@article { author = {توکلی, عبداله and جمالی کاپک, شهرام and خراسانی, ویدا}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {5}, number = {4}, pages = {13-30}, year = {2015}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {طراحی مدل طردشدگی سازمانی در بانک‌های منتخب}, abstract_fa = {امروزه محیط سازمان­ها دارای پویایی‌های بسیاری است و عوامل زیادی عملکرد کارکنان و در نهایت عملکرد سازمان­ها را متأثر می­سازد. یکی از متغیرهای مهم سازمانی، طردشدگی کارکنان از سوی افراد و گروه­های کاری است که بر رفتار سازمانی و در نهایت عملکرد شغلی آنان تأثیرخواهد داشت. ازآنجاکه این مفهوم در مبانی نظری رفتار سازمانی ایران مغفول واقع شده و مدل جامعی برای آن تدوین نشده است، این پژوهش بر آن شد تا با رویکردی اکتشافی، مدلی برای آن تدوین کند. ابتدا با مطالعه عمیق پژوهش­های پیشین ابعاد مختلف این مفهوم بررسی شد و پس از طراحی راهنمای مصاحبه، نمونه­ای هدفمند شامل 48 نفر از مدیران، کارشناسان مسئول و کارشناسان اداره­های مرکزی دو بانک ایرانی «بانک ملت» و «بانک خاورمیانه» از طریق انجام مصاحبه­های عمیق مطالعه شد. استراتژی نظریه داده‌بنیاد برای مدل‌سازی پژوهش انتخاب و مدل فرآیند طردشدگی بر مبنای آن طراحی شد. بر اساس این مدل، محرک‌هایی در دو دسته عوامل مربوط به طردشونده و طردکننده موجب وقوع طردشدگی می­شود که ممکن است به صورت هدفمند و یا غیرعمدی باشد؛ بعد از وقوع پدیده طرد، با توجه به تعدادی عوامل زمینه‌ای و مداخله‌گر، واکنش­های احساسی و منطقی در درون فرد شکل می‌گیرد که با توجه به آن پیامدهایی در سه سطح فرد، گروه و سازمان واقع می‌شود.}, keywords_fa = {طردشدگی,نظریه داده بنیاد,طردشدگی هدفمند,طردشدگی غیرعمدی}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95119.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95119_59ca17ca6e13b496760edbf05d1f1169.pdf} }