ORIGINAL_ARTICLE
تسهیل همکاری و بهاشتراکگذاری دانش بینسازمانی بهواسطه اعتماد بینسازمانی
امروزه باتوجه به رشد سیستمهای اطلاعاتی، به اشتراکگذاری دانش عاملی مهم برای روانسازی فعالیتهای زنجیره تأمین و افزایش سودهای عملیاتی است. بهاشتراکگذاری دانش میتواند درنتیجه توسعه اعتماد بین شرکای تجاری و برقراری روابط بلندمدت بین آنها ترغیب شود. در این مطالعه مدلی برای ترغیب سازمانها برای بهاشتراکگذاری دانش در زنجیره تأمین ارائه شده است که میتواند به گسترش مبانی نظری موضوع بینسازمانی منجر شود. این مدل بر اساس عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر افزایش اعتماد بینسازمانی و درنتیجه بهاشتراکگذاری دانش است. روش این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی محسوب میشود. تعداد 196 نفر بهعنوان نمونه به روش تصادفی ساده از میان کارکنان یکی از شرکتهای تابعه صنایع پتروشیمی انتخاب شده و تعداد 180 پرسشنامه تکمیل و بازگشت داده شد. نتایج با استفاده از روشهای آماری و مدل معادلات ساختاری به کمک نرمافزار Amos بررسی و تحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اهداف مشترک و درونیسازی رابطه، بهطور مثبت بر افزایش اعتماد بینسازمانی مؤثر است و اعتماد بینسازمانی بر افزایش همکاری و درنتیجه افزایش احتمال بهاشتراکگذاری دانش بینسازمانی مؤثر است.
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96031_5f950dd55e30330fe6ac1a4fc70b9f90.pdf
2017-06-22
15
35
اهداف مشترک
درونیسازی رابطه
همکاری
بهاشتراکگذاری دانش
اعتماد
حسین
رحمان سرشت
jaleh.farzaneh3@gmail.com
1
* استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
ژاله
فرزانه حسن زاده
2
** دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ـ گرایش مدیریت بازاریابی، دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول).
AUTHOR
Barden, J. Q. & Mitchell, W. (2007). Disentangling the influences of leaders’ relational embeddedness on inter-organizational exchange. Academy of Management Journal, 50(6), 1440-14961.
1
Belkadi, F., Messaadia, M., Bernard, A. & Baudry, D. (2017). Collaboration management framework for OEM-suppliers relationships: A trust-based conceptual approach. Enterprise Information systems, 11(7), 1018-1042.
2
Boer, N-I., Berends, H., Van Baalen, P.(2011). Relational models for knowledge sharing behavior. European Management Journal, 29(2), 85-97.
3
Bonner, J. M., Kim, D. & Cavusgil, S. T. (2010). Self-perceived strategic network identify and its effects on market performance in alliance relationship.
4
Journal of Business Research, 58(10), 1371-1380.
5
Byrne, B. M. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS Basic Concepts, Applications, and Programming. New York: Taylor and Francis Group.
6
Cai, S., Jun, M. & Yang, Z. Z. (2010). Implementing supply chain information integration in china: the role of institutional forces and trust . Journal of Operations Management, 28(3), 257-268.
7
Cao, M. & Zhang, Q. (2011). Supply chain collaboration : impact on collaborative advantage and firm performance. Journal of Operation Management, 29(3), 163-180.
8
Chai, S. & Kim, M. (2012). A social -technical approach to knowledge contribution behavior: an empirical investigation of social networking sites users.
9
International Journal of Information Management, 32(2), 118-126.
10
Chen, J. V. ; Yen, D. C., Rajkumar, T. M. & Tomochko, N. A. (2011). The antecedent factors on trust and commitment in supply chain relationships. Computer Standards & Interfaces, 33(2), 262-270.
11
Chen, Y. H., Wu, J. J., Chein, S. H. & Shiah, Y. C. (2014). Exploring the factors of Inter-organizational knowledge sharing . International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business & Industrial Engineering, 8(7), 2184-2187.
12
Chen, Y., Lin, T. & Yen, D. (2014). How to facilitate inter-organizational knowledge sharing: The impact of trust. Information & Management, 51(5), 568-578.
13
Cheng, J. H. (2011). Inter-organizational relationships and information sharing in supply chains. International Journal of Information Management, 31(4), 374-384.
14
Chein, S. H., Chen, Y. H. & Hsu, C. Y. (2011). Exploring the impact of trust and relational embeddedness in e-marketplaces: an empirical study in Taiwan.
15
Industrial Marketing Management , 41(3), 460-468.
16
Chow, H.S. & Chan, L. S. (2008). Social trust and shared goals in organizational knowledge sharing . Information & Management, 45(7), 458-465.
17
Dayasindhu, N. (2007). Embeddedness , knowledge transfer, industry cluster and global competitiveness: a case study of the Indian software industry.
18
Technovation , 22(9), 551-560.
19
تسهیل همکاری و به اشتراک گذاری دانش ... 33
20
Frazier, G. L. & Summers, J. O. (2002). Perceptions of interfirm power and its use within a franchise channel of distribution. Journal of Marketing Research, 23(2), 169-176.
21
Hausman, A. & Johnston, W. J. (2010). The impact of coercive and non-coercive forms of influence on trust, commitment , and compliance in supply chains.
22
Industrial Marketing Management, 39(3), 519-526.
23
Hill, N. S., Bartol, K. M., Tesluk, P. E. & Langa, G. A. (2009). Organizational context and face-to-face interaction: Influences on the development of trust and collaborative behaviors in computer-mediated groups. Organizational Behavior and Human Decision Process, 108(2), 187-201.
24
Hoejmose, S., Brammer, S. & Millington, A. (2012). Green supply chain management : the role of trust and top management in B2B and B2C markets.
25
Industrial Marketing Management, 41(4), 609-620.
26
Jarratt, D. & Ceric, A. (2015). The complexity of trust in business collaborations. Australasian Marketing Journal, 23(1), 2-12.
27
Kashyap, V. & Sicadas, E. (2012). An exploratory examination of shared values in channel relationships . Journal of Business research, 65(5), 586-593.
28
Ke, W., Wei, K. K. (2007). Factors affecting trading partners’ knowledge sharing: Using the lens of transaction cost economics and social-political theories. Electronic Commerce Research and Applications, 6(3), 297-308.
29
Kim, K. K., Umanath, N. S., Kim, J. Y., Ahrens, F. & Kim, B. (2012). Knowledge complementarity and knowledge exchange in supply channel relationships. International Journal of Information Management, 32(1), 35-49.
30
Lewicki, R. J. & Bunker, B. B. (2008). Developing and maintaining trust in work relationships, Trust in organizations-Frontiers of Theory and Research, Sage, CA, 114-139.
31
Li, L. (2009). The effect of trust and shared vision on inward knowledge transfer in subsidiaries’ intra-and inter-organizational relationships. International Business Review, 14(1), 77-95.
32
Lin, H. M., Huang, H. C., Lin, C. P. & Hsu, W. C. (2012). How to manage strategic alliances in OEM-based industrial clusters: Network embeddedness and formal governance mechanisms. Industrial Marketing Management, 41(3), 449-459.
