@article { author = {میر محمدی, سید محمد and الوانی, سید مهدی and زینعلی, حامد}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {7}, number = {4}, pages = {15-40}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیلی بر سازوکار نظارت و تعادل در روابط بین نهادهای حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {     هدف اصلی این پژوهش شناخت سازوکار نظارت و تعادل در میان نهادهای حاکمیتی در نظام جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا، ابتدا به شناسایی و تعریف نهادهای حاکمیتی پرداخته شده است و این مفهوم اولیه با بهره‌گیری از روش گروه‌ کانونی و نظر خبرگان، جرح‌ و تعدیل شده و تعریفی که مورد اِجماع خبرگان بود، به­دست آمد. بر پایه این تعریف، نهادهایی که در قانون اساسی بدان‌ها اشاره شده تصریح و سازوکار نظارت و تعادل در اصول قانون اساسی با استفاده از روش تحلیل‌محتوا مشخص شده است. در پایان پژوهش الگوی حاصل از تحلیل محتوا که به تأیید خبرگان رسیده است، ترسیم شد.}, keywords_fa = {نظارت و تعادل,حکومت,نهادهای حاکمیتی,سازوکار حل اختلاف,توزیع قدرت,تفکیک قوا}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95896.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95896_3ee4f6a0f3f5e82ea25b83ef481ee471.pdf} } @article { author = {عمید, امین and محمدی, پیمان and قلیچ لی, بهروز}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {7}, number = {4}, pages = {41-67}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی میزان آمادگی پیاده‌سازی سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) در سازمان‌های خدماتی دولتی}, abstract_fa = {محیط فوق رقابتی فعلی، نه تنها بر ساختار رقابتی اجزاء آن بلکه بر ساختار مدیریتی سازمان­ها نیز فشار فزاینده‌ای را وارد می­سازد؛ چالش­هایی که شرکت­ها را وادار می­سازد به کاهش هزینه در طول زنجیره تامین بپردازند. در این راستا، سیستم­های برنامه­ریزی منابع سازمانی به­صورت روزافزون مورد کاربرد شرکت­ها و سازمان‌های مختلف در سراسر جهان، واقع می­شود. علی­رغم چنین اقبالی، میزان شکست پروژه­های پیاده­سازی ERP ها در سازمان­ها بالاست و گزارش­های متعددی بر این موضوع صحه گذاشته­اند. از این­رو، فرآیند ارزیابی آمادگی سازمان، پیش از پیاده­سازی  ERPاز جایگاه مهمی در سازمان­ها برخوردار است. این تحقیق تلاش دارد تا با ارائه یک چارچوب ارزیابی جدید، ضمن ارزیابی آمادگی سازمان، نواحی مسئله­زای سازمان را تشخیص داده و سازمان را به اخذ راهبردهای اقتضائی آماده­سازی رهنمون سازد. علاوه بر آسیب­شناسی و جنبه­های مدیریت مخاطرات در مدل ارائه­شده، برقراری پیوند میان وضعیت ارزیابی­شده سازمان و مجموعه استراتژی­های اقتضائی قابل اخذ جهت آماده­سازی سازمان، از دیگر خلأهایی است که این پژوهش سعی در پوشش آن دارد. به­منظور عینی­سازی مدل پیشنهادی، این مدل با استفاده از روش پانل خبرگان در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به‌عنوان یک مورد کاوی مناسب از سازمان­های خدماتی دولتی چندتخصصی، اعمال و نتایج آن مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. کاربست این مدل نشان داد که سازمان مورد مطالعه با مسائلی در ناحیه تاکتیکال- سازمانی در بین نواحی ششگانه مدل پیشنهادی، مواجه است. این نتیجه، بیانگر فقدان مخاطرات راهبردی شروع پروژه پیاده‌سازی و تمرکز مسائل محتمله در نواحی غیر راهبردی مرتبط با بهسازی ساختار نَرم سازمان (منابع انسانی و مدیریت عوامل نگرشی کارکنان) است}, keywords_fa = {سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان,ارزیابی آمادگی,سازمان‌های خدماتی دولتی,سازمان جهاد کشاورزی,سیستم‌های اطلاعاتی}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95916.