@article { author = {taherpour, fatame}, title = {The relationship between social undermining and co-creating with mediating role of organizational self- esteem among faculty members of selected Iranian universities.}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {9}, number = {1}, pages = {109-128}, year = {2017}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {Deviance behaviors and social undermining are related with other organizational variables. The purpose of this research was to study relationship between social undermining and co-creation with mediation role of organization based self- esteem among faculty members of higher ranking universities in Iran. The study adopted a descriptive – correlational method. The statistical population of the study consisted university faculty members in Iran, from which 384 members were selected as the participants using stratified random sampling consistent with the sample size. Co-creation were examined using a researcher-made questionnaire based on co-creation DART model and social undermining was examined using Duffy et al. questionnaire (2002) and OBSE was examined using Pierce et al. questionnaire (1989).The construct validity of the scales was examined using confirmatory factor analysis. Through Cronbach’s alpha coefficient, reliability coefficients were obtained equal to 0.95, 0.95 & 0.93. The results of research indicated that when co-creation variable was independent and social undermining was dependent variable, suggested model has goodness of fit with the obtained data and there is significant relationship between social undermining and co-creation. But mediator role of organization based self- esteem was not meaningful at 0.05 level of significance and there isn’t significant relationship between co-creation and organization based self- esteem.}, keywords = {social undermining,co-creation,organization based self -esteem,Iranian university,faculty members}, title_fa = {رابطه بین سایش اجتماعی و هم‌آفرینی با نقش میانجی عزت نفس سازمانی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه های برتر ایران}, abstract_fa = {چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سایش اجتماعی و مؤلفه های هم آفرینی با نقش میانجی عزت نفس سازمانی در اعضای هیأت علمی دانشگاه­های برتر ایران انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی 20 دانشگاه برتر ایران در سال تحصیلی 92-91 به تعداد 10482 نفر بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه­ای متناسب با حجم تعداد 384 نفر انتخاب شدند. برای سنجش متغیر هم آفرینی از پرسشنامه محقق ساخته ، برای سنجش سایش اجتماعی از پرسشنامه دافی (2002) و برای سنجش عزت نفس سازمانی از پرسشنامه پیرس و همکاران (1989) استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه­ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و با میزان 92/0 و 94/0 تایید شد. در خصوص الگوی معادلات ساختاری هنگامی که متغیر هم آفرینی، متغیر پیش­بین و سایش اجتماعی متغیر ملاک بودند، از برازش بهتری برخوردار بود و روابط بین مولفه­های هم آفرینی و سایش اجتماعی در سطح 05/0 معنادار بود. یافته­ها در مورد متغیر میانجی نشان داد که عزت نفس سازمانی نقش میانجی ایفا نمی­کند.}, keywords_fa = {سایش اجتماعی,هم آفرینی,عزت نفس سازمانی,دانشگاه‌های ایران- اعضای هیأت علمی}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96180.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96180_eec0020e5e33ee5dc68d233bfc6b7cdf.pdf} }