33
Mcknight, D. H. , Choudhury, V. & Kacmar, C. (2005). The impact of initial consumer trust on intentions to transact with a web site : a trust building model. Journal of Strategy Information System, 11(3/4), 297-323.
34
Moller, K. & Svahn, S. (2004). Crossing east-west boundaries: knowledge sharing in inter-cultural business networks. Industrial Marketing Management, 33(3), 219-228.
35
Morgan, R. M. & Hunt, S. D. (2002). The commitment –trust theory of relationship marketing . Journal of Marketing, 58(3), 20-38.
36
Panteli, N. & Sockalingam, S. (2005). Trust and conflict within virtual inter-organizational alliances: a framework for facilitating knowledge sharing. Decision support systems, 39(4), 599-617.
37
Pavlou, P. A. (2008). Institution-based trust in inter-organizational exchange relationships: the role of online B2B marketplaces on trust formation. Journal of Strategic Information System, 11(3-4), 215-243.
38
چشم انداز مدیریت دولتی شماره 30 تابستان 1396
39
Shih, S. C., Hsu, S. H. Y., Zhu, Z. & Balasubramanian, S. K. (2012). Knowledge sharing – a key role in the downstream supply chain. Information & Management, 49(2), 70-80.
40
Uzzi, B. (2009). Social structure and competition in inter-firm networks: the paradox of embeddednss .Administrative Science Quarterly, 42(1), 35-67
41
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل مدیریت منابع انسانی با رویکرد اجتماعی ـ فنی و بومشناختی برای بخش دولتی ایران
چکیده عملکرد پایین منابع انسانی، بهخصوص در بخش دولتی ایران، همواره یکی از چالشهای اصلی مدیران این بخش بوده است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد اجتماعی فنی و اضافهکردن شاخه بومشناختی به آن، سعی شده است تا مدلی برای سیستم مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی با رویکرد بوم شناختانه طراحی شود. داشتههای منابع انسانی سازمان، سرمایه انسانی؛ داشتههای اجتماعی سازمان، سرمایه اجتماعی و داشتههای بومشناختی سازمان، سرمایه بومشناختی سازمان در نظر گرفته شده است. طبق نظریه اجتماعی فنی، استفاده بیشینه از همه سرمایهها امکانپذیر نیست و باید به ترکیب بهینهای از آنها دست یافت تا این ترکیب بتواند به حداکثرسازی عملکرد نیروی انسانی کمک کند. برای این منظور از گروه خبرهای که از طریق تکنیک گلولهبرفی انتخاب شده بودند، خواسته شد تا اهمیت شاخصهای هر یک از سرمایهها را در وظایف منابع انسانی مشخص کنند. دادههای بهدستآمده از طریق روش برنامهریزی خطی تکنیک صفر و یک، برای دستیابی به مدل بهینه، تحلیل شد. در پایان نتایج با قانون خدمات کشوری تطبیق داده شده و پیشنهادهایی ارائه شده است.
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96040_4df8d83b771b70217f84c2b2449a0cd5.pdf
2017-06-22
36
57
طراحی مدل مدیریت منابع انسانی
سرمایه بومشناختی
عملکرد نیروی انسانی
بخش دولتی ایران
البرز
قتیانی
a.gheitani@khuisf.ac.ir
1
* استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان (نویسنده مسئول).
LEAD_AUTHOR
غلام رضا
معمارزاده طهران
2
** دانشیار گروه مدیریت و اقتصاد، مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران.
AUTHOR
ناصر
میر سپاسی
3
*** استاد گروه مدیریت واقتصاد، مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران.
AUTHOR
آرمسترانگ، مایکل (1389). مدیریت استراتژیک منابع انسانی. ترجمه محمد اعرابی و امید مهدیه. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
1
دفت، ریچارد، ال. (1384). تئوری سازمان و مدیریت. ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
2
سازمان ملی بهرهوری ایران (1388). مقایسه تطبیقی وضعیت بهرهوری ایران با بعضی کشورهای عضو سازمان بهرهوری آسیایی بین سالهای 1980-2006.
3
قیتانی، البرز؛ مژدهدهنده، مریم و قیتانی، سهند (۱۳۸۹). رضایت شغلی در سازمان: مطالعه موردی در وزارت کار و امور اجتماعی. اولین کنفرانس منطقهای مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر.
4
میرسپاسی، ناصر (۱۳۸۳). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار. تهران: میر.
5
هیوز، آون (۱۳۹۲). مدیریت دولتی نوین. ترجمه مهدی الوانی، سهراب خلیلی شورینی، غلامرضا معمارزاده طهران. تهران: انتشارات مروارید، چاپ چهاردهم.
6
Adam, M. S., & Urquhart, C. (2009). No man is an island: Social and human capital in IT capacity building in the Maldives. Information and Organization, 19(1), 1-21 attainment.
7
Ahadzie, D. K., Proverbs, D. G., & Olomolaiye, P. (2008). Towards developing competency-based measures for construction project managers: Should contextual behaviours be distinguished from task behaviours? International Journal of Project Management, 26(6), 631-645.
8
Aldrich, H. E., & Langton N. (2017). Human Resource Management and Organizational Life Cycles. researchgate.net
9
Baxter, G., & Sommerville, I. (2011). Socio-technical systems: From design methods to systems engineering. Interacting with Computers, 23(1), 4-17.
10
Becker, G. S. (1975). Human Capital. National Bureau of Economic Research, (2th eds) New York.
11
Bertalanffy, von L. (1950). The theory of open systems in physics and biology. Science, 3, 23-39.
12
Brewster, C. (1995). Human resources Management: A Critical Text, J. Storey (ed.) Londen Routledge.
13
Cabral-Cardoso, C. (2007). The evolving Portuguese model of HRM. The International Journal of Human Resource Management, 15, 6.
14
Coleman, J. (1998). Social capital in the creation of human capital, American Journal of Sociology, 91. 95-421.
15
Davidsson, P., & Benson Honig (2113). The role of social and human capital among nascent entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 41, 314-334.
16
Devanna, M., & Fombrun, L. & Tichy, N. (1984). A framework for strategic human resource management. in C. Fombrun, N. Tichy, and M. Devanna, (Eds), Strategic Human Resource Management, Wiley, New York, NY.
17
Emery, F. E., & Trist, E. L. (1965). The causal texture of organisational environments. In: F.E. Emery (Ed.), Systems
18
Galbraith, J. (1995). Designing organizations: An executive briefing on strategy, structure, and process’, CA: Jossey-Bass, San Francisco.
19
Gaus, J. M. (1947). Reflection On Public Administration’, University, AL: University of Alabama Press.
20
Gheitani, A., Memarzade Tehran, G., & Safari, S. (2013). The Estimation of Human Resources Management Practices’ Share in Employees Performance of Iran Public Sector, Journal of Management Research, 5 (3), 95-107.
21
Guan, X., & Frenkel, S. J. (2017), How HR Practice, Work Engagement and Job Crafting Influence Employee Performance, Academy of management proceeding.
22
Harten, J., Cuyper, N., Guest, D., Fugate, M. Knies, E., & Forrier, A. (2017). Special issue of international human resource management Journal HRM and employability: an international perspective. The international Journal of Human Resource management, 28(19), 2831-2835
23
Hatch, M. J., (1997). Organisation Theory: Modern, Symbolic and Post-modern Perspectives. Oxford University.
