری با رفتـار شهـرونـدی سـازمانی بر اساس ضرایب همبستگی پیرسون رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. براساس نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام سه مؤلفه شناختی، انگیزشی و فراشناختی، توان پیشبینی سطح رفتار شهروندی سازمانی را دارند و مؤلفه شناختی مهمترین نقش را به خود اختصاص داده است.
کلیدواژهها: هوش فرهنگی,رفتار شهروندی سازمانی,مراکز آموزش و تحقیقات جهاد کشاورزی
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94819.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94819_24067e82e7eea48badb7e656142eef36.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
1
2013
06
22
تسهیم دانش و کیفیت خدمات واحدهای سازمانی (مورد مطالعه: بانک پارسیان)
85
106
FA
بهروز
قلیچلی
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
دلآرام
حکیمی تهرانی
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده طی چند سال گذشته بحثهای گستردهای درباره اهمیت مدیریت دانش در جامعه ما صورت گرفته است. مدیریت دانش و مفاهیم استراتژی مرتبط بهعنوان اجزا مهم و ضروری برای سازمانها بهمنظور بقا و حفظ توان رقابتی ترویج میشوند. بیشتر مدیران، دانش را بهعنوان عامل اساسی بقای سازمان قلمداد میکنند، به هرحال دانش و تسهیم آن همواره یک دارایی باارزش و جز مهم تولید و خدمات بوده است. بر همین اساس این پژوهش درصدد آزمون و بررسی میزان رابطه تسهیم دانش و کیفیت خدمات واحدهای سازمانی بانک پارسیان بوده است که در این راستا رابطه پنج بعد تسهیم دانش ترتیبی، آشکار، پنهان، کارشناسی و استراتژیک و کیفیت خدمات سازمانی که شامل پنج بعد عوامل ملموس، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، تضمین و همدلی میباشد را مورد بررسی قرار داده است. روش پژوهش، توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش نیز روسای ادارات و کارشناسان واحدهای سازمانی بودند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین تسهیم دانش و کیفیت خدمات سازمانی این بانک رابطه معناداری وجود دارد. کلیدواژهها: تسهیم دانش؛ کیفیت خدمات سازمانی.
کلیدواژهها: تسهیم دانش,کیفیت خدمات سازمانی
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94812.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94812_614f0673942bd4b661f301c4048d402c.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
1
2013
06
22
تاثیر رهبری معنوی بر انگیزش درونی کارکنان
107
127
FA
رضا
سپهوند
دانشگاه لرستان
علی
نصر اصفهانی
دانشگاه اصفهان
محسن
عارف نژاد
دانشگاه لرستان
test@sbu.ac.ir
محمد
سبحانی
دانشگاه اصفهان
چکیده برای غلبه بر شرایط نامطمئن، پیچیده و پویا یکی از راههایی که پیشروی مدیران قرار دارد، داشتن نیروی انسانی توانمند است. نیروی انسانی با انگیزه بالا که با تمام توان در راستای هدفها سازمان فعالیت کند، منافع بسیار زیادی برای کلیه سازمان، خواهد داشت. انگیزش درونی، مفهومی جدید است که هماکنون نظر بسیاری از اندیشمندان مدیریت را به خود جلب کرده است. این مفهوم، که چندبعدی است بر حسب ادراکات و باورهای کارکنان نسبت به نقش خودشان در شغل و سازمان تعریف شده است و حالتهای روانشناختی مختلفی را از جمله احساس خودکارآمدی، احساس موثر بودن، احساس حق انتخاب داشتن و احساس معنادار بودن شغل به خود اختصاص میدهد .در این پژوهش با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری به بررسی تاثیر رهبری معنوی بر انگیزش درونی در دانشگاه اصفهان پرداخته شده است. نتایج حاکی از تأثیرگذاری رهبری معنوی بر انگیزش درونی کارکنان است.
کلیدواژهها: رهبری معنوی,انگیزش,انگیزش درونی,معادلات ساختاری
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94807.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94807_01ce46ba84d4b32b24a667c76c10bcd2.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
1
2013
06
22
سطح بلوغ شرکت گاز خراسان رضوی در فرآیند مدیریت عملکرد بر اساس مدل بلوغ قابلیتهای کارکنان (PCMM)
FA
غلامعباس
شکاری
دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
محمد شهاب
شیبانیفر
دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
test@sbu.ac.ir
چکیده این پژوهش سطح بلوغ نظام مدیریت عملکرد شرکت گاز خراسان رضوی را بر اساس مدل بلوغ قابلیتهای منابع انسانی بررسی میکند. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی، و بر اساس نحوه گردآوری دادهها توصیفی است. در تعیین سطح بلوغ حوزه فرایندی مدیریت عملکرد، تعداد 92 نفر از کارکنان شرکت یادشده با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدهاند. پرسشنامه مبتنی بر مدل بلوغ قابلیتهای منابع انسانی با آزمون پایایی 953/0 بهعنوان ابزار گردآوری دادهها انتخاب شده است و یافتههای این پژوهش نشان میدهند که حوزه فرآیندی مدیریت عملکرد در شرکت گاز خراسان رضوی بر اساس مدل بلوغ قابلیتهای منابع انسانی در سطح دوم بلوغ در حد مطلوب نیست.
قابلیت سازمانی
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94804.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94804_165403e3d002faef2e45519fd80e1401.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
4
1
2013
06
22
تعهد سازمانی،یادگیری سازمانی و میزان تحصیلات
FA
اصغر
حضرتی ویری
دانشگاه علامه طباطبایی
test@sbu.ac.ir
عباس
عباسپور
دانشگاه علامه طباطبایی
محمد
اکبری محله کلائی
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده هدف اصلی از این پژوهش، بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی است. جامعه آماری عبارتند ازکارکنان معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، که 245نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دو پرسشنامه بهعنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت که عبارت بود از پرسشنامه یادگیری سازمانی (OAS) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مه یر (1991). در نهایت 237 پرسشنامه قابل تحلیل تشخیص داده شد. نتایج تحلیل دادهها بر اساس روش همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط معناداری میان یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی وجود دارد. همچنین یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که تحصیلات با تعهد سازمانی کارکنان رابطه منفی دارد. کلیدواژهها: یادگیری سازمانی؛ تعهد سازمانی؛ تعهد عاطفی؛ تحصیلات.
کلیدواژهها: یادگیری سازمانی,تعهد سازمانی,تعهد عاطفی,تحصیلات
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94797.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94797_e91538ebde9155bb5ef76a3c079fd443.pdf