الگويي براي تعامل ميان ارتباطات، تعارض و فرهنگ سازماني و رابطه آن با عملكرد

زهره دهدشتي شاهرخ, امید مهديه*

چکیده


يکي از مهم‌ترین مسائلي که سازمان‌ها همواره با آن مواجه هستند، بهبود عملکرد سازماني است که در قالب مفاهيمي چون رشد، سودآوري، افزايش سهم بازار، بهره‌وري و ساير شاخص‌ها مطرح مي‌شود. پژوهش حاضر به دنبال آن است تا رابطة ميان ارتباطات، تعارض و فرهنگ سازماني را مشخص کرده و رابطة آن با عملکرد را مورد بررسي قرار دهد. در اين راستا مؤسسات پژوهشي تحت نظارت «وزارت علوم، تحقيقات و فناوري» به عنوان جامعة آماري با کاربرد روش پژوهش ترکيبي و با‌استفاده از روش نمونه‌گيري هدفمند بررسی شدند و گونه‌هاي ارتباطات، تعارض و فرهنگ سازماني آن‌ها با استفاده از سه پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. تعداد 188 پرسشنامه از 23 مؤسسه پژوهشي جمع‌آوري شد و در تحليل‌ها مورد استفاده قرار گرفت. سپس مدل پژوهش با استفاده از تحليل مسير مورد تأييد آماري قرار گرفت. يافته‌ها حاکي از آن است که ميان ارتباطات، تعارض، فرهنگ سازماني و عملکرد رابطة معنادار وجود دارد؛ همچنين بين هماهنگي استراتژيک و عملکرد نيز رابطة معنادار وجود دارد و با افزایش ميزان هماهنگي استراتژيک ميان اين عناصر، عملکرد نيز افزايش می‌یابد

واژگان کلیدی


ارتباطات سازمانی؛ تعارض سازماني؛ فرهنگ سازماني؛ هماهنگي استراتژيک؛ نقاط مرجع استراتژيک؛ عملکرد.

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


. ايزدي يزدان آبادي، احمد (1379). مديريت تعارض. تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسين.

اسکافي ثابت، امیررضا (1384). سازمان مبتني بر نقاط مرجع استراتژيک (بررسي اثر هماهنگي راهبردي عناصر سازماني بر عملکرد). پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت اجرايي، دانشگاه علامه طباطبایي.

اشراقي، حسام؛ كاشف، مير محمد و محرم‌زاده، مهرداد (1388). تأثير نظام ارتباطات سازماني بر تعارض در ادارات تربيت بدني استان آذربايجان غربي. فصلنامه المپيك، سال هفدهم، شماره 1 (پياپي 45)، 46-33.

اعرابي، سيد محمد (1384 الف). مباني فلسفي تئوري‌هاي مديريت. جزوه کلاسي دوره دکتري، دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه علامه طباطبائي، انتشار نيافته.

اعرابي، سيد محمد (1384 ب). مديريت استراتژيك منابع انساني، جزوه کلاسي دوره دكتري، دانشكده حسابداري و مديريت، دانشگاه علامه طباطبائي. انتشار نيافته.

اعرابي، سيد محمد و مقدم، عليرضا (1386). هماهنگ کردن استراتژي منابع انساني با استراتژي تجاري و فرهنگ سازماني. فصلنامه علوم مديريت ايران، سال دوم، شماره 8، 135-103.

اعرابي، سيد محمد و مهديه، ‌اميد (1388). استراتژي منابع انساني، فرهنگ ملي و چالش هماهنگي: نقش نقاط مرجع استراتژيك. دوماهنامه منابع انساني، سال اول، شماره دوم، 29-20.

بركو، ري ام.؛ ولوين، آندرو دي. و ولوين، دارلين آر. (1378). مديريت ارتباطات: فردي و عمومي، ترجمه دكتر سيد محمد اعرابي و داود ايزدي، تهران: دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي.

حقيقي، محمدعلی و همكاران (1388). مديريت رفتار سازماني. چاپ پنجم، تهران، انتشارات ترمه.

دفت، ريچارد ال. (1998). تئوري و طراحي ساختار. ترجمه: دكتر علي پارسائيان و دکتر سيد محمد اعرابي، چاپ پنجم، تهران: دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي، 1385.

