palette
نقش ابعاد فرهنگ سازماني در بروز رفتار كارآفرينانه (مورد مطالعه: مؤسسه‌ هدايت فرهيختگان جوان)

چکیده

چکیده

     با توجه به رقابت روزافزون در فضای کنونی کسب‌وکار، ایجاد محیط کارآفرینانه در سازمان، به نیاز اساسی بسیاری از سازمان‌ها تبدیل شده است. از آن‌جا ‌که فرهنگ سازمانی بر روی تمامی فرآیندهای سازمانی اثرگذار است، سازمان‌ها به منظور تسهیل در بروز رفتار کارآفرینانه، به بسترسازی فرهنگی متوسل می‌شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی اهمیت نسبی ابعاد فرهنگ سازمانی در بروز رفتار کارآفرینانه است. در راستای نیل به هدف یادشده و با به‌کارگیری شیوه‌ای نظام‌مند، «شاخص فرهنگ سازمانی» و «مقیاس رفتار کارآفرینانه» به ترتیب به عنوان مناسب‌ترین چارچوب‌های نظری فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی انتخاب شده و در نهايت اين دو چارچوب در قالب یک شبکه‌ پیچیده با يكديگر تركيب شده‌اند. در این پژوهش از قابلیت‌های روش‌های «گروه کانون» و «فرآیند تحلیل شبکه‌ای» استفاده شده است. با توجه به اینکه این پژوهش از راهبرد «مطالعه‌ی موردی» استفاده می‌کند، دامنه‌ی آن به «موسسه‌ هدایت فرهیختگان جوان» محدود شده است. نتایج حاکی از آن است هنگامی که ابعاد فرهنگ سازمانی و مؤلفه‌های رفتار کارآفرینانه، به منظور بررسی زمینه‌های بروز رفتار کارآفرینانه در سازمان، در قالب یک شبکه در نظر گرفته می‌شوند، از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، پیوستگی اجتماعی و اعتماد نقش مهمی در بروز رفتار کارآفرینانه خواهند داشت.

واژگان کلیدی
ابعاد فرهنگ سازماني؛ رفتار كارآفرينانه سازماني؛ گروه كانون؛ فرآيند تحليل شبكه‌اي.

منابع و مآخذ مقاله

. احمدي، سيد علي اكبر؛ صالحي، علي؛ فريدي، محمدرضا (1390). روش تحقيق در مديريت. چاپ اول: 1389 چاپ پنجم: 1390 تهران: انتشارات دانشگاه پيام نور.

پاكجو، محمدرضا (1383). رابطه ابعاد فرهنگ با ويژگي‌هاي مدل تعاملي كارآفريني درون سازماني: مقايسه مديريت شعب منطقه 6 بانك تجارت استان تهران با مديريت شعب استان آذربايجان شرقي. پایان‌نامه كارشناسي ارشد، دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه علامه طباطبايي.

حيدري، حسين؛ پاپ‌زن، عبدالحميد؛ كرمي دارابخاني، رؤيا (1390). بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و مؤلفه‌هاي کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردي: سازمان جهاد کشاورزي شهرستان کرمانشاه). ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3، 145- 166.

دانايي‌فرد، حسن؛ الواني، سيد مهدي؛ و آذر، عادل (1391). روش‌شناسي پژوهش‌هاي كمي در مديريت: رويكردي جامع. چاپ اول: 1387 چاپ ششم: 1391 تهران: انتشارات صفار.

رحمان‌سرشت، حسين؛ قدرتيان كاشان، سيدعبدالجبار (1389). ارزيابي چند سطحي عوامل مؤثر بر رقابت‌مندي كل صنعت در ايران. مطالعات مديريت راهبردي، 4، 15-41.

رحيم‌نيا، فريبرز؛ عليزاده، مسعود (1388). بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون از نظر اعضاي هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، دوره دهم، 1، 147-170.

رضائي، غلامرضا (1389). بررسي عوامل موثر بر رفتارهاي كارآفرينانة كاركنان تامين اجتماعي استان مركزي. اولين كنفرانس بين المللي مديريت، نوآوري و كارآفريني، 27 و 28 بهمن 1389، شيراز، 1-27.

ساعتي، توماس ال. (1387). تصميم‌گيري براي مديران. ترجمه علي‌اصغر توفيق، تهران: سازمان مديريت صنعتي.

شهبازي، محمدمهدي (1392). تبيين ابعاد فرهنگ سازماني در بروز رفتار كارآفرينانه با رويكرد ANP؛ موردكاوي: «مؤسسه‌ هدايت فرهيختگان جوان»، پايان‌نامه كارشناسي ارشد رشته مديريت كارآفريني، دانشكده مديريت و حسابداري دانشگاه شهيد بهشتي.

شهركي پور، حسن؛ ندري، خديجه؛ و شيرمحمدي، رحمان (1389). بررسي رابطه بين فرهنگ سازماني با کارآفريني سازماني در بين کارکنان دانشگاه لرستان، فصلنامه تحقيقات مديريت آموزشي تابستان 1389، 1(4)، صص 109-136.

قهرمانی، محمد؛ پرداختچی، محمد حسن؛ حسین‌زاده، طاهر (1389). فرهنگ سازمانی و رابطه آن با کارآفرینی سازمانی. چشم انداز مدیریت دولتی، 1 25-39.

كردنائيج، اسداله؛ مقيمي، سيدمحمد؛ قناتي، سوسن و يزداني، حميدرضا (1388). بررسي رابطه بين عناصر ساختار سازماني و فرهنگ كارآفرينانه در دانشگاه تهران. نشريه مديريت دولتي، 3، 119-134.

محمدی لرد، عبدالمحمود (1388). فرآیندهای تحلیل شبکه‌ای


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.