%0 Journal Article %T بررسی تأثیر تسهیم دانش بر یادگیری، نوآوری و عملکرد سازمانی %J چشم انداز مدیریت دولتی %I دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران %Z 2251-6069 %A کشاورزی, علی حسین %A صفری, سعید %A حمیدیراد, جواد %D 2015 %\ 05/22/2015 %V 6 %N 2 %P 103-128 %! بررسی تأثیر تسهیم دانش بر یادگیری، نوآوری و عملکرد سازمانی %K تسهیم دانش %K یادگیری سازمانی %K نوآوری سازمانی %K عملکرد سازمانی %R %X  چکیده     سازمان­های امروزی برای آمادگی در برابر تغییرات گسترده در آینده و دست‌یابی به عملکرد بهتر سازمانی و کسب مزیت رقابتی به مدیریت اثربخش دانش سازمانی نیاز دارند. تسهیم دانش یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای مدیریت اثربخش دانش در سازمان‌ها است. این پژوهش، تأثیر تسهیم دانش بر یادگیری، نوآوری و عملکرد سازمانی را بررسی کرده است. بر مبنای مرور مبانی نظری موضوع، مدلی استفاده‌ شده است که فرض می‌کند تسهیم دانش به‌طور مستقیم بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت دارد و به‌طور غیرمستقیم از طریق یادگیری و نوآوری سازمانی باعث بهبود عملکرد سازمان می‌شود. این مدل با داده‌هایی که با استفاده از پرسشنامه از جامعه آماری مرکب از 400 نفر مدیران، مهندسان و کارشناسان «شرکت آب و فاضلاب مشهد» و نمونه آماری 320 نفری جمع‌آوری شد، آزمون گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها، از روش مدل‌سازی معادله ساختاری استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که تسهیم دانش بر یادگیری، نوآوری و عملکرد سازمانی تأثیر مثبت دارد؛ همچنین تسهیم دانش آشکار تأثیر بیشتری بر عملکرد مالی و تسهیم دانش نهان تأثیر قوی‌تری بر عملکرد عملیاتی دارد. %U https://jpap.sbu.ac.ir/article_95438_7c82fb2698dd51d948c24f3403a8fd4c.pdf