دواس، دي.‌اِي. د (1991). پيمايش در تحقيقات اجتماعي. ترجمه هوشنگ نايبي، تهران: نشر ني، 1376.

رابينز، استيفن پي. (1998 الف). رفتار سازماني: مفاهيم، نظريه‌ها و کاربردها. ترجمه دکتر علي پارساييان و دکتر سيد محمد اعرابي، جلد دوم، چاپ چهارم، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي، 1381.

رابينز، استيفن پي. (1998 ب). تئوري سازمان (ساختار، طراحي، کاربردها). ترجمه دکتر سيدمهدي الواني و دکتر حسن دانایی‌فرد، چاپ پانزدهم، تهران: انتشارات صفّار، 1385.

زارعي متين، حسن (1388). مديريت رفتار سازماني پيشرفته. تهران: انتشارات آگاه.

رحمان‌سرشت، حسين (1377). تئوري‌هاي سازمان و مديريت: از نوين‌گرايي تا پسانوين‌گرايي. جلد اول، تهران: مؤسسه فرهنگي انتشاراتي فن و هنر.

رحمان‌سرشت، حسين (1386). تئوري‌هاي سازمان و مديريت: از تجدد‌گرايي تا پساتجدد‌گرايي. جلد اول: دوران تجددگرايي، مدرنيزم، ويرايش دوم، تهران: نشر دوران.

شفريتز جي. ام. و وات، جي. استيون (1995). تئوري‌هاي سازمان: اسطوره‌ها. ترجمه دکتر علي پارسائيان، جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارات کتاب فرزانه، 1379.

فرهنگي، علی‌اکبر و صفرزاده، حسين (1384). طراحي و تبيين الگوي ارتباطات سازماني در فرآیند كارآفريني سازماني (با تأكيد بر شركت‌هاي پخش سراسري ايران). دانشور رفتار، سال 12، شماره 14، 20-1.

کاپلان، رابرت اس. و نورتون، ديويد پي. (2001). سازمان استراتژي‌محور. ترجمه پرويز بختياري، ويراست دوم، چاپ نهم، تهران: سازمان مديريت صنعتي، 1389.

هولستي، اُل آر. (1380). تحليل محتوا در علوم اجتماعي و انساني. ترجمه دکتر نادر سالارزادة اميني، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائي.

Asante, K. (2010). Information Technology (IT) Strategic Alignment: A Correlational Study between the Impact of IT Governance Structure and IT Strategic Alignment. PhD Dissertation, School of Business and Technology, Capella University.

Avison, D. et al, (2004). Using and Validating the Strategic Alignment Model. Journal of Strategic Information Systems, 13, 223–246.

Bamberger, P. & Fiegenbaum, A. (1996). The Role of Strategic Reference Points in Explaining the Nature and Consequences of Human Resource Strategy. Academy of Management Review, 21, 926–958.

Burns, T. & Stalker, G. M. (1966). The Management of Innovation. London: Tavistock.

.Cameron, K. S. & Quinn, R. E. (2006). Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on Competitive Values Framework. San Francisco, California: Jossey-Bass.

Chandler, A. D. (1952). Strategy and Structure. Cambridge, Mass: MIT Press.

Chandler, A. D. (1962). Strategy and Structure: Chapter in the History of American Industry Enterprise. Cambridge, MA: MIT Press.

Denison, D. R. & Mishra, A. K. (1995). Toward a Theory of Organizational Culture and Effectiveness. Organization Science, 6 (2), 204-223.

Denison, D. R.; Haaland, S. & Goelzer, P. (2003). Corporate Culture and Organizational Effectiveness: Is There a Similar Pattern around the World? Advances in GlobalLeadership, 3, 205-227.

Denison, D. R.; Haaland, S. & Goelzer, P. (2004). Corporate Culture and Organizational Effectiveness: Is Asia Different From the Rest of the World? Organizational Dynamics, 33 (1), 98–109.

Emery, F. E. & Trist, E. L. (1965). The Casual Texture of Organizational Environment, Human Relation, 18, 21-32.

Fey, C. F. & Denison, D. R. (2003). Organizational Culture and Effectiveness: Can American Theory Be Applied in Russia? Organization Science, 14 (6), 686-706.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.