@article { author = {mohammadi, hamed and Alvani, Seyed Mehdi and Memarzadehtehran, Gholamreza and Hamidi, Naser}, title = {Considerately of Iran Administrative System's Managerial Dimension}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {11}, number = {3}, pages = {15-38}, year = {2020}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {10.48308/jpap.2020.96787}, abstract = {Purpose: The effectiveness of the administrative system is a vital factor in the realization of development plans, and without an efficient and effective administrative system, achieving the goals of the larger community is not feasible. The main goal behind this research is to outline and measure the factors influencing Iran administrative system's managerial dimension.Design / Methodology / Approach: The current study is applied, and in terms of strategy, it is a survey and descriptive regarding the objective. The statistical community consists of Managers of Iran Ministries, where cluster sampling has been applied for sampling. In this study, Fuzzy method has been used to analyze the data and this way, the required data have been gained in the form of the natural language from the experts and analyzed.Research Findings: There is a significant difference between the current and desirable status of the managerial dimension in the Iranian administrative system, meaning that the managerial dimension in the desirable status is less than the optimal one.Limitation & Consequences: One of the most important limitations of the present study was the absence of competing studies, so that no articles related to the subject of the present study were found by referring to online and external online databases and no similar research was found in the author's search.Practical Consequences: The results of this research can be exploited by researchers, policy makers and government agents in order to make the Iranian administrative system more efficient.Innovation or Value of the Article: The article adds to research in the field of public administration, and in particular the administrative system. Due to the lack of research in the field of administrative system of the country, the present article can compensate for the lack of research in the field of administrative system in the country.Paper Type: Research Paper}, keywords = {Planning,structure,Monitoring and Evaluation,Human Resources Management}, title_fa = {تاملی بر بعد مدیریتی نظام اداری ایران}, abstract_fa = {هدف: اثربخشی نظام اداری عامل حیاتی و مهم در تحقق برنامه‌های توسعه است و بدون داشتن نظام اداری کارآمد و اثربخش، دست یافتن به اهداف کلان جامعه عملی نیست. از این‌رو، هدف اصلی نوشتار حاضر، تبیین و سنجش عوامل موثر بر بعد مدیریتی نظام اداری ایران می‌باشد.            طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: نوشتار حاضر یک پژوهش کاربردی، از حیث راهبرد، پیمایشی و از حیث هدف توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران وزارتخانه‌های ایران تشکیل می‌دهد که برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده شده است. در پژوهش حاضر به منظور تحلیل داده‌ها از روش فازی استفاده گردیده و بدین ترتیب، اطلاعات لازم را در قالب زبان طبیعی از خبرگان اخذ شده و مورد تحلیل قرار می‌گیرد.یافته‌های پژوهش: بین وضعیت موجود و مطلوب بعد مدیریتی در نظام اداری ایران تفاوت معناداری مشاهده می‌شود، بدین‌معنا که بعد مدیریتی در وضعیت مطلوب در مقایسه با وضعیت موجود دارای حد بهینه کمتری می‌باشد.محدودیت‌ها و پیامدها: از مهم‌ترین محدودیت‌های پژوهش حاضر، کمبود پژوهش‌های رقیب بوده است و با مراجعه به پایگاه‌های اطلاعاتی برخط داخلی و خارجی، به نظر رسید مقاله مرتبط با موضوع پژوهش حاضر کمیاب می‌باشد و در حیطه جستجوهای نویسنده، پژوهش مشابهی یافت نشد.پیامدهای عملی: نتایج این پژوهش می‌تواند در راستای کارآمدی بیشتر نظام اداری ایران از سوی پژوهشگران، خط‌مشی‌گذاران و کارگزاران دولتی مورد بهره برداری قرار گیرد.ابتکار یا ارزش مقاله: مقاله به تحقیقات حوزه مدیریت دولتی و به ویژه نظام اداری می‌افزاید. با توجه به کمبود پژوهش‌های مرتبط‌ در عرصه نظام اداری، مقاله حاضر می‌تواند خلاء تحقیقاتی در عرصه نظام اداری کشور را اندکی جبران نماید.نوع مقاله: مقاله علمی}, keywords_fa = {برنامه‌ریزی,ساختار و تشکیلات,رویه‌های مدیریتی,مدیریت منابع انسانی,نظارت و ارزیابی}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96787.