palette
شناسایی و اولویت بندی عوامل اثر گذار بر حسادت سازمانی با استفاده از رویکرد دلفی فازی
سید نجم الدین موسوی, معصومه مومنی مفرد, مهناز مهرابی

چکیده

حسادت سازمانی احساس منفی است که در تمامی سطوح سازمانی به چشم می خورد. پیامدهایی همچون تضعیف روابط بین فردی، از بین بردن پیوندهای دوستی و آسیب رساندن به تبادل دانش را برای سازمان به همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار بر حسادت سازمانی در سازمان های دولتی انجام پذیرفت. این تحقیق از نظر روش ترکیبی و از نظر نوع پژوهش تحقیقی قیاسی ـ استقرایی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران عالی و میانی سازمان های دولتی شهرستان خرم آباد هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 27 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردیده است. در پژوهش حاضر با استفاده از ترکیب روش کمی و کیفی، ابتدا با استفاده از داده هاي کيفي بدست آمده از مطالعات اکتشافي شامل بررسي متون اکتشافي و انجام  مصاحبه هاي اکتشافي عوامل موثر بر حسادت سازمانی مشخص گردیدسپس با استخراج عوامل، از طريق تحقيق زمينه يابي این عوامل مورد ارزيابي و بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش مشتمل بر دو بخش است، که در بخش اول مجموعه ای از عوامل موثر بر حسادت سازمانی شناسایی و در بخش دوم میزان اهمیت و اولویت این عوامل مشخص شد. نتایج حاکی از آن است که اشاعه فرهنگ بی عدالتی، ضعف شخصیتی، تبعیض در محیط کار، تخریب اجتماعی، قیاس فرد با دیگران، عدم توجه به مهارتها و قابلیت های فرد، ارتقاء یافتن همکاران و تبادل پایین رهبر ـ عضو مهمترین عوامل موثر بر حسادت سازمانی هستند.

واژگان کلیدی
حسادت، حسادت سازمانی، سازمان های دولتی، رویکرد دلفی فازی

منابع و مآخذ مقاله

• Appel, H., Gerlach, A. L., & Crusius, J. (2016). The interplay between Facebook use, social comparison, envy, and depression. Current Opinion in Psychology, 9, 44–49. doi:10.1016/j.copsyc.2015.10.006.

• Asraf, B (2016). Comprehending envy and its impact on employees and the organization, Master Thesis, 1-70.

• Becker, B & Gerhart, B (2018). The Impact of Human Resource Management on Organizational Performance, The Academy of Management Journal, 39(4):779-801

• Cohen, Y., & Mueller, J. S. (2007). Does perceived unfairness exacerbate or mitigate interpersonal counterproductive work behaviors related to envy? Journal of Applied Psychology, 92, 666–680.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.