24
Heller, F. (2001). Towards a socio-ecotechnology. Journal of Engineering and Technology Management,18(4-3), 295-312.
25
Huselid, M. A., (1995). The impact of human resource management practices on turnover, productivity, and corporate financial performance. Academy of Management Journal. 31(3), 635-612.
26
Iplik, F. N., Can Kilic, K., & Yalcin, A. (2011). The Simultaneous Effects Of Person-Organization And Person-Job Fit On Turkish Hotel Managers’, International Journal of Contemporary Hospitality Management,23(5), 644-661.
27
Kristof, A. L. (1996). Person-organization fit: An integrative review of its conceptualizations’, measurement and implications. Personnel Psychology, 49(1), 1-49.
28
Landry R., Amara, N., & Lamari, M. (2002). Does social capital determine innovation? To what extent?’ Technological Forecasting & Social Change, 69(7), 681-701.
29
Lengnick-Hall Mark, L., Cynthia, A., Lengnick-Hall, Leticia, S. Andrade & Brian Drake (2009). Strategic human resource management: The evolution of the field, Human Resource Management Review, 49, 61-15.
30
Michael, S. C., & Kimb, S. M. (2005). The organizational ecology of retailing: A historical perspective’, Journal of Retailing, 81(2), 113-123.
31
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1991). Social Capital, Intellectual capital & the organizational advantage. Academy of management Review, 23(2), 212-261.
32
Pasmore, W. A. (1988). Designing effective organizations: The socio-technical systems perspective,Wiley, New York, NY.
33
Rees G., & Smith P. E. (2017). Strategic human resources management an international perspective, 2th edition, sage publication
34
Reino A., & Vadi M. (2012). Industry, Organizational Age, and Size as Predictors of Organizational Values in the Context of a Transition Society: The Case of Estonian Organizations. Journal of East-West Business, 18(1), 28- 53.
35
Riggs, F. W. (1980). The Ecology and Context of Public Administration: A Comparative Perspective. Public Administration Review, 40(2), 107-115.
36
Rutherford, M., Buller, P., & McMullen, P. (2003). Human resource management problem over the life cycle of small to medium-sized firms. Human Resource Management, 42(4), 321-335.
37
Schultz, T. (1959). Investment in man: an economist’s view. Social Service Review, 33(2), 69-75.
38
Shippmann, J., Ash, R., Battista, M., Carr, L., & Hesketh, B. et al. (2000). The practice of competency modeling. Personnel Psychology, 53(3), 703-740.
39
Storey (1992). Developments in the Management of Human Resources: an analytical review. Oxford, Blackwell Publishing.
40
Trist, E. L. (1981). The evolution of socio-technical systems: a conceptual framework and an action research program, Occasional paper no. 2, Quality of Working Life Center, Ontario Ministry of Labour, Ontario.
41
Tzabbar, D., Tzafrir, S., & Baruch, Y. (2017). A bridge over troubled water: Replication, integration and extension of the relationship between HRM practices and organizational performance using moderating meta-analysis. Human Resource Management Review, 27, 134-148.
42
Yaozhong, P. P., Shi, W., Zhu, X., Gu, Y., Fan, J. Li (2005). Measurement of ecological capital of Chinese terrestrial ecosystem based on remote sensing, science in China series D: Earth Science, 48(6), 786-796.
43
Wright, P. M., & Snell, S. A., (1998). Toward a unifying framework for exploring fit and flexibility in strategic human resource management. Academy of Management Review, 23(4), 756-772.
44
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران با اعتماد سازمانی و اثربخشی ارتباطات سازمانی
چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران با اعتماد سازمانی و اثربخشی ارتباطات سازمانی در «دانشگاه بوعلی سینا همدان» بود. این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیه کارکنان «دانشگاه بوعلی سینا» به تعداد 777 نفر در سال تحصیلی 1392 تشکیل میدهند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای ـ نسبی260 نفر مطابق جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، سه پرسشنامه استاندارد منابع قدرت مدیران، اعتماد سازمانی و اثربخشی ارتباطات سازمانی بهکار رفت. نتایج نشان داد که وضعیت هر دو متغیر اعتماد سازمانی و میزان اثربخشی ارتباطات سازمانی در «دانشگاه بوعلیسینا همدان» در حد متوسط است و ارتباط مثبت و معنادار بین منابع قدرت مدیران و اعتماد سازمانی، وجود ندارد؛ همچنین نتایج نشان داد که قدرت اجبار مدیران بیشترین تأثیر را بر اعتماد و اثربخشی ارتباطات سازمانی دارد؛ به عبارتی بین قدرت اجبار مدیران و اعتماد سازمانی، رابطه منفی وجود دارد.
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96050_a8fc50baf81cca573ecf57fdc0aaac4b.pdf
2017-06-22
58
75
منابع قدرت مدیران
اعتماد سازمانی
اثربخشی ارتباطات سازمانی
فخراالسادات
نصیرص ولیک بنی
fsnasiri2002@yahoo.com
1
* دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا.
LEAD_AUTHOR
. ارجمندیفر، فاطمه، (1378). بررسى رابطه بین میزان بهکارگیری انواع قدرت توسط مدیران مدارس ابتدایى دخترانه شهر تهران با جو سازمانى. پایاننامه کارشناسى ارشد، دانشگاه الزهراء.
1
الوانی، مهدی (1382). مدیریت عمومی. تهران: نشرنی.
2
امامی، مصطفی، جمالی الهام و اصفهانی محمدجواد (1392). بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و خلاقیت سازمانی. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(3)، 23-44.
3
ایراننژاد پاریزی، مهدی (1381). مدیریت رفتارسازمانی. تهران: مؤسسه تحقیقات آموزش مدیریت، چاپ سوم.
4
بینام، (1385). بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران ادارات هفتگانه آموزشو پرورش مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه مشهد. قابلدسترسی در سایت:
5
http://www.jozve.org/
6
پرناک، بهروز، (1392). رابطه بین اعتماد سازمانی با نوآوری دبیران مقطع متوسطه شهرستان گیلان غرب در سال تحصیلی 91-92. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
7
پورقاز، عبدالوهاب و محمدی، امین (1390). بررسی رابطه منابع قدرت مدیران با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی کارکنان. مجله پژوهشهای مدیریت عمومی، 4(12)، 111-130.
8
ترابیان، سارا، (1385). بررسی رابطه بین منابع قدرت مورداستفاده مدیران و جو سازمانی در دبیرستانهای دولتی دخترانه شهر کرمان از دیدگاه دبیران، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی.
9
حقیقی، محمدعلی (1380). مدیریت رفتار سازمان. تهران: نشر ترمه.
10
داودآبادی، محمد (1385). مدیریت و ارتباطات سازمانی. همایش ملی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، اصفهان، 24 و 25 اردیبهشت، قابلدسترس در سایت:
11
http://www.yahyaee.com/bank/2010/11/post-13.html.
12
دفت، ریچاردال (1392). تئوری و طراحی سازمان. (ترجمه: علی پارساییان و سید محمد اعرابی)، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ شانزدهم.
13
دیویس،کیت و نیواستورم، جان (1370): رفتار انسانی در کار. (ترجمه محمدعلی طوسی)، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول.