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96787_ee919d3aee254fe0a57958e195ab08d5.pdf} } @article { author = {shams, zahra and vahdati, hojjatallah and zarei matin, hasan and nazapouri, hooshang and mousavi, najmoddin}, title = {Identify The Factors Affecting Organizational Resilience With The Use Of Meta-Synthesis Approach}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {11}, number = {3}, pages = {39-65}, year = {2020}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {10.48308/jpap.2020.96797}, abstract = {Purpose: Every organization for development, must be progressive, adaptable and resilient in the face of fluctuations and challenges. Therefore, familiarity with the concept of resiliency and purpose of the present study is to identify the factors affecting organizational resilience. Design/methodology/approach: present study was conducted using a qualitative method meta-Synthesis. For this purpose, 34 valid articles were identified by referring to the credible documents available on valid electronic sites from 2015 to 2019.  The method of data analysis has been open coding.Findings: In this study, 340 codes were identified and then the identified codes were categorized and combined based on conceptual similarity. according to this, the extracted codes were classified into 24 themes and identified themes into 8 concepts.Limitations: The concept of resilience has been applied in various fields including: psychology; environmental sciences; system theory; information and communication technology and strategic management, etc. Therefore, extracting articles related to "resiliency in the organization" requires It takes more time.Originality or value of the article: Achieving a holistic model of organizational resilience using a cross-cutting approach is one of the innovations of this research that can be used as a model for other research.Paper Type: Research Paper}, keywords = {Resiliency,Organizational Resilience,Meta-synthesis,Compatibility,Adaptability,Resiliency Capacity}, title_fa = {شناسایی عوامل موثر بر تاب آوری سازمانی با رویکرد فراترکیب}, abstract_fa = {هدف: امروزه سازمان‌ها برای توسعه بایستی بتوانند در برابر نوسانات و چالش‌ها پیشرو، سازگار و مقاوم باشند، از این رو آشنایی با مفاهیم بنیادی تاب‌آوری و توسعه آن برای همه سازمان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا هدف اساسی مقاله حاضر شناسایی عوامل تاثیرگذار بر تاب‌آوری سازمانی است.طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: این پژوهش با استفاده از روش کیفی فراترکیب انجام شده است تا بتواند یافته‌های مطالعات صورت گرفته در این خصوص را به صورت نظام‌مند بررسی نماید. ابزار گردآوری داده‌ها و اطلاعات این مقاله اسناد موجود در این حوزه در سایت‌های الکترونیکی معتبر در بازه زمانی 2015 تا 2019  و شامل 34 مقاله بود. شیوه تحلیل داده‌ها کدگذاری باز بوده است.یافته‌های پژوهش: در این پژوهش تعداد 340 کد شناسایی گردید و سپس کدهای شناسایی شده بر اساس میزان تشابه مفهومی دسته‌بندی و ترکیب شدند. بر این اساس، کدهای استخراج شده در قالب 24 مولفه و مولفه‌های شناسایی شده در قالب  8 بعد طبقه‌بندی شدند.محدودیت‌ها: مفهوم تاب‌آوری در زمینه‌های مختلف از جمله روانشناسی؛ علوم زیست‌محیطی؛ نظریه سیستم؛ فناوری اطلاعات، مدیریت استراتژیک و غیره به کار رفته است، از این رو استخراج مقالات مرتبط با «تاب‌آوری در سازمان» نیاز به اختصاص زمان بیشتری دارد.پیامدهای عملی: احصاء عوامل موثر بر تاب‌آوری سازمانی می‌تواند باعث افزایش توان سازگاری و انطباق‌پذیری سازمان در مواجهه با شرایط پیچیده محیطی و بحران شود.ابتکار یا ارزش مقاله: دستیابی به مدلی جامع برای تاب‌آوری سازمانی با استفاده از روش فراترکیب از نوآوری‌های این پژوهش است که می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر پژوهش‌ها مورد استفاده قرار گیرد.نوع مقاله: مقاله علمی}, keywords_fa = {تاب‌آوری,تاب‌آوری سازمانی,سازگاری,انطباق‌پذیری,ظرفیت تاب‌آوری,روش فراترکیب}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96797.