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95916_5c3242753590aa7fb1f7b8b54cfd91da.pdf} } @article { author = {جعفری, سید محمدباقر and شمسی, فاطمه}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {7}, number = {4}, pages = {69-87}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عوامل اثرگذار بر رعایت اخلاق فناوری اطلاعات}, abstract_fa = {گسترش نقش فناوری اطلاعات در کسب­وکارها و زندگی بشر، نگرانی­های اخلاقی از عوارض این تکنولوژی نوظهور را افزایش داده است. اخلاق در فناوری اطلاعات به­طور گسترده‌ای مسائل مربوط به مالکیت فکری، دسترسی، حریم خصوصی و امنیت را بررسی می‌کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل اثرگذار بر رعایت اخلاق فناوری اطلاعات است. مدل پژوهش بر اساس تئوری رفتار برنامه­ریزی­شده توسعه یافته و متغیر جنسیت به­عنوان متغیر تعدیل­گر در نظر گرفته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی ـ پیمایشی و از نظر ارزیابی روابط بین متغیرهای پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل دانشجویان دانشگاه­های تهران و شهید بهشتی است. جمع‌آوری داده­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه و به روش توزیع تصادفی در دسترس در بین اعضای جامعه پژوهش صورت گرفت. مجموعه فرضیه­ها با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری آزمون شد. یافته­های پژوهش نشان داد که سیستم اعتقادی، ارزش­های شخصی، محیط شخصی، خودباوری و محیط قانونی به­طور غیرمستقیم و نگرش، هنجار ذهنی و نیّت رفتاری به­طور مستقیم بر رعایت اخلاق اطلاعات تاثیر مثبت و معنا‌داری دارند و جنسیت دانشجویان برخی از این روابط را تعدیل می­کند}, keywords_fa = {اخلاق اطلاعات,تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده,فناوری اطلاعات,مالکیت فکری,حریم خصوصی}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95926.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95926_5800474cfdd7ba71735eda11e217fc6d.pdf} } @article { author = {علی شیری, محمد مهدی and تولایی, روح الله and بیدی, مجتبی}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {7}, number = {4}, pages = {89-109}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اصول حاکم بر مدیریت جهادی: تحلیلی کیفی از تجربه مدیریت جهادی در کشور}, abstract_fa = {چکیده     مدیریت جهادی از جمله مفاهیمی است که به واسطه ضرورت‌های انقلاب اسلامی شکل گرفته و آثار و برکات فراوانی را در سالیان گذشته نصیب کشور کرده است. امروزه، با گسترده‌شدن عرصه دشمنی استکبار از سویی و جهت‌گیری رو به پیشرفت «جمهوری اسلامی ایران» از سوی دیگر، احساس نیاز به بهره‌گیری از الگوهای شکل‌گرفته در این مسیر افزایش یافته است؛ از این‌رو هدف از این پژوهش، شناسایی اصول حاکم بر مدیریت جهادی با تحلیلی کیفی از تجربه مدیریت جهادی در کشور است؛ بنابراین با نگاهی گسترده‌تر به مفهوم مدیریت جهادی و پیگیری آن در عرصه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، نظامی و غیره تلاش شده است تا با بهره‌گیری از تجربه‌های فعلان این حوزه‌ها، اصول کلی حاکم بر مدیریت جهادی تبیین شود. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش‌های توسعه‌ای است که با روش کیفی تحلیل مضمون مصاحبه‌های عمقی با 12 نفر از خبرگان انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که آرمان‌گرایی واقع‌گرایانه در مدیریت جهادی، شامل مضامین اصلی مدیریت دانش، نگاه غیر‌ماشینی یا انسانی به نظام‌سازی، رهبری و نه اداره، نوآوری، عدم‌تقلید، نگاه سیستمی، آرمان‌خواهی و چشم‌انداز وسیع و عمیق است.}, keywords_fa = {مدیریت جهادی,آرمان‌خواهی,واقع‌نگری,پویایی}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95938.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95938_b0cba4499fac319f712b90b887c1a2a6.pdf} } @article { author = {هادوی نژاد, مصطفی and صفی خانی, حامد}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {7}, number = {4}, pages = {111-135}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کاوش پدیدة مقاومت در برابر تغییر در یک دانشگاه با استفاده از پدیدارشناسی هرمنوتیک}, abstract_fa = {چکیده     مقاومت در برابر تغییر، پدیده­ای است که مجریان تغییر را به تکاپو برای شناسایی چیستی، چرایی، چگونگی و نحوة مدیریت آن وامی­دارد. این پژوهش با هدف رسیدن به درکی عمیق‌تر دربارة این پدیده از منظر کارکنان (اعضای هیئت­علمی و غیرهیئت­علمی) یک دانشگاه دولتی انجام شده است. راهبرد پژوهش، پدیدارشناسی هرمنوتیک و مشارکت‌کنندگان در آن، کارکنان دانشگاه