14
صفری، شهربانو (1389). بررسی منابع قدرت مدیران و رابطه آن با جو سازمانی از دیدگاه دبیران مدارس. فصلنامه تازههای روانشناسی صنعتی/سازمانی، 1(3)، 41-48.
15
غضنفری، احمد و مزروعی، حسین (1394). بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی ارتباطات سازمانی در یک سازمان دولتی. مدیریت فرهنگسازمانی، 31(2)، 589-599.
16
فرهنگی، علیاکبر (1378). ارتباطات سازمانی. تهران: انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا، جلد اول، چاپ سوم.
17
فخیمی، فرزاد (1379). سازمان و مدیریت تئوریها، وظایف و مسئولیتها. تهران: نشرهستان، چاپ اول.
18
محمدی، امین و پورقاز، عبدالوهاب (1392). رابطهی سبکهای تفکر با منابع قدرت مدیران مدارس. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(15)، 117-138.
19
مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید (1388). پژوهشنامه مدیریت. تهران: انتشارات ترمه.
20
مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید (1390)، مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات راهدان.
21
ملاحسینی، علی و کهنوجی، کبری (1386). بررسی منابع پنجگانه قدرت مدیران با تعهد کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان رفسنجان. مجله توسعه و سرمایه، 1(1)، 117-132.
22
نانچیان و همکاران (1379). پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی. قابل دسترسی در سایت:
23
http://defile.ir/market/tag/
24
نصر اصفهانی، علی (1383). چگونگی رفتار انضباطی با کارکنان در سازمان. فصلنامه مدیریت توسعه، شماره 22، 21-31.
25
نظری، رسول؛ احسانی، محمد؛ گنجویی، فریده اشرف و قاسمی، حمید (1391). اثرات مهارتهای ارتباطی و ارتباطات بین فردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران و ارائه الگو. مجله مطالعات مدیریت ورزشی، 4(16)، 157-173.
26
نوربخش، مهوش و محمدی، سردار (1382). بررسی رابطه سبکهای رهبری با منابع قدرت در مدیران دانشکدههای تربیتبدنی کشور از دیدگاه اعضای هیئتعلمی. نشریه حرکت، 19، 109-124.
27
یوسفی، علیرضا، پورمیری، منصوره و صفاری انارکی، عفت (1389). بررسی رابطه میان اعتماد سازمانی کارکنان پرستاری با میزان رضایت شغلی ایشان در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی (ویژهنامه توسعه آموزش)، 10(5)، 586-592.
28
Cho, S. (2006). The Power of Public Relations in Media Relations: A National Survey of Health PR Practitioners. Availabel from;
29
https://www.researchgate.net/publication/239775155/.
30
Dunham, R. B., et al. (2002). Individual and organizational strategies for coping with organizational power. Academy of management, 21,811-24.
31
Ellonen, R., Blomqvist & Puumalainen, K. (2008). The role of trust in organizational innovativeness. European Journal of Innovation Management, 11, 160-181, Availabel from: http://www.emeraldinsight.com
32
Gill, M. J. (2009). The relative predictability of incivility on interpersonal and organizational trust, (thesis) Submitted to the Faculty of Purdue University.
33
Lamsa, A. M. & Pucetaite, R. (2009). Development of organizational trust among employees from a contextual perspective. Business Ethics, 15(2), 130-141.
34
Moorhead, G. & Griffin, R. W. (2007). Organizational Behavior. Alvani, S. M. & Memarzadh, G. H. Tehran: Morvarid, Eleventh Edition.
35
Oreg, S. (2003). Resistance to change power: Developing an individual difference measure. Journal of applied psychology, 3, 58-88.
36
Papastergiou, M. (2010). Enhancing Physical Education and Sport Science students’ self-efficacy and attitudes regarding Information and Communication Technologies through a computer literacy course. Journal homepage: www.elsevier.com/ locate/compedu. Computers & Education, 54(12), 298-308.
37
Perry, R. W. (2004). The relationship of affective organizational commitment with supervisory trust. Rev. Public Personal Admin, 24, 133-149.
38
Peters, Linda, & Karren. Ronald, J. (2009). An Examination of the Roles of Trust and Functional Diversity on Virtual Team Performance Ratings. Group & Organization Management, 34.(4), 479-504.
39
Ramo, H. (2010). Moments of Trust: temporal and spatial factors of trust in organizations. Journal of Management Psychology,19(8), 760-775.
40
Rousseau, D. Sitkin, S. Burt, R. & Camerer C. (1998). Not so different after all: Across-discipline view of trust. Academy of Management Review, 23, 393-404.
41
Sternberg, R. J. (1997). Thinking styles. New York Cambridge university press.
42
Wayne, k. Hoy & John Tarter, C. (2004). Organizational justice in schools: no justice without trust. International journal of Educational Management,18(4), 250-259.
43
Yang, Jen-te. (2007). the impact of knowledge sharing on organizational learning and effectiveness. Journal of Knowledge Management, 11(2), 83-90.
44
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر آموزش ICT بر پذیرش اثربخش فناوری اطلاعات
هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش ICT بر پذیرش اثربخش فناوری اطلاعات بر اساس مدل پذیرش تکنولوژی (TAM) است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان امور آب و فاضلاب شهر اراک هستند که تعداد 215 کارمند در دو گروه (آموزش گذرانده و آموزش نگذرانده) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مدل پذیرش فناوری دیویس استفاده شد. نتایج نشان داد بین کارکنان آموزشگذرانده و آموزشنگذرانده در 5 متغیر مدل پذیرش فناوری تفاوت معنادار وجود دارد. بر اساس تحلیل دادهها، همه روابط بین متغیرهای مدل ساختاری گروه آموزشدیده با توجه به تأثیر آموزش، مثبت و معنادار بهدست آمدند و با توجه به شاخصهای برازش، مدل ساختاری پذیرش فناوری گروه آموزشدیده دارای برازش مناسب است و بر همین اساس قابلیت بهکارگیری در جامعه موردنظر را دارد.
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96061_5114397a6931ea8652cbfa38255b67de.pdf
2017-06-22
76
97
آموزش
فناوری اطلاعات و ارتباطات
مدل پذیرش فناوری
سیروس
قنبری
siroosghanbari@yahoo.com
1
* دانشیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان (نویسنده مسئول).
LEAD_AUTHOR
ایمان
کریمی
2
** دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
AUTHOR
. احمدی ده قطبالدینی، م. (1389). روابط ساختاری بین سازههای مدل پذیرش فناوری دیویس. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 5(2)، 129-142.
1
اسماعیلی، م.، طلوعی اشلقی، ع.، پورابراهیمی، ع. ر. و اسمعیلی، ر. (1392). بررسی میزان پذیرش و امکان پیادهسازی فناوری اطلاعات در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس مدل دیویس (TAM). نشریه پژوهنده، 18(1)، 40-45.
2
برزه کار، ح، صفدری، ر، اشراقیان، م. ر. و درگاهی، ح. (1392). مطالعه عوامل سازمانی مؤثر در بهکارگیری فناوری اطلاعات توسط مدیران میانی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله پیاورد سلامت، 7(2)، 123-132.