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96797_7c66e98c05476ae12e59d83366a4187a.pdf} } @article { author = {Hajizadeh Meymandi, Massoud and Koraei, Hesam and Bonyad, Leily and Dashti Zad, Saeed}, title = {A Meta-analysis of Factors Affecting Job Alienation}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {11}, number = {3}, pages = {67-85}, year = {2020}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {10.48308/jpap.2020.96802}, abstract = {Purpose: Today, the feeling of alienation from work is a fundamental obstacle for the dynamics of individuals, organizations and the whole society. A lot of research has been done on this topic. The purpose of this research is to meta-analyze the factors affecting occupational alienation.Design/ methodology/ approach:  This research was done with meta-analysis method and it meta-analyzed researches that were done with survey method and using questionnaire tool and with different criteria. The statistical population of this research includes researches in the field of occupational alienation from 1380 to 1397 in Iran. Among them, 20 studies were selected and the relationship of 6 variables with job alienation was investigated.Research Findings: The results showed that the effect size of the two variables of organizational culture and job satisfaction was at a relatively high level with -0.53 and -0.50 respectively. Also, the effect size of variables of organizational commitment and job characteristics is evaluated as moderate with -0.36 and -0.33 respectively. However, the effect size of variables of organizational justice and quality of work life are at a weak level with -0.24 and -0.21, respectively.Limitations & Consequences: Among the studies that were reviewed in the first stage, only one qualitative study dealt with the category of job alienation. This affects the depth of the results of this research. Also, there was no consensus among researchers regarding the measurement of job alienation. This made it difficult for the researcher to gather the results.Practical Consequences: Most of the studies were conducted among administrative employees, which, due to the disturbance of other variables, questions the generalization of the summarized results to other employees.Innovation or value of the Article: The article adds to the understanding of the different effect of different organizational variables on job alienation.Paper Type: Research Article}, keywords = {Job alienation,Organizational Culture,Job Satisfaction,organizational commitment,Related Factors}, title_fa = {فراتحلیل عوامل مرتبط با بیگانگی شغلی}, abstract_fa = {هدف: با توجه به اینکه امروزه احساس بیگانگی از کار مانعی اساسی برای پویایی افراد و به تبع آن سازمان و کل جامعه محسوب می‌شود، پژوهش‌های زیادی در این ارتباط صورت گرفته است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر فراتحلیل عوامل اثرگذار بر بیگانگی شغلی است.طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: این پژوهش با رویکرد کمی و با روش فراتحلیل انجام شده است. در این پژوهش از تحقیقاتی استفاده شده است که با روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه و بر حسب سنجه‌های مختلف انجام شده‌اند. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی پژوهش‌ها (مقالات و پایان‌نامه‌ها) در زمینه بیگانگی شغلی از سال 1380 تا 1397 در ایران است. در نهایت از میان آن‌ها تعداد 20 پژوهش انتخاب شد. بر طبق این 20 پژوهش، در مجموع رابطه 6 متغیر با بیگانگی شغلی بررسی شده است.یافته‌های پژوهش : نتایج نشان داد که اندازه اثر دو متغیر فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی به ترتیب با 53/0- و 50/0- در سطح نسبتاً بالایی قرار داشت. همچنین اندازه اثر متغیرهای تعهد سازمانی و ویژگی‌های شغلی به ترتیب با 36/0- و 33/0- در حد متوسطی ارزیابی می‌شود. اما اندازه اثر متغیرهای عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری به ترتیب با 24/0- و 21/0- در سطح ضعیفی قرار دارند.محدودیت‌ها و پیامدها : از میان مطالعاتی که در مرحله اول بررسی شدند تنها یک مطالعه به صورت کیفی به مقوله بیگانگی شغلی پرداخته بود. این امر عمق نتایج این پژوهش را خدشه‌دار می‌کند. همچنین در مورد سنجش بیگانگی شغلی بین محققان وحدت نظری وجود نداشت. که این امر کار محقق را در تجمیع نتایج با مشکل مواجه می‌سازد.پیامدهای عملی : اکثر مطالعات انجام شده در بین کارکنان اداری صورت گرفته بود، که با توجه به مزاحمت متغیرهای دیگر، تعمیم نتایج تلخیص‌شده را به سایر کارکنان زیر سوال می‌برد.ابتکار یا ارزش مقاله: مقاله به فهم اثر متفاوت متغیرهای سازمانی مختلف بر بیگانگی شغلی می‌افزاید.