@article { author = {جعفری, سید محمدباقر and شمسی, فاطمه}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {7}, number = {4}, pages = {69-87}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عوامل اثرگذار بر رعایت اخلاق فناوری اطلاعات}, abstract_fa = {گسترش نقش فناوری اطلاعات در کسب­وکارها و زندگی بشر، نگرانی­های اخلاقی از عوارض این تکنولوژی نوظهور را افزایش داده است. اخلاق در فناوری اطلاعات به­طور گسترده‌ای مسائل مربوط به مالکیت فکری، دسترسی، حریم خصوصی و امنیت را بررسی می‌کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل اثرگذار بر رعایت اخلاق فناوری اطلاعات است. مدل پژوهش بر اساس تئوری رفتار برنامه­ریزی­شده توسعه یافته و متغیر جنسیت به­عنوان متغیر تعدیل­گر در نظر گرفته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی ـ پیمایشی و از نظر ارزیابی روابط بین متغیرهای پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل دانشجویان دانشگاه­های تهران و شهید بهشتی است. جمع‌آوری داده­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه و به روش توزیع تصادفی در دسترس در بین اعضای جامعه پژوهش صورت گرفت. مجموعه فرضیه­ها با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری آزمون شد. یافته­های پژوهش نشان داد که سیستم اعتقادی، ارزش­های شخصی، محیط شخصی، خودباوری و محیط قانونی به­طور غیرمستقیم و نگرش، هنجار ذهنی و نیّت رفتاری به­طور مستقیم بر رعایت اخلاق اطلاعات تاثیر مثبت و معنا‌داری دارند و جنسیت دانشجویان برخی از این روابط را تعدیل می­کند}, keywords_fa = {اخلاق اطلاعات,تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده,فناوری اطلاعات,مالکیت فکری,حریم خصوصی}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95926.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95926_5800474cfdd7ba71735eda11e217fc6d.pdf} }