@article { author = {دانایی‌فرد, حسن and مصطفی‌زاده, معصومه and صادقی, محمدرضا}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {5}, number = {2}, pages = {15-40}, year = {2014}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {واکاوی و تحلیل تبعات سکوت ملی در نظام‌های سیاسی}, abstract_fa = {چکیده     هر نظام سیاسی با هر نوع ایدئولوژی سیاسی از نوعی دستگاه حکمرانی ملی برخوردار است. رکن اصلی این دستگاه، خط مشی­های عمومی هر کشوری است. بسته به نوع دستگاه به جوهره خطمشی‌های عمومی (عقلایی، سیاسی، گفتمانی، نهادی، آشفته) حضور یا کمرنگی حضور مردم در تصمیم­گیری­های ملی نمود می‌یابد. از این رو میزان مشارکت مردم یا مشارکت کم مردم خود ره‌آورد چنین خط‌ مشی­هایی است. دعوت مردم به سکوت در قبال برخی از موضوع‌های ملی از قبل پیام­هایی که خط مشی‌های عمومی ابلاغ می­کنند، جنبه عملی به خود می­گیرد. از این رو در همه کشورها بنا به ماهیت نظام سیاسی و خط مشی­های عمومی آن­ها درجه­ای از سکوت ملی وجود دارد. بی­تردید کمرنگ شدن حضور مردم (افزایش سکوت ملی) تبعات منفی­ای برای نظام­های سیاسی در پی خواهد داشت. مقاله حاضر برای نخستین بار با توسل به نوعی پژوهش کیفی تلاش کرده است تبعات سکوت ملی برای نظام­های سیاسی را واکاوی و رهنمودهایی برای نظام جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد.}, keywords_fa = {سکوت ملی,نظریه مارپیچ سکوت,تبعات سکوت ملی,نظام‌های سیاسی}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95297.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95297_497aa971095dad947ec09b272d1c165f.pdf} } @article { author = {طهرانی, مریم and هادیزاده مقدم, اکرم and طبرسا, غلامعلی and حمیدی‌زاده, محمدرضا}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {5}, number = {2}, pages = {41-64}, year = {2014}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین عوامل سازمانی موثر بر عملکرد تیم‌های کاری}, abstract_fa = {      به ثمر رساندن کارها با استفاده از روش تیمی، ظرفیت‌های بالقوه ای را برای بهره‌برداری کامل از توانایی‌های منابع انسانی در اختیار می‌گذارد. امروزه در جوامع مختلف شواهد فراوانی از موفقیت‌های چشمگیر کار تیمی وجود دارد و بسیاری از سازمان‌ها نیز به پیروی از این تجربه‌ها، اقدام به انجام فعالیت‌هایی در راستای تشکیل تیم‌های کاری نموده‌اند. هدف این پژوهش تبیین عوامل سازمانی موثر بر اثربخشی تیم‌های کاری می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران که در پروژه‌های عمرانی این شرکت فعالیت می‌کنند، هستند. از این تعداد با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم، نمونه‌ای به تعداد 185 نفر انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌های محقق ساخته، پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه‌ها جمع‌آوری شد. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان می‌دهد به منظور نیل به اثربخشی تیم‌های کاری می‌بایست در سطح سازمان ارزش‌های فرهنگی و ابعاد ساختار سازمانی در راستای حمایت از کار تیمی قرار داشته باشند تا از این طریق سیستم‌های سازمانی نیز با توجه به الزامات و شرایط کار تیمی طراحی شوند. این امر بر فرایندهای تیم تأثیر گذاشته و از این طریق اثربخشی تیم کاری را در سازمان بهبود می‌بخشد. روابط بین مؤلفه‌های یادشده نیز در بخش تحلیل آماری و آزمون مدل پژوهش نشان داده شده است.  }, keywords_fa = {کار تیمی,اثربخشی تیم,سازمان دولتی,مؤلفه‌های سازمانی,مدلسازی معادلات ساختاری}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95333.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95333_2a4bad2d0fdca553f037f9bc2e324ec9.pdf} } @article { author = {عبدالهی*،, علی and توکلی جوشقانی, نازنین}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {5}, number = {2}, pages = {65-86}, year = {2014}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی نقش فناوری اطلاعات در شفاف‌سازی و کاهش فساد سازمان‌های دولتی}, abstract_fa = {چکیده      امروزه فساد در بخش دولتی معضل و چالشی قابل توجه است که مدیران و سران کشورها را بر آن داشته که درصدد یافتن راه‌حلی برای کاهش فساد برآیند. از سویی دیگر، قابلیت‌های فناوری اطلاعات منجر به شکل‌گیری مفاهیمی مانند دولت الکترونیک شده است که می‌تواند به عنوان گزینه‌ای در راستای شفاف‌سازی و کاهش فساد اداری سازمان‌های دولتی مطرح باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی رابطه دولت الکترونیک و شفافیت و کاهش فساد اداری می‌پردازد. در این راستا کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمان‌های دولتی نیز مطالعه خواهد شد. نتایج به‌دست آمده از بررسی‌های این پژوهش نشان می‌دهد که توسعه دولت الکترونیک در کشورها موجب افزایش شفافیت و کاهش فساد در فعالیت‌ها و اقدامات دولت می‌گردد.