دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
1
3
2010
09
23
مقایسه تعالی عملکرد سازمان های کوچک و بزرگ با رویکرد EFQM
FA
اسماعیل
فدایی نژاد
دانشگاه شهید بهشتی
امیرحسین
خالقی
دانشگاه تهران
میترا
مهاجری
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
مدل های تعالی سازمانی ابزاری قدرتمند در ارزیابی عملکرد سازمان ها بشمار می آیند و بسیاری سازمان ها در جهان از این ابزارها بهره جسته اند. در این سال ها سازمان های ایرانی هم برای ارزیابی عملکرد خود یکی از رایج ترین این مدل ها یعنی مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا EFQM را به کار گرفته اند. از آنجا که بررسی تطبیقی نتایج چنین ارزیابی هایی می تواند در درک و بهبود سازو کارهای ارزیابی عملکرد راهگشا باشد، مقایسه عملکرد سازمان ها با ابعاد ساختاری و محتوایی متفاوت (کوچک/ بزرگ، دولتی/ خصوصی، خدماتی/ تولیدی و غیره) اهمیت می یابد. این نوشته بنا دارد بررسی مقایسه ای نتایج ارزیابی بر اساس مدل EFQM را بر اساس متغیر اندازه (کوچک/ بزرگ) پی بگیرد. این پژوهش پیمایشی- توصیفی برای جامعه شرکت های تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام می شود و فرض وجود تفاوت در معیارهای 9 گاه تعالی سازمانی در سازمان های بزرگ و کوچک به آزمون گزارده می شود. با توجه به نوع توزیع یافته ها، روش آماری مورد استفاده آزمون لِون و آزمون تفاوت میانگین های دو جامعه است. نتایج پژوهش نشان می دهد که در معیارهای توانمندسازهای مدل EFQM بین سازمان های بزرگ و کوچک تفاوت معناداری وجود ندارد ولی در معیارهای نتایج می توان تفاوت هایی را سراغ گرفت.
تعالی سازمانی,مدل EFQM,سازمان های بزرگ و کوچک,ارزیابی عملکرد
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94259.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94259_6b7a919a51cd204a4ac9050347ad3a8f.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
1
3
2010
09
23
ارائه مدل رفتار شهروندی سازمانی
FA
غلامعلی
طبرسا
دانشگاه شهید بهشتی
حمید
رامین مهر
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
شرایط کاملاً متحول، افزایش رقابت و ضرورت اثربخشی سازمان ها در چنین شرایطی، نیاز آنها را به نسل ارزشمندی از کارکنان، بیش از پیش آشکار کرده است؛ نسلی که از آنها به عنوان سربازان سازانی یاد می شود. این کارکان بی تردید، وجه ممیز سازمان های اثربخش از غیر اثربخش هستند چرا که بی هیچ چشم داشتی افزون بر نقش رسمی خود عمل کرده و از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. با توجه به اهمیت موضوع رفتار شهروندی سازمانی در این مقاله سعی شده است مدلی ارائه شود که در راستای کمک به بهبود و ارتقای اینگونه رفتارها باشد؛ از اینرو پس از مطالعه مدل های مختلف رفتار شهروندی سازمانی مدل گراهام و پادساکف انتخاب و بر مبنای آن سوالات پرسشنامه طراحی شد؛ سپس در تحلیل عاملی اکتشافی مرتبه دوم، ابعاد اطاعت سازمانی، وفاداری سازمانی و مشارکت سازمانی به عنوان مؤلفه تعلق سازمانی نام گذاری و ابعاد ابتکارات فردی، رفتارهای کمک کننده و جوانمردی به عنوان مؤلفه ویژگی های فردی نام گذاری شدند. پس از شکل گیری مدل مفهومی تحقیق، جهت آزمودن صحت مدل های اندازه گیری و همچنین آزمون فرضیات تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هم عوامل فردی و هم تعلق سازمانی بر شکل گیری رفتار شهروندی سازمانی اثر بسیاری زیادی دارند و در بین ابعاد OCB فقط رابطه میان اطاعت سازمانی و OCB معنادار نشد.
رفتار شهروندی سازمانی,تحلیل عاملی اکتشافی,تعلق سازمانی,ویژگی های فردی
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94271.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94271_0774f4f8f34dfcfe06aa2553147e95c4.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
1
3
2010
09
23
تأثیر توانمندسازی شناختی کارکنان بر عوامل تقویت کننده بهره وری نیروی انسانی
FA
عبدالرضا
بیگی نیا
دانشگاه شاهد
test@sbu.ac.ir
احمد
سرداری
دانشگاه شاهد
حسن
نجاری نژاد
دانشگاه شاهد
تحقیق حاضر با هدف تعیین "تأثیر توانمندسازی شناختی کارکنان بر عوامل تقویت کننده بهره وری نیروی انسانی در شرکت مّلی حفّاری ایران- کارگاه شماره یک خوزستان" انجام شد. برای سنجش ابعاد توانمندسازی شناختی کارکنان (احساس معناداری، احساس شایستگی، احساس داشتن حق انتخاب، احساس مؤثر بودن و احساس اعتماد) از از پرسشنامه میشرا و اسپریتزر، و برای سنجش عوامل تقویت کننده بهره وری نیروی انسانی (تعهد سازمانی، رضایت شغلی، مشارکت سازمانی و خلاقیت شغلی)، از پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شد. برای تحلیل داده های تحقیق، نرم افزار SPSS به کار برده شد و از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چند متغیره گام به گام، نیز برای آزمون فرضیه های تحقیق، استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دهنده وجود همبستگی قوی (R=0/817) بین "توانمندسازی شناختی کارکنان" با " عوامل تقویت کننده بهره وری نیروی انسانی" بود. همبستگی بین "توانمندسازی شناختی کارکنان" با مؤلفه مشارکت سازمانی"، دارای بیشترین ضریب همبستگی (755/0) و همین متغیر با مؤلفه "خلاقیت شغلی"، دارای کمترین ضریب همبستگی (576/0) بود. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره گام به گام حاکی از وجود بیشترین ضریب تأثیر (530/0) مربوط به مؤلفه "احساس اعتماد" در پیش بینی مؤلفه "رضایت شغلی" و کمترین ضریب تأثیر (276/0) مربوط به مؤلفه "احساس مؤثر بودن" در پیش بینی مؤلفه "خلاقیت شغلی" بوده است.