3
حاجی حسینی، ح.، جلیل وند، م.، الیاسی، م. و کمالی، ب. (1391). ارائهی مدلی برای بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر کیفیت عملکرد سازمانهای تولیدی: (پیمایشی دربارۀ شرکتهای خودروسازی سایپا و ایرانخودرو). مدیریت فناوری اطلاعات، 4(13)، 25-44.
4
حجازی، س. ع. (1384). مشارکت فناوری اطلاعات در کارآفرینی. مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، 3 (2).
5
خداداد حسینی، ح، نوری، ع. و ذبیحی، م. ر. (1392). پذیرش آموزش الکترونیکی در آموزش عالی: کاربرد نظریه جریان، مدل پذیرش فناوری و کیفیت خدمات الکترونیکی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 67، 111-136.
6
خراسانی، ا.، عبدالملکی، ج. و زاهدی، ح. (1390). عوامل مؤثر بر پذیرش یادگیری الکترونیکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران بر مبنای مدل پذیرش فناوری. مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 6 (11)، 664-673.
7
درانی، ک.، رشیدی، ز. (1386). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دبیران مدارس هوشمند شهر تهران با تأکید بر مدل پذیرش فناوری اطلاعات (ITAM). پژوهش در نظامهای آموزشی، 1(1)، 23-46.
8
دوستار، م.، ولی پور، م. ع.، اسماعیلپور، ر. و محمودی، م. (1393). بررسی اثرات کیفیت خدمات دفاتر ICT روستایی بر رضایتمندی مشتریان (مطالعه موردی: دفاتر ICT روستایی گیلان). مدیریت فناوری اطلاعات، 6(2)، 209-228.
9
سعیدا اردکانی، س.، طباطبایی نسب، س. م. و نقدیان، م. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیکی در شرکتهای تعاونی تولیدی با استفاده از مدل پذیرش فناوری (TAM). ماهنامه تجارت الکترونیک و رایانه، 9(62)، 26-32.
10
شیخ شعاعی، ف. و علوی، ط. (1386). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانههای دانشکدههای فنی دانشگاههای دولتی شهر تهران. کتابداری و اطلاعرسانی، 10(3)، 9-34.
11
عابدی جعفری، ح.، اسدنژاد رکنی، م. و یزدانی، ح. ر. (1390)، بررسی تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات بر عملکرد عملیاتی و عملکرد استراتژیک واحد مدیریت منابع انسانی در شرکتهای خودروساز و قطعه ساز تهران. مدیریت فناوری اطلاعات، 3(9)، 69-88.
12
عبدخدا، م. ه.، احمدی، م.، حسینی، ف.، پریخانی، ا. و فرهادی، ا. (1392). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کارکنان بخش مدارک پزشکی بر اساس مدل پذیرش فناوری در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران. پیاورد سلامت، 7(4)، 287-298.
13
فارسیجانی، ح.، فرضی پور صائن، ر. و تراپی پور، س. م. (1390). تبیین بررسی نقش فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره سرد در سازمانهای کلاس جهانی (پژوهشی پیرامون صنایع غذایی). مدیریت فناوری اطلاعات، 3(8)، 115-132.
14
فرهنگی، ع. ا.، عباسپور، ع. و عباچیان قاسمی، ر. (1392). بررسی تأثیر فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی بر ساختار سازمانی و عملکرد شرکتهای خدماتی: پیمایشی پیرامون مهندسان مشاور نقشهبردار. مدیریت فناوری اطلاعات، 5 (3)، 123-146.
15
فیض، د.، زارعی، ع. و کریمی، ب. (1392). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط (پیمایشی پیرامون شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی سمنان). مدیریت فناوری اطلاعات، 5(2)، 151-170.
16
قاسمی، م.، زارع، ر. و سماواتیان، ل. (1392). بررسی تأثیر حمایت سازمانی بر قصد رفتاری در پیادهسازی برنامهریزی منابع سازمانی بر اساس مدل پذیرش فناوری در دانشگاه علوم پزشکی همدان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
17
قلی پور، ا. و رسولی، ه. (1390). اثر فناوری اطلاعات بر رفتار سازمانی: تأثیر پست الکترونیکی بر ارزیابی استادان از دانشجویان. مدیریت فناوری اطلاعات، 3(7)، 115-132.
18
قنبری، س.، کریمی، ا. و نوروزی، ف. (1389). عوامل مؤثر بر نهادینهسازی مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی با تأکید بر نقش آموزش ضمن خدمت. همایش سراسری مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی. دانشگاه آزاد واحد محلات، اسفند 89، 302-308.
19
مانیان، ا.، موسی خانی، م. و جام پرازمی، م. (1388). بررسی رابطه بین همراستایی فنآوری اطلاعات و کسبوکار با عملکرد سازمانی در شرکتهای فعال درزمینه فنآوری اطلاعات: با استفاده از مدل معادلات ساختاری. مدیریت فناوری اطلاعات، 1(3)، 89-106.
20
محمدی، علی. و امیری، ی (1391). ارائهی مدل ساختاری تفسیری دستیابی به چابکی از طریق فناوری اطلاعات در سازمانهای تولیدی. مدیریت فناوری اطلاعات، 4(13)، 115-124.
21
مددی، ی.، ایروانی، ه. و محمدی، ی. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر آشنایی و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام وظایف سازمانی کارشناسان و اعضای هیئتعلمی (مطالعه موردی: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران). مدیریت فناوری اطلاعات، 6 (1)، 127-144.
22
مقیمی، م. و حسین زاده، م. (1392). ارائه مدلی برای بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر بهرهوری سازمانی با رویکرد فرایندگر مطالعه در صنایع استان فارس. مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4)، 245-266.
23
ملکی نجفدر، ع. ر.، رسولی شمیرانی، ر. و روستا، م. (1391). بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر پذیرش و کاربرد فناوری اطلاعات بر اساس مدل دیویس (مطالعه موردی مؤدیان مالیاتی اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران). فصلنامه پژوهشنامه مالیات، 20(14)، 135-168.
24
Ajzen I. & Fishbein M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. New Jersey: Prentice-Hall.
25
Alexandre dos Reis, R. & Carmo Duarte Freitas, M. (2014). Critical Factors on Information Technology Acceptance and Use: An Analysis on Small and Medium Brazilian Clothing Industries. Procedia Computer Science, 31, 105-114. 2nd International Conference on Information Technology and Quantitative Management, ITQM 2014.
26
Ashrafi, R., Murtaza, M. (2008). Use and Impact of ICT on SMEs in Oman. The Electronic Journal Information System, 11(3), 125-138.
27
Badnjevic, J. & Padukova, L. (2006). ICT Awareness in Small Enterprises in the Indian Tourism Branch. Master Thesis in Infomatics, IT University of Gotenberg, Sweden.
28
Castillo, D. J. & Perez, M. S. (2013). Nurturing employee market knowledge absorptive capacity through unified internal communication and integrated information technology.Information & Management, 50(2-3), 76-86.
29
Davis, F. D., R. P. Bagozzi & P. R. Warshaw. (1989). User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003.
30
Dillon, A. & M. G. Morris (1996). User acceptance of information technology: theories and models. Annual Review of Information Science and Technology (ARIST), 31, 3-32. Medford: American Society of Information Science (ASIS).