نوع مقاله: مقاله پژوهشی}, keywords_fa = {بیگانگی شغلی,فرهنگ سازمانی,رضایت شغلی,تعهد سازمانی و فراتحلیل}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96802.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96802_797023a8aded70f540364ec85d030411.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Haniyeh and Zargar, Seyyed mohammad and Hematian, Hadi and Vakilaroaya, Younes}, title = {Modeling the Impact of Internet of thing on Human Resource Management; Case Study: State Airlines}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {11}, number = {3}, pages = {87-107}, year = {2020}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {10.48308/jpap.2020.96824}, abstract = {Purpose: Internet of Things is an advanced generation of Internet that is rapidly expanding and will have a huge impact on organizations. Human resources, the key element of organizations, will undoubtedly be affected by this technology. The purpose of this study is to present a model to investigate the impact of internet of things on human resource management.Design / Methodology / Approach: The statistical population of the study consisted of 15 experts and 220 staff members of the airline organizations of Iran. The experts were selected by snowball sampling and the staff members were selected by random sampling. In this study, Delphi methods were used to extract factors, DEMATEL technique was used to investigate the relationship between variables and model drawing, and structural equations were used for model testing and validation.Findings: The results of testing the hypotheses confirmed the positive and significant impact of internet of things implementation on the quality of HR information and the positive and significant impact of the quality of information on HR activities including HR planning, HR development, recruitment, training and compensation system.Constraints and implications: This research has only focused on the implementation of internet of things on human resource management, and the impact of this innovation on human resources and staff should be explored in future research.Practical implications: internet of things is an emerging and popular phenomenon that has received little attention in Iran and This study provides a model for the impact of internet of things on human resource management.Initiative or value of the paper: This article is one of the first articles focusing on internet of things technology using a combination of qualitative and quantitative methods to model the impact of internet of things on human resource management in Iran.Paper Type: Research Article}, keywords = {internet of things,Human Resource Management,Delphi technique,DEMATEL Technique,Structural Equation Modeling}, title_fa = {مدلسازی تأثیر اینترنت اشیا بر مدیریت منابع انسانی (مورد مطالعه: سازمان هواپیمایی کشور)}, abstract_fa = {هدف: اینترنت اشیا نسل پیشرفته اینترنت است که به سرعت در حال گسترش بوده و بر سازمان‌ها تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. منابع انسانی که عنصر کلیدی سازمان‌ها هستند بی شک تحت تأثیر این فناوری قرار خواهند گرفت. هدف از این تحقیق ارائه مدلی برای بررسی تأثیر اینترنت اشیا بر مدیریت منابع انسانی است.طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: جامعه آماری پژوهش 15 نفر از خبرگان و 220 نفر از کارکنان سازمان‌های هواپیمایی کشور بود که خبرگان با روش نمونه‌گیری گلوله برفی و کارشناسان با نمونه‌گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از ترکیب سه روش دلفی برای استخراج عوامل، دیمتل برای بررسی ارتباط میان متغیرها و رسم مدل و معادلات ساختاری برای آزمون و تأیید مدل بهره گرفته شد.یافته‌های پژوهش: نتایج حاصل از آزمون فرضیات تأثیر مثبت و معنی‌دار پیاده‌سازی اینترنت اشیا بر کیفیت اطلاعات منابع انسانی و تأثیر مثبت و معنی‌دار کیفیت اطلاعات بر فعالیت‌های منابع انسانی از جمله برنامه‌ریزی منابع انسانی، توسعه منابع انسانی، استخدام و جذب، آموزش و نظام جبران خدمات را تأیید کرد.محدودیت‌ها و پیامدها: این تحقیق فقط به بررسی پیاده‌سازی اینترنت اشیا بر مدیریت منابع انسانی تمرکز داشته است و تأثیر این نوآوری بر منابع انسانی و کارکنان بهتر است در پژوهش‌های آتی مورد بررسی قرار گیرد. پیامدهای عملی: اینترنت اشیا پدیده‌ای نوظهور و محبوب است که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در این تحقیق مدلی برای تأثیر اینترنت اشیا بر مدیریت منابع انسانی ارائه می‌شود.