}, keywords_fa = {فناوری اطلاعات,دولت الکترونیک,شفافیت سازمان‌های دولتی,شاخص درک فساد,شاخص توسعه دولت الکترونیک}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95349.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95349_2551a9f6b953376eac493682d02899ff.pdf} } @article { author = {سیادت, سید حسین and مظاهری, الهام}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {5}, number = {2}, pages = {87-108}, year = {2014}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کاربرد راهکارهای برتر در بازمهندسی فرایند نظام پیشنهادها در شرکت بهره‌برداری متروی تهران}, abstract_fa = {     امروزه در عصر اطلاعات، سازمان‌های تولیدی و خدماتی به دلیل فشارهای رقابتی و گسترش بازار با چالش‌های متعددی در حوزه کسب و کار مواجه شده‌اند. لذا برای مواجه شدن با این چالش‌ها ناگزیر به ایجاد تغییرات اساسی در فرآیندهای کسب و کار خود به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر و حذف فعالیت‌های فاقد ارزش از زنجیره ارزش خود هستند. این پژوهش به بیان ساز و کار و نحوه بازطراحی، پیاده سازی، اجرای طرح بازمهندسی و در نهایت ارزیابی کیفی فرآیند نظام پیشنهادهای شرکت بهره برداری متروی تهران می پردازد. به منظور اجرای پروژه بازمهندسی از متدولوژی ترکیبی PIP و                  همر- چمپی و راهکارهای برتر بهره گرفته شده است. این پژوهش در زمره پژوهش‌های توصیفی و کاربردی محسوب می‌شود و داده های مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانه‌ای، مشاهده‌ی محیط کاری و مصاحبه با متخصصین حوزه‌ی فرایند جمع‌آوری شد. در طراحی فرایند جدید از مجموعه ای از راهکارهای برتر از جمله حذف وظایف غیرضروری، توالی مجدد،کاهش تعداد افراد درگیر، افزایش مهارت تخصصی نیروها، ادغام دو یا چند وظیفه، افزایش کنترل، خودکارسازی و اتوماسیون وظایف و استفاده از تکنولوژی کامل، استفاده شده که در نهایت منجر به بهبود شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد شامل افزایش مشارکت پرسنل شرکت در نظام پیشنهادها، افزایش رسیدگی به پیشنهادها، افزایش اجرایی شدن پیشنهادهای پذیرفته شده، افزایش کارایی و بهره وری و کاهش مدت زمان فرایند رسیدگی به پیشنهادهای کارکنان شده است. تاثیرات راهکارهای برتر به وسیله‌ی فاکتورهای ارزیابی به صورت کیفی ارائه شده است.}, keywords_fa = {بازمهندسی فرایندهای کسب‌و‌کار,راهکارهای برتر,فرایند نظام پیشنهادها}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95356.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95356_6ca630c0a34725d3c1efe4d9c6ff38e6.pdf} } @article { author = {احمدپور, فاطمه and اسمعیلی گیوی, محمد رضا and فهیم‌نیا, فاطمه}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {5}, number = {2}, pages = {109-128}, year = {2014}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه تاثیر بازاریابی داخلی بر رفتارهای فرانقش: واکاوی نقش میانجی تعهد سازمانی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی ابعاد بازاریابی داخلی در خدمات اطلاعاتی و دانشی و تاثیر آن بر تعهد و رفتار شهروندی سازمانی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان واحدهای اطلاع‌رسانی مرکزی دانشگاه­های دولتی شهر تهران است. برای این منظور از پرسشنامه محقق­ساخته که دارای چهار بعد توانمندسازی، آموزش و توسعه، ارتباطات و انگیزش است برای بررسی بازاریابی داخلی، از پرسشنامه تسای (2008) برای بررسی تعهد سازمانی و برای رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه هیل (2002) استفاده شد. تاثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی و تاثیر تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی تایید و تاثیر بازاریابی داخلی بر رفتار شهروندی سازمانی رد شد، ضمن اینکه تعهد سازمانی به عنوان متغیر میانجی شناخته شد.