31
Grant, A. E. & Meadows, J. H. (2008). Communication Technology Update and Fundamentals. 11th Edition, Focal Press, USA.
32
Horton, W. (2005). designing courseware for mobile devices mobile. learning for expanding educational opportunities. workshop report:16-20 Tokyo, japan. [citd 2012 feb 10]. Available from: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001436/143684e.pdf.
33
Jean, R. J. (2007). The ambiguous relationship of ICT and organizational performance: a literature review. Critical perspectives on international business, 3 (4), 306-321.
34
Klopping, I. M. & Mckinney. E. (2004). Extending the technology acceptance model and the task-technology fit model to consumer e-commerce. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 22(1), 35-48.
35
Kon, C. L. (2009). Mobile Learning: Different Technologies Aspects. Designing Usable Systems, Computer and Internet Technologies University of strathclyde. [citd 2009 Jun 15]. Available from: http://inderscience.metapress.com/content/?k=Kon%2c+CL+(2009).
36
Kossaï, M. & Piget, P. (2014). Adoption of information and communication technology and firm profitability: Empirical evidence from Tunisian SMEs. The Journal of High Technology Management Research, 25(1), 9-20.
37
Kotelnikov, V. (2007). Small and Medium Enterprises and ICT. Asia-Pacific Development Information Programme. Available at: http://www.apdip.net/ publications/iespprimers/eprimer-sme.pdf.
38
Kumar, S. & Vigil, K. (2011). The Net Generation as preservice Teachers: Transferring Familiarity with new technologies to Educational Environments. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 27(4), 144-153.
39
Kunda, D. & Brooks, L. (2000). Assessing important factors that support component-based development in developing countries. Information Technology for development, 9, 123-139.
40
Miltgen, C. L., Popovič, A. & Oliveira, T. (2013). Determinants of end-user acceptance of biometrics: Integrating the “Big 3” of technology acceptance with privacy context. Decision Support Systems, 56, 103-114.
41
Park, N., Rhoads, M., Hou, J. & Min Lee, K. (2014). Understanding the acceptance of teleconferencing systems among employees: An extension of the technology acceptance model. Computers in Human Behavior, 39(9), 118-127.
42
Peral, B., Gaitan, J. A. & Ramon-Jeronimo, M. A. (2014).Technology Acceptance Model y mayores: educacion actividad laboral desarrollada son variables moderadoras?. Revista Española de Investigacion en Marketing ESIC, 18 (1), 43-56.
43
Shahiduzzaman, M. D. & Alam, K. (2014). The long-run impact of Information and Communication Technology on economic output: The case of Australia. Telecommunications Policy, 38(7), 623-633.
44
Tung F. C., Chang S. C. & Chou C. M. (2008). An Extension of Trust and TAM Model with IDT in the Adoption of the Electronic Logistics Information System in HIS in the Medical Industry. International Journal of Medical Informatics, 77(5), 324-35.
45
Wallace, L. G. & Sheetz, S. D. (2014). The adoption of software measures: A technology acceptance model (TAM) perspective. Information & Management, 51(2), 249-259.
46
Yam, B., Limbu, C., Jayachandran, Barry J. Babin. (2014). Does information and communication technology improve job satisfaction? The moderating role of sales technology orientation. Industrial Marketing Management, 43 (5), In Press, Corrected Proof.
47
Ziphorah, R. M. (2014). Information and Communication Technology Integration: Where to Start, Infrastructure or Capacity Building? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 3649-3658.
48
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش رهبری معنوی بر چابکی سازمانی
چکیده این پژوهش با هدف بررسی نقش رهبری معنوی در چابکی سازمانی انجام شد. با توجه به اینکه مرتفعساختن مسائل و مشکلات ناشی از تغییرات سریع محیطی و همچنین بهبود روند رشد و توسعه سازمانها امری حیاتی است، این پژوهش میتواند با هدف بررسی مؤلفههای تأثیرگذار رهبری معنوی بر چابکی سازمانی، نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان «شرکت گاز استان فارس» (170نفر) و تعداد افراد نمونه 102 نفر است. دادههای پژوهش بهوسیله پرسشنامه گردآوری شده و از طریق نرمافزارهای آماری لیزرل و SPSS بررسی و تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که کلیه ابعاد رهبری معنوی بر چابکی سازمانی تأثیرگذار هستند؛ همچنین تمامی ابعاد رهبری معنوی، وضعیت مطلوبی دارند. در ادامه پژوهش، از طریق آزمون آماری فریدمن، ابعاد رهبری معنوی و چابکی سازمانی اولویتبندی شدند.
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96072_db545582dff11f3f6ed8ecb895e4d64d.pdf
2017-06-22
98
117
رهبری معنوی
رهبری
چابکی سازمانی
معنویت
فرجام
زارع
zare.fa@fc.lu.ac.ir
1
*: دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستان (نویسنده مسئول).
LEAD_AUTHOR
عبد الرسول
حسینی
2
** عضو هیئت علمی دانشگاه پیامنور ایران.
AUTHOR
امیرنژاد، قنبر؛ اژدری، پرستو (1395). بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر چابکی سازمانی، فصلنامه توسعه اجتماعی، 11(1)، 165-188.
1
بیگینیا، عبدالرضا؛ الوانی، سید مهدی و گلشن، اصغر (1390). بررسی اثر پذیرش فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی». دو ماهنامه علمی ـ پژوهشی دانشور رفتار، 18(50)، 113-130.
2
حسینی، سید مجتبی؛ داناییفرد، حسن (1391). تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش: مطالعه نقش میانجی فرهنگ سازمانی. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 7(28)، 109-130.
3
خائف الهی، احمد؛ بهرام میرزایی، آرش و متقی، پیمان (1389). مؤلفههای رهبری معنوی در سازمان. ماهنامه تدبیر، شماره 217،29-33.
4
رستگار، عباسعلی؛ جانقلی، محمود؛ حیدری، فائزه و حیدری، حامد (1391). بررسی نقش رهبری معنوی در هویتیابی سازمانی. نشریه پژوهشهای عمومی مدیریت، 5(16)، 39-63.
5
سادات کاظمی، ملیحه؛ عریضی، حمیدرضا (1390). رابطه تعهد سازمانی با نظام ارزشی کارکنان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 3(7)، 54-75.
6
شجاعی، پریسا؛ خزایی، فرهاد (1390). بررسی رابطه رهبری معنوی و کیفیت زندگی کاری. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 16(4)، 61-68.
7
صادقیان، رحمت اله؛ یعقوبی، نورمحمد و اعزازی، محمد اسماعیل (1391). بررسی رابطه فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی. فصلنامه پژوهشهای عمومی مدیریت، 5(17)، 103-120.
8
ضیائی، محمدصادق؛ نرگسیان، عباس و آیباغی اصفهانی، سعید (1388). نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران. نشریه مدیریت دولتی، 1(1)، 67-86.
9
کیاسی، سهیلا؛ برومند، زهرا (1388). بررسی و ارزیابی راهبردهای کارآفرینی فرهنگی (مؤسسههای فرهنگی و هنری کشور) و ارائه مدل مطلوبیت. مجله مدیریت فرهنگی، 3(6).