ابتکار یا ارزش مقاله: مقاله جزء اولین مقالاتی است که با تمرکز به فناوری جدید اینترنت اشیا و با استفاده از ترکیب روش‌های کیفی و کمی مدلی برای تأثیر اینترنت اشیا بر مدیریت منابع انسانی در ایران انجام شده است.نوع مقاله: مقاله پژوهشی}, keywords_fa = {اینترنت اشیا,مدیریت منابع انسانی,تکنیک دلفی,تکنیک دیماتل,مدلسازی معادلات ساختاری}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96824.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96824_6839511f58b48da6732c258969aa3e22.pdf} } @article { author = {Ghamkhari, Seyedeh Masoumeh}, title = {The Impact of Environmental Dynamics and Entrepreneurial Knowledge on Recognition of Opportunities with the Mediating Role of Entrepreneurial Self-Efficacy}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {11}, number = {3}, pages = {109-124}, year = {2020}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {10.48308/jpap.2020.96808}, abstract = {Purpose: Entrepreneurial opportunities are known as turning points in the blue oceans of business that due to lack of entrepreneurial knowledge and inability of entrepreneurial self-efficacy quickly turn into the Red Ocean. With the mediating role of entrepreneurial self-efficacy in the Entrepreneur Counseling and Information Center in Kerman during 15 months (2016-2017).Design / Methodology / Approach: The research method was descriptive-correlation in terms of applied purpose in terms of data collection method and quantitative in terms of data type. The statistical population included 420 people who referred to the Entrepreneur Counseling and Information Center in Kerman. Using Morgan table and simple random sampling method, 201 people were selected as the sample size, all of whom are owners or CEOs. They were small businesses. Standard questionnaires were used to collect data. After collecting the questionnaires, data were described through means, standard deviation, percentage, frequency and table using SPSS software and statistical inference of data was done through structural equation modeling using LISREL software. The technical characteristics of the questionnaire including reliability, convergent validity and divergent validity were evaluated.Research findings: The research findings were examined in descriptive statistics and inferential statistics. Path coefficients and software significance coefficients were used to test the research hypotheses.Limitations & Consequences: The results showed that the degree of fit of the proposed model was appropriate according to the components of the research; Also, entrepreneurial knowledge and environmental dynamics had an effect on identifying entrepreneurial opportunities with the mediating role of entrepreneurial self-efficacy.Practical implications: Operational results indicate that environmental opportunities are extracted from the dynamics of turmoil and environmental knowledge, so entrepreneurs should increase their ability to recognize environmental opportunities by promoting entrepreneurial knowledge and being in dynamic and diverse environments, creating the conditions for creativity and self-efficacy. To be.Innovation or value of the article: Due to the research vacuum that exists in relation to the concept of environmental characteristics and perceived information of entrepreneurial concepts by discovering and identifying entrepreneurial opportunities, an effective model has been tried to communicate the relationship between these variables.Paper Type: Research Paper}, keywords = {Entrepreneurial Knowledge,environmental dynamics,identifying entrepreneurial opportunities,entrepreneurial self-efficacy}, title_fa = {تأثیر پویایی محیطی و دانش کارآفرینانه بر تشخیص فرصت‌های آن با نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینانه}, abstract_fa = {هدف: فرصت‌های کارآفرینانه به عنوان نقاط عطف در اقیانوس‌های آبی کسب‌وکار شناخته می‌شود که به دلیل عدم دانش کارآفرینانه و ناتوانی خودکارآمدی کارآفرینانه به‌سرعت تبدیل به اقیانوس قرمز می‌گردند. بدین جهت، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دانش کارآفرینانه و پویایی محیطی بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه با نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینانه در مرکز مشاوره و اطلاع‌رسانی کارآفرین در شهر کرمان طی 15 ماه (1393-1395) انجام شد.