palette
  • account_circle کاربر
  • درباره نویسندگان

    کامران محمدخانی
    گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    ایران

    مدیریت آموزشی

    هاجر شیری یایچی
    گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Department of Educational Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
    ایران

    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی

    بابک نصیری قرقانی
    گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Department of Educational Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
    ایران

    دکتری تخصصی مدیریت آموزشی

  • assignment محتوای مجله
  • infoاطلاعات
  • format_sizeاندازه فونت
طراحی الگوی جامع توسعه منابع انسانی مبتنی بر تعالی و بالندگی سازمانی (مورد مطالعاتی: سازمان هواشناسی کشور)

چکیده
در این پژوهش هدف طراحی الگوی جامع توسعه منابع انسانی مبتنی بر تعالی و بالندگی سازمانی در سازمان هواشناسی کشور بود. برای این منظور از کارکنان سازمان هواشناسی ۱۹۶ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش آمیخته ( کمی – کیفی) بود که برای شناسایی مولفه های توسعه منابع انسانی از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است که برای این بخش از ۹ خبره برای این منظور کمک گرفته شد که مصاحبه ها تا زمان اشباع نظری ادامه یافت در این بخش ۵۰ کد توصیفی و ۱۴ کد محوری شناسایی گردید. برای سنجش دو متغیر بالندگی و تعالی از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است. در بخش کمی اطلاعات بدست آمده از ۳ پرسشنامه با استفاده از نرم افزار pls  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج نشان داد متغیر تعالی با ضریب  ۰.۷۲۹  نسبت به بالندگی با ضریب ۰.۶۹۱ در جایگاه اول اهمیت آن در توسعه منابع انسانی دارد. در نهایت با توجه به ضرایب بدست آمده از پژوهش مدل نهایی طراحی گردید و برای اعتبارسنجی پرسشنامه ایی طراحی گردید و به ۲۰ خبره از اعضای هیات علمی ارائه گردید و مدل نهایی تایید شد. در این قسمت با نظر خبرگان مدل به دو شکل طراحی شده است مدل اول نوع سازمان در تعامل بالندگی و تعالی است که چهار نوع سازمان شناسایی گردید ۱- مکانیکی ۲- نتیجه گرا ۳- تعاملی ۴- ارگانیک  که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود است. در نهایت مدل نهایی با چهار جنبة ۱- فلسفه و اهداف با میانگین ( ۳.۷۸ ) ۲- مبانی تئوریک ( ۳.۵۲ ) ۳- سازوکار اجرایی ( ۳.۸۹ ) ۴- ارزشیابی و مهندسی مجدد ( ۳.۷۴ ) مورد ارزیابی قرار گرفت و با توجه به میانگین بالای ۳ نشان می دهد که مدل مورد تایید است.
واژگان کلیدی
توسعه منابع انسانی، تعالی سازمانی، بالندگی سازمانی

منابع و مآخذ مقاله

-خراسانی، اباصلت، عموزاده، محمد، ملامحمدی، اعظم .(1395)اعتباریابی مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی ایران، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال سوم، شماره 8 .

راوند، مصطفی، سید نقویف میرعلی.(1396) منابع انسانی حرفه ای: کلید تعالی عملكرد سازمان های دولتی ایران فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 8 ، شماره 3 ، پیاپی 25 .

ترکمان، مهدی(1395) بررسی رابطه انواع فرهنگ سازمانی با بالندگی سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی، مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، سال نهم، شماره اول.

Gómez, oaquín (2017). EFQM Excellence Model and TQM: an empirical comparison, Volume 28, 2017 - Issue 1-2.

Malek shah Bin mohd. Yusoff, Globalization and Human Resource development in the Malaysian public service. (www.parl.gc.ca)

Moleketi, Geraldine (2015). MINISTER FOR PUBLIC SERVICE & ADMINISTRATION, HRD Resource Pack: Part 3

Selim, Jahan (2015). Human Development Report 2015 Team, HUMAN DEVELOPMENT REPORT 2015.

Witek-Crabb, Anna (2014). Business growth versus organizational development reflected in strategic management of Polish small, medium and large enterprises, Procedia - Social and Behavioral -Sciences 150 (2014) 66 – 76.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.