10
لواسانی، مسعود؛ کیوانزاده، محمد و ارجمند، ندا (1387). معنویت، استرس شغلی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی در پرستاران شهر تهران. نشریه روانشناسی معاصر، 3(2)، 61-73.
11
محقق هرچقان، معصومه؛ اکبری، مرتضی و مرزبان، شیرمراد (1394). تأثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی سازمانی، فصلنامۀ توسعه کارآفرینی، 8(4)، 709-727.
12
نیک پور، امین؛ سلاجقه، سنجر (1389). بررسی رابطه بین چابکی سازمانی و رضایت شغلی. نشریه پژوهشهای مدیریت، 3(7)، 169-184.
13
Ahmadi, A., Fathizadeh, A., Sadeghi, J., Daryabeigi, M., & Taherkhani, L. (2012). A study on the relationship between organizational structure and organizational agility: A case study of insurance firm. Management Science Letters, 2 , 2777-2788.
14
Abbesi, S., Mohammadi, M., & Shafieepur, D. (2013). The role of Organizational agility capabilities in the successful performance of the national production. World of Sciences Journal, 3, ISSN 2307-3071, 17-32.
15
Ambrose, C,. Morella, D. (2004). A measure of agility as the complexity of the enterprise system. journal of Robotics and computer Integrated Manufacturing,4(20), 495-503.
16
Fry, L.W., Vitucci, S., & Cedillo, M. (2005).“Spiritual leadership and army transformation: Theory, measurement and establishing a baseline. Leadership Quart, 16(5), 835-862.
17
Geijsel, G., Sleegers, P., Leithwood, K., & Jantzi, D. (2003). Transformational leadership effect on teachers commitment and effort toward school reform. Journal of Educational Administration, 4(3), 228-256.
18
Gibbons, P. (2001). Spirituality at work: A pre-Theoritical overview. MSC.Thesis - Birnbeck College, university of London, Aug.
19
Goldman, S., & Nagel, R. (1993). Management, Technology and Agility: The Emergence of A New Era in Manufacturing. International Journal of Technology Management, 2(8), 18-38.
20
Jackson, M., & Johansson, C. (2003). An agility analysis from production system perpespective. international Manufacturing Systems , 14(6). 482-488.
21
Korac-Kakabadse,N., & Kouzmin, A.(2002). Spirituality and leadership Praxis. Journal of Managerial Psychology, 17(3), 165-182.
22
Li, G., Lin, Y., & Yan, H. (2006). Enhancing Agility by Timely Sharing of Supply Information, International Journal of Supply Chain Management, 11(5), 425-435.
23
Milliman, J., Czaplewski A., & Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes: An exploratory empirical assessment. Jornal of change management, 16(4), 426-447.
24
Polat, S. (2011). The Level of Faculty Members' Spiritual Leadership (SL) Qualities Display According To Students in Faculty of Education. Social and Behavioral Sciences , 15, 2033-2041.
25
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان تعهد سازمانی کارکنان و رابطه آن با بیتفاوتی سازمانی
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تعهد سازمانی کارکنان سازمان آموزشوپرورش شهر اهواز و تعیین رابطه آن با بیتفاوتی سازمانی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر 194 نفر از کارکنان است که با بهرهگیری از نمونهگیری خوشهای، تعداد 123 نفر بهعنوان نمونه آماری برگزیده شدند؛ سپس با استفاده از پرسشنامههای OCQ و OIQ، دادههای موردنیاز گردآوری شد. بررسی و تحلیل نتایج نشان داد که بین مؤلفههای تعهد سازمانی و مؤلفههای بیتفاوتی سازمانی ارتباط معکوس و معناداری وجود دارد؛ همچنین مشخص شد که کمترین همبستگی با متغیر وابسته تعهد سازمانی را بیتفاوتی به مدیر دارد
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96011_f6767de0a05398c9866490f49ab3ddff.pdf
2017-06-22
118
135
تعهد سازمانی
بیتفاوتی سازمانی
کارکنان
سازمان آموزشوپرورش
محمد
نصیری
satefeh20@yahoo.com
1
* استادیار، مدیریت دولتی، دانشگاه شهید بهشتی.
LEAD_AUTHOR
عاطفه
ساعدی
2
** دانشجوی دکتری، مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول).
AUTHOR
جواد
نرگسیان
3
*** دانشجوی دکتری، مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمد رضا
عبدلی
4
**** کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، مؤسسه عالی پژوهش و برنامهریزی اصفهان
AUTHOR
. داناییفرد، حسن؛ حسنزاده، علیرضا و سالاریه، نورا (1389). طراحی سنجه بیتفاوتی سازمانی: پژوهشی ترکیبی. اندیشه مدیریت راهبردی، (2)4.
1
رضائیان، علی (1385). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات سمت.
2
لطیفیان، مختار؛ طولابی، زینب و لطیفیان، بهزاد (1392). بررسی رابطه بیتفاوتی سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان بانک ملت استان ایلام. شیراز: مدیریت چالشها و راهکارها.
3
غفارزاده آهنگر، ثریا؛ برومند، محمدرضا و حامی، محمد (1393). بررسی بیتفاوتی سازمانی کارکنان ورزش و جوانان استان مازندران. تهران: مجموعه مقالات کنفرانس بینالمللی مدیریت.
4
نظیفی، مصطفی؛ داوودی، امیرحسین و حسینزاده، داوود (1393). بیتفاوتی سازمانی عامل اساسی سکوت و آوا در سازمانهای آموزشی. تهران: کنفرانس بینالمللی دستآوردهای نوین پژوهشی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد.
5
Anjali Patricia, (2010). Predicting burnout: assessing the incremental validity of emotional intelligence beyond personality. Alliant international university. Sandiegott, 133 Pages. 3428766.
6
Danaee Fard, H., & Eslami, A. (2010). Discovering Theory of Organizational Indifference: A Grounded Theory Strategy. European. Journal of Scientific Research.40(3), 450-460.
7
Ehrheart, D. (2014).The Organizational Effect of Indifference. Lucile Packard Children's Hospital Stanford. 46, 126-140.
8
Clerq, D. & Rius, I. B. (2007). Organizational Commitment in mexican small and medium-sized firms: the role of climate and entreneurial oriention. journal of small business management, 45(4), 467-490.
9
Gehani, R. Ray & Gehani. R. (2007). Mar y Parker Fol ET is Constructive Conflict: APsychological Foundation of Busines Administration. For In ovation Global Enterprises. International Journal of Public Administration, 30, 387-404.
10
Grant, A., M., Campbel Elizabeth M., Chen Grace, Cot one Ke Nan, Lapedis David, Le Karen (2007). Impact and the Art of Motivation Maintenance: The Effects of Contact with.
11
Http://www.americancityandcounty.com/issue20030801 (2015). How to overcome organizational indifference. Learn about ways to increase employee satisfaction for proven results.
12
Id. (2006). Overcome organizational indifference: Nonprofit world, 24.
13
McCrae, R.R., Terracciano, A. et al. (2005). Universal feauture of personality traits from the observer’s perspective: data from 50 cultures. Journal of personality and social psychology. 88:PP: 547-561.