طراحی/ روش‌شناسی/رویکرد: روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری داده­ها توصیفی ـ همبستگی و همین­طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعۀ آماری شامل420 نفر از همه مراجعه‌کنندگان (دارای کسب‌وکار) به مرکز مشاوره و اطلاع­رسانی کارآفرین در شهر کرمان بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 201 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شد که همگی صاحبان و یا مدیرعاملان کسب‌وکارهای کوچک بودند. به­منظور گردآوری داده­ها از پرسش‌نامه‌های استاندارد بهره گرفته شد. پس از جمع­آوری پرسش‌نامه­ها، توصیف داده­ها از طریق میانگین، انحراف معیار، درصد، فراوانی و جدول از طریق نرم‌افزار SPSS و استنباط آماری داده­ها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزار LISREL انجام پذیرفت. ویژگی­های فنی پرسش‌نامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش در دو دسته آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. ضرایب مسیر و ضرایب معناداری نرم‌افزار برای بررسی فرضیه‌های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند.محدودیت‌ها و پیامدها: نتایج نشان داد درجه تناسب مدل ارائه‌شده با توجه به مؤلفه­های پژوهش مناسب بود؛ همچنین دانش کارآفرینانه و پویایی محیطی بر تشخیص فرصت­های کارآفرینانه با نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینانه تأثیر داشت.پیامدهای عملی: نتایج عملیاتی مبین این است که فرصت‌های محیطی از پویایی آشفتگی و دانش  محیطی استخراج می‌گردد، بنابراین کارآفرینان بایستی با ارتقای دانش کارآفرینانه و قرارگرفتن در محیط‌های پویا و متنوع، قدرت تشخیص فرصت‌های محیطی خود را افزایش داده و زمینه‌ساز ایجاد خلاقیت و خودکارآمدی شوند.ابتکار یا ارزش مقاله: با توجه به خلأ پژوهشی که در رابطه با مفهوم ویژگی‌های محیطی و اطلاعات درک شده از مفاهیم کارآفرینانه با کشف و شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه وجود دارد، سعی به ارائه مدلی کارآمد در خصوص ارتباط و نحوه تأثیر این متغیرها بر یکدیگر شده است.نوع مقاله: مقاله پژوهشی}, keywords_fa = {دانش کارآفرینانه,پویایی محیطی,تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه,خودکارآمدی کارآفرینانه}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96808.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96808_5ea3bd8efd6790fcff8b78099c0540d0.pdf} } @article { author = {Sharifian, Mojgan and sabokro, mehdi}, title = {Pathology of Employee Performance Evaluation System with Qualitative Approach; Case Study: Yazd University}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {11}, number = {3}, pages = {125-146}, year = {2020}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {10.48308/jpap.2020.96816}, abstract = {Objective: Pathology of Yazd University performance appraisal system due to inefficiency and ineffectiveness of appraisal system output and classification of concepts (injuries) in the form of sub-main and main themes.Design/Methodology/Approach: The research method is qualitative and based on theme analysis. The statistical population of the study consisted of faculty member and non-faculty member managers, and experts of Yazd University who were selected by purposeful sampling. The research tool was a semi-structured interview with 29 samples to obtain data saturation. The interviews were recorded and transcribed and analyzed using theme analysis to develop themes. In addition, Maxqda software was used for data management.Findings: The findings of the study consisted of 21 sub-themes that were classified into 6 main themes; “Cultural Infrastructure”, “Design Challenges’’, “Behavioral Limitations”, “Executive Issues”, “Halo Adjustment” and “Inefficiency”.Constraints and Consequences: The qualitative nature of research results in limitations in generalizing research findings to other situations and situations. Purposeful and judicious selection of sample members makes them cautious and sensitive in providing feedback.Practical Implications: Numerous damages affect the quality of the evaluation results of Yazd