یاد شده بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری نوعی، انتخاب و داده­های کیفی از آنها به وسیلة ابزار مصاحبة باز تا مرحلة اشباع نظری گردآوری شده بود. برای تحلیل داده­ها از نرم­افزار Maxqda استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که شش دسته عوامل فردی، شغلی، گروهی، مدیریتی، سازمانی و محیطی در بروز مقاومت در برابر تغییر در این سازمان اثر دارند؛ همچنین بر اساس یافته­های پژوهش مشخص شد اعضای سازمان از لحاظ گونه­شناسی مقاومت در برابر تغییر، به چهار گونة ستادی‌های پیشکسوت، نوپا، وابسته و صفی‌ها تقسیم می­شوند}, keywords_fa = {تغییر,مقاومت در برابر تغییر,پدیدارشناسی,پدیدارشناسی هرمنوتیک}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95868.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95868_4fb4377ab8765bf576372b9c2766d738.pdf} } @article { author = {بیات, کریم and اذر, عادل}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {7}, number = {4}, pages = {137-155}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سنجش فرآیندمحوری کسب‌وکار در صنعت بانکداری ایران (مورد مطالعه: بانک‌های تجاری – دولتی ایران)}, abstract_fa = {چکیده     در عصر اطلاعات یکی از مباحث فراروی مهندسی سازمانی، فرآیندمحوری کسب­وکار است. شناخت مدیران عالی از فرایندهای سازمان و اندازه­گیری سطح بلوغ فرآیندمحوری کسب­وکار از مباحثی است که پژوهش­های متعددی در چند سال اخیر به خود اختصاص داده است. در این پژوهش، ابتدا ضرایب اهمیت ابعاد و شاخص­های فرآیندمحوری کسب­وکار تعیین شده است. در مرحله بعد امتیاز میزان شاخص‌های فرایندمحوری در بانک­های تجاری دولتی ایران محاسبه شد و با توجه به ضرایب اهمیت شاخص­ها، میزان فرایندمحوری در بانک­های تجاری دولتی ایران سنجیده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می­دهد که میزان فرایندمحوری در بانک­های تجاری ـ دولتی ایران کمتر از 50 درصد است. بیشترین میزان فرایندمحوری با 29 درصد به بعد «باورها و نگرش­ها» و کمترین آنها به میزان 5/7 درصد به بعد «بهره­وری» فرایند تعلق گرفته است.}, keywords_fa = {فرآیندمحوری,فرایند تحلیل شبکه‌ای,ابعاد و شاخص‌ها}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95878.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95878_bf6274b052c6ef085301244c5f962d12.pdf} } @article { author = {رستگار, عباسعلی and موتمنی, علیرضا and همتی, امین}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {7}, number = {4}, pages = {157-179}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش ارزش‌های سازمانی در ایجاد تعهد سازمانی}, abstract_fa = { چکیده     یکی از عوامل مؤثر بر کارایی و اثربخشی در هر سازمان، فرهنگ سازمانی است. فرهنگ سازمانی سیستمی از ارزش­های مشترک است که سازمان را از سازمان‌های دیگر متمایز می‌سازد. این ارزش­ها می­توانند تعهد را در میان کارکنان ایجاد نمایند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر و نقش ارزش­های سازمانی در ایجاد تعهد سازمانی در بانک ملت می­پردازد. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کارکنان بانک ملّت شهرستان تهران و روش نمونه‌گیری طبقه­ای تصادفی است. با استفاده از پرسشنامه استاندارد، نظرات 278 نفر از کارمندان در سطح شهرستان تهران جمع‌آوری و جهت تحلیل داده­ها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­ها نشان می‌دهد، از بین ابعاد چهارگانه ارزش­های سازمانی، بُعد روانی مشتمل بر شاخص رشد و تعالی سازمانی و بُعد عاطفی مشتمل بر عزّت­نفس سازمانی و روابط سازمانی بر تعهد کارکنان تأثیرگذار هستند؛ امّا بُعد معنوی مشتمل بر خدمت­رسانی، بالندگی سازمان و انسجام درونی و بُعد فیزیکی مشتمل بر بقای سازمانی بر تعهد کارکنان بی‌تأثیر است. نتایج، فرضیه اصلی پژوهش را مبنی بر وجود رابطه معنی‌دار بین ارزش­های سازمانی و تعهد سازمانی تأیید می‌کنند}, keywords_fa = {ارزش‌های سازمانی,تعهد سازمانی,صنعت بانکداری}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95907.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95907_02096501bd95586a85f9032729879ade.pdf} }