14
Mollaabbasi, H. Rezaeemanesh, B., & Salehi Sadaghiani, J. (2013). A study on relationship between emotional intelligence and organizational indifference through the organizational commitment: A case study of an Iranian firm. Management science letters, 3, 1327-13320.
15
Murphy Michael, G., & Mackenzie, D. K. (2002). Ambiguity، ambivalence and indifference in organizational values. Human resource management journal 12(1).
16
Mathieu, J. E., Zajac, P. M. (1990). A Review and meta - analysis of the antecedents, correlates and consequences of organization commitment. Psychological Bulletin, 108, 171-194.
17
Meyer, J. P., & Allen, N. G. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61-89.
18
Mowday, R. T., Porter, L. W., & Steers, R. M. (1982). Employee-organizational linkages:the psychology of commitment, absenteeism andturnover. NewYork: Academic Press.
19
Peryer, Ch., & Jordan, C. The Influence of Leader Behaviors on OrganizationalCommitment: A Study in the Australian Public Sector. Intl Journal of Public Administration, 28, 379-396, 205. Public Services and Personal Relationships (1215).
20
Porter, L. M., Steers, R. M., Mowday, R. T. & Boulian, P. V. (1991).
21
Richardson Het ie, A., Yang, J., Vandenberg, Robert J., DE Joy David, M. & Wilson Mark, G. (2008). Perceived Organizational Sup ortis Role in Stres or-Strain Relationships. Journal of Managerial Psychology. 23(7), 789-810.
22
Robnagel, S. Ch., & Guido, H. (2010). Older Workersi Motivation: Against the Myth of General Decline. Management Decision, 48(6).
23
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و تبیین الگوی اعتماد در بانکداری الکترونیکی
عتماد، لازمه بازاریابی خدماتی برای حفظ روابط بین مشتریان و ارائهدهندگان خدمت است؛ زیرا مشتریان اغلب قبل از تجربه واقعی خدمت، مجبور به اخذ تصمیم برای خرید هستند. یکی از راههای جذب و حفظ مشتریان، بهویژه در حوزه بانکداری الکترونیکی، ایجاد اعتماد در آنها نسبت به خدمات الکترونیکی ارائهشده توسط بانکها است. پژوهشگران در این پژوهش درصددِ طراحی و تبیین الگوی اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیکی هستند تا بتوان علاوه بر شناخت عوامل مؤثر بر اعتماد مشتریان، میزان اعتماد آنها را نسبت به اینگونه خدمات نیز سنجید. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری شد و با استفاده از الگو معادلات ساختاری با نرمافزار LISREL 8/54 موردآزمون قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مشتریان بانکهای خصوصی و دولتی کشور است که در زمستان 93 از خدمات بانکداری الکترونیکی استفاده کردهاند. بهمنظور جمعآوری دادهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، از 600 مشتری نمونهگیری بهعمل آمد. نتایج نشان داد که امنیت ادراکشده، حفظ حریم خصوصی، سازگاری، سهولت استفاده و سودمندی ادراکشده تأثیر معناداری بر اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیکی دارند؛ بهعلاوه، اعتماد سبب کاهش ریسک ادراکشده، ایجاد نگرش مطلوب، تمایل به پذیرش خدمات بانکداری الکترونیکی و درنتیجه استفاده واقعی از این خدمات میشود.
https://jpap.sbu.ac.ir/article_96020_1c4d4d1d051ad51730f0b99b02d97bfe.pdf
2017-06-22
136
155
رفتار مصرفکننده
اعتماد
فضای سایبری
بانکداری الکترونیکی
الگوسازی معادلات ساختاری
منیژه
قره چه
kh_mohammadi@sbu.ac.ir
1
* دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
سید محمود
حسینی
2
** دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی.
AUTHOR
امیر
مانیان
3
*** دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
AUTHOR
. دامغانیان، حسین؛ سیاه سرانی کجوری، محمدعلی (1391). بررسی تأثیر امنیت ادراکشده بر اعتماد به بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان زن (پیمایشی درباره بانک صادرات شهر سمنان). مجله مدیریت فناوری اطلاعات، 4(13)، 71-88.
1
عابدی، حسین،؛ سیدی، امیر؛ بخشان، مرتضی (1390). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتریان بانکداری اینترنتی (موردمطالعه: کاربران بانکداری اینترنتی بانک مهر اقتصاد)، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت بازاریابی، تهران، قابلدسترس در وبسایت: http://MarketingArticles.ir
2
هادیزاده مقدم، اکرم؛ فرجیان، مریم (1385). بررسی عوامل مرتبط با قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی (موردمطالعه بانک ملت). پیام مدیریت، شماره 19 و 20، 40-61.
3
Dong, Y. (2010). The Role of Trust in Social Life. In Z. Yan (Ed.), Trust Modeling and Management in Digital Environments: From Social Concept to System Development, 421-440.
4
Golbeck, J. (2005). Computing and Applying Trust in Web-based Social Networks. Unpublished doctoral dissertation, University of Maryland, College Park.
5
Harridge-March, S. (2006). Can the building of trust overcome consumer perceived risk online? Marketing Intelligence and Planning, 24(7), 746-761.
6
Hernandez-Ortega, B. (2011). The role of post-use trust in the acceptance of a technology: Drivers and consequences. Technovation, 31, 523-538
7
Hong. W., Thong, G. Y., Wang, W. M. & Tamk, Y. (2001). Determinants of user acceptance of digital libraries: an empirical examination of individual differences and system characteristics. Journal of Management information systems, 18(3), 97-116.
8
Hurley, R., Gong, X. and Waqar, A. (2014). Understanding the loss of trust in large banks. International Journal of Bank Marketing, 32(5), 348-366.
9
Kiyonari, T., Yamagishi, T., Cook, K. S. & Cheshire, C. (2006). Does trust beget trustworthiness? Trust and trustworthiness in two games and two cultures: A research note. Social Psychology Quarterly, 69(3), 270-283.
10
Luo, X. (2002). Trust production and privacy concerns on the internet: a framework based on relationship marketing and social exchange theory”. Industrial Marketing Management, 31(2), 111-18.
11
McKnight, D. H., Choudhury, V. & Kacmar, C. (2002). Developing and validating trust measures for E-commerce: an integrative typology. Information Systems Research, 13(3), 34-59.
12
Paldam, M. & Svendsen, G. T. (2000). An essay on social capital: looking for the fire behind the smoke. European Journal of Political Economy, 16, 339-366.
13
Seong, Y. (2009). Predictors of Interpersonal Trust in Virtual Distributed Teams. Report: Final Report for June 2006 to September 2008. North Carolina Agricultural & Technical State University Department of Industrial & Systems Engineering.
14
Suh, B. & Han, I. (2002). Effect of trust on customer acceptance of Internet banking. Electronic Commerce Research and Applications, 1, 247-263.
15
Urban, G. L., Amyx, C. & Lorenzon, A. (2009). Online Trust: State of the Art, New Frontiers, and Research Potential. Journal of Interactive Marketing, 23, 179-190.
16
Yap, K. B., Wong, D. H., Loh, C., and Bak, R. (2010). Offline and online banking –where to draw the line when building trust in e-banking? International Journal of Bank Marketing, 28(1), 27-46.
17
Yousafzai, S. Y., Pallister, J. G. & Foxall, G. R. (2003). A proposed model of e-trust for
18