University staff performance, which should be addressed by the evaluation policymakers to improve the quality of the appraisal process. Among the identified damages, the methodological damages, which are explained by the concept of design challenges and include seven sub-concepts, are in great need of improvement.Initiative or value of the Paper: The article contributes to the improvement of quality in formulating performance evaluation indices and receiving output more effectively.Paper Type: Research Paper}, keywords = {Pathology,Performance Evaluation,Theme Analysis,Yazd University}, title_fa = {آسیب‌شناسی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان با رویکردی کیفی (مطالعه موردی: دانشگاه یزد)}, abstract_fa = {هدف: آسیب‌شناسی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان دانشگاه یزد به علت کارآمدی پایین و کم اثربخش بودن خروجی نظام ارزشیابی و دسته‌بندی مفاهیم (آسیب‌ها) در قالب تم‌های فرعی و اصلی است.طراحی/روش‌شناسی/رویکرد: روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر تحلیل تم است. جامعه آماری پژوهش، مدیران هیئت‌‌علمی، غیرهیئت‌علمی و کارشناسان خبره و متخصص دانشگاه یزد بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار‌یافته است که با 29 نمونه برگزار شد تا میزان اشباع داده‌ها به دست آید. مصاحبه‌ها ضبط و به‌صورت متنی نوشته شد و با روش تحلیل تم برای توسعه تم‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. علاوه‌بر‌این، نرم‌افزار Maxqda برای مدیریت داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت.یافته‌های پژوهش: یافته‌های پژوهش شامل 21 تم فرعی است که در قالب 6 تم اصلی دسته‌بندی شده‌اند؛«زیرساخت فرهنگی»، «چالش‌های طراحی»، «محدودیت‌های رفتاری»، «مسائل اجرایی»، «تعدیل هاله‌ای» و «ناکارآمدی».محدودیت‌ها و پیامدها: ماهیت کیفی پژوهش منجر به محدودیت در تعمیم نتایج و یافته‌های پژوهش به دیگر شرایط و موقعیت­ها می‌شود. انتخاب هدفمند و قضاوتی اعضای نمونه موجب بروز احتیاط و حساس شدن در ارائه نظرات می‌شود.پیامدهای عملی: آسیب‌های متعددی بر کیفیت نتایج ارزشیابی عملکرد کارکنان دانشگاه یزد تأثیرگذارند که باید از سوی سیاست‌گذاران ارزشیابی برای بهبود کیفیت فرآیند ارزشیابی مورد توجه قرار گیرند. از بین‌ آسیب‌های شناسایی شده، آسیب‌های روش‌شناختی که با مفهوم چالش‌های طراحی تبیین شده است و شامل هفت مفهوم فرعی است نیاز بیشتری به بهبود دارند.ابتکار یا ارزش مقاله: مقاله منتج به بهبود کیفیت در تدوین شاخص‌های ارزشیابی عملکرد و دریافت خروجی با اثربخشی بیشتر می‌شود.نوع مقاله: مقاله پژوهشی}, keywords_fa = {آسیب‌‌شناسی,ارزشیابی عملکرد,تحلیل تم,دانشگاه یزد}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96816.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96816_984af5e6d7d09872231511ce0f0a0ec7.pdf} } @article { author = {Mohammadkhani, Kamran and Shiriyaychi, Hajar and Nasirighorghani, Babak}, title = {Designing a Comprehensive Model of Human Resource Development Based on Organizational Excellence and Maturity (Case Study: Meteorological Organization of Iran)}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {11}, number = {3}, pages = {147-158}, year = {2019}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {10.48308/jpap.2019.96834}, abstract = {Purpose: In this study, the aim was to design a comprehensive model of human resource development based on organizational excellence and maturity in the Meteorological Organization.Design/ Methodology/ Approach: For this purpose, 196 employees of the Meteorological Organization were selected as a sample. The research method was mixed (quantitative-qualitative) that semi-structured interviews were used to identify the components of human resource development. For this section, 9 experts were assisted for this purpose. Section 50 descriptive codes and 14 axial codes were identified. Standard questionnaires were used to measure the two variables of maturity and excellence. In the quantitative part, the information obtained from 3 questionnaires were analyzed using pls software.Research Findings: The results showed that the variable of excellence with a coefficient of 0.729 compared to maturity with a coefficient of 0.691 is in the first place in its importance in human resource development. Finally, according to the coefficients obtained from the research, the final model