توانمندسازی شناختی,بهره وری,رضایت شغلی,مشارکت سازمانی,خلاقیت
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94281.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94281_4f8d8cf39be2aa17555e594e12dee9a1.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
1
3
2010
09
23
بررسی رابطه حمایت سازمانی ادارک شده با تعهد سازمانی و قصد ترک خدمت
FA
حبیب الله
دعایی
دانشگاه فردوسی مشهد
شهلا
برجعلی لو
دانشگاه فردوسی مشهد
test@sbu.ac.ir
هدف این مطالعه، بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده با تعهد سازمانی و قصد ترک خدمت کارکنان است. بدین منظور پس از مروری بر ادبیات این مفاهیم، با استفاده از روش پیمایشی رابطه بین آنها در نمونه ای از کارکنان یک سازمان دولتی مورد آزمون قرار گرفته است. همچنین رابطه مجزای ابعاد سه گانه تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، تعهد هنجاری، تعهد مستمر) با حمایت سازمانی ادراک شده و قصد ترک خدمت نیز بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که حمایت سازمانی ادراک شده با تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت و با قصد ترک خدمت کارکنان رابطه منفی دارد. همچنین حمایت سازمانی ادراک شده با هر سه بعد تعهد سازمانی رابطه مثبت دارد که از این میان کمترین همبستگی بین حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد مستمر وجود دارد و هر سه این ابعاد با قصد ترک خدمت رابطه منفی دارند که تعهد عاطفی بیشترین همبستگی منفی را با قصد ترک خدمت دارد.
حمایت سازمانی ادراک شده,تعهد سازمانی,تعهد عاطفی,تعهد هنجاری,تعهد مستمر,ترک خدمت
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94286.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94286_72cb8fa24f7ae8e7c9e655df283cf10e.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
1
3
2010
09
23
بررسی رابطه بین عجین شدن با کار بر ریژگی های رفتاری
FA
سیدرضا
سید جوادین
دانشگاه تهران
عباس
نرگسیان
دانشگاه تهران
test@sbu.ac.ir
جبار
باباشاهی
دانشگاه تربیت مدرس
مشاغلی مانند پزشکی و پرستاری به لحاظ حجم کار زیاد و الزام ناشی از صرف ساعات متعدد در شغل، بر متصدیان شان فشارهای زیادی را وارد می سازند. حضور و اشتغال مداوم پرستاران در بیمارستان ها، درمانگاه ها و سایر مراکز درمانی از منظر متخصصان رفتار سازمانی بسیار شگفت انگیز است. در این تحقیق تلاش می شود افزایش تعهد سازمانی پرستاران و بروز رفتارهای داوطلبانه و نوع دوستانه از سوی آنان در قالب عجین شدن با کار تبیین شود. تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق بر اساس مدل سازی معادلات ساختاری حاکی از آن است که بین عجین شدن با کار پرستاران و تعهد سازمانی آنان از یک طرف و عجین شدن با کار و بروز رفتارهای شهروندی از طرف دیگر رابطه معنادار وجود دارد. جامعه آماری شامل پرستاران شهر تهران است که در مطب، دانشکده و بیمارستان ها به طور همزمان فعالیت می کنند.
عجین شدن با کار,تعهد سازمانی,رفتار شهروندی سازمانی
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94292.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94292_fa9eaf8a358cec4a6d8b71f01f391328.pdf
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چشم انداز مدیریت دولتی
2251-6069
2645-4157
1
3
2010
09
23
بررسی رابطه بین فرایند مدیریت دانش و شاخص های فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز
FA
علی حسین
کشاورزی
دانشگاه شاهد
یوسف
رمضانی
موسسه آموزش عالی عطار مشهد
test@sbu.ac.ir
در این تحقیق به بررسی و مطالعه رابطه بین دو متغیر فرایند مدیریت دانش و شاخص های فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق معاونان، مدیران و کارشناسان سازمان مرکزی شهرداری مشهد به تعداد 190 نفر بوده که با توجه به آن حجم نمونه برابر با 77 نفر تعیین شد. زمان جمع آوری اطلاعات از مرداد ماه سال 1386 تا تیرماه 1387 بوده است و از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. برای بیان توصیفی داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی شامل: فراوانی، میانگین و میانه استفاده شده است. برای بررسی نرمال بودن توزیع ها، از آزمون کولموگورف- اسمیرنوف، و به منظور بررسی معناداری فرضیه های تحقیق از آزمونهای همبستگی پیرسون و اسپیرمن به ترتیب برای توزیع های نرمال و غیرنرمال استفاده شده است. آزمون فرضیه اصلی تحقیق نشان داد که بین فرایند مدیریت دانش و شاخص های فرهنگ سازمانی در سازمان مرکزی شهرداری مشهد، رابطه معناداری (با شدت r=0.66 و p=0.000) وجود دارد.
مدیریت دانش,فرهنگ سازمانی,شهرداری مشهد
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94297.html
https://jpap.sbu.ac.ir/article_94297_63352f2b9658e746afb7d2da5d3098a6.pdf