}, keywords_fa = {بازاریابی داخلی,تعهد سازمانی,رفتار شهروندی سازمانی,خدمات اطلاعاتی و دانشی}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95274.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95274_49f075ad60486f4e07eef12ee3c2dfa4.pdf} } @article { author = {حسن زاده, محمدصادق and حسن‌زاده*, تورج and یوسفی‌مقدم, سپیده}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {5}, number = {2}, pages = {129-154}, year = {2014}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش اعتماد درون سازمانی در افزایش توانمندسازی روانشناختی کارکنان (مورد مطالعه: اداره کل امور مالیاتی استان}, abstract_fa = {چالش­های محیطی در عصر حاضر سازمان­ها را وادار نموده که همواره در جستجوی راه­هایی به‌منظور حفظ و بقای خود باشند. سازمان­ها به­منظور پاسخ به تغییرات محیطی به کارکنان توانمندتر از گذشته نیاز دارند،. یکی از عوامل زمینه­ای که می­تواند نقش به‌سزایی در توانمندسازی کارکنان داشته باشد، متغیر اعتماد می­باشد. به زعم توماس و ولتهاوس (1990) توانمندسازی نه تنها از ارزیابی فرد از وظایف کاری خود منتج می­شود بلکه به عوامل زمینه­ای مثل تعامل کارکنان با سرپرستان، همکاران و مرئوسان نیز بستگی دارد. پژوهش حاضر پیرامون بررسی نقش اعتماد درون­سازمانی در افزایش توانمندسازی روانشناختی کارکنان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل 730 نفر از کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گیلان و نمونه آماری شامل 155 نفر می­باشد. در تحقیق حاضر از روش نمونه­گیری خوشه­ای دو مرحله­ای استفاده گردیده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه است. جهت تحلیل داده­ها از تکنیک‌های آماری رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات حاکی از این است، از سه مؤلفه اعتماد درون­سازمانی، ابتدا اعتماد جانبی و سپس اعتماد نهادی بیشترین نقش را در توانمندسازی روانشناختی داشته به‌طوری که در مجموع 35 درصد در تبیین توانمندسازی روانشناختی کارکنان نقش داشته­اند. در تحلیل رگرسیون چندگانه، اعتماد عمودی نقشی در توانمندسازی روانشناختی نداشته است.}, keywords_fa = {اعتماد سازمانی,اعتماد جانبی,اعتماد عمودی,اعتماد نهادی,توانمندسازی روانشناختی}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95290.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95290_32ca76c5c396844ee35976734acc4535.pdf} } @article { author = {قلیچ لی, بهروز and اوتارخانی, علی and مطلبی, فرانک}, title = {}, journal = {Public Administration Perspective}, volume = {5}, number = {2}, pages = {155-173}, year = {2014}, publisher = {Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Iran}, issn = {2251-6069}, eissn = {2645-4157}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر مدیریت دانش بر ارتقاء سرمایه‌های فکری (مورد مطالعه: شرکت قطارهای مسافری رجاء)}, abstract_fa = {چکیده     محیط کسب‌وکار مبتنی بر دانش، در بسیاری از کشورهای جهان مستلزم یک مدل و نامگذاری جدید است که در برگیرنده دارایی‌های ناملموس باشد در این وضعیت، مفهوم نوظهور"سرمایه فکری" توجه روزافزونی را به خود جلب کرده است. سرمایه فکری شامل دانش، اطلاعات، دارایی فکری و تجربه است که می‌تواند برای ایجاد ثروت‌آفرینی مورد استفاده واقع شود. در این میان تلاش برای توسعه این سرمایه به منظور ارتقاء رقابت‌پذیری سازمان‌ها ضروری به نظر می‌رسد. تحقیق حاضر تأثیر مدیریت دانش را در ارتقاء سرمایه فکری در شرکت قطارهای مسافری مورد سنجش قرار می‌دهد. در این مطالعه تأثیر میان قابلیت مدیریت دانش بروی ارتقاء سرمایه فکری در شرکت قطارهای مسافری رجاء بر مبنای مدل ترزا برای سنجش قابلیت مدیریت دانش و همچنین مدل بنتیس برای سنجش سرمایه فکری، مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج تحقیق بیانگر وجود تأثیر مثبت و معنی‌دار عامل مذکور بر ارتقاء سرمایه فکری می‌باشد. به منظور تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار SPSS استفاده گردید.}, keywords_fa = {سرمایه فکری,مدیریت دانش,اکتساب دانش,تسهیم دانش,کاربرد دانش}, url = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95322.html}, eprint = {https://jpap.sbu.ac.ir/article_95322_c03b1433cc0c8e0c79e86dc20919c9fe.pdf} }