was designed and a questionnaire was designed for validation and presented to 20 faculty members and the final model was approved. In this part, with the opinion of experts, the model is designed in two ways. The first model is the type of organization in the interaction of maturity and excellence, in which four types of organizations were identified: Is. Finally, the final model with four aspects: 1- Philosophy and goals with an average of (3.78) 2- Theoretical foundations (3.52) 3- Executive mechanism (3.89) 4- Evaluation and re-engineering (3.74) evaluated And given an average above 3 indicates that the model is approved.Limitations & Consequences: Due to the wide range of behavioral factors, it was not possible to fully study them in this study. Therefore, a certain period of time of articles was studied. It is also suggested that other aspects of human resource development be considered.Practical Consequences: Organizational resource development in the organization can help improve organizational excellence and maturity.Innovation or value of the Article: Designing and implementing optimal structures, processes and systems to create organizational excellence and organizational growth is one of the most important challenges in human resource development. Since these organizations have a great impact on the lives of individuals in society, paying attention to their health is doubly important.Paper Type: Research Paper}, keywords = {Human Resources Development,Organizational Excellence,organizational development}, title_fa = {طراحی الگوی جامع توسعه منابع انسانی مبتنی بر تعالی و بالندگی سازمانی (مورد مطالعاتی: سازمان هواشناسی کشور)}, abstract_fa = {هدف: در این پژوهش هدف طراحی الگوی جامع توسعه منابع انسانی مبتنی بر تعالی و بالندگی سازمانی در سازمان هواشناسی کشور بود.طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: برای این منظور از کارکنان سازمان هواشناسی ۱۹۶ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش آمیخته (کمی – کیفی) بود که برای شناسایی مؤلفه­های توسعه منابع انسانی از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شده است که برای این بخش از ۹ خبره برای این منظور کمک گرفته شد که مصاحبه­ها تا زمان اشباع نظری ادامه یافت؛ در این بخش ۵۰ کد توصیفی و ۱۴ کد محوری شناسایی شد. برای سنجش دو متغیر بالندگی و تعالی از پرسش‌نامه‌های استاندارد استفاده شده است. در بخش کمی اطلاعات به‌دست‌آمده از ۳ پرسش‌نامه با استفاده از نرم‌افزار pls مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.یافته‌های پژوهش: نتایج نشان داد متغیر تعالی با ضریب ۰.۷۲۹ نسبت به بالندگی با ضریب ۰.۶۹۱ در جایگاه اول اهمیت آن در توسعه منابع انسانی دارد. در نهایت، با توجه به ضرایب به‌دست‌آمده از پژوهش مدل نهایی طراحی شد و برای اعتبارسنجی پرسش‌نامه‌ای طراحی گردید و به ۲۰ خبره از اعضای هیئت‌علمی ارائه شد و مدل نهایی تأیید شد. در این قسمت با نظر خبرگان مدل به دو شکل طراحی شده است مدل اول نوع سازمان در تعامل بالندگی و تعالی است که چهار نوع سازمان شناسایی گردید، ۱- مکانیکی ۲- نتیجه‌گرا ۳- تعاملی ۴- ارگانیک، که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود است. در نهایت، مدل نهایی با چهار جنبة ۱- فلسفه و اهداف با میانگین (۳.۷۸) ۲- مبانی تئوریک (۳.۵۲) ۳- سازوکار اجرایی (۳.۸۹) ۴- ارزشیابی و مهندسی مجدد (۳.۷۴) مورد ارزیابی قرار گرفت و با توجه به میانگین بالای ۳ نشان می‌دهد که مدل مورد تأیید است.محدودیت‌ها و پیامدها: به دلیل گستردگی عوامل رفتاری، مطالعه کامل آن‌ها در این پژوهش ممکن نبود. لذا، بازه زمانی مشخصی از مقالات مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین، پیشنهاد می‌گردد سایر جنبه‌های توسعه منابع انسانی مورد بررسی قرار بگیرد.پیامد‌های عملی: توسعه منابع سازمانی در سازمان می‌تواند به بهبود تعالی و بالندگی سازمانی کمک کند.ابتکار یا ارزش مقاله: طراحی و پیاده‌سازی ساختارها، فرآیندها و سیستم‌های مطلوب جهت ایجاد تعالی سازمانی و بالندگی سازمانی از مهم‌ترین چالش‌های توسعه منابع انسانی است. ازآنجاکه این سازمان‌ها تأثیر زیادی بر زندگی آحاد افراد جامعه دارد، توجه به‌سلامت آن‌ها از اهمیت دوچندانی برخوردار می‌باشد.نوع مقاله: مقاله پژوهشی}, keywords_fa = {توسعه منابع انسانی,تعالی سازمانی,بالندگی سازمانی}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96834.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_96834_f057ce26ee9c506e2123c148c362d91a.pdf} }